Kokemuksia hormonikierukan sivuvaikutuksista?
Oon 32 vuotias nainen jolle jälkitarkastuksessa n viikko sitten asennettiin hormonikierukka. Itse laitto ei sattunut mutta sen jälkeen olin hyvin kivulias koko päivän. Seuraava päivä meni hyvin eikä kipua juuri tuntunut. Kolmantena päivänä kivut alkoivata uudelleen ja vuoto runsastui verisemmäksi kuin mitä se oli heti laiton jälkeen. Lisäksi alkoi selkeät hormonioireet ei masennusta ja mielalan vaihteluita. Kivut ovat kuin kuukautiskipuja ja ne ovat aika kovia ja haittaavat elämää..Lisäksi päässä tuntuu kuin suhina ja olen todella " sumussa" kuin unissa kävelevä. Oireet ilmaantuivat kierukan laiton jälkeen (vauva on 9vk ikäinen) Vauvaan kierukka ei juurikaan ole vaikuttanut paitsi että maito on tiukemmassa ja vauva imee aamuyöllä kerran vaikka aiemmin nukkui aikaiseen aamuun saakka. En koe että sumuisuus, käsienpuutumisentunne, masentuneisuus(elämällä ei tunnu olevan mitään tarkoitusta enää), itkuisuus ja mielialojen suuret vaihtelut jotuisivat siitä että vauva herää kerran yössä syömään, sillä käyn ajoissa nukkumaan ja huolehdin syömisestäni. Olen aiemmin kärsinyt masennuksista ja ensimmäisen ja kolmannen lapsen jälkeen synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Kolmanen lapsen jälkeen käytin cerazette minipillereitä 4kk jonka aikana oireet olivat suurinpiirtein samat kuin nyt.
Parisuhteeni on alkanut jo kärsimään tästä minun ns " lobotomia" olostani, lapsillani ei ole masennukseni takia täysillä läsnä olevaa äitiä jne.
Terveyden hoitajani sanoi että kierukkaa pitää kokeilla se 6kk että tietää sopiiko se minulle. Onko mahdollista että näinkin voimakkaat oireet (joiden syyn uskon olevan kierukka, sillä viikko sitten elämä hymyili ja olin onnellinen) voisivat vielä laantua vai voisiko olla että kuulun siihen ryhmään jolle kierukka ym hormonaalinen ehkäisy ei vain sovi??Tämä tunnottomuus on ehkä kaikkein vaikeinta kun tuntuu niin turtuneelta enkä nauti enää vauvani hoidosta tai kotiäidin osasta. (olo on sellanen että sama se olenko elossa vai kuollut...ei kuitenkaan sentään vielä itsetuhoisia ajatuksia, en suunnittele itseni vahingoittamista)On silti hyvin huolestuttavaa että olo on heti NÄIN toivoton...
Kommentit (3)
Vuoto aina seksin jälkeen 8kk ja edelleen
Laihduttamisen " mahdottomuus" (mikään muu kuin täydellinen paasto ja tuntikausien päivittäinen liikunta ei painoa hetkauta mihinkään)
Eli mullakin oli ihan alussa parina päivänä ikävää supistelua ja parina kuukautena myös jatkuvaa vuotoa (välillä enempi, välillä vähempi). Mielialat vaihtelivat nollasta sataan muutaman kuukauden, mutta niiden kanssa oli helpompi elää, kun mua (ja miestäni...) oli varoiteltu siitä etukäteen. Nyt hormonikierukan laitosta on 6kk eikä mulla ole enää mitään sivuvaikutuksia, ainakaan negatiivisia - vuodot jäivät melkein kokonaan pois 4kk:n jälkeen! Nyt huomaan siis kuukautisetkin enää kerran kuussa vessakäynnin yhteydessä (pikkuhousunsuoja riittää, ja sitäkin tarvitsee vain 1-2 pv) ja mielialakin on tasaantui ihan normaaliksi 2-3 kuukaudessa.
Minä siis katselisin tilannetta ainakin muutaman kuukauden, jos olo ei ole ihan sietämätön. Lopussa nimittäin kiitos seisoo :)
mutta sen lisäksi
kohdunulkoinen raskaus
runsaat pitkittyneet kuukautiset
turvotus, painonnousu
kivut yms.
Onneksi ei ole enää moista kapistusta. Kuparinen OLI NIIIIIN PALJON PAREMPI!