Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perätila

06.10.2008 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kumpikohan olisi helpompi tapa synnyttää perätilassa olevan lapsi, normaali alatie vai sektio? Voihan se olla, että vauva vielä kääntyy, mutta jos ei niin kohta asiaa täytyy alkaa pohtiin. Itsestä tuntuu, että sektio olisi turvallisempi tapa, mutta kun ei ole mitään kokemusta asiasta niin vaikea sanoa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun kirjoittaman tekstin, että käännösyritystä ei tehdä jos istukka etuseinämässä...Pitääköhän paikkaansa?

Vierailija
2/10 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. mutta itselläni esikoinen oli perätilassa ja kerran koitettiin kääntää. Lääkäri kevyesti koitti käännöstä mutta sanoi heti että ei tule kääntymään. Kääntyy kuulemma helposti jos on kääntyäkseen. Sectioaika sovittiin ja ja todettiin synnytyksessä ettei olisi voinut edes syntyä alakautta koska oli jalat tarjoutuvina. Tyttö oli siis kyykyssä eikä peppuistunnassa jolloin olisi periaatteesa voinut synnyttää. Mut ensikertalaisena en varmasti olis siihen suostunut.. Tosin nyt kolmatta odottaessa en siihen vieläkään suostuisi =) Toinen syntyi alakautta "normaalisti"... Nyt sitten jännätään vielä pari kuukautta miten tämän kolmannen kanssa käy, onko yhtä päkkipää kuin isoin siskonsa ettei suostu kääntymään =) Turvallisuudesta en tiedä kumpi parempi, leikkaushan on toki aina riski.. Kannattaa keskustella kätilön tai lääkärin kanssa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin 5,5 viikkoa sitten perätilavauvan suunnitellusti alakutta. Meidän tyttöä yritettiin kääntää, mutta ei jääräpää suostunut kääntymään. Mulla istukka oli takaseinässä, joten käännöstä voitiin hyvin yrittää. En tiedä voiko käännöstä tehdä, jos istukka etuseinämässä. Varmaankin aika tapauskohtaista. Käännös ei sattunut, mutta oli erittäin epämukavaa. Olisin saanut heti sectioajan, mutta halusin, että katsotaan, olisiko mahdollista synnyttää alakautta. Siihenhän täytyy tiettyjen kriteereiden täyttyä, jotta voi suunitellusti alakautta synnyttää. Mulla kaikki kriteerit täyttyivät. Lantiomitat olivat hyvät, vauva ei isokokoinen, raskaus mennyt hyvin, vauva pakaratarjonnassa ja leuka rintaa vasten. Noi on siis ne kriteerit, joiden tulee täyttyä. Sitten puoltavina seikkoina mulla oli, että olin synnyttänyt aikaisemmin onnistuneesti alateitse ja olin perusterve.

Sekä sectiossa, että perätilan alatiesynnytyksessä on omat riskinsä (kaikissa synnytyksissä on riskit). Kysyit kumpi tapa on helpomi. Sectio varmaan on synnytystapana helpompi, mutta sen jälkeen oot paljon kipeempi. Eli ei kummallankaan tyylillä helpolla pääse. Sectiossa vauva tulee yleensä turvallisesti maailmaan, mutta äidillehän se on iso leikkaus.Alatiesynnytys on vauvalle aina luonnollisempi tapa tulla maailmaan. Suunnitellut alatiesynnytykset Naitenklinikan lääkärin mukaan menee yleensä tosi hyvin, koska ne on suunniteltu ja synnyttäjä on valittu tarkkaan ja raskautta ja synnytystä seurattu tarkempaa.

Mulla synnytys meni tosi hyvin. Kesto 8h, ponnistusvaihe 9 min ja tyttö sai 9 pistettä. Jos saisin kolmannen lapsen ja se olisi myös perätilassa ja kaikki kriteerit täyttyisivät, synnyttäisin alakautta. Esikoista en synnyttäisi. En ehkä myöskään uskaltaisi synnyttää perätilavauvaa muualla kuin yliopistollisessa sairaalassa.

Tsemppiä valintaan. Minkä tavan ikinä valitsetkin, on se varmasti oikea. Kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa ja katsoa mitä hän suosittelee. Toivotaan, että sun vauvas vielä päättäiskin kääntyä.

Synnytyspuolella oli keskustelua perätilasynnytyksestä. Sieltä löytyy mun synnytyskertomuksen lisäksi pari muuta. Kannattaa käydä lukemassa. Voin sen nostaa sulle.

pesukarhu, poika 2v5kk ja tyttö 5,5 viikkoa

Vierailija
4/10 |
07.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mainitaan, että ulkokäännöstä voidaan yrittää jos "istukka ei tule tule tielle." Eli varmaankin etuseinämässä oleva istukka estää yrityksen. Samaisessa jutussa sanotaan, että perätilavauvalle sektio on turvallisempi tapa syntyä, mutta äidille se on taas suurempi riski. Juttele asiasta synnytyssairaalassasi lääkärin kanssa, hän osaa varmasti kertoa kummankin synnytystavan edut ja haitat. Ja tosiaankin ennen kuin voit perätilasynnytystä yrittää, niin tietyt edellisessä viestissä mainitut kriteerit tulee täyttyä.

Itse synnytin esikoiseni sektiolla ja samoin olisi tehnyt toisenkin kohdalla jos tämä olisi ollut perätilassa. Kolmannen kohdalla en osaakaan sanoa, mitä tekisin, toistaiseksi elän toivossa että tämä aikanaan tajuaa olla oikein päin:)

Vierailija
5/10 |
08.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli itsellä istukka etuseinämässä, mutta silti lääkäri olisi ollut valmis kokeilemaan ulkokäännöstä, kunnes huomattiin että lapsivettä oli aivan liian vähän siihen touhuun. Lapsivettä täytyy siis myös olla riittävästi, jotta käännös onnistuu. Ymmärtääkseni etuseinässä oleva istukka saattaa irrota käännösyrityksen seurauksena ja sen takia minut ainakin olisi otettu muutamaksi tunniksi tarkkailuun käännöksen jälkeen..

Minäkin synnytin esikoisen sektiolla perätilan vuoksi (tosin muitakin syitä oli) ja lääkäri painotti ainakin minulle sitä, että äidillä pitää olla suuri motivaatio alatiesynnytystä kohtaan, jotta se onnistuu. Perätilassa olevan vauvan alatiesynnytys ahdisti silloin valintahetkellä minua niin paljon, että jo senkin vuoksi oli lääkärin mielestä parempi päätyä sektioon.

Kannattaa toki miettiä asiaa tarkasti! Sektio on toki suuri leikkaus ja haavan parantuminen kestää pitkään - mutta ei ikuisesti! :) Tsemppiä päätökseen!

Miimi

Vierailija
6/10 |
13.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taidan kuulua niihin harvoihin jotka ovat synnyttäneet perätilassa olevan esikoisen alakautta. Meille perätila tuli yllätyksenä, ja aikaa miettimiseen ei ollut kuin vajaa vuorokausi. Leikkausta halusin välttää, juuri sen pitkän paranemis ajan takia. Kaikilla paikkakunnilla ilmeisesti en olisi edes itse saanut valita. Vauva oli siis täydellisessä perätilassa (peppu edellä tulossa) ja minulla hyvän kokoinen lantio. Ponnistus vaihe kesti 1h 15min, ja tuloksena hiukan säikähtänyt terve vauva, jolla kokoa komeat 3900g, jos olisin etukäteen tiennyt vauvan olevan niin iso olisin voinut valita toisin. Repeämät olivat kuitenkin sen verran suuret että joutuivat nukutuksessa minut parsimaan kokoon. Mitään kammoa ei kuitenkaan ole jäänyt ja jos tulee vielä joskus toinenperätila eteen synnytän alakautta, jos ei mitään muuta estettä ole.

Miinat

Vierailija
7/10 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miettiikö alkuperäinen kirjoittaja vielä asiaa (jos vaavi olisi vaikka kääntynyt itse) mutta tässä vielä mun kokemuksiani asiasta.

Tänään tuli täyteen rv 37 ja mun poitsuni on istuskellut masussa jo ainakin heinäkuun lopusta alkaen. Käännöstä yritettiin äitiyspolilla aluesairaalassa, vaikkakin istukka etuseinässä ja lapsivettä ei kovin paljoa (AFI8 tuolloin). Eipä onnistunut, hieman kääntyi, mutta lääkärin otteen hellitessä poitsu kiepsahti samantien alkuperäiseen asentoonsa. Mua kyllä sattui. Kai se niin on, että jos on vauva kääntyäkseen, kääntyy suht helpolla. Väkisin runnominen ei auta.

Eilen kävin synnytyssairaalassa ja ymmärsin rivien välistä että synnytyslääkäri hieman ihmetteli tuota käännösyritystä, miten oli uskallettu tehdä. Tämän lääkärin mielestä ei kannattanut ainakaan yrittää enää uudestaan, koska onnistumistodennäköisyys huono mun tapauksessa. Lääkäri kysyi miten olen ajatellut synnyttää perätilavauvani ja se oli sillä selvä kun sanoin haluavani sektion. Ainakin mun poitsuni näyttää olevan sen verran iso (arvio syntymäpainosta 4 kg) että senkään takia alatiesynnytys ei taitaisi edes onnistua varsinkaan kun tämä on ensimmäinen vauvani. Kuten joku jo kirjoittikin, tiettyjen ehtojen on täytyttävä ennen kuin perätilavauvaa edes saa synnyttää alakautta: vauva alle 4 kg, lantiossa riittävästi tilaa ja äiti haluaa alatiesynnytystä.

Mä ainakin olen saanut sen käsityksen, että sektio on varsinkin vauvalle turvallisempi tapa syntyä. Perätilan alatiesynnytyksessä riskinä esim. napanuoran esiinluiskahdus ja hapenpuute, siis suurempi riski kuin jos vauva olisi tulossa pää edellä. Ei toki sektiokaan houkuttele, mutta kun tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja niin mieluummin valitsen sen vauvalle turvallisemman tavan. Suurin osa perätilavauvoista syntyy sektiolla, ja joissakin maissa kuten USA ja Britannia ei netistä etsimieni tietojen mukaan synnytetä ollenkaan alakautta perätilavauvoja.

- Nooramaria + vaavi rv 37

Vierailija
8/10 |
14.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sairaalasta avukseni päätöksentekoon paperinipun, jossa oli lueteltu sektion riskit äidille ja lapselle. Äidillehän on monia riskejä mm suurentunut veritulppariski, kohtutulehdusriski, verenhukka. Vauva taas ei ehdi valmistautua syntymään samalla tavalla, kun alatiesynnytyksessä. Vauva joudutaan elvyttämään useammin, kun alatiesynnytyksessä ja hengitys ei lähde yhtä hyvin käyntiin. Vauva ei myöskään saa suojaavia bakteereita äidin synnytyskanavasta. Vauva voi myös alkuun olla veltompi, kun ei ole saanyt synnytyksestä aiheutuneita stressihormooneja.

Eli ei se sektiokaan aivan täysin riskitön ole vaikkakin varmaan kaikista synnytystavoista se turvallisin, koska silloin synnytyksen kulku on suunniteltu ja paremmin hallinnassa, kun alatiesynnytyksissä. Mä näkisin niin, että Suomessa suunniteltu perätilan alatiesynnytys uudelleensynnyttäjällä sisältää yhtä paljon riskejä, kun normaali alatiesynnytyskin.

Ulkomaillahan perätilasynnytyksiä ei alateitse tehdä, koska siellä tulkitaan jotain kansainvälistä tukimusta perätiloista. Tutkimuksen tulokset eivät oikein päde täällä Suomessa, koska tutkimuksessa oli mukana maita, joissa perätilasynnytyksiä hoidettiin ilman sopivien äitien karsintaan. Kuka tahansa siis laitettiin synnyttämään perätilassa, jolloin tutkimus antoi paremmat tulokset sektiolla synnyttäneille.

pesukarhu

Vierailija
9/10 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylla taalla Brittien saarella PT synnytetaan ihan alakautta jos aiti haluaa ( jopa kotisynnytyksena ), tietty pitaa eka kattoo etta vauva mahtuu tuleen, eli lantio ja vauvan koko tarkastetaan ihan niin kun suomessakin.

Kaikkee kakkaa ne netissa kirjottaakin.

T:Talla hetkella PT vauvan omaava "Britti" aiti

Vierailija
10/10 |
15.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että vaikka onkin jo kolmas tulossa niin siltikin valitsen sektion jos poitsu ei käänny. Sen verran jäi kammo ensimmäisestä synnytyksestä, kun imukupilla sekin 23 tunnin jälkeen vihdoin viimein ulos saatiin. Ens viikolla on neuvola, jossa asia tarkistetaan.Omat tuntemukset ovat, että poitsu on nyt poikittain/puoli istuma-asennossa.