JUMPPAA ja LIIKUNTAA synnytyksen jälkeen???
Milloin sen voi aloittaa? Ja miten?
Hyviä vinkkejä. :)
Esikoisen jälkeen en jumpannut mitään muuta kuin lantionpohjalihakset kuntoon, mutta muuten annoinkin itseni ihan vain lässähtää ja palautua " luonnollisesti" . Löllö mahahan siitä jäi kera liikakilojen.
Nyt olisikin ihanaa päästä jumppaamaan itseään kuntoon. Etenkin kun raskaus vei liikakilot pois, joten nyt pitäisi saada vain tuota vartaloa kiinteytymään.
Mahahan on löysää nahkaa ja sitä vanhaa rasvaa :( Ja peppukin on sellainen löysä littana, yök!
Milloin siis jumpan ja liikunnan voisi aloittaa, ja miten lähtisin liikkeelle niiden suhteen?
Ihan täällä kotioloissa siis.
Kommentit (2)
vaikka synnytystä seuraavana päivänä, kunhan siis varoo vähän. Ei rajuja ponnisteluita, ei hyppyjä tms. ihan pian. Lihaskuntoliikkeitähän voi tehdä vaikka synnytyssängyssä.
Itse aloitin hölkkälenkkeilyt noin 3-4 viikon päästä synnytyksestä ja palloiluharrastuksen tätäkin nopeammin. Kuuntelin omaa oloa enkä yrittänyt ylittää itseäni.
Rauhallinen jumppa kotona vaikka pienten käsipainojen avulla on tosi hyvä ajatus ja toisinaan vauva-lehdissä on ohjeita myös vauvan kanssa jumppaamiseen, eli vauvaa pidetään " käsipainona" ja tehdään normaaleja lihaskuntoliikkeitä. Vatsalihaksia ei kannata tehdä kuin vasta muutaman kuukauden päästä.
Kysy neuvolastasi onko tarjolla ÄITI-VAUVAJUMPPAA! Olin itte semmosessa ja tosi kiva: paikalla paljon äitejä joilla vauva oli saman ikänen ja sai jumpata vauvan kanssa (vauva joko makoili odottamassa lattialla ja katseli toisia vauvoja, salia tai äitiä ja jos vauvan tuli nälkä niin meni syöttään sivuun ja palasi kun lapsi oli taas valmis).
Itse olen alottanu liikkumisen kuitenkin vaunukävelyllä ja uimisella. Ihan omaan tahtiin mennyt, sitten tosiaan äiti-vauvajumppaa. Sitten kuntosalille ja spinninkiin. Nyt kun nuorempi lapsi täyttää 2 olen ollut body bumpissa ja alkanut juoksemaan, keväällä kävelin pidempiä lenkkejä ja välillä juoksin osan matkasta.
Mun vinkki on että mene omassa tahdissa. Vatsalihaksia ei saa tehdä liian nopeesti ja liian paljoa. Ja kun vauva jäntevöityy; siis istuu hyvin ja tukee päätä niin lapsesta saat hyvän painon. Tosi hyviä liikkeitä juuri lapsen kanssa jumppaamiseen saat sieltä äiti-vauvajumpasta!! :D
Mutta kokeile ihmeessä uusia lajeja ja kun tuntuu ettei uiminen tai vaunukävely enää innosta niin silloin viimeistään mene vaikka kuntosalille. Älä vertaa itseäsi toisiin, tai jos vertaat niin muista että se timmi kiva blondi ei ole varmaan pienen lapsen äiti vaan kuntoillut jo pitkään ja kun sitkeästi vaan pidät harjoittelua niin alat huomaamaan miten sua heikommassa kunnossa oleviakin on!
Itse olen laihtunut 100 kilosesta 62 kiloseen. Reilussa vuodessa. Ehkä eniten se vaatii sulta kanttia mennä saliin ja PITÄÄ HAUSKAA!