Avioehtosopimus kuoleman varalta?
Meillä jäi aikanaan avioehtosopimus tekemättä naimisiin mennessä. Nyt on avioliittovuosia jo useita takana ja kolme lasta. Nyt mieheni haluaa että se avioehto tehdäään vihdoinkin.
Asia sopii minulle, kunhan se tehtäisiin vain avioeron varalta, mutta mies haluaa ehdottomasti, että avioehto tehdään myös kuoleman varalta. Hän perustelee sen sillä, että hän haluaa itse päättää, miten hänen omaisuutensa jaetaan (eli haluaa ymmärtääkseni jättää sen vain lapsillemme).
Asia loukkaa minua, sillä koen, että jos hän vaikka kuolisi lastemme ollessa vielä pieniä, minä ja lapsemme jäisimme pulaan. Hänen mielestään minun pitäisi vaan itse ottaa vastuu elämästämme siinä tapauksessa ja kääntyä esim. vanhempieni puoleen. Hänen mielestään minä yritän hyötyä hänen omaisuudestaan ja ' pelata' kun en meinaa suostua siihen, että avioehto tehtäisiin myös kuoleman varalta.
Antakaas vinkkejä!
Tunnen jääväni alakynteen näissä ' avioehtoneuvotteluissa' . Mitä mieltä olette
Kommentit (6)
Meillä sama tilanne, että sopimus jäi tekemättä naimisiin mennessä ja nyt olemme sen vihdoin saaneet tehtyä.
Meillä sopimus tehtiin niin, että se on voimassa kaikissa avioliiton päättymistilanteissa. Eli eron ja kuoleman sattuessa.
Tässä nyt tietysti on vähän se ero, että millaista omaisuutta on. Meillä on molemmille tulossa perintöä, jota avioehto koskee. Emme ole ennen naimisiin menoa omistaneet mitään ihmeempää kumpaakaan vaan kaikki muu on yhdessä hankittua. Perintöjen haluamme menevän lapsillemme.
Eli teillä ilmeisesti miehellä on omaa omaisuutta ajalta ennen teidän avioliittoanne? Ja tämän hän haluaa avioehdolla sulkea sulta pois, jos avioliittonne päättyy.
Toisaalta mä ymmärrän kyllä miestäsi, mutta myös sua :)
Suosittelen, että otatte yhteyttä lakimieheen, joka paperit teille tekee ja käytte läpi kaikki papereiden vaikutukset.
Jos teillä on talo ja muu arvokkaampi omaisuus yhteistä, ei avioehdolla ole juuri merkitystä, vaan joka tapauksessa miehesi osuus eli n. puolet omaisuudesta menee lapsillenne perinnöksi.
Yksi vaihtoehto on tehdä avioehdon lisäksi testamentti eli jos avioliittonne päättyy kuolemaan, leski saakin osan omaisuudesta perintönä.
Et voi ajatella, että mies riistää sinulta, jos suunnittelee teidän yhteisille lapsille omaisuutensa jättämistä. Tämä kyseinen avioehto on kyllä suhteellisen järkevä ajatus, kun ajattelet tilannetta, jossa miehesi kuolee ja sinä saat vaikka puolet hänen kuolinpesästään avio-oikeuden nojalla. Sitten rakastut, menet uusiin naimisiin ja saat lisää lapsia. Tämä mieheltäsi sinulle tullut omaisuus jakautuu myös näille uusille lapsille, jotka ei ole mitään sukua miehellesi ja pahimmassa tapauksessa hippusia riittää uuden miehesi edellisen liiton (jos sellaisia on) lapsille. Eli ihmisille, joilla ei oikeastaan ole enää mitään yhteyttä nykyiseen mieheesi. Miehesi haluaa vain varmistaa, että kaikissa tapauksissa hänen lapsensa tulevat perimään hänen rahansa. Ihan fiksua vai mitä?
Itse tekisin ihan samanmoisen testamentin, jos olisin tuonut huomattavan varallisuuden perheeseen.
ja selvittää lakipykälät. Ottakaa keskustelun lähtökohdaksi lasten paras ja mitä kussakin vaihtoehdossa omaisuudelle ja lapsille oikeasti kävisi.
Tuon kertomasi perusteella ei vielä pysty oikein päättelemään mitä tilanteessa kannattaisi tehdä koska se riippuu niin oleellisesti siitä kuinka paljon ja mitä omaisuutta teillä on.
Minusta on ihan ymmärrettävää että miehesi haluaa mahdollisessa kuolemantapauksessa että hänen omaisuutensa päätyy loppujen lopuksi hänen omille lapsilleen eikä mahdollisesti myös sinun tuleville lapsillesi toisesta liitosta tms. Toisaalta ymmärrän oikein hyvin myös sinun huolesi siitä kuinka elätät lapset ja perheen mahdollisessa kuolemantapauksessa, missä asutte jne.
Oikeastihan se VOI olla taloudellinen katastrofikin jos toinen puoliso kuolee vaikka ei edes olisi avioehtoa. Kaikki on usein hyvin niin kauan kun asutaan vanhassa asunnossa josta jäljelle jäänyt puoliso ja lapset omistavat kukin osuutensa. Ongelmat alkavat sitten kun pitäisi vaikka muuttaa muualle: leskellä ei nimittäin ole oikeutta ostaa asuntoa omaan käyttöönsä lastensa rahoilla vaikka kysymys oikeasti olisi vain kodinvaihdosta samanhintaiseen. Jos vanha asunto myydään niin leski saa käyttää uuden ostoon vain omaa osuuttaan myyntituloista ja lasten osuus pitää sijoittaa ja näistä sijoituksista pitää tehdä selvityksiä ym.
Itse tiedän tapauksen jossa mies kuoli juuri kun vanha asunto oli saatu myytyä mutta uutta ei oltu ehditty ostaa. Pariskunta ei ollut naimisissa joten koko suuri omaisuus meni lapsille. Äiti oli ollut kotiäitinä joten hänellä ei ollut ammattia, työtä eikä omaisuutta. Lasten omaisuutta ei saanut käyttää asunnon hankkimiseen tai elämiseen, vaan se piti sijoittaa tuottavasti. En tiedä kuinka tilanteessa lopulta kävi ja saatiinko asiaa jotenkin järkeistettyä, mutta asetelma näytti minusta järkyttävältä: äiti kituuttaa kahden pojan kanssa sosiaalituilla tai minimipalkalla vuokra-asunnossa kunnes pojat ovat täysi-ikäisiä jolloin heille yhtäkkiä luovutetaan käyttöönsä suuri perintö. Voiko hurjempaa kohtaloa lapsilleen kuvitella? Mielestäni tässä tapauksessa ei ainakaan näyttänyt toteutuvan lasten etu!
ja sulla ei ole omaisuutta/rahaa jne, olet aika heikoilla lasten kanssa. Pidä muuten huoli, että sulla on oma tili pankissa. Yhteiset tilit jäädytetään kuolinpäivänä ja sieltä on hankala käyttää rahaa mihinkään.
Avioehtoon en suostuisi tuossa tilanteessa kuin eron varalta, ehkä en silloinkaan, Eihän miehesi ole vain suunnittelemassa sitä eroa? Kukaan ei voi sua pakottaa allekirjoittamaan papereita.
muista ensinnäkin että netissä voit saada ihan vääriäkin neuvoja (juridisesti siis ;-) tämänhän tietenkin tiedostat.
Käy ihmeessä asia läpi perhe- ja jäämistöoikeuteen perehtyneen juristin kanssa!! Juttele myös miehesi kanssa (ilman mitään kiihtymisiä tai ennakkoasenteita) erilaisista mahdollisista eteen tulevista tilanteista ja vaihtoehdoista. Siis ihan kauhea esimerkki, mutta entä jos sekä mies että lapset kuolisivat niin haluaisiko miehesi ettet silti perisi häntä vaan omaisuus menis vaikka hänen sisaruksille tai joillekiin kaukasille uppo-oudoille sukulaisille?? Kysele, pyydä perusteluita ym. niin ymmärrätte toisianne.
Tarkistakaa myös esim. kuka edunsaada mahdollisissa henkivakuutuskorvauksissa jne. Tosi tärkeää on kenen nimiin teidän omaisuus laitetaan kun sitä ostetaan!!
Muista ettei sinun ole pakko tehdä avioehtoa! Älä ole sinisilmäinen. Jos olet kotona hoitamassa lapsia voit hyvin edellyttää siihen että saisit korvauksen näistä vuosista, vaikka eläkerahastoon!!
Tällaisia hajanaisia ajatuksia yön tunteina
ps. olen itse juristi, ja konsultoisin ehdottomasta juristia joka tekee nimenomaan tätä oikeudenalaa käytännössä (itse olen vähän muulla alalla)