Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

v^v^vTONTUT viikoilla 27-28v^v^v

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta rakkaat sisaret!

Neuvolalääkäri on kymmenen maissa ja olisin saanut nukkua pitkään, mutta ei! Tietysti heräsin juuri sopivasti isännän kanssa samaan aikaan jo ennen kuutta :( Mutta ehkä lorvailen tässä sitten muuten vaan...

Oivoi, Mannis oli tehnyt kaalipataa. Mun täytyy ehdottomasti tehdä myös! Tuosta kotimaisesta kaalipadasta tulee niin ihanaa, tosin vatsa kyllä turpoo ihan älyttömsäti ja ilmaa tulee niin että luulee halkeavansa.

Nonulille tsemppiä jaksamiseen, tuo väsymys voi olla kyllä niin kokonaisvaltaista eikä aina tuo nukkuminen tai lepääminen edes auta.

Äitsylle lämmin halaus ja voimia. Mukavaa että sinustakin kuuluu. Varmasti oikea ratkaisu tuo sairasloma, voin vain kuvitella kuinka raskasta olisi olla töissä ja vielä niin suorassa palveluammatissa kun päässä pyörii ajatuksia ja mieli on apea. Lepää rauhassa niin pääset sitten jatkamaan matkaa kun siltä tuntuu. Toivottavasti kierto ei tosiaan heitä ihan häränpyllyä ja pääsette jatkamaan kun sen aika on. Aika jännä tuo vuodon lyhyt kesto.

Tuosta omasta navasta: olen kyllä ehdottomasti Nonulin kanssa samaa mieltä että ei pyydellä suotta anteeksi omanapaisuutta. Siksihän täällä kaikki ollaan että saadaan ja annetaan tukea toisillemme eli virtuaalinavat esiin vaan naiset!!! (Omani on taaaaaaas niin ruma että huhuh...)

Vähän koitan mietiskellä mitä siltä lääkäriltä voisi kysellä. Periaatteessahan tämä taitaa olla mun viimeinen lääkäri ennen synnytystä ja eilen jotenkin heräsin asiaan. Kun ei oikein tiedä mitä odottaa niin ei oikein osaa pukea näitä päässä pyöriviä asioita kysymysten muotoon. En osaa synnytystä pelätä, mutta kyllähän se mietityttää aika paljonkin. Tuntuu että teoriassa asioista jotain tietää mutta osaako sitä lukea omaa kehoaan sitten tositilanteessa?

Mikä on kipua? Jähmetynkö kun kunnon supistukset alkavat? Mikä on kunnon supistus? MItä nämä tällä viikolla jo tuntumaan alkaneet ovat, vieläkö puhutaan harjoitussuppareista? Miten hengitän jotta siitä olisi apua? Tämmöisiä mietin..

Vähän selaisin synnytyskassin sisältöä ja " toivelistaa" netissä eilen, onkos meidän uusijoilla jotain vinkkejä noihin asioihin...?

Vierailija
42/52 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähän alkuun heti piiiiiitkä *haukotus*!!

Ihanaa tänään on taas neuvola! Isä ja tyttökin haluavat tulla mukaan, mä luulen kyllä et tyttöä kiinnostaa kyllä vaan ne aulassa olevat ihanat llelut!! Mut isä haluaa tulla ainakin sydänääniä kuuntelemaan!!

mannarii: nam, kaalipata on tämänkin perheen herkkua *slurpsanssaa*

Mein tyttökin syö sitä ihan lautaskaupalla, ja mikäs siinä, se on sitten niinmaan perusteelisen terveellistäkin!! Huusholli kyllä alkaa haista suoraansanoen paskalle, kun sitä kaalia keittelee... :-I

mannarii, mä huomasin, et olet tuolla odotuspuolellakin, ja vastaan vähän tohon sun kysymykseen jonka siellä esitit, kun esim. minä en käynyt ollenkaan siinä ekassa lääkärineuvolassa, syystä, että mulla oli sitä vuotoa, ja neuvolantäti oli ehdottomasti sitä mieltä, ettei siinä ole mitään järkeäkään, kun ei sillä olis muuta saanut aikaan kun lisää vuotoa, ja olin jo muutenkin ollut ultrassa, ja kaikki oli niinkun piti!! Eli ei kai se mitenkään voi vaikuttaa siihen pakkaukseen sun muuhun etuun!! Eikös se ole vain tuo ihan " normaalineuvolaan" meno, joka sen takaa!!??

calle, sulla alkaa tosiaan olla h-hetki käsillä :-D

Sen verran voin tuohon sairaalakassin sisältöön sanoa, että osta sitä rasvasta bebanthenia mukaan(tissirasvaksi)!!! Mein sairaalassa sai kyllä pieneen purkkiin lansinohia, mut minäkin sain sen vasta " liian myöhään" , kun en tiennyt että sitä voi/kuuluu pyytää, ja että tissit menevät vauvan imusta aivan verille!! Mun huonekaveri veteli heti sitä bebantehnia siellä sängyssä tisseihinsä, kun oli vauvansa saanut, ja kehui maasta taivaaseen! Hänellä se oli jo kolmas lapsi, joten hän tiesi kyllä mitä teki!! Ja toi lansinoh on tosi tyyristä, ite ostaa, mut mäkin sain neuvolasta näytepaketteja, ja se on niin rasvaista, että se riittää useemmiksi päiviksi! Mut nopeesti ne tissit sitten tottuu!! Tai muista ainakin pyytää sitä rasvaa heti siellä sairaalassa, ja laita sitä ihan surutta, aina kun vauva ei ime!

Sit tissinsuojukset, niitä ei tosiaan saa sairaalasta! Mut esim. mulla tuli maitoa ku lehmältä, joten niistä ei ollut mitään apua, joten käytin sideharsoja!

Mä en osaa sanoa noista OIKEISTA supistuksista mitään, kun mut on kerran leikattu, mut olen kyllä kaikilta kuullut, että sen KYLLÄ SITTEN TIETÄÄ!! Eipä kai sitä synnytystä varsinaisesti pelätä tarvitsekaan, mut jännitys kuuluu asiaan!! Ja kukaanhan ei voikaan vastata noihin kipu kysymyksiin, ennekuin on synnytyksen kokenut... jokanen tuntee sen niin eritavalla, ja jokainen tosiaan reagoi kipuun eritavalla! Mut lohdutuksena voin sanoa, että sairaaloissa on todella ammattitaitoinen henkilökunta, jolta ei kontrolli petä, vaikka sulta pettiskin :-DD

Onko nyt tosiaan niin, et fudgis, bärtsu, sohvi ja manteli on meitin vallan hylljänneet??????????? :-O

nonuli ja justiina 15+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
12.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mihinkään kadonnut, enkä myöskään unohtanut teitä, mutta jotenkin on mukamas niin kiire etten ole ehtinyt muuta kun lukasemaan juttujanne!

Olen siis reissusta palannut ja entistä väsyneempänä! Oli tosi mukava reissu, mutta niin paljon reissattiin edes takaisin maita ja mantuja, ettei paljon ehtinyt rantsulla lepäilemään. Sunnuntain illalla tultiin takaisin ja ma aamulla aikasin töihin taas, argh! Reissu oli tosi hieno, mutta olin välillä aika pahoinvoiva, ne italian herkut josta haaveilin etukäteen, lähinnä oksetti paikanpäällä ja myös mahapoltteet oli välillä aika kovia. Nyt on mennyt taas paremmin, aamulla vähä ällöttää, mut ruokahalu on hyvä ja mahapoltteet on vaimentuneet. Huvittaa vaan kun mun tekee mieli syödä kaikkea terveellistä. Karkit, limsat, sipsit, pizzat jne. entiset herkut ei oikein maistu! Tekee mieli lihaa, hedelmiä ja maitoa :0

Mukava kuulla että äitsy on käynyt lääkärissä ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Mietinkin sitä että varmaan hyvä käydä näyttäytymässä, ettei tule tulehduksia tai mittään! Halaus sinulle ja onnea uuteen kiertoon. Jotenkin minusta tuntuu, että teillä tärppää aika pian tämän jälkeen, eikös se yleensä niin mene?

Callella alkaa jo synnytys lähestyä! Uskomatonta kuinka nopeasti aika on mennyt! Paljon olen kuullut ystäviltä ja sukulaisilta synnytystarinoita ja sen käsityksen olen saanut että hyvin yksilöllinen kokemus se on, toisille " kamalaa" ja toisille paljon helpompaa. Kaikki kuitenkin sanoo, että eivät vaihtaisi kokemusta pois. Treffasin eilen ystäväni, jolla on kaksi lasta ja hän ei halunnut kummassakaan synnytyksessä edes mitään kipulääkettä. No, jokainen tallaa tavallaan. Itse aion kyllä käyttää kaikki mömmöt mitä irti lähtee. Onneksi Suomessa saa niin hyvää hoitoa ja on osaavaa henkilökuntaa, ettei sen kummemmin tarvitse synnytystä pelätä, vaikka tuntematon aina tietysti pelottaa. Tsemppiä! Olitko missään synnytysvalmennuksessa, eikö siellä opeteta hengitystä ja muuta, vai onko sellaista vain amerikkalaisissa elokuvissa??

Nonulille toivon jaksuja pikkukakrujen kanssa! Ei muuta kun päikkäreitä vaan vetämään joka välissä kun ehdit. Onneksi sulla on niin ihana mies, että pitää teidän tytöstä huolta ja sinä voit levätä. Tämän sanoin siksi, että tuntuu että ainakin joillakin mun ystävillä on miehiä, jotka ei pahemmin osallistu lasten hoitoon. Ärsyttävää! Onneksi poikkeuksia löytyy :)

Mannariille jaksuja taas uusioperhe-elämään! Voin vaan kuvitella, että niitä " sun lapset/mun lapset" -konflikteja on aivan mahdoton välttää. Mutta pelisäännöt on oltava selvät, jos sun mies voi torua sun lapsia niin on sinullakin oikeus ojentaa sitä hänen teinityttöä! Olen itse huomannut että suoruus ja ns. järjen puhuminen toimii parhaiten perheeseen liittyvissä konfliktitilanteissa, jos tunteille antaa vallan, sitten mennään metsään. Meillä on lähinnä ollut joskus riitaa akselilla mun vanhemmat/sun vanhemmat. Olen ottanut sen linjan että voin myöntää omien vanhempieni viat jos toinen on valmis myöntämään että hänen omissa on myös huonoja puolia tietyissä tilanteissa, tasapuolinen olla pitää!

Jeps, voi jeesus mikä romaani tästä mun sepustuksesta tuli!

Nyt lähden kyllä syömään, mahassa kurnii taas ;)

Terv. Sohvi ja rv:t vieläkin hukassa..

Vierailija
44/52 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli netti toimii aina vaan. Oliskin hyvä jos konettais koko kesän niin pääsisin ees täältä kurkkimaan teidän kuulumisia. Kotona on se teinisakki koko ajan MUN koneella kuitenkin. Oikee sieppas eilenki:kotiuduin kahdelta ja eka kerran kone oli vapaa puoli yhdeksältä illalla! Ihan koko sen ajan oli miehen tyttö siinä! Mä tosin nukuin ym välillä. Onneks neito menee tänään kotiinsa ja saadaan tosiaan olla miehen kanssa muutama päivä kahdestaan! Jos on ilmoja niin tehdään perinteinen eväsretki rannalle..iihanaa. Ja jos ei niin sitten syömään ravintolaan ja semmosta kivaa..Mun ipanat meni siis jo eilen isälleen pitkäks viikonlopuks.

Joo Calle mäkin ehdottaisin et otat tuon Bepanthenin mukaan sairaalaan. Ja jos haluut niin omia yökkäreitä ja aamutakin. Tosin sitte tulee pestävää kotiin tullessa. Mä olen aina tyytynyt niihin sairaalan vermeisiin. Mutta aina siel joku on jolla on omat vaatteet. Ja ehkä ottaisin jotain pitkiä (yö-) siteitä kotiinlähtöä varten. Ne sairaalan pamppelit on (ainakin ennen oli) paksuja hirvityksiä. Ja niitä liivinsuojia +omat tilavat liivit. Mulla ainakin paisui melkoiset daisarit sairaalassa.Huh! Eikä ehkä kannata kotiinlähtövaatteiks valita kaikkein tiukimpia housuja. Voi olla meinaan pylly kipee..

Nonuli sä kettu huomasit et olen kävässyt vauvapuolellakin! Siel vaan on sitä sakkia niin paljon (yli70 tammikuista) niin että en ikinä tuu muistamaan kenenkään nimimerkkejä. Mut on niitä kiva lukee kun ovat mun kanssa samassa vaiheessa!

Sophien Italian yökkäilyt toi mulle mieleen Kreetan matkan. Siis mähän kyllä söin ihan hyvin siellä mut jotkut jutut yökötti jo silloin ja en yhäkään pysty ajattelemaan edes et söisin joskus tässä elämässä tonnikalaa.. Ihanan terveelliselle kuulostaa sun mieliteot! Mullahan on se puuro mitä vauva huutaa iltaisin. Eilen tosin en viitsiny keitellä vaan söin maissilastuja cheddarin ja salsan kanssa..Melkein sama asia kun puuro eiks je?

).) Parina päivänä ollu runsasta valkovuotoa ja jopa ruskeaa seassa. En oo kauheen huolissani. Kaipa se kuuluu asiaan. Onhan mulla sitte ens viikolla lääkärineuvola. Kai hän sitten (jos vuotoo on vielä) määrää mulle kokeita tai jotain jos näyttää omituiselta. Olen hoitanu sitä niillä Gynophilus kapseleilla iltaisin. Toimii. Ihanaa huomenna enää aikainen herätys ja sunnuntaina saa nukkua pitkään. Ei oo YHTÄÄN mukulaa talossa! Tulen su taas töihin ja silloin yövuoroon. Meillä on tän kesän ainoa yhteinen työvuoro eli voidaan tulla samalla autolla töihin. Kivaa! Kulta saa ajaa niin mä voin nukkua kun aamulla lähdetään kotiin. Toi työmatka on aika rankka. Tänä aamunakin meinas silmät mennä ihan väkisin kiinni (puoli kuusi) ja olisin nukahtanu saletisti heti. Siis rattiin.

Töihin välillä mars..

Mannarii 12+2

Vierailija
45/52 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee pitkä tarina, sorgen etukäteen...

Mites nonulin neuvola meni???? Oliko justiinalla vahvat sykkeet??Mites teidän tyttö, pääsikö käsiksi niihin ihaniin leluihin?? Täytyy käydä hakemassa sitä bebanthenia, olen joskus sitä käyttänytkin lähinnä huulten pahaan rohtumiseen. Kävin eilen ostamassa parit halvat ja vähän ylisuuret rintaliivit alkumetrejä varten. Luin jostain että kannattaa hakea sellaiset todella mukavat joihin mahtuu riittävästi fyllinkiä juuri noille ensi päiville kun maitoa saattaa tulla ihan tolkuttomasti. ILmeisesti ilmakylvyt ovat parasta lääkettä?

Sohville morjenstus, onpa kurjaa että pahoinvointi iski reisussa, oletko joutunut oikein pytyn ääreen vai onko etomista. Toivotaan että jää sinulla lyhytaikaiseksi, väsymys painaa varmasti! Hyvä että kaikki terveellinen himottaa, hedelmät ja marjat ovatkin nyt parhaita ja varmasti raikastavat oloa. Itselläni on ollut krooninen naudanmaksakastikkeen himo, kai se on elimistön tapa ilmoittaa että lisää rautaa!

Tuosta kivunlievityksestä sen verran että itse olen ajatellut että haluaisin katsoa tilannetta mahdollisimman pitkään ilman kauheita lääketieteellisiä. Minulla on huono kokemus spinaalista ja muutenkin jostain syystä arastelen tilannetta jossa olen aivan pihalla/kykynemätön liikkumaan. Mutta luonnollisesti ekan kerran ollessa kysymyksessä, turha päättää/suunnitella mitään ehdotonta etukäteen.

Kävin keväällä mammajoogassa ja siellä oli todella hyvin erilaisia venytyksiä ja asentoja mm. avautumisvaihetta ajatellen, samoin hengityksestä. Toivon että pystyn, tajuan, muistan ja jaksan niitä sitten käyttää apuna.

Ja valmennuksesta. Meillä päin on 5 kerran setti, 2 käsitteli parisuhdetta, yksi synnytystä, yksi lapsivuodeaikaa ja yksi vauvanhoitoa. Oltiin vaan tuossa synnytystä käsittelevässä ja oli aika surkea. Katsottiin yksi video, kivunlievitys kuitattiin sanomalla että niitä on erilaisia ja sairaalassa sitten luotatte vaan kätilöön ja loppuaika olikin keskustelua millainen ihminen olen salissa ja mitä odotan tukihenkilöltä. Jäi hyvin yleiseksi ja mieskin totesi että hän taitaa olla kerrankin kuunnellut mua hyvin kun tiesi jo kaiken siellä kerrotun.

Olin neuvolalääkärissä eilen ja vähän olivat paikat pehmenneet mutta edelleen onneksi kiinni. Sairasloman sain ä-lomaan asti ja hb oli noussut 106>123 viikossa eli mun ravintokuuri on auttanut. Harjoitussupistukset ovat jämäköityneet ja raskaina päivinä tuntuu että vatsa on kovana koko ajan.

Ainoa asia joka jäi mietityttämään on tytsyn koko. Multahan lähti ekan 20 viikon aikana 8 kiloa lähtöpainosta pois ja nyt on tullut lähtöpainoon kymmenen lisää eli paino on noussut paljon viimeisten viikkojen aikana. Neuvolan täti (jolla aiemmin en ole käynyt) hämmästyi nopeaa lisäystä ja mietti heti ääneen sokerirasituskoetta ja mahdollisesti kokoarvioon lähettämistä polille. Alkoi heti puhumaan nelikiloisesta ja siihen olin jo vähän varautunut koska molemmat isännän kanssa ollaan oltu vähän alle nelikiloisia. Vähän sitä sokerikoetta kuitenkin hätkähdin koska itse olen ollut vaan tyytyväinen sen pahoinvoinnin jälkeen että ruoka maistuu ja musta tuo 10 kiloa on ihan kohtuullinen.

Nyt tuli paljon synnytysasiaa. En vain oikein osaa kirjoittaa näitä juttuja tuonne odotuspuolelle kun tämä porukka tuntuu omalta ja täällä on muitakin kuin ensikertalaisia.

Nyt lähden ruokaostoksille ja sitten palailen huushollin siivoukseen.

hyvää perjantaita kaikille, kirjoittakaa vaikka taustalla lukijat edes ihan pikaiset moit! Fudgis, nalle?????

Vierailija
46/52 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ehtinyt väliin :)

Ihanalta kuulostaa teidän tuleva viikonloppu :) Nauttikaa yhteisestä ajasta. Musta on aivan selvää että maissilastut ja puuro ovat sama asia koska onhan maissipuuroakin ;)

Luulen että mulle kelpaa hyvin nuo sairaalan vetimet, hassua jos pitää ottaa joku hirveä urheilukassi mukaan. Joku kirjoitti että ehdottomasti oma tyyny, silkkiyöpaita ja tossut. Noi siteet täytyy hommata. Olen niin mukavuudenhaluinen vaatteiden kanssa että en taatusti kauheasti panosta tuohon kotiinpaluuvaatteiden kuoseihin tms. ;)

Tosta sun vuodosta, mulla oli juuri noilla viikoilla tosi liukkaat kelit (niinkuin isäntä asian ilmaisi) mutta ihan kyllä kirkasta. Jokos sulla tuntuu liikkeet? Miten aikaisemmista on tuntunut?

Hyvää työpäivää :)

Vierailija
47/52 |
13.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, joo ihanaa kun on perjantai!! Oon kyllä niin loppu, et jos olis vasta maanantai, ni raahautuisin satavarmasti hakemaan saikkua!

Calle, joo hyvin pompsutti justiinan sydän sellasta 150-155! Ei oikeen tykännyt dopplerista, vaan monotti sitä useempaan otteeseen, ja yritti paeta alta :-DD Samanlainen viuhumaakari on kun siskonsa!

Paineet ja hb hyviä, ja pissa puhdas! ja mikä hienoa, satiin rakenneultra-aikakin! Se on mulla tasan rv 20! Sillon on mein eka lomaviikkokin :-DD ihanaa!!

Jep calle, hae sitä rasvaa ja isoja siteitä! Ja osta tosiaan isot imeytsliivit!! Mää ainakin tykkäsin sairaalan kuteista, ne on ihanan löysiä, ja niitä saa vaihtaa useesti, kun vähän joka suunnasta kuitenkin tulee tuota vuotoakin :-I Tossut mulla oli omasta takaa, kun mulla on niin pieni jalka, et yleensä sairaalan kengät on ihan tolkuttoman suuria!!

Niin se on, et synnytystä ei kannata kauheesti etukäteen suunnitella, kun koskaan ei tiedä miten se menee, ja miten itse asioihin reagoi! Avoimin mielin vain! Juu ja KAMERA, ja muistakaa ottaa sillä myös KUVIA ;-DD

Sohvi, ihanaa, et olet mukana matkassa!! Toi pahinvointi on kyllä niiin takamuksesta, mut kaiken se nainen kestää vauvansa puolesta :-D Toivotaan, tosiaan, että sulla menee se nopeesti ohi!

Oletteko menossa alkuraskauden ultraan? Olen sitä varmaan ennekin kysynyt, mut en muista mitä vastasit!? Siellä ainakin saa varmuuden moneen asiaan :-DD

mannarii, tuskinpa tuo pieni ruskea valkkari juuri mistään muusta kielii, kun herkistä limakalvoista!! Joten iisisti vaan!!

Ja valkkaria on täälläkin yllinkyllin, sitä ihan pullahtelee ulos! Mut se on hajutonta, ja kenties mautontakin ;-) Ja silloinhan se on ihan ok, eikä sitä pidä alkaa " hoitaa" ! Valkkaria kuuluukin olla paljon, se on hyväksi, se suojelee(kunhan ei kökkäröidy ja ala haista)!!

Vai saatte te kuin saattekin vapaan viikonlopun, toivottavasti saatte sitten puhuttua asioista kunnolla, ja hoitaa vähän muutenkin " suhdetta" ;-D

nonuli ja justiina 16+

ja kovasti on tänäänkin möyrätty masussa :-DD

meen taas ja tuun taas!!

Vierailija
48/52 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossaoloilmoitus täältäkin. Oon kyllä käynyt lueskelemassa juttuja joka päivä, mutta ei ole huvittanut kirjoittaa, kun eipä mitään kirjoitettavaakaan ole.

Vuoto on ohi, joten nyt vaan odotellaan jonkinlaisia ovisfiilareita. Toivottavasti ei tarvi odotella pitkään. Nonuliko kysyi, miten mun mies on ottanut tän jutun. Tosi pahoillaan se on ollut ja mietiskeli ite kans, että miks just me. Sano se vielä, että kyllä tää vielä iloks muuttuu. Ja ei kai sitä muuta voi ajatellakaan.

Sori, ettei oikeen vieläkään löydy intoa kommentoida muiden juttuja, mutta kyllä mä tästä pikkuhiljaa. Callelle sen verran, että mä lisäisin listalle vielä rintakumeja. Meidän poika nimittäin oli sen verran omalaatuinen, ettei suostunut ottamaan rintaa suuhunsa ollenkaan. Sitten piti kokeilla rintakuminkin kanssa, mutta niitäpä ei sairaalassa ollut, joten mun siskon piti niitä mulle kiikuttaa. (Ei niistäkään kyllä apua loppujen lopuks ollut, mutta olis voinut olla.) Meidän poikahan alkoi tissiä imeä ekan kerran kolmen viikon vanhana. Siinä tilanteessa tuntui tosi kivalta imetysterroristien kommentit siitä kuinka maito ei voi loppua, jos aina imettää kun vauva haluaa jne. kaikkea muuta kakkaa. Mitäs jos ei se suostu edes kokeilemaan? Pointti siis vielä, että ei kande imetyksestä ottaa kauheeta stressiä. Meidän poika on täysin terve ja allergiaton, vaikka on melkein kokonaan tuttelilla kasvanut. Kyllä hän on ne samat läheisyydet saanut kokea vaikka on pullosta juonut enkä koe, että jotenkin olisin huono äiti epäonnistuneen imetyksen takia, niin kuin jotkut ehkä on mieltä. Niin ja muuten muutama tutteli kandee hankkia himaan valmiiksi, ettei tule ongelmaa ja miehen tarvi yöllä lähteä bensikselle, jos imetys ei onnistu tai maito riitä tai jotain muuta vastaavaa. Eihän niitä ole pakko sit käyttää.

Tulipas kauhea vuodatus. Oonkohan kenties vähän negatiivisella mielellä vielä.:)

Anyway, hauskaa viikonloppua kaikille!

Äitsy (Lasketaankohan tässä tilanteessa kiertopäiviä vai miten tää menee. Jos lasketaan, niin nyt on kp7)

Vierailija
49/52 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitsy oli käynyt aamutuimaan ja olin ihan pikkuriikkisen vielä apatiaa aistivinani rivien välistä. No hei ei mikään ihme! Mut pääasia et olet mukana!!

Mä lueskelin äsken Vernerin sivuilta niistä kromoseomi- ym. häiriöistä ja perinnöllisistä sairauksista. En tiedä sitten mikä masokisti minussa sinne vei..tavallaan " huono" et tääl töissä tää netti toimii niin tulee surffailtua töiden ohessa. No sieltä sitten löysin ja luin muutaman tarinan joissa oli päädytty keskeyttämään raskaus tutkimustulosten tultua. No koville otti lukea niitä..Mähän olen ottanut tietoisen riskin kun en siihen seulaan mennyt. Toisaalta oli helpotus lukea että niissä kaikissa tapauksissa MYÖS ultrassa oli heti näkynyt poikkeavaa. Meillehän kätilö totesi heti ettei edes näe niskaturvotusta kun sanoin etten halua sitä mitattavan. Ja ne kuolleiden sikiöiden synnytykset oli kauheeta luettavaa. Mut nyt sentään tiedän siitäkin jotain jos se sattuu omalle kohdalle. En kyl kaikkein herkimmille sitte suosittele niitten lukemista!

Siis ihan jännää et Calle jo suunnittelee synnyttämistä! Vastahan me alettiin pörräämään täällä vauvakuumeessa! Aika menee niin nopeesti. Onkohan toi rintakumijuttu muuten jotenkin kiinni siitä minkäläiset nännykät äidillä on? Tai että jos on kovin pyöreät ja " kovat" tisut? Ettei vauva saa otetta tai jotain? Mä en ole ees niitä koskaan kokeillut. Joko mulla on sitten tarpeeks tuttia omissa buubseissa tai vauvat on olleet helppoja syöjiä. Luotan siihen et onnistuu tälläkin kertaa se hommeli.

Aiotteko muuten kokeilla tai oletteko kenties jo edellisten vauvojen kanssa kokeilleet liinalla kantamista? Mä vähän sitä oon miettinyt. Mun esikoinen olis varmaan viihtynyt sellaisessa sillä häntä piti koko ajan pitää sylissä. Toka taas viihtyi loistavasti lattialla omineen. Jos lellis tän viimeisen nyt pilalle ja kantelis kouluikään asti..vitsivitsi.

Nonuli nauti nyt viikonlopusta täysin rinnoin ja lataa akkuja ensi viikoksi et jaksat taas hoitaa lapsia. Ei käy kateeks toi sun työ tosiaankaan! Mun työkaverilla on sisko joka saa jouluvauvan ja hänellä on omien lasten lisäksi 2 alle 3-vuotiasta hoidossa. Toinen omista on 1-vuotias. Ja kaupan päälle tääkin äiti on oksentanut alusta asti. Rankkaa taatusti!

Ei tää mun ja miehen lapsivapaa viikonloppu lopulta ihan putkeen lähtenyt menemään. Ensinnäkin kolmas teini eli miehen tyttö jäi meille eiliseen iltaan asti. Äidiltä oli tullut viestiä että oo kuinka kauan huvittaa! Ilmeisesti jotain äiti/tytär-skismoja sielläkin päässä. Olin jo menettää hermoni kun tyttö istui taas koko päivän koneella ja lähti mukaan mököttämään kun lähdettiin ulos syömään (piti mennä kahdestaan..) Ruoka oli pahaa eikä sitä ollut tarpeeksi jne..

No ettei siinä tarpeeksi niin mun ex soitti et tarvis palauttaa lapset meille jo lauantaina eli TÄNÄÄN! Eli ei käytännössä ollenkaan kahdenkeskistä aikaa. No onneks sillä oli varasuunnitelma B. Eli muksut menee tänään mummon ja vaarin mökille ja tulevat sunnuntaina sieltä sitten kotiin. Hankalaa.. Mutta pidin pääni enkä suostunut " ottamaan" lapsia heti kun ex vingahtaa! Eli tänään kun menen kotiin siellä ei ole muita kuin mun oma mies ja ehditään olla 5 kokonaista tuntia kahdestaan ennen kuin hän taas lähtee töihin. Siinä se meidän kahdenkeskinen aika sitten onkin!!!

Perustakaa ihmessä tekin uusperheitä..Vaikka eipä sitä aikuisten kahdenkeskistä aikaa taida olla ensimmäisellä kierroksellakaan jos lapsia on;)

heh teen töitä välil..

Mansku

Vierailija
50/52 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun on saanut levätä rauhassa ja hengailla ihan vaan kotona, mitä nyt kaupassa olen käynyt. Suunnitelmissa olisi nautiskella auringosta ja grillailla ja sitten illalla saunaan ja sen jälkeen leffan katselua kera maissilastujen ja dipin (matkin vähä Mannista tässä ;)..Voi ihanuus, olen ollut niin poikki, että löhöäminen tulee todelliseen tarpeeseen!

Niin sitä piti sanoa, ettei mulla toistaiseksi ole ollut mitään voimakasta pahoinvointia, paitsi reissun aikana! Sekin tod. näk. johtui vuoristoilmasta, olen ollut aikaisemminkin Alpeilla ja sillon oli sama juttu. Tällä viikolla olen vaan aamuisin yökkinyt hampaita pestessä, sen jälkeen kun olen saanut aamupalan alas, onkin loppupäivä ihan hyvä olo. Toivotaan että tämä jatkuu :)

Nonuli kyseli siitä alkuraskauden ultrasta. Näillä näkymin ei olla sinne menossa. En oikein tiedä miksi, ei se nyt niin kallis ole että meidän talous kaatuisi, mutta jotenkin mulla on sellanen olo ettei tässä ole mitään kiirettä. Menen sitten vko 12 siihen kunnan tarjoamaan ultraan. Muutenkin olen tässä elellyt ihan samalla tavalla kun ennenkin, enkä ole kauheesti pähkäillyt tätä vauva-asiaa. Katellaan nyt miten tämä tästä etenee ja jos kaikki menee hyvin, alan sitten ajattelemaan asioita tarkemmin :) Kuulostaa varmaan hullulta!?

En ole raskaudesta muutamaa ystävää lukuunottamatta kertonut kenellekään. Tänään vaan meinasi käydä hassusti, kun meidän äiti oli käymässä ja mun yksi ystävä soitti ja kysyi että onko mulla ollut huono olo. No, äiti kuuli sen kun oli ihan vieressä ja kysyi heti että olenko raskaana ja miksei hänelle ole kerrottu. Valehtelin sitten sujuvasti reissun huonosta olosta vuoristoilman takia jne. ja että en ole raskaana kun menkatkin oli just jne. Näytti uskovan ja hyvä niin. En halua nyt vielä kertoa ja nostattaa mitään hälyä asiasta, kun ei tiedä vielä onko kaikki ok.

Jes, kauhee vuodatus tuli taas! Nyt lähden grillailemaan..

Hyvää ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Terv. Sohvi

Vierailija
51/52 |
14.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa, mut ilma on ihan kiva, kun tuulee sillai mukavan vilpoisasti! oltiin järvenrannalla pari tuntia, ja siellä vasta ihana tuuli olikin! Aallot löi rantaan ja mein likka nautti vedessä lotraamisesta :-D

Mannis, mää ostin sen kantoliinan tytölle, mut en koskaan oppinut käyttämään sitä :-I Oisin tarvinnu jonkun lähiopastamaan, ei se ollu kauheen helppoa se sitominen, pelkkien kuvien avulla :-Z Mein likka kun oli koliikkitapaus, ni se olis varmasti ollut hyvä apu...mut ei se sit onnistunu, kun en osannu, ja sitä pitää alkaa kyllä käyttämään heti, että vauva tottuu siihen! :-Z Monet on sitä kehunu, ja sit kun ovat oppineet sen sitomisen, ni sithän se käykin käden käänteessä! Mulla se on nyt tuolla laatikossa käyttämättömänä!

Joo, olen kanssa ymmärtänyt, et se nännin muoto ja koko vaikuttaa paljon, miten vauvan imeminen lähtee käyntiin(siis miten se saa siitä imuotteen)...Ei siitä tosiaan kannata ottaa mitään ressiä, se joko lähtee toimimaan tai sitten ei! Ei tietenkään kenekään äitiyttä imettämisellä mitata!!! Mää en sitä sillon tyttöä odottaessa edes sen kummemmin miettiny, ajattelin vaan, et eiköhän se suju... ja mein likka nappaskin nännistä kiinni niin hanakasti, että meinas koko plotti irrota ;-D Ja imetys lähti komeesti käyntiin, vaikka aluksi se tosiaan sattui ihan törkeesti, ja nännit oli verillä, mut kyllä sen pari päivää kestää, ja tosiaan muistaa antaa nänneille paljon ilmaa ja rasvaa!!

Sohvi, tosiaan mukavaa jos sulla ei ole pahoinvointia :-D Nauti silti raskaana olostasi, vaikket sitä kovasti halua vielä miettiäkään ;-))

Äitsy, mukava kun jaksat meidän juttuja lukea, vaikka ei se varmasti keskenmenon kokeneena ihan helppoa ole... Ei sun kenenkään juttuja tarvii kommentoida!! Eihän kenenkään niitä tarvitse loppujen lopuksi! Tämä on oman navan-palsta, eiks jeh!! täällä me ollaan ihan sua varten, joten anna räiskyä vaan!!

oma napa on todella pullea :-I Oon ihan mahottoman kokonen tosiaan... Eli samanlainen joulunkello musta on taasen tulossa, kun esikoisestakin olin :-D voitte sitten joulun alla vedellä mua narusta, ni mää kilisen ja kumisen teille :-D

nonuli ja justiina 16+1

Vierailija
52/52 |
15.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa käynyt lukemassa, mutten ole saanut kirjoitettua, vaikka itse aina kovasti toivon että muut ovat aktiivisia....on ollut jotenkin aika kiirusta, siis paljon ohjelmaa.

Torstaina oli miehen veli perheineen +anoppinsa kanssa kylässä (yhteensä 6 henkeä), päivä olikin yhtä tohinaa kun laitteli ruokaa ja kahveja. Käytiin vielä illalla mun vanhempien mökillä uimassa ja saunomassa -iltakymmeneltä lähdettiin kotia kohden nukkumaan. Oli siis kyllä mukava päivä ja tosi kiva kun kävivät, mutta joka päivä ei tollasta tohinaa haluaisi.

Perjantaina oli odotettu kesälomareissu, kun käytiin oman perheen kesken särkänniemessä. Lapset olivat ihan innoissaan delfiineistä ja painelivat koko rahan edestä kaikissa huvipuistolaitteissa. Koska ruuhkaa ei ollut menivät samaa laitetta useitakin kertoja peräkkäin. Itsellä oli tosi onnellinen olo kun sai tarjota lapsille ihania elämyksiä -lapsosten naamat loistivat kuin naantalinauringot aina kun jotain kivaa uutta ilmaantui. Delfinaarion ja huvipuiston lisäksi käytiin lasten eläintarhassa ja näsineulassa. Särkänniemessä mukava systeemi, kun vanhemmat pääsevät lasten kanssa laitteisiin ilmaiseksi, siis kuulemaa Lintsillä ei näin ole. Siis suosittelen särkänniemireissua, vaikka tietysti noihin päiviin saa aina rahaa kulumaan aika lailla, mutta mikä nyt olisi ilmaista.

Viikonloppuna oltiin taas mökillä, kun mun vanhemmat oli muualla. Saatiin siis olla rauhassa ja kutsuttiinkin kavereita sinne syömään ja saunomaan. Lauantai oli komea päivä, valitettavasti tänään sitten tuli vettä melkein koko päivän. Onneksi oli muutama peli ja kirjoja mukana. Kotiin tultiin kyllä vähän aikaisemmin kuin oli ajatus. Lieneekö tämä sää vai mikä, mutta poika on kiukutellut melkein koko päivän, on ollut " vähän" meillä vanhemmilla sen takia pinna kireällä. Onneksi näitä tosi huonoja päiviä sattuu lapsille harvoin ja iltaa kohden on tilanne vähän parantunut!

Huomenna koittaa odotettu päivä ja lähdetään miehen kanssa kahdestaan yhdeksi yöksi Turkuun. Palkkasimme lapsenvahdin, jotta tämä mahdollistui (olen varmaan joskus valittanut kun ei mun vanhemmat oikein halua hoitaa noita lapsia, kokevat sen jotenkin raskaana, miehen vanhemmat taas kaukana ja jo vanhoja). Meidän lapsenvahti on meille tuttu jo pidemmältä ajalta ja tuntee lapset ja talon hyvin, ollut myös ennen yön yli. Onneksi hän itse sanoi, että vanha mll:n vuorokausihinta on edelleen ok eli 70¿/vrk, oikeesti menisi nykyään tuntitaksana ja 24h tekisi silloin 150¿, ei tarttis enää sillä hinnalla mihinkään lähteä! No joka tapauksessa suunnitelmissa on huomenna mennä katsomaa uusin Harry Potter -elokuva (liput jo varattu) sekä syödä hyvin. Sitten vaan kävellä Aurajoenrantoja ja muistella yhteisiä aikoja Turussa. Toivottavasti viettää myös nautinnollinen hotelliyö.

Voi kurjaa Mannarii, kun sun ja miehen oma aika jäi niin vähälle -toivottavasti et ole kovin pettynyt. Nyt vaan järkkäämään uutta tilaisuutta, vaikka ei se meillä ainakaan kovin helppoa ole. Mä itse kyllä pettyisin aika lailla, sillä nää hetket meille niin harvinaisia ja siksi tosi odotettuja.

Callelle vielä kommentteja noihin synnärijuttuihin. Itse olen sitä mieltä että periaatteessa ei tartte tietää mitään mistään hengityksistä -kyllä " luonto ohjaa" ja kätilöt neuvoo, sen tiedon mitä tarvii saa kyllä sieltä paikan päältä. Toisaalta musta on hyvä kun tietää asioista, niin eivät sitten tule yllätyksinä ja osaa niistä keskustella. Esimerkiksi siis vaikka kivunlievityksistä. Ja vaikka tiedän että synnytykset ovat lähes aina kivuliaita, niin haluan aina muistuttaa että toisinkin voi olla, sillä oma alatiesynnytykseni oli tosi kivuton. Olin asenteella että otan kaikki tarvittavat kivunlievitykset, mutta enpä niitä tarvinnutkaan, en kokeillut edes ilokaasua, sain vain kohdunkaulanpuudutteen ja se oli mulle ihan riittävä apu (en tietenkään usko että pääsen nyt noin helpolla, vaikka tietysti sitä toivonkin). Niin ja mulla ei sitten todellakaan ole mikään korkea kipukynnys!

Itse olen synnärille ottanut mukaan henkilökohtaisia hygieniavälineitä (hammasharja, dödö, rasvoja, hiusjuttuja jne.), kameran, liivit, korvatulpat ja vauvakirjan. Musta sitä vauvakirjaa on ollut mukava täytellä siellä sairaalassa, kun on aikaa ja asiat tuoreessa muistissa (useinhan niihin kirjoitellaan jotain odotusajasta, synnytyksen käynnistymisestä ja itse synnytyksestä ja sitten jotain perustietoja esim. missä asutaan ja keitä sukulaisia on jne.). Kotiin olen laittanut valmiiksi sekä omat paluuvaatteeni että vauvan paluuvaatteet ja tavarat, jotka mies on sitten pyydettäessä tuonut. Omia vaatteita en ole sairaalassa käyttänyt, vaan nauttinut siitä kun voi vaihtaa maitoiset vaatteet vaikka monta kertaa päivässä, eikä silti synny itselle pyykkiä ollenkaan. Tarvittaessa mies on aina sitten tuonut jotain kotoa jos olen tarvinnut. Esikoisesta kun olin melkein viikon sairaalassa (sektio) niin kaipasin jo viihdykkeitä ja herkkujakin, kakkosesta olin vain 3 päivää ja ne meni tosi äkkiä. Lopuksi vain tiivistetysti, että jos tulee kiire lähtö eikä kassia valmiina tai lähettyvillä, niin musta KAMERA on ykkösenä, mitä pitää ottaa mukaan!

Rintakumeista on tälläkin kokemusta. Esikoisen imetys oli aluksi tosi hankalaa ja tarvittiin rintakumia, koska hänellä niin korkea kitalaki ettei saanut ärsytystä, vaikka mulla ihan ok tisut imetyksen kannalta. Aluksi ei meinannut tulla imetyksestä mitään, ei kumilla eikä ilman, mutta sitkeydellä työvoitto ja neiti oppi imemään ensin siis rintakumilla ja kasvaessaan myös ilman kumia. Ekan kanssa olin kovasti sitä mieltä että pitää imettää ja nyt ehkä vähän henkiseti kasvaneena olen sitä miltä, että pääasia että vauva kasvaa ja voi hyvin, sama se mistä maito tulee. Koen kyllä ton imettämisen helpoimpana ratkaisuna, en nimittäin tykännyt pullojen pesemisetä ja toisaalta en kainostele imettää julkisilla paikoilla (imetyspaidat tosi hyviä) -helppoa kun ruoka aina valmiina oikean lämpöisenä. Nyt tämän kolmannen kohdalla en kyllä aio tehdä sitä virhettä että tuttipullo jää kokonaan vieraaksi, niin kuin kakkosella, sillä jos vauva ei suostu syömään ollenkaan pullosta, on itse tosi kiinni, eiä pääse mihinkään. Vaan aika näyttää millainen tapaus tulee, minkäs sille sitten voi jos ei huoli molempia,toivottavasti kelpaa edes jompi kumpi - pullo tai rinta.

Johan tuli taas sepustusta. Palailen kertomaan miten paruisuhdereissu meni. Ja lisää vaan kuulumisia palstalle ja " kadonneet" tonttuset äkkiä takaisin kertomaan kuulumisia, huhuu Bärtsy, Manteli, Frankie ja Fudgis!!!!!

Luhtis (raskausviikkoja jo 27+2 ja meno mahassa kovenee)