Hesarissa mielipidesivulla eilen: rikkailta lapsilisät pois!?
Onpa taas niin kapeakatseisesn ihmisen kirjoitus, että oksat pois!
Onneksi joku vähän viisaampi tänään vastasi, että mikä on " niinku" lapsilisien tarkoitus tässä yhteiskunnassa.
Ihme kirjoituksia ne edes julkaisee!
Kommentit (79)
Se miksi lapsilisät tulee jakaa myös rikkaille, on selkeä sosiaalipoliittinen ratkaisu, johon perusteena on se, että siten suuri keskiluokka ja rikkaat kokevat hyvinvointivaltion hyväksi jutuksi. Lisät maksetaan kaikille, jota hyvinvointivaltiolla pysyisi kannatus, ei siksi, että hyvintoimeentulevat sitä oikeasti tarvitsisivat.
eli niin kauan kuin teet työtä ja maksat tuloveroa et tosiaan pääse rikkaiden kirjoihin suomessa.
Ei vaan ihmettelin vain sitä että hyvätuloinen valittaa että rahat ei riitä mihinkään vaikka rahaa on paljon.
Verojen jälkeen mies saa n. 3000 euroa käteen, siitä pois:
*asuntolaina (1100 eur)
*autolaina (450 eur)
*vakuutukset, puhelinlaskut, vesi, sähkö, kiinteistövero....
*ruoka ja vaatteet.
Minun " tuloilla" ei juuri juhlita.
Joten vaikka meidän tulot on n. 5500/kk, niin eipä jää paljoa tkäteen pakollisten menojen vuoksi ja lapsilisät (kahdesta lapsesta) tulee tarpeeseen.
Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, kun jotkut voi säästää ne lapsilleen. Niillä on muutenkin kaikkea (ehkä rakkauttakin), ja sitten vielä ne säästetyt lapsilisät.
Mä olen sen verta " köyhä" , että meillä ne menee heti käyttöön. Ois niin ihanaa kun pystyis säästämään ne lapsille, mutta ei pysty.
OLEN KADE!
Esimerkiksi tuolla perheellä on bruttotulot 6300 euroa. Se on jo paljon.
450 euroa kuussa autolainaan on aika paljon. Puhelinlaskua voi pienentää samoin ruokalaskua, ostaa vähemmän/halvempia vaatteita.
Vierailija:
Verojen jälkeen mies saa n. 3000 euroa käteen, siitä pois:
*asuntolaina (1100 eur)
*autolaina (450 eur)
*vakuutukset, puhelinlaskut, vesi, sähkö, kiinteistövero....
*ruoka ja vaatteet.Minun " tuloilla" ei juuri juhlita.
Joten vaikka meidän tulot on n. 5500/kk, niin eipä jää paljoa tkäteen pakollisten menojen vuoksi ja lapsilisät (kahdesta lapsesta) tulee tarpeeseen.
Hyväntekeväisyysjärjestöjä (luotettaviakin sellaisia) riittää, sekä sellaisia, jotka ohjaavat apunsa ulkomaille, että sellaisia, jotka ohjaavat apunsa kotimaahan. Joka kuukausi voit laittaa saamanne lapsilisät sinne. Näin sinä voit luopua itsellesi ylimääräisistä rahoista, mutta ne, jotka rahat tarvitsevat, saavat pitää ne itse - ilman mitään typeriä tulorajoja. Tadaa!
Ihan totta, niin kauan kuin nykyisenlainen verotussysteemi on täällä voimassa, ei sitä AINOAA tukea mikä keskituloisille tulee suurista veroista huolimatta, ole mitään syytä ottaa pois!!
ovat yli 70 000e niin ei tarvitse lisiä. Jos perheellä tekee tiukkaa niin johtuu liian suurista veloista jotka on itse halunnut.
kyllä tarvii lapsilisiä rikkaammatkin
Vierailija:
ovat yli 70 000e niin ei tarvitse lisiä. Jos perheellä tekee tiukkaa niin johtuu liian suurista veloista jotka on itse halunnut.
Jep ja köyhän ahdinkokin voi muuten johtua liian isoista veloista, jotka on itse haluttu ja hankittu. Ei aina (korostan, kun joku kuitenkin älähtää), mutta toisinaan kyllä.
tukimuotoa ja ehkä maksaa vieläkin kireämmin veroja, jotta saataisiin enemmän niille jotka elävät elätteinä tuilla????
Jos joku on nähnyt vaivaa kouluttaa itseään ja tekee hulluna töitä jotta voisi esim tarjota lapsilleen parempaa elintasoa, niin missä kohtaa joku toinen voi tulla vaatimaan enemmän itselleen toisen työn hedelmistä?
1) Lapsilisien tarkoitus on todellakin tasata lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden välisiä tuloeroja. Koska perheverotuskin on poistettu, on lapsilisät enää ainoa kädenojennus tässä suhteessa niille, jotka viitsivät lapsia tähän maailmaan vielä tehdä (varallisuuteen katsomatta).
2) Nykyinen systeemi on selkeytensä takia halpa: lisät annetaan kaikille ilman mitään tuloselvityskikkailuja yms. paperisotaa ja se säästää valtavasti byrokratiakuluja. Jos systeemi muutettaisiin, ei lapsiperheille (niille köyhillekään, mitä perusteita/laskelmia sitten ikinä käytettäisiinkään) jäisi yhtään enempää rahaa käytettäväksi. Se siis ainoastaan kasvattaisi jälleen tuloerokuilua lapsiperheiden ja niiden lapsettomien välillä.
PS. Oletteko koskaan lukeneet siitä tutkimuksesta, jossa perheiden välisiä TODELLISIA tuloeroja selviteltiin? Kun tulonsiirrot suorien ja välillisten (esim. päivähoitomaksun porrastus) tukien sekä maksettujen verojen muodossa huomioitiin, olivat erot suorastaan ällistyttävän pieniä.
PPS. Se 6000¿/kk tienaava perhe maksaa pelkästään veroina jo enemmän kuin mitä se toinen pehre 1700-1800¿/kk bruttopalkkana saa, eli aika hyvinhän tuossakin esimerkissä se kompensointi kai realisoituu...? Käteen jäävät summat tukien jälkeen on jotain ihan muuta kuin pelkät bruttopalkat.
Vierailija:
Kaikki lapsilisät menee lapsien ruoka, vaate ja muihin varusteluihin eikä riitäkään. Palkat saadaan juuri ja juuri riittämään harrastuksiin, autoiluun, asumiseen, ruokaan ja muuhun välttämättömään. Kaikista (mm. päivähoito) joudutaan maksamaan korkeiman taksan mukaan.
Paitsi että olet köyhä, olet myös harvinaisen tyhmä. Luuletko, että ne rahat siirtyvät millään muotoa sinun taskuusi?
jos ruvetaan puhumaan tasa-arvosta ja hyvätuloisilta taas poisottamisesta niin muutetaanpa sitten verotustakin. maksakoot köyhät sitten verojakin enemmän ja hoitomaksuja eikä vaan tuilla eläkö.
taas täytyykin alkaa hakemaan toden teolla ulkomaanpaikkoja preheelle, ei tässä ole mitään järkeä enää kun mitä enemmän yrität ja teet töitä, sen vähemmän jää käteen...
Silti olen iloinen veronmaksaja niin kauan kuin tässä säilyy joku tolkku. Maksan mielelläni veroja, jos niillä tuetaan työkyvyttömiä, vanhuksia, vammaisia ja lapsia.
Maksan mielelläni siitäkin, että suomalaisia kannustetaan saamaan jälkeläisiä - lapsissa on tulevaisuus. Siksi maksan mielelläni veroja, jotta KAIKKIEN lapsiperheiden ja meidän lapsettomien parien välisiä elintasoeroja yritetään edes jollakin tavalla kompensoida. Aivan sama, onko siitä lapsilisästä oikeasti hyötyä yksittäisille perheille vai ei, se on eleenä kuitenkin kannatettava. Toinen vaihtoehto olisi perheverotus, mutta jos se kustannettaisiin leikkaamalla lapsilisiä kaikilta perheiltä tai lakkauttamalla lapsilisät kokonaan, joutuisivat työttömien perheet kovaan tilanteeseen... Tulosidonnaisuus taas ei toisi säästöjä, koska byrokratia on kallista eli silloin pelattaisiin nollasummapeliä, jossa häviäjiä olisivat lapsiperheet.
Tässä on monta kertaa jo oikein perusteellisesti selvitetty, miksi lapsilisät todella kuuluvat ehdottomasti KAIKILLE lapsiperheille, ja valaistu myös hiukan näitä verotuskiemuroita niille tukien varassa eläville. (Oletteko koskaan uhrannut ajatustakaan sille, mistä ne rahat tukia varten tulevat? Tyhjästäkö? Ehei, vaan keskituloisten ja " rikkaiden" maksamista suunnattomista veroista!)
Kiitos teille jotka olette asiaa täällä selventäneet, toivottavasti se on saanut ainakin jotkut valittajista ymmärtämään asioita. =)
mieheni ei edes joudu maksamaan niin paljon veroa koska suurin osa tuloista on pääomatuloa/osinkoa. Meidän budjetissa ei ihan oikeesti joku satanen tai pari tunnu YHTÄÄN MISSÄÄN. Antaisin niin mielelläni meidän lapsilisät niitä tarvitseville!