TAMMENTERHOJEN ALKUVIIKKO MA-KE
Hei!
Nyt on kiire, mutta tulin vaan kiittämään ihanasta sanoistanne ja kannustuksesta. Olette ihania. Monta kertaa alkoi itkettämään kun luin viestejänne. Eilinen ilta oli pienen miehen kanssa hiukan helpompi. Ehkä se tästä.
Lähdemme huomenna 2 viikoksi lappiin. En pääse koneelle, mutta koitan vielä tänään kirjotella.
Mansemamma ja Fable: Ilmottelen tänään siitä 10.7. En vielä tiedä.
Beijaflor
Kommentit (40)
Hirmu ähellys käy tossa lattialla ja pienoinen hajukin jo nenään leijailee hyh hyh..
Zatu se on ollut rimpsalla kiva että oli mukavaa se ihmeesti aina piristää :) Meilläkin oli kaveri pariskunta kyläilemässä syötiin ja saunottiin, sidukkaa en voinut ottaa kun pääkipu paholainen on jo lauantaista aamusta kiusannut. Ja olihan meillä lapsetkin kotosalla joten ei sitä muutenkaan olisi voinut paljoa ottaa. Mutta kyllä oli piristävää tuokin ja rtulihan valvottua. Ja sunnuntaina sit väsytti :)
JuhannusG: meillä on asuntovaunupaikka merenrannalla joten mennään sinne jussina.
SuursiivousG: en harrasta. Perussiivouksilla mennään ja välillä tuntuu ettei niitäkään jaksais...
Leperus se oli jo pitkällä tätä viikkoa viettämässä, ei kait nyt vielä sieläkään torstai ole?? Kun siis eikös meillä ole tiistai... onhan? ;)
mutta nyt haiseepi sen verran voimakkaalle tuo tyttö tuossa että täytyypi mennä..
ai marialle stemppiä hääjuttuihin ne on toooosi stressaavia mutta kyllä se on sen arvoistakin!!! Elä kuiteskaan ihan Bridezillaksi rupea neloselta noita tulee jos olet katsonut :)
Pien nukahti viimein pihalle, kun aikani jaksoin hyssytellä vaunuja. Oli vähän normaalista rutiinista poikkeava aamupäivä, kun käytettiin esikoinen korvapolilla tarkistuttamassa putkien tilanne, kun putikuksesta on kulunut puoli vuotta. Putket on vielä paikallaan ja kaikki hyvin. Seuraava kontrolli puolen vuoden päästä.
Lillukka haukkas miuta ranteesta ja huomasin, että sillähän on puhennut ensimmäinen hammas! Jotenki tuntuu, että on hurjan aikaisessa, kun esikoisen eka hammas tuli vasta 10,5-kuisena. Vaan onhan täällä vissiin terhoja, joilla on jo monta hammasta. Eikös Pinuksen vauvalla ole jo ainakin neljä?
Soijaton dieetti taitaa auttaa. Tänään on Lillukan ihottuma taas himpun verran paremman näköinen. :)
JuhannussiivousG: ei mitään suurempia siivouksia tehdä, mutta pitää vissiin imuroida, kun ovien takaa ja sohvan alta hyökkilöi villakoiria. :S Viikonloppuna sain kuitenkin varjopuolen ikkunat pestyä. Nyt sais joku viikonloppu taas olla vähän pilvistä, nii sais nuo kadunpuoleisetkin puhtaksi tään kesän aikana.
Tikru: myö oltiin hiekkalinnassann. 14-16, jotenka ristiin mentiin. :)
Elina: minkä ikäinen teidän esikoinen on ja nukkuuko vielä päiväunia? Meillä oli kans loppu- ja alkuvuodesta ihan kauheeta nukkumaan menorumbaa; 1,5 tuntia siinä aina meni ja hermot oli tosi kireellä. Pari kuukautta sitten tyttö jätti päiväunet pois ja nykyään nukahtaa saman tien kun menee nukkumaan siinä puol kahdeksan maissa. Iltasatu luetaan iltapalan yhteydessä ja nukkumaan mennessä enää pusut&halit ja hyvän yön toivotukset. Tsemppiä unikouluun ja toivottavasti tehoaa nopeasti!
Siitä tulikin mieleen, että onko teillä muilla mitään iltarukousta ja jos on, niin minkälainen? Meillä ei ole, mutta mietin, että pitäiskö olla. Itelläni ei ole iltarukouksesta kokemusta, mutta oishan se kiva, jos siitä tulis semmonen mukava yhteinen rauhoittumishetki lapsille ennen nukkumaan menoa.
Itkuääntely: meillä on kans käytössä monta erilaista itkuääntä. Viimenkin oon ehkä oppinut tulkitsemaan vauvaa vähän paremmin. Krokotiilinkyyneleitä meidän neiti vuodattelee, kun on mielestään jäänyt ilman huomiota liian kauan. :)
Nyt vähän huokasemaan, ennen kuin päästän esikoisen taas vapaaksi. On siis " lepäilemässä" eli leikkii nukella sängyssään. Voikaahan hyvin!
T: Monttu ja Lillukka
Anteeksi ruma otsikko, mutta nyt keljuttaa! Kirjoittelin äsken pitkät pätkät juttuja ja sitten se katosi jonnekin. Voihan vinetto!
Meillä on pikkuherra muuttanut rytmejään. Nukkuu nykyään yhdet pidemmät päiväunet, 2-3 tuntia! Ihan mahtavaa! Tooosi pitkään kun mentiin ½-1t nokosilla, tää tuntuu ihan luksukselta!
Tein kuulkaas eilen melkoisen " heräteostoksen" , jos sitä nyt sellaiseksi voi sanoa... Kaveri sai mut houkuteltua elokuussa viikoksi Alanyaan! Puolustuksekseni voin sanoa että matka oli tosi edullinen, kaksi yhden hinnalla ja vielä huoneistohotelliin ;) Odotan jo innolla, aiemmin olen ollut tuolla 9lk:n luokkaretkellä. Voi niitä muistoja.. ja nyt menen sinne uudelleen vauva kainalossa. Voi olla että tulee hiukka erilainen reissu :)
JUSSIG: Mies on töissä koko jussin, kuten lähes kaikki kaveritkin. Olemme luultavimmin D:n kanssa kotosalla, jos ei keksitä muuta. Torstaina on miehen synttärit. Silloin mennään piknikeeraamaan Suomenlinnaan, toivottavasti tulee hieno ilma! Nolona myönnän etten ole vielä lahjaa ostanut. En oo keksiny mitään ja itse juhlakalulla ei ole toiveita... Ideoita otetaan vastaan!!!
SUURSIIVOUSG: En pahemmin harrasta. Pari kertaa vuodessa yritetään putsailla paikat hieman perusteellisemmin.
Äsken kävin läpi melkoisen ilmalennon! Pikkumieheltä oli tutti hukassa (on siis päiväunilla) ja minä syöksyin sitä laittamaan, kompastuin läppärin johtoon ja yht' äkkiä olinkin maassa yhden polven ja käden varassa! AUTS! No mutta tutti tuli annettua omistajalleen ja hän jatkaa onnellisena uniaan. Se on pääasia!
MARY: olin tikahtua nauruun kun luin teidän eilisestä ruokailusta. Voi noita terhoja =D
ZATU: Sinä onnellinen olit ollut ulkona! Mulla kanssa menojalka vipattaa, mutta mies on nyt sellaisissa vuoroissa että joudun vipattamaan itsekseni kotona. Hyvät bileet on D:n kanssa kun laittaa musat täysille ja antaa mennä :) Poika varmaan ajattelee että äidillä on jääny päivälääkkeet ottamatta ;)
No mutta, menenpäs laittamaan Marialle kuvia blogiin laitettavaksi.
-Rainy & D-
Onpas ollut mukava lukea teidän ajatuksia tästä arjesta. Itse olin viime viikolla jotenkin vetämätön. Mikään ei oikein huvittanut eikä kiinnostanut. Etenkään nää iänikuiset kotihommat. Annoin sitten vaan olla ja tein vaan ne pakolliset pyykit & tiskit.
Mutta nyt on kuulkaas ihan toinen ääni kellossa. Tää äiti on ihan täpinöissään - nimittäin me vihdoin viimein löydettiin meille mökki! Ollaan etsitty mökkiä tiiviisti viime syksystä asti ja alkoi olla jo mitta täynnä, mutta sitten yksi mökkeröinen kolahti meihin niin että päätettiin ostaa se. Huomenna mennään pankkiin ja torstaina mökki paikkakunnan pankkiin kaupantekotilaisuuteen ja tadaa - saadaan mennä sieltä suoraan meidän omalle mökille juhannuksen viettoon. Vitsit tää on ihanaa!!!!
Neuvolassa käytiin viime viikolla. Mitat olivat: 8940g, 68,7cm ja pipo 45,7. Kaikki oli kunnossa ja rokotus saatiin myös.
Nyt tuo pikkuvesseli on ihan onnessaan katsomassa sitteristä akvaariota. Päästi äsken sellaisen äänen, ettei moista ennen ole kuulunutkaan. Taisi olla jännä juttu tuo akvaario ja oranssit pikkukalat.
Poitsu on ruvennut kääntyilemään tässä lähiöinä tosi paljon mahalleen. Siis tämän mahalleen kääntymisen taidon on osannut jo pidemmän aikaa, mutta jostain syystä taito on mennyt uniin vasta lähiaikoina. Ja kun ei osaa vielä kääntyä takaisin niin voitte arvata, että ääntä kuuluu kun suuttuu herätessään mahaasentoon mentyään. Voi missä on se mun vauva on, joka nukkui hyviä öitä heti synnyttyään.
Mutta nyt mä lähden taas pakkailemaan kaikkea kodin ylijäämätavaraa mökille vietäväksi. Jo täällä on kohta vuoden verran asuttukin niin että on edesmenneen appiukon siistit huonekalut nurkissa odottamassa mökin löytymistä. (vähän on risonut ylimääräinen sohva makkarissa ja kirjahylly keittiössä)
Taneli + poitsu 8.1
[color=dodgerblue]Kylläpä teillä olikin ollut syvällisiä keskusteluja viikonloppuna ja varmaan niin totta joakisen kohdalla toisinaan. On vahvuutta isata puhua vaikeistakin asioista ja negatiivisista tunteista äitiydessä, hienoa että täällä on tällainen porukka jossa tämä on mahdollista! Vertaistukea parhaimmillaan! Itselle tämä on vielä niin uutta ja ihanaa, joten olen [b]Pupinan[/b] kanssa samoilla linjoilla (taas-yllätys, yllätys) :) Eli olen niin kiitollinen tästä joka päivä, kun olen tätä joutunut odottamaan ihan liian monta vuotta. Ja varmaan ikäkin tekee sen ettei haikaile mihinkään rientoihin, ne loppui jo pari vuotta sitten ennen lapsen tuloa. Mutta varmaan vielä sekin hetki tulee kun kokee äitiyden raskaaksi ja tulee noita negatiivisiakin fiiliksiä. [b]Nenn[/b] kyllä kirjoitti taas koskettavasti, et ole harkinnut kirjailijan/toimittajan uraa... ;)
[b]Evelyn[/b], voi ei!! Mä nauroin täällä kippurassa kun luin teidän tytön tempauksesta! :-D Onneksi saitte herneen pois nenästä. Mun äiti on aikoinaan tunkenut pihlajanmarjan korvaan, kun halusi " korvakorut" . Piti lääkärissä poistattaa.
[b]Juhannus-G[/b], siis mulla lyö totaalisen tyhjää, oonko vastannut tähän galluppiin. Mutta luultavasti mennään anoppilan rantamökille kokkoa katsomaan (mikäli sitä saa polttaa) ja grillaileen.
[b]Leperus[/b], tervetuloa " kotiin" ! Taisit olla paria päivää edellä...matkakuumetta? :) Mulle ei hyvin käy se ens ma, kun on neuvola rokotuksineen ja miehellä hierojaa ja treeniä, vaikka lomalla onkin. Miten ois tiistai? [b]Zatu, Äitiliini[/b]?? MUlla on kyllä hieman epävarmaa koko tuleva viikko, kun mies jää lomalle juhannukselta ja tarkoitus on suunnata Lappiin jossain vaiheessa.
[b]Koira ja vauva[/b], en kyllä itse menisi ihan heti ottamaan pentua tähän elämäntilanteeseen. Koiran kasvatus pitää olla niin johdonmukaista ja tässä on nyt niin vauvassa vielä kiinni ettei kyllä onnistuisi. Noiden vanhempienkin koirien kanssa menee hermo se harva päivä ja olisin valmis ne myymään vähintään joka toinen päivä :)
[b]Suursiivous-G[/b], otettiin urakalla joka nurkka ristiäisissä huhtikuussa, joten saanee riittää tuonne jouluun :) Meillä ei oo tapana luututa kattoa/seiniä, mutta joskus toki pyyhin kattolistat ja nurkat ettei tuu hämähäkinseittejä. Siivoisin varmaan ahkerammin jos ei ois noita hurttia tuossa pyörimässä, meillä kun ei sen siivouksen jälki kauaa näy :( Mutta kesällä otan kyllä vähän tarkemmin silloin kun matot on kuivamassa pesun jäljiltä, kun on helpompi siivota kun matot on ulkona useamman päivän.
[b]Iltarukous[/b], mummo aikoinaan luki sen ja tuli niin hyvä ja turvallinen olo, että olen jo aikoja sitten päättänyt omille lapsille lukea. Äiti ei sitä " harrastanut" , mutta anoppilassa kyllä luetaan. Itse luen nyt vauva-aikana silloin tällöin, mutta varmasti joka ilta sitten kun ymmärtää. [b]Montulle[/b] tässä muutama, jonka tiedän:
[color=996699]
Rakas Jeesus siunaa meitä, anna meille enkeleitä, siivilläsi meitä peitä, ethän meitä koskaan heitä. Aamen.
Levolle lasken Luojani, armias ole suojani. Sijaltain jos en nousisi, taivaaseen ota tykösi. Aamen.
Minä lapsi pienoinen, aamuin illoin rukoilen. Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Aamen.
[color=dodgerblue]Meillä on neiti oppinut käyttämään jalkojaan. Ennen hutki aina sitterissä lelukaaren leluja käsillä, nyt jaloilla. Samoin " hetkuttaa" toista jalkaa hassusti sivulla ja takas, aina selällään tai puoli-istuvassa asennossa ollessaan. On naurussa pitelemistä... :) Tarttuu jo varpaisiin, mutta vielä ei mene suuhun asti.
Edelleen meillä jatkuu se projekti Vihreä Kakka. :) En tiedä mistä ihmeestä johtuu, ei todellakaan ole mun ruokavaliosta kiinni. Vajaassa kahdessa viikossa on ollut vain 2 sinappikakkaa. Mutta ei näytä neitiä häiritsevän, joten en sen kummemmin itsekään siitä stressaa. Pitää kysyä ens ma neuvolassa. Olen alkanut itse syömään Gefilus-tuotteita ja annan vielä lusikalla vauvalle Rela-tippoja. Saa nähdä auttaako, ei ainakaan vielä.
Mutta nyt ruuanlaittoon.....
Sinda & Nipsu 22.1.
Esikko päikkäreillä ja Saara touhuaa tossa vieressä sitterissä =)
Monttu: poika täyttää ens maanantaina 2v ja nukkuu siis vielä päikkäreitä 1h-1,5h. Muutaman kerran on jääny väliin keväällä. Oon koittanu jätättää päikkäreitä pois mutta tuloksena jätkä on nukahtanu mm. keittiön tuolille pää pöydällä suu täynnä ruokaa kuuden aikaan. Tarvii siis unta noin 12h vuorokaudessa. Isäänsä tullu. Viime yö oli sitte lopulta ihan kamala, poika heräs kahdelta ja valvoi/nukku tosi levottomasti puol kuuteen saakka, johon saakka minä siis myös valvoi. Saa nähdä mitä tästä tulee.
ItkuG: minä myös tunnistan aika hyvin itkusta tytön tarpeet. Saattaapi kyllä olla vaikutusta silläkin että itkee t_o_s_i harvoin ainakin poikaan verrattuna. Saattaapi mennä parikin päivää ihan ilman itkuja! Tai siis tuleehan niitä tylsyys-hetkiä sillonkin, mutta se on lähinnä semmosta kiukkuamista ja komentelua ilman itkua.
Vuokrasin äsken meille asuntoauton viikolle 29. Jes! Päästään viimein koko perhe vähän lomailemaan. Ja on aika luxusvehje... Voitais vaikka parkkeerata se tohon pellolle ja lomailla siinä ;) Käydään moikkailee vähän tuttuja Keski-Suomessa ja pohjoisessa.
Viihteelle: mullakin olis tiedossa jo kahdet polttarit ja kolmansiin odotan kutsua. Pitää varmaan opettaa Saara juomaan pullosta tai mukista niin vois päästä lähtemäänkin. Oon vähän vajaan kolmen vuoden aikana käyny ulkona kaks kertaa =/. Kuinkahan sitä enää edes osaa olla?!?
Taneli: missäs päin mökki sijaitsee *utelias*
Evelyn: onneksi pääsitte säiköhdyksellä. Voin hyvin kuvitella tilanteen =)
Iltarukous: itse olen lukenut lapsena tuota " Levolle lasken Luojani..." Vielä ei oo esikolle opetettu mitään mutta kaitpa tuotakin pian jo voisi opettaa. En muuten edes tiedä missä toimii lähin pyhäkoulu.
Nyt likka hermostuu, pitää lähteä viemään vaunuihin nukkumaan
Elina
zatu: minä ainakin teen suursiivouksia, mutta osissa vain :) ei ole aikaa tehdä yhtä kyytiä kaikkea. (enkä etes enää jaksaiskaan). teen pitkin viikkoa sitten jotain isompaa tavallisen siivouksen ohella..
siitä puheen ollen matot on tullu jo pestyä ja tuoksuu ihanasti mäntysaippua sisällä! viime viikolla pestiin kaverin kanssa mattoja ja 2h meni rannalla. muutaman vuoden ajan olen kantanut matot pesulaan enkä ole itse pessyt.. ja mukavaa puuhaa oli! :)
rainy: meilläkin on alettu nukkumaan pidempi unia nyt päivällä :) ihan luxusta, kun on ½-1h enemmän aikaa puuhailla ilman että pitäisi neitiä viihdyttää. nykyään kun on niin vaativa lattiallakin, että jonkun täytyisi esitellä ja vingutella leluja hänen kanssaan :) kyllästyy helposti. kai se kuuluu ikään, kun ei vielä pääse oikein liikkeellekään..
NIIN JA vai että alanyaan! :) me oltiin kanssa elokuussa 2004 ja herranjumala kun oli asteita.. varjossa sen +30! ja vauva vielä mukaan?? tsemppiä reissuun sitten :)
juhannusG. kotona kaiketi. grillaillen ja saunoen kuten viime vuonna. himokselle voisi mennä päivällä joku pv vkloppuna jos mies päästää.. :)
onnea tanelille mökistä!
cec ja pirpanella 4,5kk
Ceciliah: Totisesti hieman pelkään että siellä tulee oleen kauhee helle... Kaveria siitä varoittelinkin että jos helle on kova niin sitten vietän lomani pojan kanssa hotellihuoneessa ja liikumme vasta illalla.. Kaverini oli sitä mieltä että sitten homma menee niin että istumme siellä kaikki :) Toivotaan nyt kuitenkin ettei niin kävisi!
Mutta nyt iltapuuroa laittamaan, toinen ilta kun sellaista syömme.
-Rainy-
Kiitokset kaikille kommentoijille rohkaisusta. Sain teiltä vahvistusta sille, etten sitten olekaan se tyranniäiti!! :-) Ja jatkan valitsemallani tiellä.. Monen teidän kanssa on ihan samanlaiset ajatukset lapsenkasvatuksesta. Sitä vaan välillä itseään epäilee, väsyneenä etenkin. Ja senkin tiedän, että anoppi ja appiukko sekä naapurinrouva pitävät minun kasvatustyyliäni liian tiukkana. Ärsyttää oikein olla anoppilassa, kun aina he hyssyttelevät ja " lieventävät" neuvoessaeni esikoista. No, esikoinenhan osaa tietysti mummoa ja ukkia viedä ihan 6-0. Siellä ei mistään kielletä, ja karkkia/ herkkuja saa aina kun haluaa. En nyt tarkoita, että joka asiasta pitää kieltää eikä herkkuja saa koskaan, mutta joku tolkku pitäisi olla. Ja valitettavasti tuollaista erittäin vilkasta näppitautista lasta joutuu kieltämään ja neuvomaan aika paljon varsinkin kylässä. Olen yrittänyt joskus sanoa tästä, mutta kuuroille korville menee. Vastaus on, että " eihän sitä voi kieltää ja pitäähän sitä herkkuja saada. " Joo, niin se sitten on...
Sitten naapurirouva on luku sinänsä, eikä hänen kanssaan onneksi tarvitse hirveästi tekemisissä olla. Kuvaava esimerkki hänen tavastaan kasvattaa lapsia tapahtui tänään. Meidän tyttö heitti hiekkaa hiekkalaatikolla siten, että sitä meni vauvan ja toisen tytön niskaan. Minä tietysti kipakasti heti komensin, että hiekkaa ei sitten heitetä enää ja kerroin miksi. Naapurinrouva alkoi heti hyssyttelemään (meidän tytöllä tuli vähän tippa silmään, mutta ei sen kummempaa), että " katsos, heitä sitä hiekkaa vaikka tuossa hiekkalaatikon reunalta tuonne toiseen suuntaan." Voi zeesus, minä tietysti siihen korjaaman, että hiekkaa ei heitetä ollenkaan!! Mielestäni 3-vuotias ei vielä muista missä kohdassa sitä hiekkkaa saa heittää, niin parempi kun ei heitetä ollenkaan. Naapurinrouvan tyyli on just se, että lapselle ei saa aiheuttaa pettymyksiä ettei rupea itkemään. Lahjonnalla (toki itsekin joskus käytän) tai tällaisillä myönnytyksillä sitten yritetään lapsen mielipahaa välttää. Mielstäni mennään ojasta allikkoon, ja kuka se sanoikaan, että me vanhemmat olemme aika usein kurjia. Kasvattakoon naapurinrouva omat lapsensa miten haluaa, mutta älköön puuttuko meikäläisen asioihin.
Joo, mitäs oli JUHANNUKSESTA. Ei varmaan mennä minnekään. Kotona grillataan tytön kummien kanssa, ja ehkä paikallinen kokko käydään katsomassa. Muutamat oluet varmaan sipaistaan suihin, mutta tolkku on pidettävä, kun meillä uusi päivä alkaa joka tapauksessa viimestään klo 7 seuraavana aamuna..
MONTTU: Juu poitsulla on nyt neljä hammasta; kaksi alaetuhammasta ja sitten ylhäälle tulivatkin ensin ns. toiset etuhampaat. On kohta kuin vampyyri :-). Luulen, että ns. ensimmäiset yläetuhampaat tulevat myös pian; sen verran kuolaa meillä on pitkin lattioita ja ei anna katsoa suuhun. Nyt on pari päivää ollut taukoa kitinässä, mutta eiköhän se sitten taas ala, kun puhkeaminen on lähellä. Kyselikö joku, että miten paljon ennen hampaat voivat vaivata?? Meillä ei alahampaat juuri vaivanneet ennen. Mutta nämä ylähampaat vaivasivat varmasti jo 2-3 viikkoa ennen puhkeamistaan. Hammashoitolan mukaan kipua ei enää sitten tule, kun hammas on tullut ikenestä läpi. Ja tuo on meillä ainakin pitänyt paikkansa. Niin ja ei oltu satamassa sillon sunnuntaina. Lähdettiin jo aamusta ajamaan kotiin. Sitten meidän tapaamisen aikaan meinataan kyllä mennä hiekkalinnaan ja muualle sinne. Ollaan ehkä viikko heinäkuun puolenvälin aikaan Lappeenrannassa.
ELIN@: Tsemppiä teille unikouluun. Toivottavasti jaksat pitää pintasi, ja pojan yötkin rauhoittuvat. Meillä ei onneksi ole tarvinnut (koputttaa puuta) esikoista koskaan nukuttaa, mutta voin kuvitella miten kuluttavaa se on joka ilta. Tosiaan teillä poika on vielä aika pieni, ja tarvitsee varmaan päiväunensa.
SINDA: Vihreää kakkaa minun käsitykseni mukaan aiheuttavat ilmavaivat (ilma värjää) tai joku allergia voi sen tehdä. Jos allergiaa, niin siihen kyllä liittyy tavalliseti ripulia ja pahaa hajua. Synnytysosastolla kätilö opasti minua, että jos vauva saa enemmän sokeripitoista etumaitoa, niin kakka värjäytyy vihreäksi. (Siis hän neuvoi imettämään vain yhdestä rinnasta kerrallaan aina rasvaiseen takamaitoon asti). Mutta nää imetysjutut on varmasti sinulle tuttuja, kunhan nyt heitin ajatuksen. Maitohappobakteerit itselle ja vauvalle tuskin ovat haitaksi. Kokeile luontaistuotekaupasta saatavaa bioteekin probiooottibaby- maitohappobakteereja. Minulle suositeltiin, sillon kun poitsun kakka oli vihreää. Korjaantui kyllä sitten aikanaan, mutta ei heti. Niin, kyllä se meidänkin pojun kakka oli kuitenkin pitkään vihreää ilman muita oireita. Maitoallergiaepäilyn aikaan kakka myös haisi ja se oli ripulia. Nyt kun syö kiinteitä, kakka on ok.
Nyt taidan jättää nää mukavat kakkajutut ja painua pehkuihin. Palataan !
-pinus-
Miten nää päivät meneekin niin nopsaan...?
Oltiin tänään lintsillä miehen systerin perheen kanssa ja siellä " pyörähdys" venyikin 8 h reissuksi!
He muuttavat vuodeksi ruotsiin kuukauden kuluttua ja oli kiva poitsunkin tavata kummejaan ettei vallan pääse unohtamaan heitä, eikä serkkupoikiaan!
Mennään luultavasti alkusyksystä siellä käymään muutamaksi päiväksi, mies säästi lomaviikon sitä varten, päästään edes sillätavoin reissuun yhdessä!
Tosi reippaasti jaksoi tuo pikkumies lintsin pyöritystä, veteli mennessä autossa 1,5 h unet (ajettiin mutkan kautta ihan tahalteen että sais nukkua, mm. haettiin miehen tyttö mukaan ja käytiin hesellä lounaalla...) ja sitten paikanpäällä laitteiden & kirkumisten melussa parit lyhkäsemmät torkut. Imetin pari kertaa ja syötin ravintolassa 1/2 prk maissia & päärynää niin kevyesti jaksoi odotella iltapuuroon asti! Tosin tissi oli kovassa kulutuksessa äsken nukkumaan mennessä....:)
Kovasti on taas uusia juttuja, saas nähdä mitä muistan....
SUURSIIVOUS G: mitä se on...? Eli en harrasta, meillä hieman sama tilanne ku SINDALLA (ai miten niin soulsister!), eli hurtta tuo roskaa kokoajan sisälle ja niitten siivoamisessa mene jo hermot!
Imuroin melkein joka päivä alakerran sekä yläkerran n. kerran viikossa (koiran karvanlähtöaikaan monta kertaa päivässä...), ja jos on isommat juhlat (esim. ristiäiset) niin sitten perusteellisemmin.
ÄÄNIALA-G: meillä huudetaan (=käsketään) ja kiljutaan korkealta ja kovaa.... Nyt tuntuu olevan äänenkokeilu-kausi meneillään!
Ja tosiaan jos on nälkä niin sitä puuroa/ruokaa/tissiä EI todellakaan odotella kiltisti vaan VAADITAAN kovaan ääneen, kädenheilutuksilla höystettynä, kunnes sitä tulee!
ILTARUKOUS-G: Meilläkin kotona luettiin " Levolle lasken..." ja äiti lauloi " Levon hetki nyt lyö..." ja samaa aion jatkaa poitsullekin. Rukoukset aloittelen kun tajuaa siitä jotain, laulua olen aloitellut jo masuaikana...;)
TANELILLE onnea mökin löytymisestä!
Olipas kuulkaas tytöt mannaa tuo eilinen hieronta! Mielelläni maksan tuon parikymppisen tuosta nirvanasta, baarit & terassit saa minua odottaa, laitan rahani mieluummin tuollaiseen hemmotteluun!
Meillä kun lähin terassi on melkein 50 kilsan päässä ja taksi kotio maksaa jonkin verran....
Ehdin aikani ravata melkein kaikki stadin kapakat läpi ollessani ravintolassa muutaman vuoden töissä, ja se riitti!
Sielunhoitoa harrastetaan systerin & parhaan ystävän kanssa ihan kahvikupposen ääressä, ehkä tilanne muuttuu jossain vaiheessa....
Nyt painun telkkarin ääreen kattelemaan erittäin laadukasta (!) 4 D-dokkaria, hyvää yötä kaikille!
Pupina & poitsu s.15.1
Loistavaa keskustelua käyty viikonlopun aikana! Ja niin yhdyn teidän kirjoituksiin. Monesti nyökyttelin ja taisin ääneenkin todeta " Aivan" , niin oli omankuulosia ajatuksia. Siis mussukka on aivan ihana ja tätä on odotettu, mutta kyllä muutaman kerran olen meinannut myydä kakrun eniten tarjoavalle. Vielä ei ole tullut niin rankkaa, että olisin maksanut et joku ottais muksun... Parempia tarjouksia siis vielä odotellaan =)
Meillä ryömitetään!!! Edellisiltana tyttö tajus miten tämä homma menee ja jos on tarpeeksi kiinnostava esine näköpiirissä (esim rannekoru) niin vetää itsensä käsivarsillaan sen luo. Jos ponnistaa myös jaloillaan, kädet ei pysykään perässä ja tulee ihana mytty naama kiinni maassa. Mutta etenee siis jo puolen metrin matkoja ympäriinsä. Tutti on lempilelu tässä homassa, se kun aina pompahtaa eteenpäin ku sitä saa läppäistyä. Ai täällä on yksi ylpeä ja onnellinen äiti =) Miten niin esikoisen kohdalla odottaa näitä juttuja???
Koskakohan tuo kiljumalla kommunikointi loppuu? Pitää neiti niin kauhiaa ääntä. Eilen kaupassa mies (joka aina työntää ostoskärryjä) toi kärryt ja tytön mulle, et hän ei kehtaa enää kävellä tytön kanssa ku kirkuu niin kovaa ja kirkkaasti :) Toinen iloisena veisaa jotain kärryissä ja äiti ja isi pälyilevät hyllyn takana ku kuulostaa ku kinttua revittäisiin lapselta irti.
Juhannusg: Mökille mennään ja ystäväpariskunta tulee vieraiksi. Miehen kavereita, ei mun lempi-ihmisiä :/
Suursiivous: Tekisin jos ehtisin, mutta neiti ei nuku nykyään päivisin ku puolen tunnin - tunnin tirsoja ja hereillä vaatii 100% läsnäolon. Siis yritän pitää perusjutut kunnossa.
Nyt en muista mitä muuta oli. Pitäisi varmaan mennä nukkumaan. Viime yö oli muuten ensimmäinen yö ilman syöntiä! Likka nukkui 22-8, sit syötiin ja noustiin. Muuten oli vähän levoton ja vaati silittelyä pariin otteeseen, taitaa harjoitella unissaankin uusia taitoja.
Huomenna menee tyttö mummun luo yöksi. Me mennään miehen kanssa vuorokaudeksi kylpylään! On illalliset, aamiaiset ja lounaat, yli vuoden takainen häälahja joka on jäänyt käyttämättä. Aion myös ottaa hieronnan. Jaksaa taas pitkälle varmaan tuon laatuajan jälkeen. Pirpanaa tulee vain kamala ikävä :(
Tuosta muistuikin mieleen, Miten teidän muiden maidontulo ku olette aloittaneet kiinteät? Mun tarvitsee melkein päivittäin pumpata tommonen 130 ml pois ku meinaa räjähtää. Riittääpähän taas nyt kylpyläreissun ajaksikin maitoa. Ja pumppu äipän mukaan...
Katsku ja typsy 5,5 kk
Enpäs olekaan pitkään aikaa kirjoitellut... Mutta nyt ajattelin vähän kirjottaa...
Mies jäi kesälomalle, niin jotenkin sitä on sit kaikkee tekemistä.
Huomenna mennään lintsille:)
Pakko mennä nyt, jos oon raskaana, niin sit tulee niin pahaolo, ettei voi mennä sinne.
Torstaina ostan testin ja perjantaina aamulla testaan... :)
Toivokaa mulle plussaa ++++++ :)
Rukousg: meillä äiti sanoi aina iltaisin tälläisen rukouksen, ja olen tykännyt. Aion myös sanoa Ronjalle:
Sylihisi jeesus rakas nukkua mun taasen suo.
Enkelisi, kaitsijasi käske vuoteheni luo.
Ota hellään huomahasi, vanhempani rakkahat. Koti kallis, siskot, veikot, jotka kanssain kasvavat. Suo mun päivän puuhissain, suo muistain kulkea, suo muistain iltasella, silmät kiinni sulkea, aamen, hyvää yötä!
Ja tota ruokousta oli myös mun mummo sanonut mun äitille, ku se oli pieni :)
Suursiivousg: Aika paljon siivoilen aina. Aina on joku projekti päällä :) En mä nyt tiedä niin suursiivouksesta... Muutaman kerran vuodessa:)
Äänialag: Aika paljon on nyt Ronjan ääntelyt muuttuneet.. Eli aika paljon kirkuu, ja muutenkin jutustelee lähes kokoajan.
Vielä ei ole nauranut varsinaisesti ääneen, mut jos jotain hassuttelee niin sit niinku naurahtaa.. Vähän tyyliin, et " ootpa tyhmä :)"
ja silloin ku menee hermot, sit ne hermot todellakin menee. Eli sillon ei kelpaa mikään, eikä auta mikään...!!!
sit voisin itte kysellä, et mitenkäs muilla, ku jos Ronja alkaa itkeen(itkee yleensä TOSI harvoin) mutta sillon ku palvelu on liika hidasta, niin sit saattaa hermostua todenteolla, niin tosi nopeesti sitten jo yökkäsee siinä itkun lomassa. Eli ei osaa oikeen itkeä, ilman että alkaa yökkimään.. onkohan se ihan normaalia. Oon ajatellut, että johtuis siitä, että on herkkäkurkkuinen, et ku limaa kertyy niin se yököttää???
Juhannusg: Varmaan kotosalla ollaan. On meitä pyydetty pariinkin paikkaan, mutta mökki, mihin on pyydetty on senverran pitkällä, ja maanantaina ollaan lähdössä kuopioon, niin ei jaksais joka päivä ajella montaa sataa kilsaa, ku su kuitenkin tultais sieltä mökiltä pois.
Luulen siis että ollaan kotosalla :)
onkohan tässä liki viiden kuukauden tietämillä joku kasvukausi.Ku Ronja on nyt alkanut syömään yöllä. Ei siis muutenku vaan kerran, siinä viiden maissa, mut ku ei oikeestaan ole pitkään aikaan syönyt öisin...??
Tässä tällästä omaa höpöttelyä.
Pitäis vähän useemmin käydä kirjotteleen.. Mutku on tää kesä :)
myrtti- ja Ronja s.2.2
[color=1874CD]Voiko olla mahdollista, että olen tämän päivän ensimmäinen pinoutuja??? Ovatko ihmiset lähteneet jo Juhannuksen viettoon vai missä kaikki luuraa? ;)
Täällä Vantaalla näyttää taivas siltä, kuin vettä alkaisi satamaan millä hetkellä hyvänsä. Meidän piti pojun kanssa lähteä nyt ulos iltapäiväkävelylle, mutta ei sitten viitsitty, jos sattuu että kastuttaisiin. Meidät kun on tehty sokerista ;)
Kerroinkohan jo, että meidän kossillekin on tulossa hampaita ja heti kaksi kerralla. Molemmat alaleukaan. Näkyvät jo hyvin ja ai himskatti että sattuu, kun tuo poika puree tissiä niillä hampaillaan. Miten paljonhan se sitten sattuu, kun on hampaita enemmän... en halua tietää. Ihan piti kiljaista yhden kerran, kun tuo poika oikein kunnolla puri hampaita ja ikeniä vastatusten minun tissini suussaan.
Meillä vauva-arki rullaa ihan kivasti tällä hetkellä. Minun mielikin on hieman parempi kuin tässä muutama viikko sitten, kun tuntui ettei mikään kiinnosta (paitsi herkkujen syöminen). Herkkujen syöminen kyllä valitettavasti kiinnostaa edelleen. Laihdutusprojektissakin olen päässyt raskautta edeltävään painoon ja sitten loppui motivaatio. Kun mahtuu vanhoihin vaatteisiin, niin ilmeisesti riittää. Sillä mulla ei ole enää yhtään itsekuria herkuista kieltäytymiseen... Argh!
Pojun kanssa ainoa ongelmallinen asia tällä hetkellä on nukahtaminen. Ei enää itke nukutettaessa/nukahtamaan mennessä, niinkuin ennen. Mutta nyt on niin paljon puuhattavaa siellä sängyssä, ettei malta nukahtaa. Yleensä yritän vain laittaa pojan hetken sylissä pidon jälkeen omaan sänkyynsä nukahtamaan, mutta puuhaa siellä niin paljon, että on pakko ottaa syliin rauhoittumaan. Yleensä kääntyy sängyssä mahalleen, eikä enää osaa nukahtaa mahalleen. Joskus pojua saa kannella jopa puoli tuntia ennen kuin malttaa nukahtaa!!! On siinä äidin niska- ja hartialihakset koetuksella...
Onko muuten kukaan muu huomannut Terhoillaan ns. iltavilliä? Meillä poju nimittäin ihan selkeästi väsyneensä villiintyy pyörimään, hyörimään, kikattamaan, kiljumaan. Mahdoton veitikka!
[b]Pinus:[/b] Tosi ärsyttävää naapuriltasi! Minä varmaan sanoisin jo pahasti tuollaisesta. Jos minä lapsiltani jotain kiellän, ei sitä voi kukaan tulla " kumoamaan" vaikka kuinka lapsille tulisi kiellosta paha mieli!
[b]SuursiivousG:[/b] Minä yritän pitää yllä perussiisteyttä, eli imuroin 2-3 krt/viikko ja siivoan " matot ulos, lattiatkin pestään" -tyylillä noin joka toinen viikko. Sillä pyrin siihen, ettei ns. suursiivouksia tartte tehdä. Kaappeja yms. harvemmin siivottavia juttuja siivoilen pitkin vuotta, kun on aikaa.
[b]IltarukousG:[/b] Minun mummoni opetti minulle " Levolle lasken luojani..." -rukouksen. Sinänsä kiva perinne, paitsi etten minä pidä siitä rukouksesta (se on jotenkin synkkä). Sindan laittamat kaksi muuta rukousta oli paljon kivempiä. Täytyy opetella toinen niistä.
[b]Taneli:[/b] Onnea mökin uudelle ja onnelliselle omistajalle!
[b]Myrtti:[/b] Täällä on sulle peukut pystyssä testaamiseen, toivottavasti tulee plussaa...!
Mitäs muuta oli... nyt ei tule mieleen.
-Sulina + poju (ensi viikolla 6kk)-
On täällä sulinan lisäksi ainakin minä! Meillä tytöllä on tuota iltavilliyttä liikkeellä ollutt jo muutamanan iltana. varsin huvittavaa kun nukkumaan pitäis käydä muttameno vain villiintyy ja kikatus ja kiljahdukset kuuluu :)
Katskula: Mua rupes ihan naurattamaan kun luin tuosta teitin kauppareissusta :) Meillä ei pienempi vielä tuota harrasta mutta hyvin on esikon ajalta muistissa ;) välillä kyllä saatiin kaupassa katseita kun esikko vauvana " kiljui ja kirkui" mutta hauskaahan sitä on seurata kun pieni oppii uutta :)
Myrtti: Kiva lukea kuulumisiasi! Ehdinkin jo ihmetellä missä olet, mutta oletkin ollut vauvantekopuuhissa ;) toivottavasti siis plussaat!
Montulta kysyisin kun olette jättänyt ne päikkärit esikolta(teillä oli samanikäinen kuin meillä) niin miten se käytännössä sujui? Onko hänellä lepohetki päivällä vai miten? oliko alkuun kiukkuinen ja väsy alkuillasta? Kauanko meni että tottui? ja pysyykö nyt illalla hyvin omassa sängyssä? Kauhiasti kysymyksiä... mutta kun taitaa olla meillä ajankohtaista kohta.. :)
minäpä paistelin karjalanpiirakoita tänään on muutes aika hyviä ;) kohta pitäiskin jo lähteä satunalle partyihin, on jotkut kotikutsut koskien lasten kehittäviä leluja hmmm.. oliskohan esikolle jotain mihin vaikka jaksais keskittyä hetkeksi.
nyt pikkuinen jo heräilee täytyypi mennä
kumma muuten kun lääkärin piti soittaa tänään niistä verikokeista ennen klo 14 mutta eipä ole puhelin soinut...
äityli ja tilliäinen kohta 5kk
Jee vihdoin hieman aikaa koneellekin ;) Tuota tuota, oltiin flickan kanssa tänään rota rokotusta saamassa ja samalla sitten saatiin se neuvola 5kk rokotus ja niin se aivokalvo rokotus joka tulee kaupan päälliseksi sen rota rokotteen kanssa. Toivottavasti ne rokotteet ei sotke hyvin alkaneita öitä.
Tais se korvatulehdus vaikuttaa sittenkin niihin tytön öihin, nyt on tullut takas ne n 6h unijaksot ja jopa viime yö meni 8h ilman heräämistä. JEEEEEEEEEEEEE sanon mä, tää äippä on ainaskin vähän saanut nukuttua univelkoja pois. Pitää kait tästä lähtien aina käydä tarkistuttaa korvat jos nuha venähtää.
Niin ja sitten mittoja viime 2vko:a sitten flickan oli jo 5700g ja pituus oli 61cm. Nyt on painoa siis alkanut tulla reilummin ja se todistettiin tänään, vaaka nimittäin näytti 6100g ja tää oli tullut 12päivässä. Näin paljon ei meillä painoo ole tullut kerralla koskaan.
Paino ei laahaa enää niin alhaalla (-2käyrällä), mutta pituutta vois tulla hivenen nopeemmin. Se on edelleen -3käyrällä.
Sitten galluppeihin.
ÄäniG: kiljuu ja huutelee ihan kiitettävästi, tänäänkin dösässä kertoili ummet ja lammet niin että ihan taaksekkin kuultiin. Osaa tyttö komennellakin se on sellaista tiettyn painoista huutamista.
SuursiivousG: en juurikaan harrasta sellaista siivoilen kokoajan vähän ja pidän perus siisteyttä yllä joten en jaksa tehdä suursiivouksia. Paitsi matot tietty viedään pesuun kesällä ja silloin ollaan kanssa ilman mattoja syyskuuhun asti. Paitsi että meillä ei ole kuin kolme mattoa koko huushollissa.
IltarukousG: meillä ei oo iltarukousta, vaikka ei olla pakanoitakaan ;) mulle on laulettu pienenä unilaulu jota laulan myös pojille nyt ja myöskin kohta vamaan flickalle. Laulun nimi on: nu i ro slumra in ja laulu menee näin:
Nu i ro slumra in i bedden så fin,
som blomman på eng, i gungande säng.
O guds änglar de små bräda vingarna ut
och kring barnet de stå tills dess natten är slut.
Tää taitaa olla Bramsin unilaulu, tai jotain sinne päin.
JussiG: me mennään flickan kummien luokse, heillä on savusauna ja kylpytynnyri. Sielä sitten grillataan ja saunotaa. Lauantaina sitten suunnataan mökille.
TANELI: onnee mökin löytämisestä, on se ihanaa kun on oma mökki, peesaan siinä ihan täysillä.
MYRTTI: pidän peukkuja sulle ja varpaita kanssa ~~~~+++~~~
SINDA: mullekin on sanottu että vihreä kakka voi johtua ilmavaivoista, jotain se kaasu tekee kakalle että se muuttuu vihertäväksi. Tää ei siis ole haitallista. Toivottavasti vaiva selviää.
RAINY: hyvää matkaa, arvaa kolmekertaa oonko pikkasen kateellinen. Musta tuntuu että kaikki muut reissaa paitsi mä. Ennen mä reissasin useampaan kertaan vuodessa ja hyvä jos nykyään pääsen edes Ruottiin.
Tää äiti pääsee kanssa polttareille. Kaveri vihitään heinäkuussa ja ens la olis sitten sen polttarit. Ne vaan tulee olemaan aika rauhalliset koska hän on juuri raskautunut. Vain mä ja kaaso tiedetään asianlaita, mutta tulee kyllä kertomaan sen sitten polttareissaan. Hänellä on la tammikuussa, arvatkaa iskikö vauvakuume ja haikeus kun hän kertoi uutiset, meillä kyllä on laspiluku nyt kasassa, ainakin miehen mielestä ...........;)
Nyt pitää mennä erotuomariksi poikien luokse....... Hyvää Jussia kaikille.
-MM- ja flickan 5kk+2pv
onneks ei ollut äidinkielen koe, ne mä melkeen aina reputin, mua kun vaivaa dyslexia.
Kirjoittelen välillä kun taas kerrankin ehdin. Yövuorot takana ja porukka saatu kotia mökiltä. Tyttö tosin lähti heti maanantaina kaupungin järjestämälle kesäleirille ja tulee huomenna. Hyvin olivat pärjänneet mökillä. Myö oltiin ma-tähän päivään mökillä miehen ja kahden nuorimmaisen kans.
Saatiin iloisia uutisia; meidän talosta viimeinkin tehty tarjous ja pitäis tehdä ens viikolla kaupat. Päästään viimein eroon talosta ja kaksista maksuista. On alkanut olemaan aika tiukkaa ku on maksettu vuokraa sekä lainanlyhennyksiä maaliskuusta saakka. Nyt kun vaan menee (toivottavasti) kuntotarkastus läpi niin sit jos sais kaupat tehtyä. Luvattiin lapsille et saavat kumpainenki 100e leluostoksia varten; ovat meinaan aikasta paljon joustaneet omissa haluamisissaan tän vuoden kun ei oo rahaa ollut ku juuri hippahappa elämiseen. Poika ei oikeen uskonu, kysy vaan et varmastiko. Kyllä, ihan varmasti ku on vaan talorahat tilillä. Jennaa varten pitää laittaa säästöön ni saa ostaa ku on vähän isompi.
JussiG: Mennään mökille minun vanhempien kanssa.
SuursiivousG: Mie en harrasta sellaisia, siivoan silloin ku on likaista, useamminkin tosin vois imuria ja rättiä näyttää huushollissa.
ÄäntelyG: Meidän neiti oli mökkimatkan aikana oppinut kiljumaan. Kiljuu aina kun yrittää nukahtaa. On sen verran kimeä ääni et taidan hommata autoon kuulosuojaimet itelleni. Sängyssäkin makaa (nukkuu aina mahallaan) ja kiljuu kunnes löytää peukalon ja nukahtaa.
KoiranpentuG: Meillä oli kultainennoutaja ku Jenna syntyi. Oli tosin jo vajaa 1,5v mut käyttäytyi kun pentukoira. Jennan syntymä ja muutto rivariin sai minun pinnan hiiltymään koiran suhteen sen verran et myytiin se pois. Aina ku mies oli aamussa ja Jenna ei nukkunut pitkiä unia niin ei oikein voinut lähteä käyttämään koiraa ulkona ku olis pitänyt mennä himppa kauemmas pihapiiristä. Ja sit ulkona oli sen verran kylmä et Jennaa ei voinut viedä ulos ja koiralle tuli liikaa energiaa kun ei päässyt lenkille ni päätettiin luopua siitä. Nyt on sovittu et jos joskus tulee koira niin se on pieni rotu ja sit vast kun ei enää varmasti tehdä lapsia ja lapset on sen verran isoja et voi jättää yksin hetkeks.
Huomenaamulla 5kk neuvolaan. Saa nähdä antaako rokotuksen ku on yskää ja nuhaa.
Birgit ja Jenna 4pvä vajaa 5kk
Taas on yksi päivä pulkassa, pitäs vielä tuo pienin pyörylä saada nukkumaan, muttei ole vielä siinä kunnossa, että uni tulis. Käytiin päivällä työkaverin luona. Heillä on suht samanikäinen esikoinen kuin meilläkin ja 3-kuinen vauva. Pääs meidän esikko taas leikkimään ikäisensä kanssa ja tykkäs taas tosi paljon. Mentiin osa matkasta bussilla ja tyttö tykkäs, oli ensimmänen kerta kyydissä. Ja vielä kun sai painaa nappia, nii oli kyllä tyytyväinen. :)
Pinus: joo, miten nuo isovanhemmat osaakin olla niin myytyjä näien pienten suhteen. Ihan mikä tahansa menee läpi. Esikko kun vaan ohimennen mainitsee jotain (vaikkei tään ikäinen osaa vielä edes pyytää), niin johan on meillä mummu heti ostamassa vaikka maaliman ja riehuakin saa ihan eri tavalla ja sit päivitellään meidän " kuria" ... Noh, kait se pitää suoda, kun ei kuitenkaan nähä kuin muutama kerta vuodessa. :) Mites muiden isovanhemmat käyttäytyy? Onko pienet kietonut mummut ja vaarit pikkusormensa ympärille? :)
Myrtille plussaonnea! :)
Kiitos kaikille noista iltarukousvinkeistä! Pitää opetella ja ottaa käyttöön.
Äityli: meidän esikoinen on 2v8kk ja melko helposti päiväunet jäi pois. Alkoi olla semmosta taistelua päivisin, eikä uni tullut ollenkaan. Viikon verran saatiin huijattua tyttö unille sanomalla, että levätään. Se oli niin jännää, kun sai levätä eikä tarvinnut nukkua, niin tyttöhän nukahti. :) Sit se hoksasi, että ihan sama päiväunihomma se lepääminenkin on, eikä enää nukkunut. Siinä vaiheessa annoin periksi ja päästin pois sängystä, kun oli ollut siellä 45-60 minuuttia ja sama systeemi on edelleen eli lounaan jälkeen sänkyyn ja pääsee pois kun mie sanon, että saa tulla. Ei tarvii nukkua, mutta pitää olla sängyssä kuitenkin. Iltaisin on jo selkeesti väsynyt jo kuuden jälkeen, seitsemältä on iltapala ja yleensä tyttö on sängyssä jo puol kahdeksalta ja nukahtaa saman tien kun laittaa pään tyynyyn eli tosi helpoiksi on illat muuttunut nukutusten suhteen. Miusta tyttö tottui hyvin tähän uuteen rutiiniin. Toisinaan on yliväsynyt ja kiukuttelee ihan kauheesti illalla, mutta nukahtaa kuitenkin nopeasti. Kun nukkui päiväunia, niin iltanukahtaminen venyi sinne puoli kymmeneen ja oli kova taistelu ennen nukahtamista. Monet on sanonut, että tämä on vain vaihe ja kyllä se taas alkaa niitä päiväunia nukkumaan, mutta kun on jo pari kuukautta ollut nukkumatta, niin uskonpa, että ne on jääneet pysyvästi pois. Lisäksi yöunet on pidentyneet ja tyttö nukkuu nykyään 12-13 tuntia putkeen. Kannattaa kokeilla pari päivää tai silloin tällöin, miten teillä sujuu ilman päiväunia. Jos illat menee ihan kauheiksi, niin sit ehkä vielä tarvii pienet unet tai sitten ei... Tsemppiä! :)
Huomenna meillä on 6 kk-neuvola. Tulen jossain vaiheessa kertomaan kuulumiset sieltä. Nyt iltateelle ja kohta nukkumaan itsekin. Lillukan kävin tässä välissä nukuttamassa, jotenka tällä hetkellä täällä vallitsee rauha. :) Voikaahan hyvin!
T: Monttu ja Lillukka
[color=darkviolet]Nyt oon yrittäny ehkä vähä paremmilla silmillä kahlata läpi tarinoita. . katotaas jos jotai muistas kommentoida.
[b]Mansemammalle[/b] paljon onnea talokaupoista.
[b]Tanelille[/b] onnittelut mökin löytymisestä. Viettäkää oikein rento juhannus Omalla mökillä.
[b]Maikkoo[/b] laittaa nyt jäitä hattuihin vai pitäskö sanoo huntuun ;) ettet tosissaan vielä soita jostai hiekkarannalta kotiväelle.
[b]HammasharjaG[/b] eikös sellasta ollu jo aikaa sitte *hmm*. Kossilla ei viel hampaita oo, mut ku kuolausta ja ikenien hankausta on ollu enempi ja enempi eikä purulelua oo muistanu hankkia niin annoin käteen ensi hammasharjan. Siinä ku tuo varsi on ihanku purulelu. Tyytyväisenä sitä jyystää välillä.
[b]IltarukousG[/b] ei kuulu tapoihin. Lauleltua tulee toisinaan akalle.
[b]Rainy[/b] ohooo sie oot tempassu " pienen" heräteostoksen ;) jätätkö ukkos kotio?
[b]Sinda ja muutenki miitingistä[/b] etten mä ainakaan osaa viel varmalla sanoo mikä päivä vois olla mahollista treffata. Tuntuu nyt olevan kaikenlaista säpinää ilmassa. Akka on hoidossa viimesellä viikolla vielä ma-ke. Kotio pitää hakee kahen jälkeen. Enkä osaa tähän hätään sanoo voisko ti tai ke joku muu hakee.
[b]Evelyn[/b] oon huomannu itekki ettei paranis ihan mitä tahansa sanontoja käyttää. Yks kaks tulee tällanen mieleen, ett akan ollessa pienempi niin tuli ruokapöydässä sanottua tyyliin " ala nyt lappaa sitä puuroo naamaan" . Akan silmät vähä pyöristy ja näytti, ett lusikka tosiaan muuttaa suuntaansa poskeen. .selittää sit siinä äkkiä etten oikeesti sitä tarkottanu :D lapsparka varmaan mietti itekseen, miks sitten sanoo niin.
[b]Pinus[/b] onpas teillä " ihana" naapurinmummo :/ Mua ei onneksi koskaan oo tainnu tulla kukaan ulkopuolinen neuvomaan kasvatuksessa ja hyvä niin. Jokaisen oma asiahan se on miten lapsensa kasvattaa eli tarkotan millaset rajat antaa. Rajoja pitää olla ja rakkautta :) pitäskö tähän lohkasta rajatonta rakkautta. .
Mitäs täällä ois uutta tapahtunu. Kossi on vähä oppinu liikkumaan. Selällä ollessaan, ku on avojalon ja yläkroppa ku on viltillä niin saa itteensä ponkastua " eteenpäin" . Erinäisiä pyörähyksiä tekee, mut ei mahalleen väänny. Jalkoja potkii tosi korkeelle ja leluja potkitaan nelitassusesti ;) Naurahtelee ääneen jo enempi, mut yleensä vaan, ku on jotai " aihetta" . Esim. jos päristelen kaulaa vasten.
Aina niin ihanaa seurata lastensa kehitystä :) Sitä jää joskus varmaan ihan hölmönä hymyileen itekseen, ku miettii tai kattelee lastensa puuhia.
Meillä nyt akka oottaa hampaitten lähtemistä ja samalla tarkastellaan millon miekkoselle puhkee ensimmäinen. Aluksi vähä " järkytyin" ett miten jo nyt akalla hampaat alkaa lähtemään, ku keväällä täytti 5 vee. Kuulemma tosi yksilöllistä on ja voi vaikuttaa seki miten aikasi on hampaat tullu. Piti ihan tarkistaa ja 9kk ikäsenä akalle on eka puhennu, joten ei mitenkää " luonnottoman" aikaste. Ihan täpinöissään välillä heiluttelee hampaita :/ ja mua vähä puistattaa koskee niihin.
Ens viikolla mennään koko porukalla festareille. Saa nähä miten sää suosii. Tarkennukseksi, ett ihan päivä tapahtumaan mennään ;) Joskus sitten, ku Kossi on isompi niin voi aatella vasta menevänsä ukon kans ilman nassikoita tapahtumiin.
Mua ei varmaan koskaan ikä siinä mielessä ala painamaan ettenkö kävis esim. tanssimassa tai erinäisissä tapahtumissa. Perhe on kaikki kaikessa, vaikka joskus lapsensa on voinu väsyneenä ns. aatella myyvänsä mustalaisille.
Nyt jotenkin ajatus on tökkiny kauemmin aikaa ja en saa puettua ajatuksia sanoiksi tähän. Tässä kohti tarina on seissy varmaan jo puol tuntia. Kävin tuossa kattomassa nukkuvia lapsosia :) ihanan hiljaa nukkuvat.
Mites se sanonta menikään, ettei yksikään lapsi ole niin kiltti etteikö äiti olisi onnellinen, ku lapsi nukkuu ;)
Ilta aurinko paistaa mökkiin, teevee vaimeena vieressä, lapset nukkuu, välillä kuuluu Kossin huitasu ääniä pinniksestä, auton vaimeita ääniä tieltä. . .jotenki pysähtyny hetki. Olo on onnellinen ja mihinkään en tätä vaihtas.
Taianpa itekki mennä peiton alle kehrään unta, jos se ukkoki sinne kohta puoliin eksys.
[color=darkviolet]Musta on vissiin yks kaks tullu toooosi kiireinen naikkonen kunnen oo kerinny juuri rakkinetta etes aukaseen. Joku ihme tohinavaihe on jääny päälle ja ei kerkiä sitten muka pysähtyä tähän persiilleen.
[b]JuhannusG[/b] oli ainaki. Ei mittää suunnitelmia eli kotosalla rauhallisesti ollaan nelisteen. Ukon pitäs sirkkelöiä, mut eilettäin tuumasi ett eihän sitä nyt vuoden ainoona pyhänä voi. . Kuulemma hyvä, jos ruohon voi leikata. Ehkä systerin poppoon kans grillaillaan, mut se on varma etten ukolleni salli etes yhtä olusta :/ sen verran tiukkapiponen aion olla. Koska en todellakaan ala juhannusta pilaan kuskin homman roolilla.
Lauantaina tuli oltua rimpsalla. Ihanaa oli tanssia ja porista kavereitten kanssa. Kossi oli pitäny shouta yöllä ukolle, mut olihan nuo kummiski pärjänny. Nokat vastakkain nukuin sit päivällä Kossin kans n. 10:30-14:30. Että oli tainnu olla silläki rankka yö ;) Ja voi, että sain mahtavat naurut, ku kympin aikaan ukko toi miekkosta mun viereen ja sano " ku ettei sille mikkää passaa" . Ku näki mut niin naurahti just sellasella äänellä, ett täällähän se äiti on!! Ja tosi tyytyväisenä tuhisi ja imeskeli poskee :) :)
Oon jotenki pihalla ku lumiukko teiän keskusteluista.
[b]Galluppia kehiin elikkäs harrastatteko suursiivouksia esim. á la Juhannus?[/b] Mulla ei oo tapana, mut en tiiä mikä herhiläinen eilen purasi. Aioin vaan parista huoneesta ottaa katot niin kohta huomasin niskojen vääntyneen, ku olinki pyyhkässy koko mökin katot. Jää nähtäväksi tuleeko purasuja enemmälti, ett kuuraanko seiniä joku päivä.
Ukko on peräti pessy mattoja. Painepesurilla, mut on kummiski. Pitäs saaha imuroitua, ett sais puhtaan tuoksusen mökin mattoineen. Vaikkaki on ollu ihanan helppoo, ku matot on ollu jo hyvä aikaa pois. Jotenki kolkon olosta, joten tulee ne kummiski laitettua.
Aurinkoista ja rauhallista Juhannusta, jos jotku on lähössä reissun päälle piakkoin.
t. Zatu ja Kossi unosilla