Mikä on sopiva hinta oman sisaruksen häälahjalle?
Kovin varakkaita emme ole mutta toisaalta kerran ne on vaan siskoni häätkin. Hänellä on elokuussa häät ja häälahjalista on stockmannilla. Listalla on noin 16-90 euron esineitä mutta ovat kaikki aika kalliita esim yksi muki noin 20 euroa. Keräävät kalliita sarjoja.
Kommentit (28)
polttaritkin maksoi jotain
kivaa oli koko rahan edestä vaikka visaa viuhuttaessa vähän hirvitti
ei muita sisaruksia
Minä henk. koht. yleensäkin ajattelen niin, että mitä läheisempi suhde, sitä parempi lahja (en tarkota välttämättä kalleinta, mutta esim. mieleenpainuvaa tms). En todellakaan veisi veljelleni häälahjaksi saunakiulua! Mutta sehän on tietenkin ihan suhteista ja varallisuudesta kiinni...
Arvoltaan yhteensä ehkä tuon 100 euroa.
Jos minun paras ystäväni - kaaso, sortuisi tuollaiseen massaan -> kimppalahjaan, niin voisin sanoa loukkaantuvani.
Mielestäni noita 50 ¿:n lahjoja viedään kavereille.
En paljon tuon enempää olisi voinut laittaa, matkat ja majoituksetkin veivät yli 100 ¿ +uudet vaatteet piti hankkia myös.
Mun mielestä kannattaa juuri huomioida tuokin, onko häät samalla paikkakunnalla vai jossain 500 km:n päässä, jolloin jo osallistumiseenkin menee todella isoja summia.
Kun me mentiin miehen kanssa naimisiin, saatiin miehen vanhemmilta (ovat varakkaita) n. 160 ¿ arvoinen lahja ja mun äidiltä n. 100 ¿ arvoinen lahja. Siskoiltamme (olivat silloin n. 20 v opiskelijoita) saimme n. 20-30 ¿ arvoiset lahjat. Ei tullut mieleenkään arvostella lahjojen arvoa! Jos siskoni nyt menisi naimisiin, ostaisin hänelle n. 50 ¿ arvoisen lahjan, vaikka olenkin ollut reilut 4 vuotta kotona lasten kanssa, eikä rahaa ole tosiaan yhtään ylimääräistä. Kavereiden häihin vietäis n. 30-40 ¿ lahjat kaverisuhteen läheisyydestä riippuen.
Itse olen osallistunut rutiköyhänä, parikymppisenä opiskelijana opiskelukaverin häihin, eikä rahaa lahjaan ollut LAINKAAN. Esiinnyin kuitenkin häissä, joten ajattelin sen käyvän lahjasta, varsinkin, kun kyse ei ollut kovin läheisestä ystävästä. Vein jotain hyvin pientä lisäksi sekä kortin, johon kirjoitin esittämäni laulun sanat. Jälkeenpäin, oman tulotason noustua noista ajoista, on toki jossain määrin hävettänyt viemäni halpa lahja, mutta silloin en olisi muuta voinut tehdä. Uusia vaatteita tai muuta vastaavaa ei silloin olisi ollut varaa ostaa, eli siitäkään ei voinut nipistää.
Nyt itse naimisiin mennessäni en odota ikäisiltäni, vielä opiskelevilta ihmisiltä millään muotoa kalliita lahjoja. Siis todellakin, emme arvioi lahjoja niiden hinnan perusteella! Sen sijaan voin sanoa, että harmittaa jo etukäteen, että ainoa sukuhaara, jolla OLISI varaa laittaa lahjaan rahaa (koko porukka pankki-alalla töissä, isoissakin tehtävissä) on tunnetusti myös äärimmäisen pihi. Ylioppilaaksi kirjoittaneelle lähiomaiselle keräsivät kolmen perheen voimin (yht. 11 hlö) 300 markkaa lahjaksi!
Mutta ainakaan me emme järjestä häitämme lahjojen toivossa. Lahjalistaa ei kenellekään lähetetä, joskin toiveemme ovat äitini tiedossa, jos joku kaipaa apua valintaansa. Pääasia, että ihmiset pääsevät paikalle:)
Kai sitä pysyykin köyhänä jos kaikki pitää olla vaan kallista eikä sisällöllä ole väliä.