Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämme miehen kanssa sossun rahoilla ja tässäkin kuussa säästöön jäi 300e.

Vierailija
28.06.2007 |

Eli miten ihmeessä joku ei tule toimeen työttömänä?

Meillä siis tuloina työmarkkinatuet ja lapsilisät kahdesta lapsesta, loput tulee sossusta. Asumme vuokralla. On tietokone, vakuutukset, vuokra jne. Vuokraa maksamme 150e/kk ja sähköä n. 40e. Puhelin laskut on yhteensä 50e. Tulomme ovat n. 1400e kuussa siis yhteensä ja siitä siis 450e vuokra pois ja muuta laskut. IHan hyvin elämme. Tässäkin kuussa on syötä ulkona ja ruokaa tehty joka päivä säästelemättä ja olen shoppaillut vaatteita ja muita juttuja 150e tässä kuussa. Lyhennämme vielä yhtä velkaakin joka kk 80e.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
28.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisesti mun verorahani eivät menekään aivan hukkaan, vaan yllättävässä tilanteessa voidaan elellä sitten sillä, mitä on etukäteen valtiolle makseltu.

Olen kuvitellut, että meidän sosiaaliturvamme on lähinnä vitsi, ja oikeastaan se raha uppoaa sinne tympeiden virastotätien palkkoihin, mutta hei, tämähän oli hyvä uutinen.

Vierailija
42/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ero esim. 1997 ja 2007 mallin autoissa ei ole niin suuri kuin vaikka 1987 ja 1997 malleissa koska jo 1990-luvun autoissa on perusturvavarusteet. Esim. joku Nissan Primera 1990-luvulta on todettu turvalliseksi autoksi ihan oikeisiin kolareihin perustuvissa tutkimuksissa. Vanhaa autoa ei myöskään tarvitse korjata sen useammin kuin uudempaakaan. Itse asiassa moni uusi auto on vähän väliä korjaamolla ties minkä sähkövian takia ja uusia autoja ei juuri itse pysty korjaamaan vaan vietävä kalliiseen merkkihuoltoon. Sen sijaan vanhempaa pystyy hyvin itsekin korjaamaan tai tavallinen korjaamo.

Vierailija:

Shoppailetko esim stockalta merkkivaatetta vai esim. anttilasta halpiskamaa jne. vanhat ja halvat autot ei ole turvallisia ja niitä pitää korjata useemmin, syö enemmän jne. et aika laajoja käsitteitä, jokainen elää tulotasonsa mukaan !!! et olen mäkin ollut shoppailee, mut nähtävästi eri tavaraa !!! JA MINÄKIN TYÖSSÄKÄYVÄNÄ MAKSAN SUN TUILLA ELÄMISET !!! INHOAN KALTAISIASI IHMISIÄ !!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just rupesin miettimään, että jos esim. minut itseni irtisanottaisiin, niin aika pitkään elelisin ansiosidonnaisilla ennenkuin lähtisin sossun luukulle ruikuttamaan - ja sitä ennen varmaan löytyisi jo uusi työpaikkakin.

Vierailija
44/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olemme tulleet pienillä rahoilla hyvin toimeen. Käteen on saatu kuukaudessa n. 1400e, kun siihen on laskettu asumistuet, lapsilisät ja kaikki mahdollinen. Siitä on sitten makseltu vuokra ja muut laskut. Lapsia on kaksi.

Kyllä mekin tulimme hyvin toimeen ja tulemme edelleen. Olen aina tehnyt tarkat budjetit eikä ole tarvinnut miettiä saadaanko syötävää ja säästöönkin on joka kuukausi jäänyt rahaa. Aina olen myös pystynyt ostamaan laadukkaita lasten vaatteita jne.

Vaikka sossusta saisimmekin hieman rahaa emme ole sitä hakeneet sillä sille ei ole juuri nyt tarvetta. Tuntuisi typerältä hakea rahaa, jonka voisi mielummin antaa jollekin sitä todella tarvitsevalle.

Meillä on säästössä useampi tuhat euroa, koska siihen ei olla kertaakaan koskettu kun se säästötilille on saatu. Ja kaiken olemme säästäneet opiskeluaikana, vaikka meillä ei ole ollut töitä eikä lainaa.

Vierailija
45/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autohan on juuri se joka rahat nielee!!

Jos tulonne ova 1400-450=950 ja sitten oli niitä muita laskuja sen 100 verran.. Teille jää 850 ¿ kuussa..

Jos teillä olisi auto tuosta lähtisi vielä parisataa joka kuukausi..

Lisäksi tottakai työttömällä on vähän kuluja, ei tarvitse maksaa autoa, ei matkoja, ei päivähoitomaksuja..

Teille jää enemmän rahaa käteen laskujen jälkeen kuin meille!! Tulot ovat yhteensä nettona 2000 ¿, mutta auto ja työmatkat syövät ne!

Paljon kannattavampaahan se meidänkin olisi mätääntyä kotona, koska tuilla kyllä pärjäilis..

Oma serkku tuossa naapurissa elelee mitä vaan ostellen sossun tuilla ja meikäläiset elelee vaan tällasta toimeentulevaa elämää palkoilla!

Vierailija
46/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pidemmällä tähtäimellä ehkä kannattaakin. Ei tämä meidän tukijärjestelmä voi jatkua enää kauan, kun rahat loppuu. Mitenkäs sitten nämä Valtion elätit ruokitaan...

Toivottavasti tavoitteenne on silti työnteko. Tuollainen pummilla eläminen on mielestäni kunniatonta (siis jos ei jotain syytä kuten ettei vaan vielä ole saanut töitä). Kyllä se johtaa passivoitumiseen ja syrjäytymiseen ennen pitkää.

Ironista, että itse olen opiskellut ja tehnyt aina töitä, enkä silti raski kaupassa ostaa ns. kallista ruokaa kuten parempia mehuja, kinkkuja ym. Työttömillä sen sijaan on rahaa kaikkeen haluamaansa??

Vierailija
47/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan ihmettele, jos joku ei tule toimeen. Ei siihen paljoa vaadita, kun pienituloinen perhe saadaan pois raiteiltaan.

Me pärjäsimme pienillä rahoilla hyvin, emme koskaan käyneet sossussa. Ei sillä, että se olisi jotenkin paremuuden merkki. En vain jotenkin sitä halunnut. On myös eri asia elää niillä tuilla väliaikaisesti.

Meille ei tullut rahasta isoa stressiä sillä tiesimme, että joku päivä menemme töihin jne. Mutta sen viisi vuotta tulimme hyvin toimeen pelkillä tuilla.

Vierailija
48/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osat autoon tulee motonetistä tai biltemasta joskus rompparilta ja vakuutuksiin menee noin 30e kuussa.

Vierailija
49/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin nuo työmarkkinatuet ihmetyttää minuakin.

Joku tässä nyt mättää...

Vierailija
50/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei läheskään kaikki firmat ilmoittele työkkärissä paikoistaan.

Ja liiton rahoille päästäkseen ei kovin kauan tarvitse töitä tehdä..liekö ap ja miehensä koskaan töissä ollutkaan :o

Vierailija
51/63 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt. Meillä asumiskulujen (vuokra ja vesi 830e + sähkö) jälkeen jää reilu 1100e. Säännöllisiä laskuja on puhelin, netti, autovakuutus, kotivakuutus max 150e jos kaikki erääntyy samassa kuussa. Tämän jälkeen siis ruokaan ja muuhun jää vielä se noin 1000e kahdelle aikuiselle ja vauvalle. Bensa ja ruoka vie n. 600e/kk ja loput millon mihinkin. Tuloina lapsilisä, kotihoidontuki ja asumistuki. Loput saadaan soskusta. Sosku maksaa myös sairaanhoitokulut ja ollaan saatu rahaa myös mm. pyykinpesukoneeseen joku 300e, vaunuihin 400e, pinnasänkyyn ja patjaan reilu 100e, ruokapöytään reilu 100e jne.

Hyvin tulee toimeen! Kaiken tarpeellisen saa ostettua ja vielä vähän turhaakin. Jos ei tule toimeen täytyy olla huono käyttämään rahaa.

Vierailija
52/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienellä rahalla tulee toimeen kuka tahansa. Mutta on eri asia hakea sossusta rahaa välttämättömimpään, kun " turhuuksiin" ...!

Minä kannatan sitä, että rahaa saisi vain vastikkeellisesti, jos on työkykyinen. Eli valtio/kunta ei antaisi sossusta yhtään mitään tukia terveille ihmisille. Esim. ap:n tapauksessa he kyllä saisivat rahaa sossusta jos työmarkkinatuki ymv. eivät riitä, MUTTA sen vastikkeeksi miehen pitäisi esim. mennä haravoimaan kaupungin puistoihin/ ulkoiluttamaan vanhuksia/lukemaan näille lehtiä tmv.

...Mielenkiinnolla jäisin katsomaan, hakisiko ap miehineen niitä tukia lainkaan, jos joutuisi työtä tekemään niiden eteen...! Sillä heheän eivät selvästi kaipaa sossun tukia, koska rahaa jää " ylimääräistä" joka kuukausi, ja on varaa shoppaillakin ym.

Niin, ja ne säästyneet rahat (oletan ettei ap:n kalatiset tukia hakisi, jos niitä ei " ilmaiseksi" saisi) voitaisiin ohjata niille, jotka oikeasti rahoja kaipaavat (pienituloiset eläkeläiset/sairaana olevat/pienituloiset yh-äidit jne.)

Vierailija
53/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipähän tarvis olla sossupummi jos olisivat kuuluneet.

Vierailija
54/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitäkään ei käytetä mihinkään kehittävään niin mihin luulette ne rahat käytettävän jos ap ei hakisi sossusta mitään. Sinne ne menisi ei jonnekin, missä ne muutkin rahat on.

Vierailija
55/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kymppitonnin auto, vm 2000 käytetty, ja pelkästään lyhennyksiin menee 300e kuussa. Auto on mulle ensimmäinen, joten vakuutusmaksuja maksan 800e vuodessa (kaksilitrainen Pösö) se tekee kai jotain 75 e kuussa. Bensoihin menee niinikään 200e kuussa.

Joten autoni nielee karvan vaille 600e kuussa.

Summa putoaa siitä neljäänsataan kun parin vuoden päästä saan autoni maksettua. Vakuutuksia saisin toki alemmas jos vaihtaisin autoni johonkin 1,4 litran tientukkeeseen, mutta minusta on kiva, että autolla ei jää toisten jalkoihin.

Vierailija
56/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtu sanoa, että tää on meidän kakkosauto. Miehen auto on onneksi jo maksettu, mutta kyllä siihenkin saa menemään jotain 300 kuussa.

Tietysti jos sillä autolla ei aja, niin eihän sitä bensojakaan tarvi maksaa, mutta meillä kyllä käytetäänkin näitä autoja kun kerran on hankittu...

(Ei tosin olla työttömiä, vaan työelämässä)

Vierailija
57/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vielä kotihoidontuella, kun kuopus vasta 2v. Eli tulot on MINIMAALISET. Sossusta en ole hakenut, ENKÄ hae penniäkään. Välillä ei ole varaa syödä itse, mutta lapsille on aina ruokaa. Ap, en osaa arvostaa kaltaisiasi ihmisiä. Tiedän että saisin sossusta rahaa joka kuukausi jos hakisin. En vaan hae koska näilläkin pärjään juuri ja juuri. vai pitäskö mun alkaa kanssa säästämään rahaa... Jos en vaikka menisikään syksyllä töihin, vaan säästäisin sossun kustannuksella pienen pesämunan????!!!!!!!!!!!!

Vierailija
58/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä uskon että jos teillä jäisi molemmat vanhemmat yht äkkiä työttömäksi ja säästöjä ei olisi niin kyllä siinä jossain vaiheessa sossussa joutuisi käymään, siis jos lapsia on!

Jos minä teen budjetin kuukaudeksi ja siitä jää ylimääräistä rahaa niin minut haukutaan lyttyyn?

Jos sanoisin ja itkisin täällä ettei tulla millään toimeen näillä rahoilla niin kukaan ei sanoisi mitään pahaa, mutta kas kun joku tulee toimeen pienellä rahalla niin se on ihan hirveä uutinen? Ihme porukkaa!

Itse ainakin olen ylpeä siitä että ollaan pärjätty tämä aika kun ollaan työttömiä, tiedän että jos samanlainen tilanne tulee joskus niin kyllä me toimeen tullaan.

En tiedä millainen käytäntö muissa sossuissa on, mutta kyllä meidän sosiaalitoimistosta saa lapsiperheet harkinnanvaraista aika herkästi. Jos meillä pesukone menee rikki ja sossu ei sitä korvaa niin säästöillä se ostetaan. Jos kännykkä menee rikki niin sukanvarressa on sen verran että uusi saadaa. Jos tv räjähtää niin uuden voi ostaa vaikka osamaksulla jota sitten lyhentää vaikka 20e/kk siihen asti että mies on taas työelämässä. Ei meidän budjetti kaadu siihen vaikka kaikki koneet täällä nyt yht äkkiä rikki menisi. Niin ja onneksi meillä ei ole sitä AUTOA, se voisi syödä ison osan meidän rahoista joten sitä ei meille olla hankittu. Ap

Vierailija
59/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei todellakaan anna " herkästi" harkinnanvaraista, älä unta näe! Ja sitä paitsi aika perslävessä taitaisitte asua, jos vuokra noin pieni.

Vierailija
60/63 |
29.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä väliä missä me asutaan vaikka sitten siellä perslävessä! Koetko olevasi parempi ihminen jos asut jossain isommassa kaupungissa? Ihme porukkaa ja ihmeellisiä asioita millä pädetään! =)

Meidän sossu antaa ainakin harkinnanvaraista jos isolla perheellä menee vaikka pesukone rikki, näin se vaan on.

Minulla yksi tyttökaveri joka joutui yhden kesänajan turvautumaan sossun apuun kun kesätöitä ei löytänyt. Hän sai kesän aikana mm. sänkyyn harkinnanvaraista rahaa. Tosin vain 40e. Hänen sänkynsä siis meni rikki. Myös tämä ystäväni tuli ihan hyvin toimeen näillä 340e tuloilla mitä yksi ihminen sieltä saa. Hän sai kyllä työttömyyskorvausta, mutta vuokran takia jäi vajetta.

ap

Vierailija:

Sossu ei todellakaan anna " herkästi" harkinnanvaraista, älä unta näe! Ja sitä paitsi aika perslävessä taitaisitte asua, jos vuokra noin pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi