Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä se johtuu että toisilla ei epiduraali/spinaali auta synnytyksessä?

Vierailija
24.06.2007 |

Eikö se lääke vaikuta kaikkiin vai onko lääkäri laittanut lääkkeen väärään paikkaan?



Näitä kun näkee tälläkin palstalla aika usein jotka sanovat ettei noi puudukkeet auttaneet. mistä johtuu?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tehoaa.

Vierailija
2/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalissa ja spinaalissa on hyvin tarkkaa se, mihin kohtaan lääke laitetaan. kyse on siis millimetreistä, jos esim. epiduraalikatetrin kärki menee 1mm liikaa vasemmalle niin se ei välttämättä enää tehoa kunnolla vaan puuduttaa vasemmalta liikaa ja kipua tuntuu silti oikealla.



joidenkin potilaiden selkärangan anatomia on sellainen, että heille on vaikeampi laittaa epistä/spinaalia kuin jollekin toiselle. ja paljon riippuu myös anestesialääkärin taidoista, toiset on vaan parempia laittamaan kuin toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri sanoi, että sillä alueella tuntuviin kipuihin epiduraali ei ole niin tehokas kuin " perinteisiin" synnytyskipuihin

Vierailija
4/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai joutuuko sitten vaan kärsii kivusta?

Vierailija
5/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella tarkkaa, mihin se laitetaan ja valitettavasti kovin moni ei sitä osaa laittaa. Puudutusvaiheessa kannattaa kysyä kätilöltä, osaako spinaalin laittaja varmasti laittaa sen. Mulle nimittäin vastas kätilö kysyttäessä, että ei osaa. Päädyin sitten epiduraaliin. Tosin sitäkään ei sitten ehditty laittamaan.

Vierailija
6/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei voi tietää mitä kivut olisi olleet ilman puudutusta?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä sen tietää, kun ei tehoa.



Heti synnytyksen jälkeen kätilö sanoi, että " harmi, kun ei osunut. Mutta hyvin kestit ilman puudutustakin"



Seuraavalla kerralla pyydän ajoissa, että voi koittaa jotain muuta puudutusta, jos yksi ei toimi.

Vierailija
8/8 |
24.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipujen täytyy olla jo kovat siinä vaiheessa kun epiduraali annetaan. Ja sen todellakin huomaa kun kivut helpottuvat! Minulla ensimmäisessä synnytyksessä epiduraali ei vaikuttanut mitenkään, ja luulen että vika oli lääkärin laittamistaidoissa. Pisteli selkääni kymmenisen reikää mutta eipä vaan saanut epiduraalia oikeaan paikkaan.

Toisessa synnytyksessä eri lääkäri ja meni kerralla oikeaan paikaan, ja vaikutti niinkuin pitikin, kivut loppuivat lähes kokonaan (vain pientä painontunnetta oli).