Sektiohaavan paraneminen
Kun ei synnytys-puolella kukaan vastaa, niin laitan tän nyt tännekin. Jos joku osaisi auttaa...
Mulle tehtiin 3kk sitten hätäsektio ja haava pystyasentoinen, eli navasta alaspäin karvoituksen yläpuolelle asti. Ulkoisesti haava meni umpeen kahdessa viikossa ja siinä on nyt " siisti" arpi. Lääkäri sanoi että ehdoton minimi raskaiden tavaroiden kantamiseen on 3kk (joka nyt siis kulunut, nippa nappa), mutta mielellään 6kk että haava paranee hyvin myös sisäisesti.
Osaako kukaan sanoa miten pitkään on normaalia että haavaan särkee? Kun mulla on alkanut välillä tulemaan ihan kovia kipuja, mitkä kestää hetken ja sitten lähtevät. Joskus voi mennä viikkokin ilman mitään kipuja ja sitten taas yhtäkkiä tulevat. Siksi vaan kyselen että tietäisin missä vaiheessa pitäisi mennä lääkäriin..
Ja kiinnostaisi tietää myöskin se että kuinka pitkään muille on annettu kantokieltoa sektion jälkeen, kun toi mulle annettu aika kuulostaa järjettömän pitkältä.
Kommentit (5)
Heidi_84:
Mulle tehtiin 3kk sitten hätäsektio ja haava pystyasentoinen, eli navastaPystyviillosta en osaa sanoa, mulla poikittain.
Lääkäri sanoi että ehdoton minimi raskaiden tavaroiden kantamiseen on 3kk (joka nyt siis kulunut, nippa nappa), mutta mielellään 6kk että haava paranee hyvin myös sisäisesti.
Mulle ei mitään aikoja ole sanottu, mutta onhan noissa ohjekirjoissa... Semmonen puoli vuotta on kuitenkin vähintään mennyt, että taas on voinut aloittaa kuntoilun, oikeastaan kuntoutumisen.
Osaako kukaan sanoa miten pitkään on normaalia että haavaan särkee? Kun mulla on alkanut välillä tulemaan ihan kovia kipuja, mitkä kestää hetken ja sitten lähtevät. Joskus voi mennä viikkokin ilman mitään kipuja ja sitten taas yhtäkkiä tulevat. Siksi vaan kyselen että tietäisin missä vaiheessa pitäisi mennä lääkäriin..
Alavatsakivut ja uudelleen verisenä alkanut vuoto... sullako jälkitarkastus oli ok? Voisko olla haavainfektio? Aina voi kysyä omalta lääkäriltä.
Ja kiinnostaisi tietää myöskin se että kuinka pitkään muille on annettu kantokieltoa sektion jälkeen, kun toi mulle annettu aika kuulostaa järjettömän pitkältä.
Sterilisaationkin jälkeen 2 kk, ettei suolet pullistu, tulee tyra.
Itsellä vauva 26 pv. Vuoto loppui jo, mut alkoi uudestaan kun vedän vaunut verannalle, kävelen 30 min, kannan liinassa, teen äkkinäisiä liikkeitä. Kaaduinkin. Esikoista kannoin joskus kan ajattelematta, kun imettäessäni hyppi parisängystä pää edellä ja oli hetken hiljaa :- (
Kipujen vuoksi ota yhteyttä. mua kans särkee, mutta on ilmaa. ykskätishankaluuksia.
Mulle tehtiin reilu 3 kuukautta sitten kans hätäsectio ja haava on kans pystysuunnassa. Haavaa jouduttiin leikkaan vielä vauvan syntymisen jälkeen isommaks kun kohtu oli revennyt ja melkein vuodin kuiviin, joten lääkäreitten oli saatava lisää tilaa käsille.
Mulla haava reilusti navan yli ja tuonne karvoitukseen asti kans..
Tikit otettiin pois 7pv. leikkauksesta.
Mulle sanottiin ohjeeks, että kuukauteen ei saa nostella vauvaa painavampaa ja muutama kuukausi otettava vähän iisimmin.
Aika kauan on sulle ap annettu nostelukielto!
Mulla haava parani reilussa kahdessa viikossa ja arvesta tuli ihan siisti.
Se kyllä oli monta viikkoo aika tunnoton ja pitkään siihen kans hetkellisesti sattui. Varsinkin jos on pitänyt vähän kireämpiä housuja niin vieläkin illalla on haavan kohta kipeä.
En tosin yhtään ihmettelis, vaikka mulla olis jotain kiinnikeitä ym. mahaan tullu, kun en kauheen hyvin sitä nostelukieltoo totellu.
ei sanottu mitään miten kauan pitää olla kantamatta, sanottiin vaan että ainoastaan vauvaa saa kantaa, ei painavempaa. Jälkitarkastuksessa lääkäri antoi nuo ajat, että 6kk kantamatta muuta kun vauvaa. Kun haava ei kuulemma kestä venymistä kovin paljoa. Vuotoa ei ole tullut jälkivuodon ja yhtien kuukautisten jälkeen.
Ja siis lääkäri sanoi että koska haava on pystyasentoon tehty, sen takia pitää olla pidempään kantamatta. En tiedä sitten. Pitää kaiketi soittaa lääkäriin.
viime sektiosta on nyt n. 6,5kk. Jos kävelen tain juoksen reippaanlaisesti, saattaa vieläkin tuntua pientä kipua haavan kohdalla. On kuulema normaalia, johtunee arpeutumisesta. Mun mielestä tuo 6kk nostelukielto on ihan järkevä, mutta ei tietenkään kaikkien kohdalla. Toinen paranee paremmin, toinen huonommin. itse olen sitä huonommin paranevaa sorttia, joten olen ottanut rennosti.
Mulle tehtiin hätäsektio tasan 7 vkoa sitten. Kun tikit poistettiin seuraavan vkon tiistaina,sillon sanottiin,että 1 kk oltava kantelematta vauvaa painavampaa,vaikkakin sit loppuaikana kun aika oli umpeutumassa,kantelin täyttä kastelukannua ulkona ym :)
Hyvin on haava mulle parantunut. Kysyin viime to jälkitarkastuksessa lääkäriltä,että mitenhän kauan menee,kun sisäiset tikit sulaa,sanoi että n.1 kk:)