Jos olet epävarma kenkäkaupassa oikeasta kengänkoosta (itsellesi), otatko isomman vain pienemmän?
Kommentit (13)
joten nykyisin otan aina mieluummin suuremman.
koska itse ainakin haluan nauttia ihanista, korkeista kauniista kengistä nyt.
En laittaisi eccoja tai city-market-lipokkaita jalkaani vaikka maksettaisiin.
En kumpiakaan, mä en osta epäsopivia kenkiä. Miksi joku ostaisi? Jos kengät ovat kaupassa isot, ovat ne isot kotonakin. Joitain pieniä kenkiä saa kyllä venytettyä. Jos saappaissa on esimerkiksi tiukat varret, niin ne saa yleensä venytettyä sopiviksi. Pitää tosin olla nahkaa.
Koska päivän aikana jalat turpoavat aina vähän, varsinkin jos kävelee paljon. Näin kertoi minulle eräs kenkäkauppias kun kerran pähkäilin kenkien kanssa. Ja niihinhän voi ostaa puolipohjalliset, niin tulee juuri sopivat ja tukevat kengät.
niin melkeinpä aina on toinen kenkä joko liian suuri tai liian pieni...
Isommat rupeavat kuitenkin " tippumaan" jalasta, ja pienemmät venyvät hyviksi. Ei tietty ihan liian pienet.
Mutta esim. liikavarvasleikkaus on todella kivulias ja vaatii viikkojen sairasloman. Eikä vanhoilta ihmisiltä niin vaan leikellä, kun ei tarvii kerran töissä käydä. En minä ainakaan laske sen varaan että avaruustekniikalla ne hoituu huoletta sitten 20-30 vuoden kuluttua.
Myös kauniita kenkiä saa mukavia ja sopivia, ne vaan aika usein maksaa hieman enemmän. Tosin myös kestää pitkään. Itselläni on juhlakengät, jotka maksoi aikanaan 500 mk (olivat siihen maailman aikaan tosi kalliit) mutta ovat edelleen todella hyvät ja myös pehmenneet oikein mukaviksi.
Eli ostan aina vain omaan jalkaani sopivia kenkiä sekä leveydeltään ja pituudeltaan. Ja aina nahkaiset, paitsi lenkkarit. Harvoin löydän mitään alle 100 eurolla, mutta käytän useita pareja vuorotellen ja uusia ostan 1-2 paria vuodessa.
Vierailija:
Isommat rupeavat kuitenkin " tippumaan" jalasta, ja pienemmät venyvät hyviksi. Ei tietty ihan liian pienet.
On ihan fysiikan laki, että jos korkokenkä on korkeampi kuin 3-4cm, se rasittaajossain määrin päkiää jossain vaiheessa päivää.
Ostan vain nahkaisia, vain hyviä ja laadukkaita, mutta silti aina vain kauniita ja trendikkäitä kenkiä. Silti minulla on vaivaisenluu kehittymässä koska korot ovat korkeita usein.
liian isolta, niin otan pienemmät. Jos taas isommat ihan liian isot ja pienemmät ihan liian pienet, jätän kengät kauppaan.
koko 39 tuntuu järkyttävän isolta, 38 joskus myös isolta ja nykyisissä kengänkokoluokituksissa olen usein jopa 37.
Inhoan puristavia kenkiä ja mielestäni on myös naurettavan näköistä kun naisilla on usein sandaaleja jotka on 1-2 numeroa liian pienet, kantapää pursuaa kengän yli. En ymmärrä miten joku viitsii edes kavellä sellaisilla, mutta onhan se kiva sanoa että kenkäni koko on 39 vaikka oikeasti pitäisi ostaa numeron 40 kengät. Itse ostan varmaan jopa numeroa liian suuret sandaalit aika usein, koska ei ne edes hölsky. Jos kengät yhtään puristaa ne on liian pienet eikä seuraava koko vielä varmasti pyöri jalassa. Tai sitten ne on ihan väärän malliset.
Äidillä on kaikenmaailman kippurat liikavarpaat yms, kun nuorena käytti kapeakärkisiä korkokenkiä, jotka ei olleet kävelyyn varmaan lainkaan tarkoitetut. Ja ovat sitten tosi kivuliaat, eikä meinaa saada mitään kenkiä enää sopimaan jalkaan.