Miksi lestadiolaiset lapset eivät saa käydä päiväkodissa?
Pohjoisessa on ilmeisesti ok olla ry:n päiväkerhossa + uskonsisaren luona perhepäivähoidossa iltapäivä. Miten Etelä-Suomessa asuvien lestadiolaisten päivähoito järjestyy?
Kommentit (14)
ollaan lestadiolaisperhe ja lapset ovat olleet päiväkodissa aina mun työssäolon ajan. Ihmettelen käsitystä. Ja sitten ihmettelen pohjoisessa asuvien lestadiolaisten toimintaa, jos on VAIN näin, jota tosin epäilen...
omien sanojensa mukaanhan he ovat perhekeskeisiä ja lapsirakkaita ja kun lapsia tulee vuoden välein niin ainahan se mamma on kotona ja lapset pihalla naapureiden vahdittavina
Ja monesti myös naapureiden lapsista.
Enkä nykypäivänä jaksa uskoa, että monikaan katsoisi naapureiden tenavien perään, sen verran itsekeskeistä tämä elämänmeno on.
Ja tiedän, ettei kaikille lestadiolaisperheille todellakaan tule lapsia vuoden välein.
mun tyttären päiväkodissa on ainakin 2 VL-perheen lapsia, ehkä useammatakin perheestä. Ja tämä Oulun seudulla.
Tiedän useita tapauksia, joissa 3-5 lasta samasta perheestä samassa päiväkodissa, ja äiti kotona vauvan tai parin kanssa....
tavallisissa tarhoissa ym. Eli saavat käydä kaikissa näissä. Ja olen pohjoisesta.
Asuttiin ennen Oulussa ja lapset oli päiväkodissa hoidossa. Ja niin oli monien vl-tuttavien lapsetkin.
t. lestamamma
kuulostikin aika uskomattomalta.
Ap
Meidän lapset olleet hoidossa niin päiväkodissa kuin perhpäivähoidossakin.
Kuvitteleeko joku et kunnassa alettaisiin valikoida lestadiolaislapsille joku tietty hoitopaikka vain sentakia et äiti tai isä haluaa.
samaan aikaan päiväkotiin? Menee syntymävuodet aika tiukoille, paitsi jos ovat vuoden välein ja joukossa on kaksoset. Enpä voi tuolla tahdilla kyllä syyllistää äitiä, jos isommat lapset ovat päiväkodissa ;) Mutta siinä menee kyllä kotihoidon tuki sivu suun. Oulunsalossa ei saa kuntalisäkään, jos kaikki perheen alle 6-vuotiaat eivät ole kotihoidossa, aika julma sääntö.
Ainakin mun tutut jotka käy töissä on laittaneet lapset ihan "tavalliseen" hoitoon päiväkoteihin tai perhepäivähoitajille...
(Asutaan lahden seudulla)
Mutta en sitten tiedä miksi jotkut toimii noin..