Toksoplasmoosista
Tietääkö joku terveydenhuollon ammattilainen tm, että voiko toksoplasman joskus sairastanut tartuttaa sitä enää sikiöön, vaikka ns. uusi tartuntamahdollisuus tulis? Jääkö immuniteetti? Voidaanko todeta labrassa?
Meillä tilanne, et parin viikon päästä olis tulossa kaks kisuvauvelia, mutta niin ois nyt yllätysvauvakin.... En jaksas ottaa turhia riskejä, kun muutenkin nää hormonit tekee ylihuolehtivaks..Mutta tyttö 2,5v odottaa niitä kissoja ihan KAMALASTI, kun sille on luvattu! Vastatkaa joku! Kokemuksia?
Kommentit (5)
vaan ehdit.
Mekin otettiin ulkokissa ja nyt pelkään kovasti toksoplasmoosia, onneksi tuo kissa ei käytä hiekkalaatikkoaan vielä, ehkä talvella sitten.
myös pölyävien ulosteiden kautta, kun siivoat hiekkalaatikkoa. Näin sanoi eläinlääkäri minulle kun kysyin asiaa. Raskaanaollessani en siivonnut kissan hiekkalaatikkoa ollenkaan vaan jätin homman toisille. Voit toki saada toksoplasmoosin muualtakin. Kannattaa välttää multaisten kasvisten käsittelyä ja muistaa kunnolla huuhdella ne ja pestä myös kädet kunnolla.
Sitten tulevat ne multaiset kasvikset.
Itse en ole oikein koskaa syönyt raakaa lihaa (inhoan verisiä pihvejä), ja olen aika puhtaita kasviksiakin syönyt.
Minulla on ollut useita ulkokissoja 18 vuoden ajan. On ollut myös lapsena poikueita useampia, joita olen pussaillut ja silitellyt estoitta. En todellakaan ole pessyt käsiä etenkään lapsena kovinkaan tiuhaan. Olen silitellyt kissoja myös ulkomaanreissuilla. Olen nukkunut ulkokissojen kanssa vieretysten. Kissat ovat minua usein purreet ja raapineet. leikkiessään Olen tyhjentänyt hiekka-astioita, ja lapsena taisi jäädä tuolloinkin käsihygienia vähemmälle.
Kävin testissä, en ole KOSKAAn sairastanut toksoplasmoosia.
Itsekin olen raskaana, ja enemmän kyllä kyttään tuota lihan kypsyyttä. Tällä hetkellä minulla ei ole kuin yksi vanha 10 v. ulkokissa, joten uskon että siitä mninä en enää toksoa kovin suudella todennäköisyydellä saa.
ei voi enää tarttua sinuun, eikä sinun kautta sikiöön. Olet immuuni ja sen voi tarkistaa verikokeilla.