Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

** Heinähelistimet torstaina **

21.06.2007 |

Hyvää kesäpäivänseisausta!

Gaia

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut eilistä pinoa vielä, joten nyt omaan pulleaan napaan.

Olin eilisen päivän synnytysvastaanotossa tarkkailussa. Maanantai iltana alkoi suppailemaan klo 23 aikoihin. Aika napakkaa oli supistelu ja n.10 minuutin välein (välillä jopa 3min. välein). Vähän alkoi pelottamaan, mutta ei tullut sellainen olo, että pitäisi lähteä sairaalaan. Vaikka minulla on ohjeistus, että pitäisi lähteä herkästi sairaalaan, jotenkin oli vain sellainen " tunne" ettei mitään superhoppua ole. Supistelua kesti kahteen saakka yöllä, jolloin alkoi hellittämään.

Aamulla minulla oli verensokerin takia ylimääräinen käynti neuvolaan. No sokerit oli ihan ok. Pääsin supistelujen takia lääkäriin, joka totesi sisätutkimuksessa, että kohdunsuu on sentin auki. Ja epäili lapsiveden tihuuttamista kohdunsuun vetisyyden takia. Laittoi sitten taysiin.

Taysissa otettiin käyrää, johon ei tullut kunnon suppareita. Lääkäri totesi saman kuin edellinen, kohdunsuu sentin auki. Vetisyys ei ollut testin mukaan lapsivetta, vaan runsasta valkovuotoa. Paikat ovat kuitenkin pehmenemässä. Ja yölliset supparit olivat jo tehneet jotain.

Täysin uusi tilanne minulle. Edelliset synnytykset ovat menneet niin, että olen auennut täysin epäkypsästä tilanteesta täysin aukinaiseksi salama ajassa. Ei ole tapahtunut mitään hidasta kypsymistä. Joten vähän herää toivo itsessä, josko tämä tarkoittaisi sitä että saisin vähän " normaalimman" mittaisen synnytyksen. Lääkärit kyllä edelleen ottavat vakavasti syöksysynnytyksen vaaran. Sain ohjeita jopa sen varalle, että vauva syntyy kotiin.

En joutunut varsinaisesti pakkolepoon, mutta levon kannalta kehotettiin ottamaan. Vauvan olisi hyvä pysyä kyydissä vielä pari viikkoa, mutta ei estellä jos syntyy nyt. Eilen makoilin illan sohvalla, ja olikin heti rauhallisempi yö. Mutta aion kyllä liikkua normaalisti, lenkit yms. jätän tottakai pois.

Gaia rv 34+2

Vierailija
2/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä huonosti nukuttu yö takana ja kaiken lisäksi piti aamu kuunnella miehen huutoa siitä kuinka hän joutuu muutaman asian esikoisen osalta hoitamaan ja valitusta siitä että miksei joku muu (=arvatenkin minä) tee niitä. Tympäisee ihan tosissaan. Mies ei oo laittanut tikkua ristiin tulevaan vauvaan liittyvien valmistujen osalta (mitä nyt valittanut kun kuluu rahaa tarvikkeisiin) eikä tehnyt muutenkaan mitään. Kaikki kotityöt on jääneet minulle. Toki miehellä on noita ulkotöitä hoidettavana, jotka vie hänen vapaa-aikansa, mutta tympäisee silti kuunnella tuollaista huutoa heti aamutuimaan. Mieleen tulee, että minkähänlaista vauva-aika tulee olemaan....

Raskaushormonit sen varmaan tekee, että kaiken ottaa niin raskaasti, mutta tippa silmässä täällä istutaan koneen äärellä :( Kyllä tässä ennemminkin kaipais tukea raskausaikaan kuin valitusta siitä kuinka minä en tee riittävästi hommia. Olen tässä jo miettinyt, että pitäisiköhän pyytää omaa äitiä mukaan synnytykseen miehen sijasta, eipähän tarvitsisi miehen siitäkin sitten valittaa kun joutui sairaalaan lähtemään kesken työpäivän...

vauva77

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaialla ollut jännät paikat, toivottavasti vauva nyt malttaa vielä hetken masussa pysyä, ennenaikaisten vauvojen kanssa kun se sairaalassaoloaika on aina pidempi ja mieluuminhan sitä kotona on. Hyvä kuitenkin että viikkoja niin kivasti kasassa ettei mitään hätää enää sen suhteen ole.

Aiemmista synnytyksistä. Esikoisen synnytys käynnistettiin viikolla 40+5 heikenneiden sydänäänien vuoksi, poika syntyi kuitenkin vasta tasan 41, joten ei ihan helposti tuo synnytys edennyt. Tilanne oli täysin epäkypsä, vaikka supistusten takia olin sairaalassa parikin viikkoa maannut. Supistuksia siis riitti mutta mitään tehoa niillä ei ollut.

Toinen synnytys käynnistyi itsekseen 40+4, tosin sitäkin vauhditettiin sairaalassa sitten kalvojen puhkaisulla kun tilanne jämähti aika lailla paikoilleen moneksi tunniksi. Sitten se olikin menoa ja tyttö syntyi tunnin sisällä eikä mitään kivunlievitystä ehditty antaa. Molemmat siis menneet yli lasketuajan, ja en oikein jaksa uskoa että vielä lähipäivinä synnyttäisin, eikä ole kyllä kiirekään. En tiedä onko synnytyksillä välttämättä kovin paljon johdonmukaisuutta. Esim. kaverini, jolla samanikäiset lapset kuin itselläni on synnyttänyt ekan 10 päivää ennen laskettua aikaa ja synnytys alkoi vesien menolla, toinen syntyi kaksi viikkoa yli ja alkoi supistuksilla ja kolmas/neljäs taas vesien menolla kolme viikkoa ennen. Samoin toisella kaverillani ensimmäinen pari viikkoa yli ja toinen pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Sitten taas yhdellä kaverilla molemmat syntyneet tasan laskettuna päivänä. Kavereideni synnytykset eivät ainakaan pääasiassa ole seuranneet mitään tiettyä kaavaa, mutta pieni otoshan se tietenkin on.

Joku kyseli nimistä (anteeksi,en muista ikinä nimimerkkejä), meillä on nimi valmiina tytölle ja pojalle. Toista nimeä ei ole vielä varmuudella päätetty, eikä nyt ihan 100% varmaa ole että ensimmäinenkään pitää.

Omasta navasta: ei mitään ihmeitä. Reisiä ja ristiselkää vihloo päivittäin ja kipeitä supistuksia tulee aika ajoin, samoin kivuttomia pitkin päivää, mutta mitään ihmeempiä merkkejä ei ole siitä että synnytys olisi lähellä. Limatulpasta ei tietoakaan sen jälkeen kun sitä tai jotain muuta limaa irtoili muutama viikko sitten. Mutta kuten aiemmin totesinkin niin minulla ei ole mikään kiire, pojan uimakoulun takia aion pysyä vielä ainakin ensi viikon kasassa, jos sitten heinäkuun puolella synnyttäisi =)

Magdaleen@ 37+3

Vierailija
4/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs Gaiallakin alkaa olla jännitystä ilmassa =) Toivottavasti vauva malttaisi siellä kyydissä nyt vielä hetken aikaa, mutta jännää on. Itselläni kun ei ole koskaan tapahtunut mitään ennen kuin sitten ihan h-hetkellä, esikoisemme kun olisi tullut syöksyllä, jos olisi mahtunut, kuopus ei halunnut tulla ensinkään ja nyt tästä kolmannesta sitten leikkauspäivä sovittuna etukäteen, jonne uskon pääseväni.

Kiva jännittää teidän muiden puolesta!

Vauva77:lle voimia miehen kanssa, toivotaan että on ohimenevää.

Varmasti tilanne siitä selkenee ja pääsette vielä yhdessä synnytykseenkin. Toivottavasti!

Täällä meni eilinen päivä rannalla köllien ja lapset olivat ihan innoissaan uidessaan ja leikkiessään ja me äidit köllimme rannalla ja nautimme ihanasta säästä. Nyt meillä sitten sataakin ja ukkostaa tosi kovaa, en edes muista että olisi ollut näin hirmuinen ukonilma. Täällä vuorilla kun luonnonvoimat tuntuvat aina tosi kovilta.

Taidetaan lähteä viettämään kaupunkipäivää, esikoisen opettajalle olisi keksittävä jotakin kivaa huomisen kesäloman alun kunniaksi...

Vointi on ollut entisensä, eli hyvin on jakseltu ja mielikin on levollinen. Kesälomareissua tässä odotellaan kovasti, johon on reilu viikko aikaa =)

Jotakin galluppejakin oli eilen, mutten taas muista mihin piti vastata....

Duracel rv 35+0

Vierailija
5/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiinkin täällä samaa aikaa... just mietin että pitää tulla laittamaan mailia sulle, mutta päätin tulla tänne kurkistamaan heiniksien kuulumiset ensin =)

Vierailija
6/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heipsan vaan...

Newbie: Mullahan alettiin tutkimaan tuota lantiota vasta laskettuna aikana... Viikolla 40 muistaakseni...sain jankuttaa neuvola tädille monta kertaa että ei tää lapsi mahdu tulemaan, kun niin ylhäällä pysyy eikä laskeudu...hitaasti mutta varmasti sitten alkoi tutkimukset etenemään.. Käsikopelolla ensin lääkäri kokeili lantiota, hiukan ahtaanlaiseksi totesi, ja sitten passitti röntgeniin. Siinä huomattiin lantion ahtaus.

Kyllä suosittelen sinua vielä tästä lantiontilasta puhumaan ja käymään tutkimuksessa, varsinkin jos alkaa 38-39 viikoille menemään eikä lapsi laskeudu...Ensi synnyttäjällä, kyllä hyvin usein jos lapsi hyvin mahtuu tulemaan niin laskeutuu...

Minua on alkanut huolettamaan kun sf mitta ei ollut kasvanut yhtään viim. käynnillä. Eli rv 33 sf oli 32 ja nyt 35 viikolla oli sama.. Onko teillä muilla ollut vastaavaa...eli kasvamaton sf-mitta.??

Mulla oli tosin eri neuvolatäti joka nyt mittas kun muulloin??

Nimig. Tytölle löytyy nimi...pojalle ei...en oikeen kelpuuta mitään!

No eipä kummempia... Gaia, Toivottavasti pääset sen pari viikkoa vielä etiäpäin... Tosin hyvillä viikoillahan jo olet!

t.sadetar ja eppuli tasan 36

Vierailija
7/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...palailtu on pääkaupuntiin.

Oli ihan mukavaa käydä maalla vaikka autossa istuminen oli jo tosi hankalaa. Teki kipeetä mennen tullen ja kun tää meitin pikku kaveri ei oikein tykkää, et äippä istuu niin sen siitä saa. Mut kiva oli nähhä, et vihdoin siellä meijjän rakennustyömaalla jotain tapahtuu ja voida iteki jotain ees asioille tehhä. Kummityttöäki oli niin ihana nähhä ku se on niin ku pieni enkeli, vaikka oli taas kipeenä.

PesänrakennusG: Mie luulen, et täällä Helsingin päässä tuo pesänrakennusvietti on kyllä jääny vähiin. Kaikki energia on tainnu mennä tuon meijän rakenteilla olevan omakotitalon asioitten hoitamiseen. Kaikki välttämättömimmän asiat on vaan hoideltu täällä kotona. Ei nyt oikein jaksa panostaa tänne ku todennäkösesti vuoden päästä sit muutetaan sinne Liperiin.

Kiva lukee teijän muitten aikasemmista synnytyksistä kun itellä on vasta ensimmäinen tulossa ja ei oo mitään tietoo missä mennään. Meijän äitillä on ollu nopeet synnytykset ja aika ajallaan. Mites teillä muilla.... onko meny yhtään yksiin omien äitien synnytysten kanssa??

Vauva77: Voimia ja jaksamista.... Miusta tuntuu et aika monelle tuttuu hommaa on toi miesten " välinpitämättömyys" . Se on varmaan siinä Y-kromosomissa koodattuna. Ne ei vaan osaa aatella asioita naisten kannalta ja ottaa huomioon, ettei se niin helppoo oo kasvatella näitä pikkusia. Kyllä miekii kaipaisin sitä oma-aloitteisuutta ja välittämistä meillä, vaikka onhan toi miun ukkeli aikasen ihana ja oottaa kovasti tätä tulokasta.

Sitten jos kertois neuvolakuulumiset. Loppuajan meillä onkii eri terveydenhoitaja kun se meijän oma jäi lomalle.

rv 37+5

Hb 104, ei se vaan nouse vaikka rautaa tankkaa

sf 36

RR 128/81

turvotus +

pissa puhdas

lapsivettä normaalisti (vaikka sano kyllä, et tuntus olevan ihan reippaasti)

paino -600g viikossa eli tais ne edellisten viikkojen isot nousut olla sitä helteen tuomaa turvotusta niin ku epäilin

sydänäänet 155-160

liikkeet ++ (on tosiaan vilkas kaveri vielä ahtaudesta huolimatta)

RT eli hyvin olis tarjolla siellä

Elikkäs hyvältä näyttää. Nyt vaan ootellaan millon pikkunen haluaa sit tulla näyttäytymään. Muutamana yönä on ollut ilkeenki tuntusia supistuksia, mut sei muuta. Toivotaan nyt ettei tule tässä kesäkuun puolella kun ois pitkänmatkan vieraita vielä tulossa majoittumaan. Miula on jostain syystä ollu sormien nivelet jotenki kipeet ja jäykänoloset. Onko muilla vastaavia kokemuksia??

Niin ja onnea jo jakaantuneelle!!!

Sonteri ja juniori 37+5

Vierailija
8/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti ennen neuvolaan ryntäämistä.

Pesänrakennusviettiä ei täällä näy. Siivotakkaan ei jaksa...

Synnytyksistä:

eka syntyi 39+5 säännöllisillä supistuksilla alkoi heti

Toka käynnistettiin 42+1 kalvojen puhkaisulla

Kolmas käynnistettiin 40 (omasta pyynnöstä). käynnistettiin cytotekilla

Neljäas käynnistettiin 40 (omasta pyynnöstä). käynnistettiin cytotekilla

Koskaan ei ole ollut mitään supistuksia etukäteen, kohdunsuu auennut kyllä jonkinverran. Nyt onkin jännää kun näitä kipeitä supistuksia tulee päivittäin, välillä useitakin. Noita kivuttomia tulee lähes jatkuvasti.

Eilen saapuneita äitiyspakkauksia olen nuuskinut epäluuloisena koko illan. Molempien laatikoiden kannet olivat kastuneet jossain vaiheessa. Vaatteet eivät kuitenkaan ainakaan minun nenääni tuoksu mitenkään erikoiselta. Toivottavasti niille ei ole mitään tapahtunut.

MotherOf4 rv. 35+3

Vierailija
9/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä odottelen kello yhtä et pääsis neuvola lääkäriin, sen kuulumiset laitan sit myöhemmin..

vauva77: toivottavasti se on nyt ohi menevää miehiesi välinpitämättömyys. mun mies jäi toisen lapsen kohdalla koti-isäksi sen ollessa tasan 6kk kun minä palasin töihin. kyllä sillä oli ihmettelemistä et missä välissä ehtii sitä ja tätä tehdä. itse halusi kotiin jäädä ja jälkeen päin sanonut että kannatti koska ymmärsi sen kodin ja lasten hoidon, eikä ole sen jälkeen valittanut kun kumpikin oltu töissä että miksi koti joskus niin kaaos. antanut itselle ja minulle ottaa asiat vähän lunkimmin, että eihä n ne seinät kaadu jos nyt vähän sekaista on. ja huomasi ja nauttii lapsista, ne kun on niin vähän aikaa pieniä. tosin muistan kyllä valittaneeni pitkän työpäivän jälkeen että miksi ei siivottu ja mulla pitää kaikki tehdä kun töistä tulen kotiin, se ei tee mitään, vaikka oikeasti teki la tytöt oli tyytyväisiä. että osataan me naisetkin motkottaa =)

sonteri: kyselit miten meidän äitien synnytykset menny, mun äiti sai ekan 15tunnin synnytyksellä, toisen alle tuntiin syöksysynnytyksenä, kolmannen (minut) 5tuntiin ja neljännen 9 tunnin kestolla. ja kaikki supistuksilla lähteneet. et on ollu vaihtelua.

mut siivoilee et aika kuluu ja sit lääkäriin

korasa 36+1 (niin ne viikot menee)

Vierailija
10/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin jo pätkät pitkät mutta.. hävis..

Neuvolassa eilen ja kaikki ok. Olotila on suht mukava paitsi nyt kun koko aamu ollaan siivoiltu niin nyt su´pistelee aikasta ilkeän oloisesti.

Eilinen jäi kokonaan täällä väliin joten eilisiin vielä kommentoisin

Korasa: kyselit sairaalassaoloajoista. Esikolla ongelmia keltaisuuden ja verensokereiden kanssa joten 6 vrk sisällä. Nyttemmin 2 vrk keskivertoaika mutta minulle kaupattiin poliklinistakin synnytysmahdollisuutta mikäli kaikki menee ok Saas nähdä; ehkä en ihan uskalla samoin tein kotiin lähteä paitsi meilläkin on tuo esikon hoito-ongelma joten mies ei kuitenkaan paljoa ehdi seurana olla joten mahd. pian kotiin haluaisin.

Uusille ja uusvanhoille tervetuloa mukaan pinoja kasvattamaan ja ajatuksia jakamaan.

Nimistä joku kyseli eilen. Meille kun melko varmasti tulossa poika mutta nimeä ei vielä päätetty. Tytölle tuntuisi löytyvän vaikka miten sopivia.. Kirjoittikos joku teistä eilen että esikon kannalta ois hyvä kun ois nimi heti synnyttyä ja alettais sitä käyttää. Pointti oli hyvä, emme olleet tulleet ajateelleksi asiaa mutta koitetaan nyt keksiä sopiva lähipäivinä.

Neeri tais kysellä synnytyksen käynnidymisestä. Mulla ekassa klo 8 aamulla hieman lirahti lapsivettä , niin vähä etten ollu varma oliko ees sitä. Supistukset alko samoin tein ja klo 9 oltiin Naikkarilla ja vauva synty 11.20 ja lapsivesi tuli vasta synnytyksessä koska vauva oli laskeutunu niin vauhdilla ettei vesi päässy pois ennen.

Meillä ois tarkotus lähteä lauantaina vielä Muumimaailmaan päiväseltään; matka 2h/ suunta. Hiukka mietityttää pitäiskö jättää väliin mutta en nyt viitsis niin kokpäiväseksi odottajaksi ryhtyä ettei uskalla kotoonsa poistua. Katotaan..

Tän päivän pino vielä lukasematta. palailen jos pakottavaa tarvetta kommentteihin. Muuten voikaahan hyvin ja juhannusta rauhaisaa..

Persilja rv 38+1

Vierailija
11/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

G synnytyksen käynnistyminen: Ensimmäinen käynnistyi supistuksilla, jotka eivät olleen kamalan kivuliaita, mutta heti säännöllisiä. Sen verran rasitti tuo viiden minuutin väli, ettei nukkumisesta tullut mitään. Kaksi vuorokautta melkein kesti, ennen kuin ottivat sisään. Epiduraalin voimin sain nukuttua ja samalla yritettiin vauhdittaa. Tämän jälkeen kesti n. 25,5 tuntia, ennen kuin poika saatiin ulos. Toinen supisteli kaksi edellistä yötä kivuliaastikin ja säännöllisesti, mutta päiväksi aina vähän hellitti. Käytiin yliaikaistarkastuksessa, mutta lääkäri ei suostunut ottamaan sisään. Pyöräytti hieman kohdunsuuta ja sanoi, ettei ole kuin kahdelle auki. Siitä sitten puolentoista tunnin kotimatka yleisillä. Kohtahan alkoi olla sellasta kipua, että en enää pystynyt kunnolla hengittämäänkään. Ei kun takas, eivät uskoneet kivun voimaan, koska edelleen saman verran auki. Yhtäkkiä paikat aukes ja juuri ja juuri ehdittiin antaa epiduraali. Ja yllätys yllätys: sama lääkäri oli edelleen vuorossa, hieman nolona kun ei kuunnellut äitiä ja ottanut heti sisään!

vauva77: Tiedän todella, miltä susta tuntuu, mulla on ihan samoja tunteita. Mies puuhaa pihalla ja itse hoidan kaiken muun. Jos pyydän jotain kauniisti, niin olen aina vaatimassa. On kuulema niin stressaavaa kaikki... Välillä mulla menee täysin hermot ja vasta sitten mies tajuaa, että on tosi kyseessä ja auttaa. Olis vaan kiva kun sais apua ihan pyytämällä, ei tarttis itkeä huutaa ja tapella... Välillä tuntuu paremmalta, kai tämä johtuu mun hormoneista, välillä heittää tunteet vaan ihan häränpyllyä.

Newbie: Mulla ei ensimmäinen laskeutunut ollenkaan ennen synnytystä. Syntyi pää väärässä asennossa ja ponnistusvaihe kesti. Toinen olis tullut jo ekalla ponnistuksella ja helposti, joten ilmeisesti mahtuisi vaikka 5kg tulemaan. Olen itse pienikokoinen ja olen tuohon tokan syntymään asti epäillyt ettei mulla kunnolla isot vauvat mahdu. Meillä myös suvussa tuota ahtautta. Väärässä olin.

Äitini on yrittänyt kaksi kertaa synnyttää alakautta, n. 20h, mutta ei ole mahtunut. Hätäsektiolla siis molemmat lopulta tulleet. Nykyisin tuo sektio kuitenkin huomattavasti sujuvampaa, joten uskon, että kannattaa yrittää alakautta, jos ei selvää syytä sektioon ole. Tosin vaan mun mielipide.

Mulla noi nivelet vaivaa turvotuksen takia.

Tulipas vieraita, jatketaan taas myöhemmin.

Helpa ja Sissi 35, taas vierähti viikko

Vierailija
12/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa tuli taas käväistyä, siellähän ravataan nyt joka viikko. Ja ihan hyvä niin. Kuulee aina että onko kaikki hyvin. No nyt oli ihana saada rauha, kun koko viikon olen ollut allapäin, kun kerroin että viikko sitten neuvolalääkäri ei oikein saanut sykkeitä kuuluviin. (laittoi uuden laitteen piikkiin ja sanoi" oletetaan että kaikki on ok" . Mutta nyt neuvolantäti sai äänet heti selkeesti kuulumaan ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Parina päivänä vaavi on liikkunu tosi vähän. Tänään sit taas vähän enemmän. Neuvolassa asiaa valittelin, niin sanoi, että ilmeisesti on vaan niin rauhallinen tyyppi. No sopii mulle!! Tullut äitiinsä, mäkään en turhia hötkyile.

Hempat ja verenpaineet hyvät. Mutta mutta...viikossa oli tullu 1700 g painoa! Ja se taitaa olla hiukka liikaa. Suolasia pitäis nyt karsia. Aika paha, kun tykkään niin esim. sillistä, fetasta ym ym. No pitää muistaa juoda hyvin ja syödä vaikka mansikoita. yhteensä kiloja on tullu ehkä n 13-14.

Mun isän kuolemasta tulee nyt pian 11 vuotta. Olin silloin 19 ja sisko 12. Isä kuoli yllättäen, aamulla ei vielä tiedetty, että mikään olis vikana. Isä oli mulle tosi rakas ja se oli aika kova paikka koko perheelle. Mutta ihmeellisesti sitä vaan aika parantaa haavat. Mutta kyllä vieläkin päivittäin isää ajattelen. Varsinkin nyt kun vauva on tulossa ja hälle ei sitten tule pappaa ollenkaan, koska myös mun miehen isä kuoli pari vuotta sitten. Että voimia vaan kovasti sulle ketä olet isäsi juuri menettänyt. Mitkään sanat eivät varmasti nyt lohduta, mutta asian kanssa oppii elämään.

Sf-mitasta: Mulla on nyt 3 viikkoa pysynyt sama mitta 32. Mutta käyrällä näytti menevän ihan normaalisti. ja vissiin lopussa ei niin kovin paljon nousekaan, kun vauva laskeutuu.

Vauvan painoa kyselin kans tänään ja täti arveli olevan ihan normaali n. 3- 3,5 syntyessään. Mutta eihän sitä ihan varma pelkällä käsikopelolla voi olla. Mutta ihan kiva jos ei kovin suuri ole, mahtuu paremmiin tulemaan :)

Aikooko moni ottaa perhehuoneen synnärillä? Mä ajattelin ottaa. Kirjoittelinkin siitä jo, mutta tosissaan ajattelin että saan olla ihan rauhassa. Jos vaikka sattuu joitain ihme höpöttäjiä samaan huoneeseen.

OIKEIN MUKAVAA JUHANNUSTA KAIKILLE!!

beebebeebe 36+5

Vierailija
13/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kommenttia vielä

Gaia: Sinullahan on jännitystä ollut ilmassa.. ny otahan niin rauhallisesti kun vain pystyt.. Toivotaan vauvalle vielä hiukka malttia sinne kohdun lämpöön vaikkakin kuten muutkin tytöt kommentoivat niin turvallisilla vesillä jo viikkojesi kanssa olet.

Vauva77: Nokka pystyyn ukkosi kanssa.. ehkäpä miehesi on vain nyt väsy tuon pihaurakan kanssa ja siksi äksyilee. Voimia sinulle ja toivottavasti saatte juteltua asiat poikki ja pinoon.. Ei kestä meikäkään yhtään äksyilyä näin hormoonihuuruissa, ei.

Menen taas..

Vierailija
14/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva77: Ompas inhottavaa mieheltä tuollainen käytös ja toivottavasti myös ohimenevää! Vai onko tapana aina ollut huutaminen? Meillä isäntää ei saa kirveelläkään huutamaan mutta auta armias sitä huokailua ja puhaltelua ku käsken jotain tehdä.

Eilen oli neuvola, jossa kesätyttö. Sieltä kuulumisia:

rv: 35+1

paino: +/- 0

turvotus: juu-u, ohan sitä

rr: 137/86 (minulla vähän huolettaa ku tämä taas alkanu nousee)

pissa: puhdas

sf: 31,5

tarjonta: rt

syke: +

liikkeet: ++

Kertokaa mulle jos tiätte, että mitä neuvolakortissa merkitsee nuo plussat sykkeen ja liikkeitten kohalla? Siis että miks välillä on kaks plussaa ja välillä yksi?

Tälle viikolle vau' kirjassa äitin puolella oli ihanasti sanottu että nyt pittää oikein levätä ja kaikkien tulisi kohdella kuin prinsessaa. Näytin sitä ukolle, ja hänhän otti neuvosta vaarin :) Ihanata ihanata...

Lauantaina taas korpeen mökille, mistä ei muuten lähetäkkään noin vain synnäämään. Hope so ettei tarvis tulekkaan :)

Mukavaa jussia kaikille, ja paljon onnea HEMPEILIJÄLLE vaavin johdosta!!! Kirjoittelen varmaan vielä huomenna...

t: Annemari ja minimutti 35+2

Vierailija
15/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinäkin siellä ei ollut neuvolalääkärinä se mitö odotin vaan terveyskeskuksen puolelta mies lääkäri joka erikoistunut korva-ja nenä osastoihin =)

joo,joo,joo muuta ei sanonutkaan oikeastaan.

rv 36+1

paino +400g/vko

turvotus+

rr 141/82 (noussut yläpaine norm. ollu 125 korkeimmillaan.)

pissa -

hemo. 113 (noussut 3vko takasesta 101.stä hyvä)

sf mitta 33

rt

syke 143

liikkeet ++ (huom kaks plussaa vaikka sanoi eetei tää liiku ja itse valitin samaa liikkumattomuutta mutta kaks + laittoi??)

ja hauskinta oli se etää niin hellät kädet että voi voi mies parkaa.

kohdunsuu kiinteä ja kiinni ei lainkaan lyhentynyt kirjoitti neuvola korttiin. enpä siinä sitten viitsinyt mitään mainita, sillä vastahan kävin äiti polilla, jossa ultrattiin ja kokeiltiin niin kanava lyhentynyt, pehmeä ja kahdelle sormelle auki. ja nyt ei mitään?? mut enpä niin jaksanut välittää...

huvitti vaan tuo mies parka, seiniä katseli.

korasa 36+1

Vierailija
16/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitini on aikoinaan ollut syöksysynnyttäjä ja minä, esikoinen, olen syntynyt neljässä tunnissa ja tasan rv 40+0, tarkka tyttö jo syntyessään, samoin oli veljeni, tasan laskettuna päivänä ja muutamassa tunnissa, eli itselläni ei ole muuta yhteistä kuin tuo syösyllä synnytys. Mieheni onkin syntynyt käynnistyksellä tasan kakssi viikkoa lasketun ajan jälkeen ja aina vitsailtiinkin että tarkkoja tyttöjä meilläkin on kun viikon lasketun jälkeen syntyivät tasan tuon la:n ja kahden viikon yliaikaisuuden välistä =)

Nimet meillä on valmiina, kuten täällä pitääkin. heti synnytyssalissa pikkuinen esitellään nimellä, joka on musta kaunis tapa ja totta, kuten joku kirjoitti, on se vanhemmille lapsille selvempää kun saavat heti alusta saakka kutsua lasta ihan sillä oikealla nimellä.

Olen huomannut omassa ysträväpiirissä, että Suomessakin ollaan menty enemmän tähän keski-eurooppalaiseen tapaan ja heti jo ilmoitetaan nimi, mikäli semmoinen on keksitty =) Ennen tuntui olevan niin salaista ja ristiäisten pääasia oli nimen paljastaminen, mutta nyt yhä useampia on jo heti lapsen synnyttyä ilmoittanut nimen ja kivahan se on, ettei tarvitse vain vauvaksi kutsua ja olla nimetön =)

Ehkäpä se vaan itsestä tuntuu niin oudolta kun on nimettömiä lapsia kun täällä semmoiseen ei ole tottunut ollenkaan.

Sairaalassa olen itse ollut kummankin synnytyksen jälkeen viisi vuorokautta ja niin taitaa olla tälläkin kertaa, sektion jälkeen tuo on täällä minimisuositus ja nyt aion ottaa ihan rennosti ja nauttia siitä ajasta ja tutustua ihan rauhassa uuteen tulokkaaseen. Vaikka kyllä sitä tietää että sitä kaipaa miehen kainaloon ja vanhempien lasten luokse.... jos nyt kuitenkin osaisi nauttia siitä rauhasta ja kun saa vain keskittyä tähän tulevaan nyyttiin!

Johonkin muuhunkin piti vielä kommentoida, mutta pääsipäs unohtumaan.

Mukavaa juhannusta minunkin puolestani!

Vierailija
17/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudestaan....

Aksu20: Niistä neuvolakortin +merkeistä. Miula ainaski lukee siellä kortin alareunassa pienellä präntillä, et ++ on normaali, + vähän ja - ei ollenkaan. Et voi kait sen kaks plussaa laittaa jos vähän liikkuu loppuvaiheessa ku eikös se oo aika normia kun on ahdasta.

Miulla on taas alkanu joku herkkyyskausi. Itkettää tosi herkästi, vaikka yleensä en oo mikään itkuherkkä tyyppi. Jotenki vaan saattaa joku juttu koskettaa vaikka normaalisti en varmasti reagois mitenkään erityisesti. Oisko ne hormoonit taas alkanu tehä taikojaan....

Onko muuten sellasia aikasemmin synnyttäneitä, jotka ei ois ottanu puudutuksia? Olis kiva tietää kokemuksista. Ite en nimittäin haluis ottaa kun yhen leikkauksen yhteydessä oon spinaalipuudutuksen saanu ja se ei ollu mitenkään mukavaa.

Tällaista taas....

Sonteri ja junnu 37+5

Vierailija
18/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaia: Ompas sulla ollut jannat paikat. Pikkukaverille sinne vahan karsivallisyytta, jos muutaman viikon viela jaksaisi masussa kollia. Toivottavasti ehit sit sairaalaan asti, kun se hetki koittaa!

MotherOf4: Tosi kurja miten ne kannet oli semmoset kastuneet, vaikka vaatteet oliskin ok, mut silti. Voishan tuosta vahan huomauttaakkin jonnekkin..

Helpa: Eipa ollut sullakaan helpon kuuloset synnytykset, tai ainakin pituutta riitti. Useinhan sita lopussa oikein toivoo supistuksia ja manaa kun ei mitaan tapahdu, mut toisaalta aika kiva et jos alkaa kerralla kunnolla sit kun on alkaakseen, eika joudu " kitumaan" montaa paivaa. Meilla kuopus alko just niin, eli kipeat supistukset alko ihan tyhjasta yhtakkia ja oli heti 2 minuutin valein. Helpompi niin..

Tan paivan neuvolakuulumisia taaltakin:

rv: 38+3

hb: 117 (noussut hyvin, 2 vko sit oli 105)

pissa puhdas (ei oo koskaan naista kolmesta ollut mitaan..)

verenpaine: 117/68

paino: -1000g (yht. n 13kg)

sf:31 (laskenut 2cm, viime viikolla 33)

lapsivesi: normaali

syke: +

liikkeet: ++

tarjonta: RT

Vahan jo huolestuin kun paino oli tippunut nyt ihan reippaasti (tosin turvotuksia on ollut enempi ja vahempi) ja sf mitta oli tippunut kahella sentilla. Heti meinasin et kasvaakohan vauva nyt hyvin. Kasin arvioinut aina keskikokoiseksi ja nyt sanoi etta tuntuisi olevan talla hetkella n. 3 kiloa. en kyl ihan taysin luota tohon terkkaan muutenkaan. Vauva kuitenkin liikkuu ja myllaa ihan hyvin, joten eikohan siella kaikki oo hyvin, toivottavasti!

En vaan oikein meinannut uskoa tuota mahan laskemista koska olo ei oo muuttunut lainkaan epamukavax, mut toisaalta ei ollut kuopuksestakaan nailla vikoilla viikoilla. Nyt olo on jotenkin laittoman hyva, pystyn hyvin liikkumaan eika oo mitaan vaivoja, kun ei raskaana oliskaan.. no okei pakkohan toi valtava pallo tuossa mahalla on huomattava, mutta ei se oikein mitaan normaalia elamaa rajota, kait siihen on niin tottunutkin. Jospa taa onkin tyynta ennen myrskya =) Ennen kuopuksen syntymaa oli tosiaan samat fiilikset, aattelin et eihan se voi nyt viela syntya, kun ei oo mitenkaan mistaan huono olla ja yleensa synnyttamaan valmistautuva aiti on niin kypsa jo, kaikin puolin..

Oliko taalla muita joilla ois tommonen vajaa pari vuotias kotona? Meilla tytto, joka pian 1v 10kk ja viime aikoina hanesta on tullut oikea riivio, pihan kauhu, joka tonii ja tuuppii muita lapsia, heittaa hiekkaa, lyo ja saa raivareita =( Meian ihanasta hyvantuulisesta kullannupusta on kuoriutunut uhmakas, kovatahtoinen soturiprinsessa =/ Kaiken lisaksi han RAKASTAA vauvoja, eika pysty pitamaan niista nappejaan erossa ja tietenkin aina saa raivarin jos yritan pitaa vauvaan edes pienta hajurakoa. Uskon etta han ihastuu vauvaan, mutta varmasti tulee vaikeuksiakin. Esikoinen (3v 4kk) jo aika paljon ymmartaa ja on jo lupautunut vauvan vahdiksi kun me vanhemmat kaymme kaupassa, hih =) Enemman tosiaan tuo nuorempi huolettaa, nyt kun toi uhmaikakin painaa paalle.. =/

Tanaan, vuoden valoisimpana paivanakin (olikohan se tanaan? =)) ois ollu kiva paiva synnyttaa maailmaan oma valopilkku, vai tahtaakohan kaikki siihen 070707 =)

Siirrympa taustalle odottelemaan lisaa ihania vauvantuoksuisia uutisia =)

Ainiin, se tuli viela mieleen, et pitasko meian laittaa vaikka sinne synnytys puolelle meille semmonen oma ketju, minne vois kerata kaikkien synnytystarinat? Meilla kun ei oo enaan edes sita esittelylistaa, ni ois kiva et naa kaikki ilouutiset keraantys edes johonkin.. mita ootte mielta?

Neeri 38+3

Vierailija
19/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hempeilijälle ja perheelle onnea omasta nyytistä!!

Ulkona näyttäis olevan ihan kaunis päivä, mutta olen laiskalla tuulella enkä ole jaksanut nokkaani ulos laittaa, taidetaan ruoan jälkeen hetkeksi pihalle mennä :)

Nimistä ollut puhetta: meillä pojalle nimi valmiina eikä aiota sitä paljastaa ennen kuin ristiäisissä =) ei edes sisarukset saa ietää ennen sitä =) Ihan tekonimeä käytetty tai kehitelty uusi lemppari kun vaavi syntynyt =)

edellisistä synnyttyksistäkin jotain puhetta: mulla molemmat käynnistyneet suppareilla, esikko 6aamulla syntyi neljän jälkeen iltapvällä 8min ponnistuksen tuloksena, tytön suppailut alkoi aamusta epäsäännöllisinä(en edes hokannu suppareiks) ja säännölliset alkoi 9ltä illalla tyttö syntyi puol3 aamuyöstä 10min ponnistelujen jälkeen!molemmissa kalvot puhkaistu vasta salissa, eli hyvinkin voinut tulla kotiin menovaatteisa =)

Perhehuonetta ei ole kummankaan aikaan ollut! Ja sairaalassa varmaan taas tulee se 3päivää oltua. Jollei kauhee ikävä tule tota miun murustani, en ole ollut muuten pimusta erossa kun työn ajat =) en raaski toista vaan hoitoon viedä, poika oli jo varmaan puolivuosikkaana ekaa kertaa yötä pois, kun mamma oli menossa :( Mutta silloin elämäntilanne oli muutenkin aivan eri, nyt kaikki on hyvin!

Nyt tuli taas vaan omaa napaa!

Jaksu haleja kaikille sitä kaipaaville!!!

t+p35+1

Vierailija
20/28 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaia: ompa sulla ollut jännä päivä. saa nähä tuleeko millainen siitä synnytyksestä.

Sadetar: mulla edellisen kanssa sf-mitta oli viikolla 32:31cm ja siitä ei noussut enää missään vaiheessa raskautta. mitään vikaa ei ollut ja vauva kyllä kasvoi mutta ei vaan noussut. kävin kyllä ties missä tarkastuksissa yms.

Neeri: mulla oli ainakin tarkoitus tähdätä 070707, mutta mulle sopisi tuo 27.6. myös kun se on mun oma syntymäpäivä. ja tuo 7.7 on huono siinä mielessä jotta puolisoni on silloin töissä.

Sonteri:

-Mun äiti synnytti mua 25h jonka jälkeen leikattiin, siskoani 16h ja leikattiin ja veljeni leikattiin sitten suoraan. Eli ei vähänkään yhteistä mun nopeisiin synnytyksiin. mutta olemme ruumiinrakenteeltammekin tosi erilaiset.

-olen kuullut jotta monilla on noita sormien nivelkipuja raskauden aikana.

-Minä synnytin molemat lapset ilman puudutuksia ja olisi tarkoitus tämäkin, tosin olen harkinnut jotta jos ponnistusvaiheessa kokeilisi kohdunkaulanpuudutetta, mutta se on tsäkää saako sitä ja saati auttaako. muissa on ollut ilokaasu ponnistusvaiheessa. ensimmäinen synnytys oli kamala ja tosi kipeä mutta mitään ei voitu antaa kun ei keretty. toinen oli oikein mukava ja olen tosi tyytyväinen jotten mitään ottanut, mutta en tosiaan tarvinnutkaan. alku meni suihkussa kotona ja synnärillä sitten istuskelin ja nousin sitten ponnistamaan sänkyyn.

perhehuoneG: mehän menemme kättärille haikaranpesään joteka siellä kaikki huoneet on perhehuoneita ja siellä on tosiaan puolison oltava mukana. jos jostain syytä tilat täynnä niin sitten en tiiä, kättärillä on kuitenkin paljon myös toisilla osastoilla perhehuoneita. sellainen olisi tarkoitus kuitenkin saada koska puolisoni on yöt sairaalassa kanssani.

on: ollaan tänään siivottu taas koko päivä yhessä. 5 tuntia taisi mennä hujauksessa. hinkattiin vessat, ovet, kaapit yms ja minä siivosin lasten huoneita kun raakkasin taas muovipussillisen roskia sieltä. Sitten petasin kehdon vaaville ja muuta kivaa.

supistaa välillä, mutta ei kipeästi. vatsa on kuitenkin koko ajan sekaisin.

käytiin eilen katsomassa kissanpentuja ja varattiin sitten yksi pikkuinen poika kisu. saadaan meijän kisuneidille seuralainen.

nyt pitää mennä laittaa tavarat kuntoon kun lähdemme agility harjoituksiin. vaikken minä toki siellä mitään tee, mutta mun koira menee mukaan treeneihin puolisoni ohjauksella.

liipe ja prinsessa rv 37+1