Ongelmia hormonikierukasta?
Kellään muulla mitään vastaavaa?
Mulla on ollut vuoden ajan hormonikierukka ja koko ajan on ollut jotain ongelmaa. Alkuun vuodin tauotta 6kk ja vieläkin nyt vuoden jälkeen kuukautiset on runsaammat kuin koskaan ennen lapsia (piti loppua kokonaan, mainosti terkkari). Pinna on kiristynyt kiristymistään ja välillä saan ihan tolkuttomia raivareita, yleensä miehelle mutta joskus huudon kohteena on myös lapset. Seksi ei ole kiinnostanut vuoteen pätkääkään, ja pahemmaksi vaan menee, nykyään en meinaa sietää miehen kosketusta... HUH! Onko tää kierukasta johtuvaa vai aivokasvainko mulla on päässä? Lääkäriin/gynelle täytyy tilata aika.
Kommentit (7)
Vuotoa riitti, ei kylläkään mitään järjetöntä, mutta riittävästi kuitenkin. Enemmin olisi voinut pitää kirjaa vuodottomista päivistä.
Kaikki muuten samoin kuin sinulla. Otatin pois vuoden kärvistelyn jälkeen. Päässä on selkiintynyt, mutta tuntuu, että kroppa víelä " sekoilee" .
En aio enää koskaa kokeilla mitään hormonaalisia ehkäisykeinoja, niitä on jo kokeiltu riittämiin ja nyt oli itselleni viimeinen pisara.
Puuha-Patu
kuin kondomi tai sterilointi.
Kuparikierukka on varmaankin hormooniton, mutta siitä en ole ottanut selvää, koska päätin että enää en sisälleni sellaisia vekottimia asennuta.
Puuha-Patu
vaikka tietenkään en kenelläkään muulle tätä soisi. Ihan järkyttävät sivuvaikutukset! Olen miettinyt liittyykö hillitön makeanhimo myös kierukkaan... olen ollut aina makean perään, mutta viimeisen vuoden aikana en ole kyennyt mitenkään hillitsemään karkinsyöntiä ja kiloja onkin tullut 4 lisää vuodessa.
Nyt menen otattamaan kierukan pois, toivottavasti olo normalisoituu pian!
Itselläni niukat kolmen päivän kuukautiset muuttuivat kuparikierukan ansiosta hirveäksi tulvimiseksi, jota kesti 7-8 päivää ja kiertokin vielä lyheni 24 päivään. Muiden verikokeiden yhteydessä minulla huomattiinkin sitten anemia, kun hemoglobiinini oli laskenut mitä ilmeisimmin noiden erittäin runsaiden kuukautisten vuoksi, koska muutakaan syytä ei jatkotutkimuksissa selvinnyt. Otatin kierukan pois, joka oli luku sinänsä: kierukka oli kääntynyt niin ettei lankoja näkynyt ja gynegologi joutui kaivelemaan eri instrumenteilla pitkään ennen kuin sai kierukan pois. Ei ollut varsinaisesti kivuliasta, mutta sitäkin epämiellyttävämpi toimenpide...
Päätin myös että mitään vekotinta minuun ei enää työnnetä, enkä halua myöskään mitään hormooneja, joten lähetin miehen kondomiostoksille. Reilun vuosikymmenen pillereiden ja kierukan käytön jälkeen on mielestäni hänen vuoronsa huolehtia ehkäisystä.
Sen verran että tulin raskaaksi ja tietenkin sitten tuli keskenmeno.
ongelmia oli mullakin. Ota vekotus pois vaan kun ei sulle näköjään sovi.
Mulla oli kierukka kahteen otteeseen 2 vuotta kerrallaan ja kuten joku aiemmin sanoi, olis voinut pitää kirjaa vuodottomista päivistä :( ensin puol vuotta tauotta ja sitten tipottelua 3vkoa-viikko kaks taukoa-ja taas 3 vkoa, lihosin myös n.5-7kg kun makeanhimo oli valtava, turvotusta oli aivan koko ajan, päänsärkyä vähintään kerran viikossa ja seksihalutkin oli vähän niin ja näin.
Otin kierukan pois ja nyt olin 2kk sitten steriloinnissa. (meillä 3 lasta ja ikääkin jo melkein 40 joten päätös oli " helppo" ) Voi tätä ihanaa olotilaa- olen oma itseni taas, kropassa ei ole ylimääräistä eikä hormonit ole koko ajan sekaisin. kk tuli ja meni, 5 päivää ja nyt tiedän, että voin surutta käyttää valkoisia housuja seuraavat viikot eikä tarvii pelätä ylläriä =)
Ei se vaan kaikille sovi, ota pois vaan. Sitä en tiiä mitä tilalle.... itsellä kun tuo ratkaisu oli valmiina.
Selvästi kierukka ei sovi sinulle - ja niitäkin naisia on iso prosentti, eli et ole ainoa. Itselleni hormonikierukka on alkuvaikeuksien jälkeen sopinut ja ne menkat on jääneet mm. kokonaan pois ( ei tapahdu toki kaikilla!) Kaveri puolestaan otatti kierukan pois juuri seksihaluttomuuden ja jatkuvan kireyden vuoksi - ja helppotui elämä kovasti.