***HUHTIKUUNhelmet*** vko 41
Hellurei ja hellät tunteet
Ei ollut kukaan vielä aloittanut niin mie nyt sitten =)
Huomenna olis np-ultra *.* ..Jänskättää vähäsen..
Mites muuten.. Onkos haitallista syödä joka päivä 1kg satsumia..? *viheltelee* Mie en voi mittää et tekee niin paljon niit mieli et menee se kilo päivässä =(
En nyt tämän enempiä kirjoittel ettei tuu valitusvirttä ku ahistaa nuo työt niin peevelisti!
Verticia & masukkiasukki Rv 12+3
Kommentit (30)
Täällä myös ihan hirvittävä väsymys! Heräilen monta kertaa yössä ja monesti valvon ainakin puoli tuntia siihen perään. Duunin jälkeen oon niin poikki että pakko vetää tunnin päikkärit, vähemmällä ei pysty nousemaan sohvalta. Jos yritän jättää päikkärit pois oon vaan väsymyksestä sekaisin, mutten kuitenkaan nukada aikaisemmin tai nuku yöllä yhtään paremmin. Sosiaaliset suhteet kärsii, mut kun ei jaksa niin ei vaan jaksa. Työterveyslääkäri on mitannut verenpaineet ja veriarvot myös katsottu, ne olleet loistavia. En tiedä milloin pääsen tokan kerran neuvolaan kun se aika pitäs varata arkipäivänä klo 12-13, enkä silloin vaan pääse töissä soittamaan rauhalliseen paikkaan. Pöh.
Mikumamma: voimia ja toivottavasti pojalla on kaikki hyvin!
KevätPerhonen: mullakaan ei oo paino noussut yhtään. Luulen että johtuu siitä kun kaljan ym. kaloripitoisen lipittely loppui elokuussa kuin seinään.
Masu on nyt viikossa pullahtanut näkyviin ja turpoo aina iltaa kohti. Töissä kerroin esimieheni esimiehelle, joka on mulle ehkä enemmän ystävä kuin mikään pomo. Oli oikein onnellinen mun puolesta! Omalle pomolle kertomisessa en pidä mitään kiirettä, ei huvita kun tiedän ettei se ilahdu. Ehkä odotan rakenneultraan. Arvailkoon vaan mahan kokoa, lain mukaan kun ei tarvis kertoa kuin vasta vuoden vaihteessa.
Hoitopöydästä ja vaipoista: me vaihdettiin pesukone edestä täytettävään ja ajattelin et vaipanvaihto onnistuu näppärästi sen päällä. Pari päivää sitten tutut oli käymässä 4kk vauvan kanssa, eikä tyttö mahtunut sen päälle kuin poikittain...joten voi olla et pitää tulevaisuudessa keksiä jotain muuta. No kone joka tapauksessa linkoaa tuplat entiseen verrattuna, joten kestovaippojen pitäisi ainakin kuivua nopeammin. Mä löysin netistä (olisko kestovaippayhdistyksen sivut?) vaippojen ompeluohjeet ja innostuin niin et huvittaisi kokeilla niiden tekoa. Jos jaksaisi siis.
Mä haluaisin ton lapsivakuutuksen, mut mies ei. Sanoo että inhoaa sitä amerikkalaistyyppistä eriarvoisuutta, johon täällä ollaan hyvää vauhtia menossa ja tottahan se on. Köyhät jonottaa julkisia palveluja, joita ajetaan koko ajan alas ja rikkaat käy yksityisellä. (Eipä me mitään rikkaita olla varsinkaan kun ens vuonna jää vaan yksi palkka ja asuntolainaa on enemmän kuin paljon, joten vakuutuksesta säästyvät sataset olisivat toki tervetulleita.) Onko täällä joukossa helsinkiläisiä, joilla on hyviä kokemuksia julkisesta terveydenhuollosta sairastelevan lapsen kanssa? Olis kiva kuulla.
Oi, tervetuloa taas uusille. Jopas on mukavaa kun joukko vielä kasvaa!
Ihanaa viikonloppua ja toivotaan et kiva keli jatkuu!
t.tsili + öttiäinen 15+4
Heippa kaikille!
Ihanaa kun on työviikko taas takana. Viikko meni yllättävän mukavasti ja karmea pahaolo on ollut vain tänään. Olo alkaa selvästi jo helpottamaan, mutta kun pahaolo iskee niin on se kyllä vieläkin aika musertavaa. Mitä väsyneempi on niin sitä kurjempi on yleensä pahaolo.
Työmatkakin meni yllättävän kivuttomasti vaikka olin ylhäällä menossa yhtenä päivänä17 tuntia putkeen. Vieläkin ihmetyttää miten pystyin siihen.
Mulla on tullut myös hieman iskias vaivoja. Olen vähän huolissani kun niitä ilmenee nyt jo! Välillä on myös sellainen tunne että supistelee. Toivottavasti tässä pysyy jossain kuosissa loppuun asti.
Olen yrittänyt syödä terveellisesti. Pitää syödä tosi usein ja pieniä annoksia koska muuten alkaa heti ahdistaa vatsasta. Mulla on intohimona lähinnä mehujäätelö, joka tosiaan kylmyydellään ja raikkaudellaan auttaa kivasti huonoon oloon. Salmiakkia menee edelleenkin aika hyvin, mutta yritän säädellä sitä ettei verenpaine nouse.
Nevuola häämöttää vasta 7 viikon päästä. Sitä ennen on jopa toinekin ultra. Toisaalta ei mulla kyllä ole mitään hinkua mennä aikaisemminkaan neuvolaan. Ihmettelen miten vähällä nykyään pääsee kun ei ole eka kerta kyseessä.
Kävin Henkassa ja Maukassa ja mulle ei sopinut mikään niistä äitiyshousuista. Ne oli malliltaan kaikki niin epäsopivia mulle. Olen tälläinen persevä ja reitevä niin ei kyllä mätsännyt yhtään. Vedän edelleenkin töissä yksillä farkuilla ja yhdellä hameella. Pitäisi jaksaa raahautua johonkin muuhun mammakauppaan.
Jaksamisia kaikille!
Päkkänä 13+2
Työpäivä on nyt takana, just tulin kotiin. En oo kauheen montaa kertaa mitään kirjotellu, väsymys on ollu ihan tajutonta, esikoinen vaatii paljon huomiota, ehkä jopa enemmän kuin mitä nyt jaksan antaa, kiitos pelkkien iltavuorojen töissä.
Huono olo on ollu vaihtelevasti, mitään ei kylläkään tuu ulos, mutta heikottaa ja äklöttää. Ei niinkään aamulla vaan tossa puolen päivän jälkeen.
Meillä oli maanantaina np-ultra, kaikki ok, vauva nukku ensin mutta rupes loppujen lopuks oikeen kunnolla jumppaamaan ja tuli sille sitten hikkakin:).
La:han meillä oli 24.4.2009 mutta se siirtyi nyt viikolla eteenpäin ollen nyt 1.5.2009, vappuvauva... eli kuulunko edelleen tänne huhtikuisiin vai pitäiskö liittyä tuonne toukokuisiin? Mielipiteitä kiitos.
Kellokin tulee jo 1 kohta ja mies edelleen koittaa saada nukkumaan tuota esikoista, oli tunnin nukkunu 20.30-21.30 ja sitte kuulemma heränny eikä millään nukaha uudelleen, en uskalla mennä yläkertaan ollenkaan ku jos se poitsu kuulee että mäkin oon kotona niin ei ainakaan rupee nukkumaan, vaan haluu sitte vaan kukkua. Varmaa se kulmahammas jotenkin haittaa unia mikä on nyt just puhjennu. Onneks sitte ei puutu enää ku yks etuhammas.
jbaby ja mimmi (en enää tiiä mikä rv on menossa)
Mullakin siirtyi la maaliskuun puolelle, mutta jäin tänne. Olette tulleet niin tutuiksi jo ja koska la on niin maaliskuun lopussa että olen varma että huhtikuun puolelle mennään kuitenkin. =)
Onko täällä muita joista ei edes tunnu siltä että on raskaana? Nyt tietty mennään sitä ihanaa keskiraskauden aikaa jolloin löytyy vielä tarmoa ja närästykset yms. ei vielä vaivaa...
Hyvää viikonloppua kaikille!
Numerokolme ja pikku hippu rv 16+1 jo!
Me otettiin esikoiselle. Irtisanoimme sen 1,5 vuoden kuluttua täysin turhana.
Etukäteen ei tietenkään voinut tietää, että saa perusterveen lapsen. Meidän kokemusten mukaan Helsingissä terveydenhoito toimii kyllä lasten osalta. Siihen ainakin meidän terveysasemalla selvästi priorisoidaan. Aina olen saanut lääkäriajan samalle päivälle, vaikka lääkäripula on kova. Meillä tosin myös sinne asemalle kävelee muutamassa minuutissa. Fiilikset olisi varmaan toiset, jos pitäisi ajella toiselle puolelle kaupunkia ruuhkaiselle terveysasemalle.
Tässä jonkin aikaa sitten meillä sattui pieni tapaturma, kun lapsi tippui pahasti. Koko prosessi julkisen terveydenhuollon varassa omalääkärin kautta sairaalaan ja sieltä röntgenkuvien kautta lääkärille ja kotiin kesti muutaman tunnin, mikä on minusta täysin siedettävä aika.
Lisäksi voin olla päivän pari töistä poissa sairaan lapsen takia ilman mitään lääkäritodistusta esimiehelle. Tilanteissa, joissa pitää aina kiikuttaa sairastodistus töihin, voi olla kätevää maksaa vakuutusta ja käyttää lapsi yksityisellä. Noissa tapauksissa minusta tosin työnantaja saisi korvata lääkärikäynnit, koska vähän nuhaista ja kuumeista lasta on ihan turha juoksuttaa missään lääkäreillä huvin vuoksi. Meillä ollaan kotona aika helposti, se että lapsi on nuutuneen oloinen ja valittaa väsymystä on minusta merkki, että on tulossa kipeäksi. Yleensä yksi lepopäivä auttaa eikä mitään nuha-kuumekierteitä ole tullut, vaikka on ollut vuoden ikäisestä hoidossa.
En halua syöttää turhia antibiootteja eikä tämäkään ole ollut julkisella puolella ongelma. Jos korva on vähän punoittanut, mutta lapsella ei ole kipuja, on saatu uusi seuranta-aika parin päivän päähän ja tarkistettu, että korva on parantunut itsestään.
Iltaisin/viikonloppuisinhan lapsille on oma päivystys lastensairaalassa, joten minkään juopporetkueen kanssa ei tarvitse odottaa lääkäriaikaa, jos sellainen tilanne sattuisi (muita sairaita lapsia siellä tietenkin on ja aina voi miettiä, mitä kaikkia tauteja porukan joukossa on). Muutamat kerrat olen soitellut kaupungin tervyesneuvontaan ja saanut sieltä hyvät ohjeet kotihoitoon.
Mutta: meillä on siis perustervelapsi. Niillä on paljon positiivisempi kuva vakuutuksista, joilla on pahoja allergioita, korvatulehduskierteitä jne ja näitähän ei voi etukäteen tietää.
Vakuutukset ovat kuitekin liiketoimintaa. Suurin osa maksaa niitä tosiasiassa turhaan, vaikka saattavat itse kokea toisin, muutenhan se ei firmoille olisi kannattavaa. Eli me emme ole ottamassa toiselle lapsellekaan vakuutusta.
-Putri
Viestisi selvitti asiaa kovasti! En esim. osannut ajatella tuota työnantajan vaatimaa lääkärintodistusta, pitää selvittää asia lapselliselta kollegalta, joka tietää jo tästä mun raskaudesta.
Olen tehnyt pientä galluppia kavereiden, naapurien ym. keskuudessa ja suurimmalla osalla tuntuu olevan tuo lapsivakuutus. Osa on hyötynyt kovastikin (korvatulehdukset...), osa ei oikeastaan, mutta ovat toki tyytyväisiä kun lapsi on ollut terveenä. Mun puolelta on sukurasitteena allergioita ja astmaa, joten noiden kannalta vakuutus voisi olla hyvä juttu. Vaikea päätös.
Ja jbaby: jää ihmeessä tänne meidän seuraan! Mun la siirrettiin varhaisultrassa maaliskuun lopulle, mutta kun täällä oli jo muut huhtimammat tulleet tutuiksi, niin en millään halunnut vaihtaa ryhmää. Tuskin vauva on kovin kiinnostunut siitä missä nettiryhmässä äippä on kun haluaa putkahtaa maailmaan... ;)
Leppoisaa ja aurinkoista sunnuntaita kaikille! =)
t.tsili+öttiäinen 15+6
tervetuloa mukaan kaikki uudet!
Sain seulonnan tulokset, enkä joutunut jatkotutkimuksiin. Tosi kiva juttu!
Eka lääkärikäynti olisi sitten 29.10.
Joku täällä kyseli miesten reaktioita raskauteen. Oma mieheni ei todellakaan ole vielä sisäistänyt tätä raskautta. Kävimme juuri eilen aiheesta keskustelun ja hän ihmetteli, että miten vatsani voi jo nyt olla näin suuri ja sanoi toivovansa, että se tulisi esiin vasta 2kk ennen synnytystä. Ai miksikö? Jotta hänen ei tarvitsi ajatella raskautta tai erityishuomioida minua. Onneksi hän tajusi myös pahoitella, että on yrittänyt sivuuttaa tämän raskauden ja lupasi jatkossa parantaa käytöstään. Luulisi tietysti, että mies tietäisi 3 lapsen ollessa kyseessä, että alkuraskaus ja loppuraskaus ovat rankkaa aikaa ja osaisi joustaa sen mukaan. Mutta ei. No toivottavasti tämä paranee tästä eteenpäin.
Tänään kävimme koko perheen voimin brunssilla cafe engelissä. Se oli mukavaa ja iltapäivällä menemme lasten juhliin. Siinähän se viikonloppu sitten menikin ja huomenna odottaa paluu toimistolle.
Kaunista syyspäivää.
T:candelafi
Kaikille uusille tulokkaille, tervetuloa mukaan! :)
Meillä oli perjantaina np-ultra, kaikki oli pikkuisella hyvin, siellä se heilutteli käsiään ja myllersi ja pyllersi! :) Olisipa se jo tässä sylissä pötkylöimässä!
Laskettu aika pysyi samana eli 29.4. Kumminkin syntyy vappuna, kun nämä molemmat edelliset ovat syntyneet viikolla 40+2, ja jos tämäkin...
Täälläkin on yksi kestovaippoja miettivä. Tähän asti ollaan käytetty kertiksiä. Taidan olla vaan niin laiska tossa pyykkitouhussa ja pino haisevia kakkavaippoja odottamassa pesuun pääsyä pistää hirvityttämään. Mutta ehkä voisi yrittää testata ja käyttää molempia. Täytyy ottaa noista kestiksistä enemmän selvää! Onko joku teistä kestovaipoista enemmän perillä? Niitä varmaan pitää pestä päivittäin, eli pesukone käy koko ajan? Ootteko hommanneet netistä tai määrätyistä kaupoista? Miten ootte löytäneet juuri ne oikeanlaiset: oikea koko ettei vuoda, mitä materiaalia, kuinka monet vaipat jne?
Noista vakuutuksista, meillä ei ole lapsilla ollut sairasvakuutuksia. Hyvä onni on käynyt, että lapset on olleet hyvin terveitä. Mun mielestä se on myös niin lapsikohtaista näissä vakuutusasioissa, jotkut sairastavat enemmän ja jotkut vähemmän, niistä asioista ei voi ikinä tietää. Aina en ole luottanut noihin terveyskeskuksen peruslääkäreihin vaan käynyt yksityisellä, siellä on mun mielestä parempi osaaminen, kun sieltä löytyy eri vaivoihin erikoistuneita lääkäreitä. Ja on kokemusta siitä, että terveyskeskuslääkäri antoi lapsellemme väärän diagnoosin, itse onneksi osasin epäillä ja käytiin yksityisellä, joka tiesi vaivan heti. Ja ollaan oltu sitä mieltä, että mieluummin maksetaan vähän enemmän, vaikka sitä ylimääräistä rahaa ei paljoa ole, että saadaan varmasti hyvä ja pätevä hoito lapsille.
candelafi: meillä kanssa mies ei aina oikein näytä ymmärtävän, että pahoinvointi ja pohjaton väsymys vaivaa tätäkin naista. Karmea marmatus vaan siitä, miten hän joutuu tekemään mun työt ja minä en siivoa kotia enkä tee mitään... :( Onneksi mies kuitenkin tajusi jonkin aikaa sitten tilanteen ja on pyydellyt anteeksi ja yrittää ymmärtää tätä poikkeustilaa :) Jos nämä jotkut miehet vaan kerran kokisivat, miltä tuntuu alkuraskaudessa olla oksennustaudin kaltaisessa tilassa 2 kk putkeen, niin voisivat ymmärtää! ;) Jaksamista!!! Hyvä että teidänkin mies huomasi pahoitella asiaa! :) Ehkä se vauvan tulo konkretisoituu kaikista selvimmin miehille, kun vauva syntyy ja on sylissä! :)
T: PikkuKeiju & pikkupikku rv 11+4
Terve Numerokolme: Mulla on ollut sama olo...siis ei mitenkään raskaanaoleva olo koko aikana, ei siis myös nytkään. Jos en tietäis olevani raskaana ja vaikka menkat tulisivat normaalisti, olisin varmasti syönyt ja juonut kaikkea ihan normaalisti. Mulla ei ole mitään oireita ollut koko aikana!!!! Ei väsymystä, pahaa oloa, turvonneita rintoja, nälkää, mielitekoja... ei mitään!
Kaikki kenellä on pahat raskausoireet, eivät varmasti ymmärrä mun tuskaa, mutta näin yhden keskenmenon kokeneena, se ettei saa mitään päivittäistä vinkkiä, että on raskaana esim. väsymyksen tai pahoinvoinnin muodossa, on aika ikävää. Tälläkään hetkellä en tiedä on masussa kaikki kunnossa... sykkiikö siellä sydän vai ei? Me oltiin 4 päivää Roomassa, tultiin just tänään kotiin ja olin varautunut edes siellä väsymykseen, jalkojen turpoamiseen, jatkuvaan nälkään... mutta ei mitään! Joka päivä porskutettiin 10-12 sightseeing ja shoppailusessioita 25 asteen helteessä ja vointi oli parempi kuin "normaalilla ihmisellä" konsanaan.
Mä osaan arvostaa tätä oireetonta raskausaikaa varmaan vasta sitten kun terve vauva on sylissä, mutta näin kun on "pelottavat" alkuraskausajat kyseessä, niin on tosi epävarma fiilis. Ultrassa ollaan käyty kahteen otteeseen ja kaikki oli kunnossa pari viikkoa sitten, se hieman rauhoitti mieltä... mutta nyt puolestaan kun kaikilla muilla alkaa masut kasvamaan ja toiset jo epäilee tuntevansa liikkeitä, niin mulla ei ole havaittavissa näitäkään oireita... Mulla tosin on pientä ylipainoa ja kohtu kuulemma kallistunut taaksepäin, joten se voi vaikuttaa asiaan.
No joo, mutta ehkä jos jaksaa vielä muutaman viikon odotella, niin kai se mahakin sieltä sitten tulee.
Mutta kaikilla meillä on murheemme.... mutta koitan vain elää sen tiedon kanssa että kaikki on kunnossa, joten uuteen viikkoon taas mennään.
T lexington 15+1
Ei kuulunut sydänääniä =( mutta ei ole näillä viikoilla vielä noista kahdesta aikasemmastakaan kuulunut että en sellai osaa panikoida. Onneksi on maanantaina jo se ultra. Sitä vaan odotellaan. Tytöille kerroin neuvolaan mentäessä että mennään kuuntelemaan onko äitin masussa vauva niin pian 5v totes tähän hymyssä suin että IHAN OIKEASTIKO ? eli ihan ilahtunut oli. Vähän mietiskeli että mitäs jos se vauva puhuukin Italiaa niin pitäis olla isän mukana =)Selitin sitten että kuunnellaan vain sydänääniä. Pian 3v neito sitten huuteli että äiti synnyttää =) muuten ensimmäinen neuvola käynti lapset mukana oli lähinnä stressaavaa ;) ensi kerralla en kyllä ota heitä mukaan kun on lääkärikin.
täällä nyt rvko 11+2