Onko kenelläkään tilannetta, että rahat ei vaan tunnu riittävän, vaikka kuinka yrittää?
Asumme asossa eli vastikkeen päälle maksamme lainaa asomaksusta pankkiin. Puhelinliittymä on halpa. Sanomalehti tulee ( ja siitä en luovu= on minun linkki " ulkomaailmaan), ei muita lehtiä.
Ruokaa ostetaan ajatuksella. Lämpimän ruuan teen pari kertaa joka päivä ja edellisen päivän ruokaakin lämmitellään. Kastiketta, keittoa, perunamuusia jne. Ihan tavallista, ei kallista ruokaa. Ruuassakaan ei voi tinkiä enempää, pakko on ostaa kurkkua, tomaattia, hedelmiä jne lapsienkin takia.
Ja on mietittävä, että ruuaksi olisi sitä kalaa, lihaa balanssissa. Ei voi jotakin nakkisoppaa syödä tyyliin-harva se päivä.
Ravintoloissa ei käydä, tupakoida ei. Edes niitä saunakaljoja ei juoda. Vaatteita ostetaan tosi harvoin, kun oikeasti tarvitaan jotakin, esim. talveksi haalarit lapsille.
En nyt kamalasti valittaakaan haluaisi, mutta välillä tuntuu että olemme ainoat sentin venyttäjät!! Harmittaa, kun kaupoissa on alennukset ja niistä saisi halvemmalla vaatteita kaikille, mutta kun sillä hetkellä ei rahaa yleensä satu olemaan...
Eihän se raha onnea tuo, mutta kun riittäisi ettei AINA joka kuukausi tarvitsisi senttejä venytellä. Ottaa jo " hengen päälle" ainainen kuukaudesta selviytyminen ja uuden odottaminen.
Hyvää ja aurinkoista kesää kaikille!
Kommentit (6)
Jos kahden ihmisen palkalla on noin tiukoilla, niin eihän siinä sitten oikein mitään voi. Toisaalta taas, jos jompikumpi on kotona niin vaihtoehdot on kestää tämä " väliaikaisena" tai sitten mennä töihin.
Lasek tulois ja listaa menosi ja katso mihin sitä menee.
Tee tätä pari kuukautta. Tai sitten vaan aina vähän säästöön (istä voi nostaa pahan päivän varalle.)
Koska totuushan on että yleensä kaikki menee mitä tulee sen takia me laitetaan sääsöön heti päältä, eikä vasta kuun lopussa..
Hyvää kesää sinullekin!
me ollaan ratkaistu sentinvenytysongelma siten, että ruoassa tehdään ja hankitaan mahd. paljon itse. kasvatetaan viinimarjat ja perunat ja juurekset. kerätään metsästä muut marjat ja sienet. muutenkin säilötään syksyllä kurkkuja ja punajuuria, kun ne on halpoja silloin. mies kalastaa ja metsästää. leivän leivomme itse.
ruokaan ei mene meillä juuri mitään. maidon ostamme. itse teen jogurtit ja maustan marjoilla. viilit teen itse. marjakiisseleitä syömme ja marjapuuroa välipaloiksi.
meillä rahat riittää vaikka mihin. ajasta on paremminkin pulaa.
Kuulostaa siltä, että olet ap oikein hyvin hoitamassa teidän perheen taloutta ja jos silloin on tiukkaa, niin on vaan tiukkaa eikä tarvitse peilistä katsoa syyllistä. Voimia vaan teille ja hyvä, että kuitenkin pärjäätte ettekä esim. kerää koko ajan lisää lainaa.
Mitä tuli vielä mieleen, niin pienistäkin summista voi olla tietty olla iloa, jos jostain saa halvemmalla ihan vaan vertailemalla. Mitä meillä on tässä viime aikoina muutettu taloudellisempaan suuntaan on ollut mm. Hesarin muuttaminen nettiversioksi muina päivinä kuin sunnuntaina (silloin tekee mieli lukea paperiversioa) ja vakuutuksien kilpailuttaminen eri yhtiöissä (meillä 5 eri firmassa vakuutukset, yllättäen autot oli halvimmat vakuuttaa pankissamme). Lisäksi voisi kilpailuttaa mahdollisesti sähköä. No, mutta teillä varmaan nämä on jo tehtykin.
Tilillä nyt 29e, huomenna olis lasten synttärit, puhelinlasku vielä maksamatta. Lapsilisiä odotellessa...