Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Raskaushepatoosista kärsiviä - hoidosta ym?
02.07.2007 |
Minulla todettiin raskaushepatoosi viime viikolla ja nyt haluisin muilta kohtalotovereilta kokemuksia hoidosta, tuntemuksista ym.
Lähinnä jäin ihmettelemään, että sain lääkkeeksi Adursalia, jota lääkeoppaan (ja purkin mukana tulevan ohjeen mukaan) ei sovellu raskaana oleville ja imettäville. Mitä lääkkeitä te olette saaneet ja milloin on alkanut puremaan kutinaan vai onko purrut lainkaan. Entä oletteko saaneet maksa- ja sappiarvoja laskemaan?
t. Papu rv 30
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Nyt kolmatta lastani odottelevana joutunen taas jälleen hepatogestoosin kouriin...
Ekassa raskaudessa huomasin joskus viikolla 20, aivan hillittömän kutinan. Syy selvisi hepatogestoosiksi ja jouduin tarkkailuun sairaalaan. Maksa&sappiarvot taivaissa. Sain lääkitykseksi kutinaan Adursalia, mutta varsinainen hepatogestoosilääke oli jotakin muuta.. en muista nimeä.
Lääke tehosi (kaikkiin ei kuulemma tehoa) ja arvot laskivat. Loppuraskauden kävin kuitenkin 1 krt/viikko verikokeessa ja EKG:ssa. Hepatogestoosi voi aiheuttaa sikiön sydänpysähdyksen, joten siksi tuo tiuha EKG. Jos sydänkäyrässä olisi ollut jotakin poikkeavaa olisin joutunut uudelleen osastolle.
Kuulin, että hepatogestoosi-äitejä ei yleensä päästetä synnyttämään täysaikaista, vaan käynnistys joskus viikolla 37. Minä olen kuitenkin synnyttänyt molemmat viikolla 40. Ilman käynnistystä. Lääkäri sanoi, että jos arvot ja ekg ovat kunnossa, niin silloin ei käynnistetä.