Mitä maidotonta korviketta kannattaa ensimmäiseksi koittaa 11 kk ikäiselle?
Meidän 11 kk pojalla on meneillään aikamoinen infektiokierre (9 kuuria puolessa vuodessa). Ja ajattelin nyt kokeilla hänelle maidotonta ruokavaliota, kun se on kuulemma toisilla auttanut infektioihin. Toisaalta pojalla on myös punottavat posket ja kuivahko iho. Mikä olisi tämän ikäiselle se ensimmäinen korvike, jonka kanssa kannattaisi aloittaa? Tavallista soijamaitoa ei käsittääkseni voi koittaa ennen puolentoista vuoden ikää. Mitä muuta erityistä huomioitavaa maidottomassa ruokavaliossa on tämän ikäisellä? Rintamaitoa hän ei enää saa. Olen kiitollinen kaikesta tiedosta, koska allergioiden ihmeellinen maailma on minulle kyllä aivan vieras!
Kommentit (8)
aivan totta, näin maalaisjärjellä ajateltuna! :O
Heti aluksi täytyy todeta, että täällä toinen " allergia-asioille vieras" vastaa, joten kokeneemmat saavat halulla korjata. Meillä siis koko perhe allergiaton, mutta nyt kokeilussa kolmatta viikkoa maidoton dietti kuopuksen (1v2kk) yöhuutojen ja kakkaongelmien takia. Imetin 7kk, sitten Tuttelin jne. ja joskus lähellä yhtä vuotta otettiin hapanmaitotuotteet mukaan. Jos onkin maitoproteiiniallergiaa, niin aika lievää ja pikku hiljaa kehittynyttä. Joka tapauksessa meille yksityinen allergialääkäri suositteli maidon tilalle kauramaitoa. Siinä on kuulemma parhaat ravintoarvot näistä korvaavista (soija-, riisimaito jne.). Meillä lapsi juo vain iltamaidon (200ml) tätä maitoa ja hieman sotketaan puuroon, jonkin verran menee ruoanvalmistuksessa näitä GoGreen-ruoanvalmistuskermoja jne. Tällä tyylillä päivittäinen kalsiumin tarve ei täyty, tuliko edes puoliakaan eli kalsiumlisää täytyy antaa.
Toivottavasti oli jotain apua.
...siis vastaan että almiron pepti ja kannattaa ottaa yhteys lastenlääkäriin, joka tietää allergioista. Alle 2-vuotiaalle suositellaan apteekin korvikemaitoja. Tuohon tarvitaan maitoaltistus, jossa allergia todeteen ja tämän jälkeen kela korvaa korvikkeesta 72%.
Haginalle
Eli kannattaa ostaa aluksi apteekista Almiron Peptiä ja kokeilla sillä. Se on tosi " pahan" makuista, joten kannattaa aluksi sekoittaa vaikka vähän sokeria sekaan. Jos Almiron Peptiä menee aluksi alle 0,5 litraa päivässä, pitää lapsen kalkin tarve turvata kalkkilisällä.
Sitten myös kannattaa tosiaankin mennä allergialääkärille. Muistaakseni alle yksivuotiaat saavat kelan korvaukset helpommin Almiron Peptille kuin yli yksi vuotiaat.
Meillä 1v4kk pojalla ollut Almiron Pepti käytössä kohta vuoden. Oireina maidosta tuli vatsavaivat, yövalvomiset ja ihottuma. Vanhemman pojan korvatulehduskierre saatiin katki maidottomuudella.
Tsemppiä kokeilulle!
pojallamme todettiin maitoallergia 1v- iässä, 9kk iästä tähän saakka sai nutri-soijaa, altistui soijalle, joten se lopetettiin. allergialääkäri, tapiolan pikkujätistä ja samoin kokenut erikoiskorvalääkäri+ vaihtoehtoislääkäri antoi ohjeeksi antaa kaura- tai riisimaitoa 500ml/vrk, jota on siis saanut tähän päivään saakka, kohta 2- vuotias. lisäksi on saanut koko ajan vitamiinikapseleita, yliopiston apteekin oma tuote, joilla turvattu vitamiinit ja kivennäis- ja hivenaineet. ja nyt kun maidon määrä pienentynyt annan lisäkalkkia. uusi altistus tehdään loppusyksystä, kunnes putkitetut korvat parantuneet.
eli varmaan tuo nutri-soija on se mitä kannattaisi ensim kokeilla. meillä soija altistuminen ilmeni ihottumana pippelin ja pyllyn ympärillä, parani kun jätin soijamaidon pois. nyt myöhemmin olen antanut mm.soijajäätelöä, eikä ole oireillut mitenkään.
Jos joudutte altistuksiin, niin yli 6 kk ikäisille ei korvata Almironia, jos soijamaidot käy. Eli myös minä suosittelisin kokeilemaan apteekista saatavia soijamaitoja (esim. MiniMax noin 4¿ purkki, ennen korvattavuutta). Toki voi olla että soija ei käy, mutta se selviää kokeilemalla.
...meille on varoiteltu, ettei kauramaito/riisimaito yms. riitä alle 2vuotiaalle, vaikka lisäksi ottaisi kalkin. Tarvitaan erityiskorvike. Eräs lääkäri oli jopa sitä mieltä, että erityiskorviketta pitäisi käyttää 3vuotiaaksi asti, koska tuona aikana lapsi kasvaa niin paljon ja vitamiini yms. puutteita on mahdoton nähdä ajoissa. Ja vahinkoja on vaikea korjata. Lisäksi allergisen lapsen kyky käyttää kaikki saamansa ravinteet on heikompi.
Itse en ole lääkäri eli toistan vain minulle kerrottua. Minut on vain peloteltu aikoinaan tällä asialla ;)
juppis:
Eihän siitä lehmänmaidostakaan mitään ihmeellisiä vitamiineja lapsi saa, kalsiumia ja proteiinia lähinnä (ja nykyään d-vitamiinia). Miksi siis lehmänmaidon tilalla pitäisi pelkästään maitoallergisella olla joku vitamiinipommi-ravintoaineliuos? Jos on paljon allergioita, ymmärrän erityiskorvikkeen tarpeellisuuden, koska tarvittavia ravintoaineita voi suppeasta ruokavaliosta olla vaikea saada.
Eli normaalin, monipuolisen ruokavalion lisänä esim. kauramaito riittää minun mielestäni oikein hyvin yli yksivuotiaalle. Ihmeellisiä mielipiteitä tapaamillasi lääkäreillä.