Miksi teidän on niin vaikea ymmärtää, ettei kaikilla ole taloudellisesti mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle?!
Suututtaa sellaset älykääpiöt, jotka ottaa oikeudekseen arvostella äidin töihin menemistä äitiysloman jälkeen!
Kommentit (60)
Miten työtön voi olla kotona? Ei ole mikään pakko hankkia omistusasuntoa ja ulkomaanmatkoja. Taloudellisesti voi kyllä olla sen kolme vuotta kotona lapsen kanssa jos vaan haluaa. Pakkohan sellaistenkin on olla, joille ei töitä löydy.
Ketään ei voi velvoittaa palaamaan töihin heti ä-loman jälkeen. Pienemmilläkin tuloilla elää, kun osaa " nipistää" oikeista paikoista. Meitä on perheessä 6 henkilöä ja nytkin olen kuopuksen kanssa hoitovapaalla. Asumme omistusasunnossa, tilaa ei liikaa ole, mutta toimeen tullaan ihan hyvin. Asuntolainatkaan eivät siis ole paisuneet järjettömän suuriksi. Ruokaa tehdään itse, valmiita pöperöitä ei ison perheen kannata ostaa, säästämme myös aikamoisen pitkän pennin jo lasten hoitomaksuissa :)
Eli en usko, että kellään normaaliperheellä talous voi kaatua hoitovapaaseen! Oma mieheni on ihan tavallinen duunari ja silti me elämme ihan kohtuullisesti.
Ei ole ollut vaihtoehtoa. Hoitovapaalla oleva voi ihan samalla tavalla olla lapsen kanssa kotona.
Ja siitä sitä arvostelua vasta tulekin, kun olen alusta asti tiennyt vieväni lapset noin 1v hoitoon. (Koulujen alkamisesta riippuen) Ja jopa tiennyt että tiukoille menee, köyhien pitäisi ilmeisesti tehdä abortti jos ehkäisy pettää, tarkoituksella lapsia hankkiva meinataan teloittaa itsekin..
Kenelläkään ei ole oikeutta tulla sanomaan minulle, että voit jäädä hoitovapaalle, se on vain järjestelykysymys! Koska se ei sitä ole, ei ainakaan meidän perheelle!
ap
Mutta sen sanon, ettei me pärjättäis, se on taivahan tosi! Ei vaikka miten järjesteltäis. Jos joku maksaa meidän laskut, niin sitten. Mutta kukapa alkais toisten laskuja maksamaan.
ap
Vierailija:
Ketään ei voi velvoittaa palaamaan töihin heti ä-loman jälkeen. Pienemmilläkin tuloilla elää, kun osaa " nipistää" oikeista paikoista. Meitä on perheessä 6 henkilöä ja nytkin olen kuopuksen kanssa hoitovapaalla. Asumme omistusasunnossa, tilaa ei liikaa ole, mutta toimeen tullaan ihan hyvin. Asuntolainatkaan eivät siis ole paisuneet järjettömän suuriksi. Ruokaa tehdään itse, valmiita pöperöitä ei ison perheen kannata ostaa, säästämme myös aikamoisen pitkän pennin jo lasten hoitomaksuissa :)Eli en usko, että kellään normaaliperheellä talous voi kaatua hoitovapaaseen! Oma mieheni on ihan tavallinen duunari ja silti me elämme ihan kohtuullisesti.
En kyllä ole koskaan miesporukassa törmännyt tälläiseen ahdasmielisyyteen.
Onko täällä vain tarkoitus haukkua, eikö tämä ole aihevapaa.
Paskat tämä on älyvapaa.
Jätetään pois matkat, turhat ostokset jne. Normaalit laskut kyllä pystyy maksamaan.
jotka vinkuu että mun pitäis laittaa lapseni (1v ja 3v) päiväkotiin.
Minä haluan hoitaa lapseni kotona ja minulla on siihen mahdollisuus. En ymmärrä mikä siinä niin vaikeaa joillekin on. Muutamat tuttavat muistavat aina jankuttaa sitä päiväkotimantraansa kun satutaan tapaamaan :(
Taitaa olla niin, että ihan sama miten teet niin aina löytyy arvostelijoita. Tämä nyt vaan on niitä äitiyden varjopuolia.
Kaikkien ei ole mahdollista jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Syyt voi olla ihan mitä vain.
Olen saanut itse suvaitsevaisen kasvatuksen kotona,
voi johtua siitä että äitini kasvatti meidät yksin.
Mielestäni muitakin syitä on kuin raha olla jäämättä kotiin hoitamaan lapsia.
Mikä helvetti on käsite " normaaliperhe" ? Meitä on kaksi aikuista ja kaksi lasta, reilu vuoden olen ollut hoitovapaalla, tosin keikkahommia olen koko sen ajan tehnyt, silti on välillä ollut tosi tiukkaa..
Omistusasunto on, mutta nyt olemme maksaneet vain korkoa, joten asumiskulut ovat olleet kohtuulliset, mitään ylimääräistä en ole itselleni ostanut, kuopus odottaa edelleen isompaa sänkyä..
Mieheni vaan valitettavasti on keskituloista hieman huonommin palkattu, ja omaa menneisyyden: lapsia ja velkaa, mutta on kuitenkin se paras ja ainoa isä lapsillemme!
Joten vaikka sydämeni itkee joutuessani lapsemme vieraalle hoitoon antamaan, niin toista kuluneen vuoden kaltaista en enää jaksaisi..
Raha ei tuo onnea, mutta kummasti se elämää helpottaa..
Eihän se kenellekään kuulu miksi joku hoitaa lapsia kotona, tai joku menee töihin ja vie lapset hoitoon.
ap
ja voin hoitaa lapsiani kotona hoitorahan (n. 300 euroa/netto) turvin vaikka mieheni ei hyväpalkkainen olekaan. Elelemme tavallisesti ja asumme edullisessa vuokra-asunnossa. Ostamme oman asunnon vasta kun palaan töihin. Mutta ymmärrän erittäin hyvin että läheskään kaikki eivät jaksa eivätkä edes halua elää näin. Ei varmaan kulu päivääkään etteikö täälläkin suorastaan solvattaisi vuokra-asujia ja kaikki ns. tavallista elämää viettävät tuntuvat olevan täysiä juntteja jne. No, tää palsta on oma lukunsa, mutta valitettavasti irl näitä ihmisiä on ihan riittävästi olemassa, joten ymmärrän että monelle sosiaalinen paine pitää tietynlaista elintasoa on kova eikä hoitovapaa siksi houkuttele.
en ollut 15 vuotta hoitovapaalla, vaan olen ollut töissä. Tämä mm. siksi, että vanhin lapsistamme halusi lukioon, ja tämä ei olisi ollut mitenkään mahdollista, jos olisin ollut kotona.
Minä rakastan lastani ja välitän hänen hyvinvoinnistaan niin paljon, etten minkään " tietyn elintason" kiinnipitämisen takia hoitoon veisi!
ap
missä täältä palstalta ovat ne meidän perheen ja kaikkien ystäviemme kaltaiset tavalliset ihmiset, jotka asuvat ahtaasti ja elävät niukasti, ja sitä varten on pakko käydä töissä.
Vierailija:
missä täältä palstalta ovat ne meidän perheen ja kaikkien ystäviemme kaltaiset tavalliset ihmiset, jotka asuvat ahtaasti ja elävät niukasti, ja sitä varten on pakko käydä töissä.
ja eletään suht säästeliäästi. Olen vielä toistaiseksi kotona. Kun jatkan syksyllä opiskelua, tulee tiukat paikat, lapsi kuitenkin on kotihoidossa.
Haaveena on, että tätä " kituuttamista" max 3v jolloin pääsen myös koulun jälkeen töihin.
Jos ei olisi koulua, menisin syksyllä töihin, mikäli se rahatilannetta kohentaisi. Vaikka lapsi menisikin 1,5v hoitoon.
Kyllä minä olen saanut suoraa arvostelua siitä, miten huono äiti olen kun vien lapseni hoitoon :(
Ihan kun se ei jo muutenkin olisi vaikeeta, niin joku älynjättiläinen vielä vääntää veistä haavassa! Eikä oikein tee mieli jokaiselle alkaa selitellä meidän rahatilannetta.
ap