Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tokaluokkalaisista

29.01.2007 |

Heippa kaikki tokaluokkalaisten vanhemmat!

Miten teidän lapsilla koulu sujuu? Kauanko menee läksyn tekoon kerralla ja onko tuo aika suhteessa aineen " arvosanaan" ? Saatteko infoa paljon koulusta ja erityisesti tietoa testeistä tai kokeista?

Meillä ei meinaa neidillä matikka pysyä päässä, eikä oikein tunnu olevan mielenkiintoakaan :( Tukiopetusta saa kerran viikossa 25 minuuttia.

Kovasti on koitettu motivoida kehuilla ja suoranaisella lahjonnallakin lähes, nyt odottaa palkintoa keväällä, kun tekee läksyt ilman alkutappelua ja yrittää itse aina ensin. Matikka on nyt tyydyttävä, neljä muutakin arvosanaa oli pudonnut tyydyttävään. Tämä tuli minulle täysin yllätyksenä. Open mukaan kuitenkin riittää, että tekee kotitehtävät. Joo, riittää tyydyttävään. Näköjään.

En oikein tiedä missä on vika, vai onko missään? Voinko tehdä muuta kuin koittaa kerrata noita koulussa opetettuja asioita kotona. Opettajan mukaan tunneissa tai tytössä ei ole mitään erityistä, mutta tehtävien alkuun saaminen on työlästä. Tytön mukaan luokassa aikamoinen hulina ja meteli.

Onko tämä nyt vaan mielenkiinnon puutetta tai lapsellisuutta, ettei neiti ota kovin tosissaan tuota koulunkäyntiä? Vai eikö ole sitten vaan suotu matikkapäätä..? Pelkään vaan, että jos tuosta vielä tilanne huononee niin on sitten aika vaikea enää päästä jyvälle seuraavistakaan laskuista, jotka lienevät jakolaskuja. Ja pikkuhiljaa olis kai syytä itsenäisesti kyetä tehtäväntekoon, ettei aina joku ole auttamassa alkuun. Tulee tässä äidin kerrattua ainakin peruskoulu pariin kertaa, jos tää tällasta on molempien muksujen kanssa.

Kertokaa ihmeessä, miten muilla menee, että saan vähän näkökulmaa tähän pohdintaani.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan tällä hetkellä tokaluokkaa, joten tokaluokan matikan asiat ovat tuoreena mielessäni... :)

Uskon, että lapsesi opettaja on käytännössä tehnyt voitavansa tyttärenne matematiikan oppimisen eteen, mikäli tyttö saa säännöllistä tukiopetusta kerran viikossa. Useampaa tukaria en kannata ja se voi olla käytännössä jopa hankala järjestää.

Se mitä voitte kotona asian eteen tehdä, on juuri se mitä olette hienosti tähän mennessä tehneet. Lisäksi kanattaa kehoittaa ja suorastaan vaatia tyttöä tekemään (ainakin osan) matematiikan kirjan lisätehtäviä. Esim. viikonloppuna tai niinä päivinä kun matikasta ei muuten tule läksyä. Lisätehtävät ovat todella hyvää kertausta, mutta valitettavasti yleensä vain nopeat oppilaat niitä tekevät.

Kertotaulut ym. ulkoa opittavat asiat kannattaa tankata todella huolellisesti, koska niistä tulee olemaan jatkossa kovasti iloa, kun ne osaa! Kannattaa tarkistaa myös ovatko kymmenparit tytöllänne automaattisesti hallussa. Pitäisi olla!

Jos ope on auttavainen, häneltä voisi kysyä jonkinsorttista tukiopetuspakettia kotiin. Minä ainakin monistan mielelläni tukimateriaalia myös kotiin, jos vanhemmat pyytävät.

Matikkapäästä en osaa sanoa... Vaikuttaa siltä, että toisille matikka vaan on helpompaa ja toisten on tehtävä enemmän töitä sen eteen.

Vierailija
2/3 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samansuuntaista palautetta olen saanut opelta. Lisätehtäviä olen tehnyt itse paperille, lisäksi tyttö on tehnyt netissä erilaisia tehtäviä. Kertotaulut saatiin viikossa uppoamaan hirmuisella harjoitusmäärällä.

Selvästi meidän neiti tarvitsee paljon toistoa sisäistääkseen uusia asioita. Ja into oppia on hiukan hukassa:( Korjaantuukohan tuo innostus/keskittymiskyky/oma-aloitteisuus iän karttuessa, vai tuleeko tämä aina olemaan tällaista tahmeaa...En ollut tajunnut, että tämä koulunkäynti vaatii vanhemmilta näin paljon. Minua kun ei kukaan aikanaan läksyissä auttanut, kun ihan ehkä satunnaisesti jos oli todella vaikeita tehtäviä. Itse kaivoin kirjat esille ja tein tehtävät ja häpesin hirmuisesti, jos olin unohtanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kyllä tykkää matikasta tosi paljon, ja onkin hyvä siinä. Muistakin aineista tykkää, mutta ongelma hänellä on se, että tosi usein kotona hutasee läksyt niin että kirjaimista puolet unohtuu jne. Keskusteluissa opettajan kanssa olemme tähän asti vain saaneet hyvää palautetta, mutta tosi usein kyllä esim äikän vihkossa on jotain että " pystyt parempaan" tai " liian paljon virheita" tai " huolellisemmin" jne.

Meillä auttaa se, että määrään tytölle jonkun ajan joka on tehtävä läksyjä. Ja sanon että mitään " kivaa" ei tehdä ennen kun aika on umpeutunut. Jos tyttö tietää että heti kun läksyt on tehty saa lähteä kavereidn luo, niin sillon just hutasee ne miten päin saattuu. Jos joutuu joka tapauksessa tekemään niitä vaikka puoli tuntia niin sitten keskittyy. (Toki siis jos läksyt on tehty huolella jo ennen sitä niin saa mennä.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän