Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pahaa on isoissa vauvoissa?

Vierailija
07.10.2008 |

Molemmat omat vauvani ovat olleet yli nelikiloisia. Onko siitä jotain haittaa niille pitkällä tähtäimellä? Näin lapsena ovat molemmat olleet terveitä ja iloisia, ja ovat kehittyneet normaalitahdilla.

Minulla ei ollut raskausdiabetestä enkä ole varsinaisesti ylipainoinen, joskaan en hoikkakaan (BMI 25).

Tiedän ettei yksittäisistä esimerkeistä voi päätellä mitään (tietysti on sekä sairastelevia että huipputerveitä lapsia sekä isoissa että pienissä), mutta kiinnostaa kuulla tilastollisista riskeistä jos joku osaa kerta.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla molemmat, esikoinen 4kg ja oli ihana pallero pienena, kuopus taas oli 3,3kg ja sai jo alle viikon ikaisena aivokalvontulehduksen (ei nyt sen painon vuoksi tietenkaan!!) ja aina on ollut jotain huolta kuopuksesta, riippuen kasvusta, paan koosta tms...

Jos kolmas lapsi saadaan joskus, niin ottaisin iso kokoisen vauva, ehdottomasti!

Vierailija
2/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta omasta mielestäni sellaiset isot yli nelikiloiset vauvat, ei oo niin söpöjä. Siskon tyttö oli todella suloinen, painoi n. 3300 ja oli 48 senttiä pitkä. Sellainen pieni ja kompakti paketti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi hentorakenteisena ja hoikkana varmaan ollut kauhistus synnyttää nelikiloinen vauva alakautta. Kropalleni sopii kolmekiloinen paremmin, nelikiloisesta varmaan jo repeäisin. Muuten isompi vauva on helpompi, ei ole koko aikaa syömässä ja imuotekin on parempi kun jaksaa imeä.

Vierailija
4/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli 4-kiloinen (ja 53 cm) ja hänen synnyttäessäni repesin. 4,7-kiloisen (ja 56-senttisen) kuopuksen synnytyksessä ei tullut repeämiä, eli mulle ei siitä ainakaan haittaa ollut.

Ja oikein hyvin ovat molemmat kasvaneet ja kehittyneet. Eivät olleet mitään rääpäleitä vastasyntyneinä, vaan jänteviä ja hyvin kehittyneitä.

Vierailija
5/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jäntevä se oli, kotiin päästiin ihan normaali aikaan. Tyttö oli syntyessään melkein nelikiloinen, ei ihan. Mutta ei vaan ollut niin jäntevä ja eloisa kuin toi pikku rääpäle poika, joka tosin on nyt jo iso koululainen.

Vierailija
6/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi kuukauden etuaikaan, oli alle kolmikiloinen, ja silti alusta asti tosi pirteä ja imuote kunnossa. Nyt 6kk iässä syö n. 4 h välein. Kaverilla taasen yli nelikiloinen ei osannut imeä ja oli veltto ja unelias, ja yleensä noi isommat ainakin mun kokemuksen mukaan on enemmän syömässä kuin pienet.

Vierailija
7/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettu että isompana syntyneet lapset ovat oppimiskyvyiltään parempia? En siitä niin tiedä mutta ainakin oma poitsuni oli 4280 g ja oikein ihana jämerä jätkä! Tyttö taasen oli 3800 g ja hänkin yhtä ihana :)

Lähipiirissäni ainakin aika yleistä saada 3500 - 4500 g painoinen vauva. Vain harvalla vauva ollut alle 3 kg ja jos on ollut, on syntynyt etuajassa.

Vierailija
8/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä esikoinen oli 3,3kg ja aivan älyttömän levoton tapaus. Ei nukkunut koskaan pitkiä unia ( esim. 3-4h) 8kk ikäisestä alkoi nukkua 2x 30 min päiväunet jne.. oli tosi itkuinen vauvana.

No toinen vauvamme painoi nippanappa 4kg ja alusta asti söi kunnolla ja nukkui pitkiä unia, oli kaikinpuolin tyytyväisempi..

Eihän se välttämätä tuohon painoon liity, mutta sellainen vaikutelma vaan jäi =) Ja ihan söpöinen se 4kg vauva oli myös...

Vierailija
9/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat kasvaa muutenkin niin nopeaa tahtia, että ei sieltä tartti mitään jo valmiiksi isoa syntyä.

Vierailija
10/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi hentorakenteisena ja hoikkana varmaan ollut kauhistus synnyttää nelikiloinen vauva alakautta. Kropalleni sopii kolmekiloinen paremmin, nelikiloisesta varmaan jo repeäisin. Muuten isompi vauva on helpompi, ei ole koko aikaa syömässä ja imuotekin on parempi kun jaksaa imeä.

Että mun 3 kiloisella esikoisella ja 4 kiloisella kuopuksella oli pään ympäryksessä vain 1cm eroa ( 34cm ja 35cm) ja molemmat oli yhtä "helppoja" synnyttää. Molemmissa tosin leikattiin väliliha...

Vierailija
11/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se että on iso välttämättä tarkoita että on lihava.

Vierailija
12/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytyshän on yleensä vaikein, toisella kerralla paikat ovat jo valmiiksi löystyneet. Entä jos painoerot olisivat olleet toisin päin?

Ensimmäinen synnytys oli minulle vaikea ja ajattelin, että mitenkähän olisi käynyt nelikiloisen kanssa kun jo kolmekiloisen ponnistusvaihe oli lähes tunnin.

Että mun 3 kiloisella esikoisella ja 4 kiloisella kuopuksella oli pään ympäryksessä vain 1cm eroa ( 34cm ja 35cm) ja molemmat oli yhtä "helppoja" synnyttää. Molemmissa tosin leikattiin väliliha...

Vierailija
13/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi painoi syntyessään yli 4 kiloa ja oli kaikin puolin tosi "valmiin" oloinen. On nukkunut yöt aina hyvin, tasan 2 yötä jouduin vauvan kanssa valvomaan, 1,5 kk jätti yösyönnit pois. Tosi tyytyväinen, terve ja kaikenlisäksi söpö tyttö oli vauvana (myös muiden kuin omasata mielestä:). Ei ollut syntyessään ruttuinen, vaan tosiaan valmiin näköinen tapaus :)

Vierailija
14/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienipainoisuus tuo terveyteen liittyviä riskejä paljon enemmän kuin isokokoisuus (iso-ja pienikokoisuus ei ole vain syntymäpaino -pituus vaan paino suhteessa syntymäviikkoihin! eli jos syntyy vaikka 2,5kg ja on täysiaikainen on pienipainoinen. Keskosuus on sitten oma ongelmakenttänsä eli lapsella ei ole ollut 'aikaa' kehittyä kohdussa riittävästi.

Eli isokokoisuus josta täällä nyt on puhuttu (noin 4-kiloinen lapsi) ei ole mikään terveydellisesti haittaava asia.

Äidin toive synnyttää pienikokoinen lapsi on ymmärrettävä, mutta sitä toivoessa kannattaa tosiaan muistaa vaarat, joita pienikokoisuus tuo lapselle.

Vierailija
15/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ovat painaneet 3400-3800 kg, sltä väliltä. Pitkiä ovat olleet myös. Ei se 3400 kg painanutkaan mikään pieni ollut, ihan normaalikokoinen vauva. Itse pidän että yli nelikiloiset on isoja ja jotenkin vierastan niin isoa vauvaa.

Vierailija
16/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tosiaan, sehän onkin äidin valittavissa, että minkä kokoisen vauvan synnyttää! Vierastaisitko omaa vauvaasi jos se olisi yli nelikiloínen!?! :D

Vierailija
17/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä monet pienet vauvat on rumia (jos nyt vauvaa voi ees rumaks sanoa): kurttusia pikku-ukon näköisiä! "Läski" siloittaa rypyt vai miten se nyt olikaan...

Vierailija
18/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi kommentti lihavista vauvoista. En ole kyllä ikinä nähnyt lihavaa vastasyntynyttä vauvaa. onko sulla syömishäiriö?

Vierailija
19/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen lähinnä vitsiksi, kun eikös aikuisista sanota, että läski silottaa rypyt... Sorry jos meni vähän pieleen, en tosiaan tarkoittanut lihavia vauvoja, enkä ole myöskään lihavaa vastasyntynyttä nähnyt! Mutta kyllä vaan omalla vastasyntyneellä oli niin pulleat posket (painoi yli 4kg) ettei siinä kurtuille olisi tilaa jäänytkään :)

Ja ei, mulla ei ole syömishäiriötä.

Vierailija
20/26 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva myös pitkä ja yli nelikiloinen ja päänympäryskin on iso. Niin eikös näistä vauvoista kasva tutkimusten mukaan ne viisaimmat ihmiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän