miten hyvin tulevat ekaluokkaliset tuntee jo kirjaimet ja numerot?
Lukea ei tietenkään tarvitse osata kun kouluun menee mutta oletetaanko että osaa kirjaimet? Numerot tuntee hyvin ja laskeekin jo melko vaativia tehtäviä. Mutta kaikkia peruskirjaimiakaan ei vielä osaa. Ollaan yritetty opettaa ja eskarissakin niitä on käyty läpi mutta ei jää lapsen päähän ei sitten millään.
Kommentit (12)
osaa lukea ja kirjoittaa sujuvasti. Ja numerotkin osaa ainakin 100 asti hyvin ja laskea yhteen ja vähennyslaskut.
Emme ole kuitenkaan harjoitelleet, sillä olen huolissani siitä että hänellä on tylsää koulussa jos on edellä muita -> ja se taas voi aiheuttaa turhautumista koulussa ja ongelmia - kokemusta on lähipiirissä.
Kouluunhan mennään sen takia, että siellä opitaan perusteista asti kunnolla.
En pidä poikaa sinänsä mitenkään poikkeuksellisena, häntä nyt sattuu vaan kiinnostamaan kirjaimet.
Tuo kirjain-äänne -vastaavuuden osaaminen on tärkeätä.
osaa helppoja laskuja ja numerot aika hyvin, en ole varma tietäiskö kyllä, jos näyttäisin lapulla esim 58 että mikä se on, voi olla että vastaisi vitonen ja kasi ;) Osaa lukea helppoja sanoja esim ONNI OLLI jne.
Meidän poika oppi lukemaan 4v, laski numerot 1-100 3v ja nyt 5v osaa lukea sujuvasti, kirjoittaa sujuvasti, sekä laskee + ja - laskuja.
Pelottaa pojan koulun alku, koska pelkään, että saako hän osaksessn tarpeeksi eriävää opetusta vastaten hänen taitojaan. Jos on jäljessä niin kyllä jeesataan, mutta näin päin en tiedä...
Olen aina opettanut lapsille yhtä aikaa kirjaimen ja sitä vastaavan äänteen. Näin on lukemaan oppiminen ollut helppoa. Yksi oppi 3-vuotiaana, kaksi 4-vuotiaana, yksi 5-vuotiaana ja yksi 6-vuotiaana. Koululaisemme ovat hyviä kielissä, mutta kaikilla on jokseenkin heikko matikkapää.
ja äideillä on todellinen huoli siitä, miten lapsosilla riittää mielenkiinto opiskella ei-av-lapsien kanssa, jotka eivät ole yhtä edistyksellisiä?
Kyllä tästäkin oikeasti huoli on. Kun on kouluun menoon vielä 2 vuotta aikaa, ehtii vuoden vielä taidot karttua muuten vaan ja sitten vuoden eskarissa, niin miten riittää mielenkiinto enää ekaluokalla? Itse olin samanlainen, mutta jaksoin istua kiltisti, isänsä taas leimaantui häiriköksi, kun ei jaksanut seurata, koska osasi jo. Eli ei tämä siltä osin mitään pröystäilyä ole, vaan ihan oikea huolenaihe. Emmekä yhtään kannusta lukemaan ja laskemaan, mutta eipä sitä voi kieltääkään.
Oppi tosi nopeasti numerot ja laskemaan helppoja tehtäviä kuten
6+2-3+5=10
Yks päivä kyllä porkkanaa yritti kirjoittaa mutta siitä tuli pokrkkana:)