Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä lapsi voi olla yksin pihalla?

Vierailija
30.06.2007 |

Täällä palstalla on väännetty kättä lukemattomia kertoja siitä, että jotkut vastuuttomat vanhemmat antavat esim. 3-vuotiaan leikkiä yksin valvomatta pihalla. Kiinnostaisikin tietää minkä ikäisen lapsen uskaltaisitte itse päästää yksin rauhalliselle rivitalopihalle (ei isoja teitä lähimain)?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin on " pakko" harjoitella yksinään olemista.

Vierailija
2/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ympäristöstä ja kaikesta mahdollisesta. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa ikää, joka sopii kaikkialle. Mä olin avainlapsi jo 3-vuotiaasta, kerrostalossa asuimme, piha oli täynnä eri-ikäisiä lapsia, jotka pitivät huolta toisistaan, samoin aikuiset katsoivat yhdessä peräämme, meillä oli iso sisäpiha, josta ei päässyt autotielle, vesistöön tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on eri asia puhua rauhallisesta lapsesta kuin impulsiivisesta vilperistä, joka menee aina sinne, missä tapahtuu.

Vierailija
4/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisemme oli 4-v. jo yksin pihalla. Oli rauhallinen tyttö joka ei suurin surminkaan olisi lähtenyt pihalta minnekään ja pysyi leikkipaikalla näkösällä koko ajan. Sen sijaan nyt melkein 5-v. kaksosia ei voi edes ajatella keskenään pihalle, sen verran on meno päätöntä vaikka on aikuinenkin mukana.

Vierailija
5/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen juossut rivarin pihalla sisarusten ja muiden lasten perässä jo 1-vuotiaana (70-luvulla). Omat lapseni olen laskenut pieniksi ajoiksi yksin 3-vuotiaasta eteenpäin.

Vierailija
6/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA! riippuu pihasta, lapsesta ym. ja kyllä meillä on lapset olleet tuossa 3v iläisinä jo pihalla itsekseen, mutta silloin on pitänyt kyllä lähes päivystää ikkunassa, enkä vieläkään uskalla montaa minuuttia jättää valvomatta neljävuotiasta. eli silläkin on merkitystä, näkeekö ikkunasta leikkipaikkaan. ja meillä on merkitystä myös sillä onko isompia mukana. Jos 8v sisko mukana, uskallan päästää niin etten näe ikkunasta.

Vierailija
7/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin riippuu pihasta ja lapsesta. Kauhistelkaa vain, mutta meidän 2v on jo pitkään ollut yksinään 5-10 minuutin pätkiä pihalla. Mulla on lapseen koko näköyhteys ja olen tehnyt esim. ruokaa niin, että lapseni istuu hiekkalaatikolla samaan aikaan.

Vierailija
8/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä vien kuopuksen kouluunkin, jollei muutosta tapahdu. ikää tosi vasta 3.3v. vilkas ja impulssiivinen on aina vaarassa.

rauhallinen ja hyvin kehittynyt pärjää jopa 3-4v. yksin pihalla, tosin itse en jättäis pihalle rauhallista lastakaan.

omani jos jättäisin, niin taitas henki lähteä samantien.

lapseni ei ole erityislapsi, mutta ei niin hyvin kehittynytkään.

Vierailija
9/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta istuu rattaissa, joista ei pääse pois. No oikeesti meillä on 2 v esikoinen aikoinaan ollut yksin hetken aikaa ulkona, pari muuta lasta 3-vuotiaana. Tuota nykyisin 2-vuotiasta ei voi päästää koskaan:) Itse olin ollut ison tien varressa kerrostalon pihassa yksin sinä kesänä kun täytin kaksi vuotta. Ennen laitettiin lapset varmaankin aikaisemmin yksin ulos kuin nykyään.

Vierailija
10/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyitä aikoja yksin hiekkalaatikolla kun asuttiin asuinympäristössä jossa oli suojaisa piha eikä ollut teitä yms. lähellä. Joskus viihtyi varmaan puolikin tuntia hiekkiksellä yksikseen. Tietenkin tarkkailin lasta koko ajan ikkunasta samalla kun laitoin ruokaa ja tein kotitöitä sisällä. Nyt muuttomme jälkeen tie on lähellä joka puolella ja en uskalla jättää lasta viittä minuuttia kauemmaksi yksin ulos, vaikka onkin jo vanhempi. Lapsi kyllä itse haluaisi jäädä yksin tutkimaan juttuja pihalle, joten aina on kova kädenvääntö että hänet saa suostuteltua tulemaan sisälle samaan aikaan äidin kanssa.

Vierailija
11/11 |
30.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iästä ulkona siskon kanssa rauhallisella rivarimme pihalla. Kuopus nyt 2½v. ja muutamia minuutteja on ollut sisarusten kanssa pihalla kun olen juossut jotain sisältä hakemaan. Sen sijaan maalla mummolassa on kuopuskin aidatussa pihassa sisarusten ja serkkujen kanssa ollut itsekseen jo 2v. iästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän