**ISOT ENSKAT TO-SU**
Kommentit (45)
[color=blue]Kiva kuulla Iiriksestäkin! Pianhan tekin Ellin kanssa jo " kuulutte" tähän pinoon, vaikka eihän täällä tarvi välittää mistään pinorajoituksista, senkus kirjoittaa mihin tykkää ja keille " asiaa" on :) Onpas Ellikin jo iso tyttö. Tuntuu että ihan vasta sinäkin käväisit (kirjaimellisesti) synnyttämässä.
Aleksi alkoi kokeilla syöttiksessä istumista lyhyitä aikoja kerrallaan siinä 5,5 kk:n iässä, koska halua istuvaan asentoon oli ja aika topakasti jo tuolloin istua pönötti tuetusti. Pienennettiin tuolia pyyhkeillä jotta istui vähän tuetumpana kuitenkin. Puolen vuoden iästä on sitten enenevässä määrin istunut tuolissa ja ehkä tuosta 6½kk:n iästä on syönytkin siinä - aluksi oli helpompaa syödä sitterissä. Nyt ei enää tuolinpienennyksiä tarvi, koska istuu lattiallakin jo hienosti ilman tukea, tosin lähellä täytyy olla varmistamassa, koska oikein innostuessaan saattaa vielä muksahtaa naama edellä lattiaan.
Idallakin oli ollut aamuyön levottomuutta. Aleksilla on aamut aika levottomia, ja illat erityisesti. Nyt on uutena tullut mahdoton huuto ja raivo yöunille käydessä, aivan kuin protestoisi nukkumaan menoa, mutta silti on ihan väsy. Tosi vaikea näistä pikkuisista aina sanoa mikä milloinkin vialla.
Anoppi tuossa soitti meitä lihasopalle. Lähdetään kun Aleksi herää, mikäs sen mukavampaa kuin istua valmiiseen ruokapöytään :P
Viipero & Aleksi 7kk+[/color]
Mä siirryn nyt tänne isompien enskojen puolelle, kun Aino on 2 pv vajaa puoli vuotta, täällä on muutenkin ehkä enempi noita tuttuja immeisiä.
Kovasti huonosti olen lukenut palstaa viimeisen 2 viikon aikana, piha hommia on ollut vaikka muille jakaa. Onneksi säät on suosineet.
Ainolle puhkesi maanantaina 2 alahammasta samaan aikaan, kärttyilyä on riittänyt eikä uni tule ilman pandolia, nukkuu kuitenkin onneksi koko yön.
Lauantain treffit jää nyt meiltä kuitenkin väliin, sillä enhän mä tyhmä muistanut että mummo täyttää perjantaina 77 v ja täytyyhän sitä mennä synttärikaffeille, loukkaantuu pian jos ei mene.
Toisekseen mummon vointi ei ole mitä parhain joten saattaa olla viimeiset synttärit .
jospa sitä menis antamaan neidille sapuskaa ja laittais päikkäreille, palaillaan myöhemmin uudelleen ja koitan terästäytyä tässä kirjoittamisessakin.
AA ja AE melki 6 kk
Heippa vaan kaikille!
Mun pikkuveli on kyläilemässä joten puuhaa riittää. Ainon päiväunetkin ovat olleet hukassa pari päivää joten ei ole oikein ehtinyt koneelle.
Sain hyviä uutisia tänä aamuna, työpaikalle soittelin ja olisin päässyt aloittamaan työt jo ensi kuun alusta, kun kollegalla alkaa vuorotteluvapaa. En tietenkään Ainon hoitokuvioiden takia vielä voi aloittaa, mutta isosta yrityksestä kun on kyse niin noita vuorottelu- ja äitiysvapaita alkaa vähän väliä joten ottavat mut ilman muuta kuulemma takaisin töihin. JEE! Ei siis tarvitse lähteä työnhakurumbaan vaan on helppo mennä vanhaan työpaikkaan takaisin. Paljon on tosin kyllä vuodessa muuttunut... Voi olla mamma alkuun vähän pihalla.
Iiris kyseli kyytiä... Meidän kyytiin ei valitettavasti nyt mahdukaan koska lähdetään koko perhee reissuun. Meillähän asuu kaveripariskunta Riksussa joten vieraillaan heillä ja seuraavana päivävä on Hausjärvellä sitten rippijuhlat joihin myös mennään. Niin ja syöttötuolista vielä, Aino alkoi siinä istua 6,5 kk iässä alkuun pehmusteilla tuettuna.
Amy, tiedätkö Riihimäeltä hyvää hierojaa joka tekee töitä lauantaisin? Nimittäin mietin mitä mies voisi tehdä treffien ajan ja keksin, että kun on hällä synttäritkin ensi viikolla niin voisin antaa lahjaksi hieronnan. Siinä saisi sitten vähän aikaa kulutettua...
Viipero ja MM, Ainollahan oli myös tuota yölevottomuutta (joka tosin nyt helpottanut) ja niin yö- kuin päiväunille mentiin kiukun kanssa. Onneksi sitä vaihetta keski vain muutama viikko, nyt tosiaan yöt menee paljon paremmin.
Viiperollahan on isot häät tulossa! Meillä oli häissä vieraita 80 ja tuntui ettei kaikkien kanssa ehtinyt edes jutella. :/ Toivottelen sulle jo nyt tosi mukavia polttareita, koska en varmaan ehdi linjoille enää. :)
Jenni mitä viimeksi mulle kirjoitit niin sun ajatukset on kyllä kuin suoraan mun päästä! Ootko sä ollut sellainen perfektionismiin taipuvainen? Mulla ehkä se on eniten aiheuttanut ongelmia kun ei ehdi/jaksa tehdä kaikkea niin perusteellisesti kuin ennen, on siis joutunut vähän laskemaan rimaa ja vähentämään " suorittamista" .
Jaahas, pitäisköhän sitä pukea jotain päälleen, kekkuloin edelleen yökkäri päällä. :)
Lauantaina nähdään sitten aikas ison poppoon kesken, toivottavasti ei tule paljon peruutuksia että näkis mahd. monta!
Karssuli & Aino 8kk+
Mäkin nyt alan siirtyä tälle puolelle, kun juhannuksena napsahtaa se puoli vuotta Noelinkin mittariin :)
Syöttötuoleista oli puhetta. Me hankittiin sellainen eilen, ja tietysti myös se pienentäjä samaan syssyyn. Poika tykkäsi kovasti. Pääsee katsomaan, kun me syödään :) Niin ja toki yritän soseita antaa siinä.
Meillä on nyt kiinteiden kanssa seuraava askel tulossa, kun neuvolasta annettiin lupa iltapuurolle. Tänään ajattelin kokeilla, tosin en ihan illalla ettei sitten mene yö pilalle jos tulee mahavaivoja. Riisillä ajattelin aloittaa. Eli sitten päiväruokiin kuuluu lounaaksi kasvismössöä, välipalaksi hedelmämössöä, ja illalla maidolla lantrattua puuroa. Lihoilla ei niin kiire, niitä sitten joskus heinäkuun alkupuolella. Noelhan ei punaista lihaa tulekaan syömään.
Mutta, KYSYMYS teille isojen enskojen äideille: onko kaikilla vauvoilla 6kk kieppeillä kauhea yöhulinakausi? Noel on nyt viikon ajan ollut ihan mahdoton yöllä, syönyt jatkuvasti, ja heräillyt joko leikkimään tai itkemään. Viime yönä oli hereillä 00.30-02, ja viimeiset puoli tuntia kiukkuili vaan. Mä alan olla ihan rikki, kun yöheräämisiä tulee 3-5kpl, plus sen yölääkkeen johdosta vielä yksi. Ja kun oma aika on niin vähissä, etten saa paineita purettua oikein millään keinolla. Hermot on tiukalla, ja miehen kanssa riitelen koko ajan.
Noel on työstänyt ekoja hampaitaan jo nelikuisesta, mutteivat vieläkään ole puhjenneet. Meidän suvussa hampaat tulevat hitaasti työllä ja tuskalla, äitini mukaan. Mutta eikös niiden olisi pakko kohta puhjeta, kun valkoiset kohoumat ovat näkyneet alaikenessä jo puolitoista kuukautta?! Ja Noelin purenta kovenee koko ajan, mitä seikkaa mun rinnat eivät oikein arvosta :)
Muuten poika on nyt ihanassa vaiheessa, kun osaa jo vaikka mitä. On peruutellut noin viikon ajan, ja pyörii ja kierii innolla. Noel jokeltelee ihan hirveästi, ja uusin huvi on käden heiluttaminen: sillä voi joko hakata pöytää tai heiluttaa helistintä!
Nyt nuokkumaan, kun mies oli ihana ja otti pojan kauppareissulle mukaan. Menivät kävellen, joten saan ainakin puolitoista tuntia omaa aikaa!
Kandi & Noel, 6pv vajaa 6kk
voi että... <3 mies makaa tossa sängyllä ja heidi sen päällä... laitto äsken pään miehen rintaa vasten ja oli ihan reporankana... Ihana! Olisin ottanu kuvan, mutta eihän tuo elohiiri pysy kun sen sekunnin paikallaan, ni myöhästä. =)
AA & kandi: Tervetuloa tälle puolelle. :)
Iiris: Heidi alko istuu syöttiksessä jo hitusen ennen 6kk päivää. Ihan siis pikku hetkiä ja muutamia kertoja. Se kun on ollu aina niin jäntevä.. 6kk jälkeen alettiin sit enempi istuttaa siinä.
Kandi: Siis joo! En ny muista tarkkaan, että koska ne yöhulinat alko, mutta varmaan tosiaan joskus sillon 6kk... ja sit oli vähän taukoo ja nyt taas. Että hip hei! :)
MiaMik: Vai Viljakkalaan... Hhhmmm. =) Missähän päin se ees on??! Mut siis ei vaan... Oon mäki miettiny, et jos muuttas vähän tohon kauemmas, ni olis tosiaan halvempaa.
Joopa joo.. Taitaa olla paree iteki mennä päikkäreille?! Ihan ajatuksissani pistin viestin menemään... =)
Noh... huoh.. Ihan väsyny oon. Heidi on nukkunu omassa huoneessa tän viikon ja oon siellä käyny syöttämässä. Ihan hullua touhua! Oon ihan rättiväsyny siihen ravaamiseen. Kaikista hulluinta tässä on varmaan se, että mulla ei oo kunnon perusteluja siihen, että miks mä aloin nukuttaa siellä enkä jatkanu perhepetiä. =D
ei muuta. moi. :)
burde ja Heidi 8,5kk
Kirjottelin päivällä jo tänne aika löpinät, mutta lähettäessä meidän nettiyhteys tilttasi ja kaikki jutut tietenkin hävisi :(.
D sai päiväkoti paikan tuosta meidän naapurista :). Matkaa hoitoon on siis joku 200 m. Ens tai seuraavalla viikolla käytäis tutustumassa kerran ja sit elokuussa harjotellaan hoitoon menoa ja eka hoitopäivä ois 31.8.
D on syönyt nyt niin hyvin, et ei enää juuri syö yöllä. Herää kyllä, mut maitomäärät on tippunut jotain puoleen siitä mitä ennen. Jotain unikoulua pitäis siis alkaa kehitteleen, ettei ala syödä öisin taas enempää (eikä sit syö päivällä). Oon nimittäin nyt huomannut, et kun antaa vaan vähän maitoa (niin että päiväannos on just jonkun 5 dl), niin ruokahalua on paljon enemmän. (Tänhän ois tietysti voinut tajuta jo paljon aiemmin, jos ei ois blondi..) Etenkin aamu- ja iltapuuroa menee ihan hillittömät määrät (siis ottaen huomioon meidän entiset annoskoot). Toivottavasti nyt ei taas lopettais syömistä, kun tänne kirjotin näin..
Iiris: Meille ostettin syöttis, kun D oli 6 kk (just täyttänyt) ja otettiin se sit samalla käyttöön.
Amy: Laitatko mulle sähköpostiin jotkut koordinaatit asemalta teille? Ostin laiskana pakastepasteijoita. Voidaanko paistaa teillä vai paistanko aamulla kotona valmiiks? Mulle on ihan sama, pysyy ehkä paremmin ehjänä, jos paistaa teillä.. D oli 8 kk 72,5 cm ja 8675 g. Aika kökköjä oli neuvolan hlökunta päästellyt, mutta niinhän ne välillä (paras oli mun masikseen silloin jälkitarkastuksessa " kun lapsi täyttää 3kk ja nukkuu paremmin, niin helpottaa" , tuolloin D oli siis 1,5kk ja ei ole ikinä nukkunut tähänkään mennessä paremmin..).
Q: Onko pikku-q jo käynyt 10 kk neuvolas? Mua kiinnostaa, et vieläkö " veljekset" kasvaa samaan tahtiin..
MM: Mä kattelin huvikseni Rovaniemellä asuntojen hintoja.. Oli ihan hiukan halpaa verrattuna tänne. Eri asia on vaan, et suostuisko siellä asumaan ;).
AA: Ainolle onnea etukäteen merkkipäivästä!
Hienoa, et Karssuli saat töitä! Ei tarvi sitä ainakaan stressata. Mihin Aino menee hoitoon? Oot kyllä varmaan sanonutkin, mut en nyt muista. Joo, oon vaatinut aina iteltäni aika paljon ja lisäks mulla on tarvittaessa liiankin rautainen itsekuri. Tästä syystä en esim. laihduta enää (kun se menee helposti överiksi). Muutenkin oon nyt tän vuoden aikana oppinut aika paljon sulkemaan silmiä kotitöiltä ym. ;). On vaan pakko ottaa välillä ihan vaan aikaa itelleen ei-minkään tekemiseen (niin kun netissä istumiseen), koska muuten hajoo pää.
Kandi: Meillä on noita yöhulinakausia ollut vähän jatkuvasti. Pahin ehkä joskus 7-8kk, ihan selvästi samaan aikaan eroahdistuksen kanssa.
Jees nyt käyn vielä taaperopuolella tutkimassa kuulumisia..
Jenni ja D 11 kk
oon ihan pihalla kaikesta... päivät menee tautisen nopeesti ja vaikka luen, en oo jaksanut kommentoidakaan mitään.
Meillä ei siis nukuta, yritin jo aloittaa unikoulua mut sit tuo meidän toinen vauva eli mies rupes valittamaan, et hänellä on vileä työaamuja. no nyt alkoi loma, joten ens yönä saisin sit jatkaa unikoulua. Taidan vaan itse olla liian väsynyt... :) Saa nähdä millaisen zombien saatte lauantaina treffeille! :D
Typy on ollut viime päivät vähän " vaikea" , kärttyinen ja itkee mun perään. ilmeisesti eroahdistus on tosiaan alkanut, ja öisinkin heräillään tiuhaan tahtiin. Ruokaa en suostu antamaan ku kerran tai maks. kaks, ja sen seurauksena päiväruokailu on tähän asti parantunut - paitsi et tänään on syönyt tosi huonosti. En tiedä, onko flunssa taas pahenemassa, vai mikä tyttöä vaivaa, mutta ihan selkeästi on jotenkin reppana. Nukkuiskin koko ajan, jos vaan pystyis. Mut eiköhän se tästä...
Nähdään suuren osan kans lauantaina, voi olla etten jaksa ennen sitä taas tulla tänne kirjottelemaan, kun huominen menee asunnon tarkastuksessa.
Ai mut sehän mun piti kertoa, et ostin eilen vihdoinkin monen vuoden jahkaamisen jälkeen polkupyörän itselleni ja tytölle istuimen ja kypärän. Huomenna päästään pyöräilemään!
Jaahas, huuto yltyy joten mentävä on
-Osse ja huutotypy 7kk
AA ja Kandi, tervetuloa isojen puolelle! :)
Iiris, me mennään jennin kanssa junalla. Me lähdetään quun kanssa ihan Rautatientorilta, jenni ja D hyppää kyytiin jostain myöhemmältä asemalta. Milläs junalla me muuten mennään jenni? Ja taas sitten sinne invavaunuun, eikö niin?
Kylläpäs täällä on moni vauva oppinut uusia taitoja! Mutta niin se taitaa olla, että tää 6kk-1v aika on tosi jännää, kun kehitysvauhti on niin huimaa. Ainakin musta tuntuu, että miten quu voi osata jo noin paljon kaikkea, vaikka sehän on vasta niiiiiiin pieni ihminen. :)
Jenni, joo meillä oli eilen se 10kk neuvola. Pitikin tulla laittamaan uusia mittoja, eli muistaakseni: 9430g ja 74,3cm (tarkka uusi neuvolantäti! :). Hyvin oli taas poika kasvanut, edelleen miinuskäyrillä, mutta nyt hipoo jo pikkuhiljaa nollakäyrää. Ja saatiin aivan mahdottomasti kehuja uudelta tädiltä, mehän siis muutettiin tässä välissä. Pikku-quu esitteli kaikki hienot temppunsa ja oli oikein hurmurina, kun täti silmä kovana tietysti tarkkaili häntä. Poitsu mm. pulputti jatkuvasti jotain juttuja, söi näppärästi kaikki riisimurot pöydältä, laittoi kuppeja sisäkkäin matkien neuvolantätiä, päristeli nähdessään leikkiauton lattialla ja teki kyykkyyn-ylös-kyykkyyn-ylös liikettä... Tämäkin täti arveli, että quu kävelee ennen vuoden ikää. Saas nähdä. Voihan se olla, että quu ottaa jonkun pienen aikalisän eikä uskallakaan ihan pian vielä alkaa tepastella ilman tukea. Nyt se jo välillä kyllä unohtaa pitää mistään kiinni ja seisoo muutamia sekunteja ilman tukea. Mutta hyvä juttu on se, että se ei yleensä kaadu enää ihan holtittomasti vaan menee itse kyykkyyn. Ainoa, mitä testiä quu ei vielä läpäissyt, oli vilkuttaminen ja taputtaminen. Sitä se ei kyllä yhtään käsitä. Jos quulle taputtaa, se alkaa vaan taputtaa käsillä omaa mahaansa. Luulee varmaan tekevänsä samalla tavalla kuin muutkin, hihii :)
Vitsit, meille kävi eilen ihan hassusti! Jätin quun omaan huoneeseensa leikkimään kun ajattelin käydä pikaisesti suihkussa. Olin just pesemässä naamaa silmät kiinni enkä nähnyt mitään, kun kuulin kopsahduksen ja litslätsääniä. Pikku-quu oli jotenkin ihmeellisesti saanut kylppärin oven auki ja tullut mun perässä vaatteet päällä suihkuun! :D
Ja tästä tulikin mieleeni, että quu on alkanut vierastaa! Tosi myöhään mun mielestä! Aikasemmin se on ollut sellainen kaikkien kaveri, ei ole yhtään ollut moksiskaan, jos on ollut jonkun toisen sylissä tai vaikka hoidossa ihan yökylässä. Tänään jätin quun mun äidin hoiviin sen työpaikalle, kun kävin itse lääkärissä, ja poika oli huutanut ja itkenyt ihan koko sen ajan, kun olin poissa (vajaan tunnin)! En siis voinut kuvitellakaan mitään sellasta, kun tää oli ihan eka kerta! Voi reppanaa! Itku loppui kuin seinään, kun otin quun syliini ja siinä se muutaman kerran nyyhki ja tarrautui muhun kuin pikkuapina. Niin suloinen!
Nyt kun oikein ajattelen, niin jotain tällasta on kyllä ollut ilmassa jo pari viikkoa. Kotona quu tulee mun perässä joka paikkaan, myös vessaan. Ja suihkuunkin se siis tulisi, jos pääsisi, mutta jätän sen tylysti hetkeksi oven taakse, kun se kerran karkaa bumbosta silmänräpäyksessä. Ja keittiössä, kun laitan ruokaa, se saattaa tulla kiipeilemään mun jalkoihin tai leikkiä tunnelleikkiä ja mennä miljoona kertaa mun jalkojen välistä edes takaisin. :) Kukkuu-leikitkin on nyt ihan IN. Poika kiertää keittiön ja eteisen välistä palkkia ja kurkistaa kulman takaa aina ihan sen näköisenä, että " sano äiti taas se kukkuu!" . :) Toistaiseksi se ei oo mun mielestä ollut vielä sellaista ahdistavaa roikkumista, vaan quu leikkii myös mielellään ihan omissa oloissaan. Mutta välillä se kaipaa enemmän selkeästi läheisyyttä kuin ennen. Sylissä se ei silti edelleenkään juuri viihdy, kuten ei ole koskaan oikein viihtynyt. Musta on toisaalta ihan suloista, että quu on nyt edes vähän aikaa " mammanpoika" , kun tähän asti se ei ole osoittanut kovin selkeästi kiintymystään juuri nimenomaan äitiin ja isiin. Kyllähän tää selvästi on osoitus siitä, että se tunnistaa meidät ja tuntee olonsa turvalliseksi meidän kanssa. Isikin siis kelpaa yhtä lailla turvaksi quulle, eli mun ei tartte koko ajan olla paikalla kuitenkaan. Tosi kiva miehellekin, että sekin saa kokea olevansa pojalle tärkeä! :)
Toivottavasti tää vierastuskausi menee nopeesti ohi, nimittäin pojan vieminen hoitoon on muutenkin mulle niin kova pala, että en varmasti kestä sitä, jos quu jää sinne itkemään sydäntäsärkevästi... Jenni, voi että oon kateellinen teille, kun saitte noin läheltä päivähoitopaikan! Me vielä odotellaan päätöstä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. :/
Laitoin muuten tänään quun huoneen seiniin sellasia mageita tapettitarroja, tuli tositosi hieno! Poitsun huoneessa on safariteema. :) Ajattelin, että se on kiva ja neutraali, jos vaikka joskus sinne vielä tulis se toinenkin asukki ja jos se sattuisikin olemaan pikkusisko niin ei tarttis kaikkia autokuvia alkaa vaihtamaan. Nyt toi on sellainen kiva pikkumiehen pesä jo. Ei liian vauvamainen mun mielestä. Ison pojan sänkykin on jo odottamassa, mutta ei quu siihen vielä hetkeen ole muuttamassa.
No niin, voisin vaikka jättää muillekin tilaa taas vaihteeksi. Lauantaina nähdään monen kanssa, jee! Mainittakoon vielä, että tosi hauskaa tavata vihdoin Queen ja Liia! Ja kun meidän lapsetkin on niin samanikäisiä, niin kiva nähdä ikätovereita! Ja tasapuolisuuden nimissä todettakoon vielä sekin, että ihana nähdä teitä kaikkia, oon jo ihan intona noista treffeistä! :)
-Q- ja -q- 10kk
[color=blue]Nyt tulee galluppia päivänpolttavasta kysymyksestä, vähän aiheen vierestä, mutta kuitenkin =)
Hyvät rouvat, minkälainen hääkimppu teillä oli? Ja wannabe-rouvat saa vastata myös, minkälaisen hääkimpun ottaisitte häihinne?
Kukat on jo tilattu, mutta on jäänyt tuo kimppu vielä vaivaamaan mieltä. Että josko sitä vielä muuttaisi jotenkin...
Viipero, häämietteissään
& pojat nukkumassa vailla häästressiä ;)[/color]
...piti tulla vastaamaan päivänpolttavaan kysymykseen näin heti. :)
Meillä oli musta/valkoinen teemana häissä, joten mun kimppu oli valkoisista ruusuista kokonaan, mutta seassa oli vihreää lehtien muodossa ja mustia marjoja (en muista mitä marjoja ne oli) ja helmiä. Ruusujen varret oli jätetty pitkiksi ja ympärille kieputeltu mustaa silkkinauhaa. Suunnittelin sen ihan itse ja tykkäsin! :)
Onko teillä joku teema häissä? Häiden suunnittelu on kyllä ihanaa puuhaa, tulipa oikein ikävä sitä jännitystä ja odotusta. Silloin tällöin kaivan hääalbumin esille ja katselen kuvia, oli kyllä ihanat juhlat.
Mä tulin juuri saunasta ja nyt odottelen miestä kotiin, on mun veljen kanssa ulkona syömässä. Ihanaa kun sade ropisee ja on hiljaista, Ainokin tuhisee rauhassa omassa pedissään. Joskus on ihan kiva olla vaan ihan itsekseenkin. :)
Karssuli
Tulin vierailemaan tuolta TOSI isojen puolelta =D vaikka teidän neuvolamittoja lukiessa voinkin todeta monen tällä puolella olevan Aksua isompi... meidän hippiäinen.
Yöhulinoista... meillä alkoi Aksulla about 5kk-iässä ja... jatkuu edelleen. Ihan yksittäisiä öitä on ollut että ollaan saatu nukkua vaikka viiden tunnin pätkä, mutta aikalailla kolmen tunnin välein heräillään noin keskimäärin.
Q, mä oon ihan kriisissä jo valmiiks kun Aksu aloittaa päiväkodissa elokuun puolessavälissä. Onneksi voin olla ees sen puolesta vähän rauhallisemmin mielin kun Aksu ei juurikaan vierasta ja on aika sosiaalinen tapaus.
Kiva nähdä lauantaina kaikkia ketkä tulossa on!!!
pikku-milli & Akseli 1v1kk
Katsotaan ehdinkö jotain kirjoittaa ennen kuin typy herää taas kerran..
Täältä voi siis tupsahtaa toinen zombi treffeille ossen lisäksi..millikin taitaa kuulua samaan sakkiin;)
Hiukka meinaan väsyttää!!
Q: On se vaan jännää miten lapset kehittyy erilailla, meillähän Liia tosiaan vasta ryömii mutta sitten taas vilkutus ja käsien taputtelu on nyt ihan huippukivoja tytön mielestä:) Sit meillä tuo vierastusvaihe kesti kuukausia mutta nyt se on mennyt ohi, tosin äiti ei edelleenkään saa lähteä mihinkään tai edes tehdä mitään muuta;) Täälläkin kovasti odotetaan lauantaita!!!
Niin ja käytiinhän mekin tosiaan 10kk neuvolassa, 11,550kg ja 77cm oli tytön tuoreimmat mitat, eli ei ihan pikkuinen enää:)
Miamik:kappas,sait tosiaan tuplaonnittelut;)
Viipero:Mulla oli hääkimpussa jotain hernettä (oisko voinu olla hajuhernettä) no se oli kuitenkin sellaista herkkää vaaleanpunaista kukkaa ja jotain vihreääkin siinä oli,enpä muista mitä:)..pöydillä oli värikkäitä gerberoita maljakoissa, äiti sitoi kaikki kimput kun on puutarhuri.
Taisan painua nukkumaan jos tämä yö nyt sitten vihdoin olisi se rauhallinen..joopajoo.
Queen ja Liia 10kk
zombie-äidin oli pakko päästä tuulettumaan ku tyttö nukahti yöunille, eli kymmenen aikoihin lähdin kaverin kans yhdelle ja jopas rentoutti. Tyttö oli lopulta illalla oma iloinen itsensä, nukuttiin yhdessä ne neljännet tän päivän päikkärit kuuden ja seiskan välillä. :) piristi kummasti minuakin. Sitä ennen jo torkuin kun tyttö leikki makkarin lattialla itsekseen, heräsin siihen kun repi kirjojen suojapapereita. :D ja mää aina vannoin, et mun kirjoja ei lapset sit revi... kaikkea sitä tekee pikku-unien eteen.
Mut nyt taaperran suihkuun ja hampaiden pesulle ja petiin. On oikein puhtaat lakanatkin odottamassa!
Ai niin, hääkimppugallup: mulla oli kolme oranssia gallaa sidottuna yhteen vähän gallan muotoisesti eikä sit muuta. tykkäsin itse hirveesti!
Unohdin muuten vissiin sanoa, et yks syy tähän viime aikojen kiukkuun täytyy olla toinen puhkeava hammas, ien on niiiiin valkoinen ja pullea, et kumma jos ei jo puhjennut ku rauha oli taas illalla maassa. Tyttö puri kylvyssä pikkuankkaansa niin antaumuksella, että saattoihan se siinä tohinassa vaikka tulla läpi?? Ei tarvinnut edes suppoa yöksi. Toivotaan, et yökin olisi rauhaisa... (hah!)
-hiprakka-Osse ja uni-tytsä 7kk
Mun on pitänyt tää jo sanoa monta kertaa, mutta ISO KIITOS kaikille hoitoasiaa mun kanssa pohtineille! Ootte te kyllä ihan parhaita, kun aina saa tukea ja kannustusta, oli kyse mistä asiasta tahansa! Jotenkin tuli parempi ja rauhallisempi olo sen asian suhteen, kun ette lynkannutkaan mua ihan suoralta kädeltä, vaikka pohdin " näin pienen" lapsen laittamista hoitoon. Noi lainausmerkit sen vuoksi, että niin moni tarhatäti sitä mulle toitotti, kun kiersin niitä paikkoja... Mutta siis oon nyt yrittänyt kehitellä jotain positiivista virettä tähän asiaan ja päättänyt, että mehän tehdään just niin kuin ajatellaan olevan parasta meidän perheelle. Ja jos sitten se osoittautuu huonoksi ratkaisuksi, täytyy ottaa käyttöön plan B, jota ei kylläkään vielä ole... Mua helpottaa ajatus siitä, että mikään ei ole lopullista. Jos kaikki on kurjaa, eikä quu tunnu yhtään viihtyvän päiväkodissa, niin sitten kai jään kokonaan kotiin. Toisaalta, jos mä yritän tehdä n. kolmena päivänä viikossa töitä (jos siis saan asiakkaita), niin mun mies pystyy hoitamaan quuta ainakin yhtenä niistä päivistä. Eli tarhapäiviä tulis maksimissaan kaksi viikossa. Ja mieskin saisi sitten nauttia ainakin kerran viikossa siitä, että saa olla hiekkalaatikkoiskänä. :)
Milli, kyllä teidän Aksu varmaan pärjää myös hienosti tarhassa, on se niin vekkuli poika! ;)
Ja jenni, meidän pojat on edelleen ihan veljeksiä, myös tässä tarha asiassa. :) Pikku-quu siis aloittanee syyskuun alussa myös hoitokuviot.
Hääkimppugalluppiin: Meillä oli häissä ihanan perinteinen ruusuteema. Siis mä rakastan vaaleanpunaisia ruusuja yli kaiken, ja meillä taisi olla aika romanttishenkiset prinsessahäät. Juhliakin vietettiin linnassa. :) Mun kimpussa oli siis - yllätys yllätys - vaaleanpunaisia ruusuja ja jotain valkoista pikkukukkaa, sellaista harsomaista. Ja sitten vihreitä lehtiä siinä ympärillä. Mun kimppu oli ihan tasainen eli siitä ei valunut silleen mitään pitkiä huitsukoita, niin kuin monella kai on. Jotenkin ajattelin, että sellasta tasaista on helpompi pitää, kun ei tartte välittää, miten päin se on kädessä. Nauti Viipero häävalmisteluista!!!!
-Q- ja -q-
HääkimppuG: mulla oli valkosia kalloja -> löysin mallin engl.kielisestä hääkimppulehdestä... Tässä kuva, jossa on myös se kimppu... harmi vaan ku siinä ei näy sitä kivaa nauhakohtaa, joka on mun käden alla. :S
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Terstil&image_id=60881018
Tuolla galleriassa on toinenki hääkuva.. siinä näkyy vähän lähempää se kimppu.
burde ja heidi 8,5kk, jotka menee aamupesuille
PS. Heidin silmä ei oo rähminy KAHTEEN PÄIVÄÄN!!!! Jee. Jospa seki olis ny kunnossa... se oliski eka kerta 8,5kk:teen. :)
HääkimppuG: Naimisiin asti ei olla vielä päästy ja en osaa yhtään sanoa minkämoisen kimpun haluan. Minä olen vähän sellainen kaikki kelpaa-tyyppi, eli tykkään kaikista kukista ja eri värisetkin kelpaa :)
burde, siis aivan ihana hääpuku sulla, tuollasen minäkin haluan!!!!
quieron poika on kyllä taitava! Pitääkö 10 kk ikäisen osata jo laittaa palikkaa palikan sisään? :)
En nyt muista olenko jo kertonut että me päästään tulemaan treffeille!!! Monien mutkien kautta kylläkin: Maanantaina mies kävi kolmessa eri varaosaliikkeessä kysymässä varaosaa ja yhdestä sanottiin että tulee viimeistään keskiviikkona. Mies marssi ke hakemaan sitä ja sieltä sanottiin että tulee vasta 2kk päästä, kun niitä ei ole maahantuojalla tällä hetkellä. Mä meinasin jo tulla sanomaan että ei päästä taas yhtään mihinkään. Mies onneksi hoiti homman kotiin ja olisi jo lainannut lauantaiksi autoa jotta me oltaisiin päästy rautatieasemalle. Eilen kuitenkin löytyi vähän kauempaa se varaosa ja nyt on taas auto kunnossa :) Kiva nähdä teitä kaikkia!
Kandi ja AA, tervetuloa isoihin enskoihin!
Kandi, meillä muuttui yöt siinä 5-6kk iässä enemmän levottomaksi. Kyllä niitä hyviäkin öitä on, mutta aina välillä tulee viikon parin kestäviä jaksoja, kun joko herätään vähän välilä kitisemään tai sitten pidetään 1-2 tunnin jumpat keskellä yötä! Hampaita meillä ei vielä ole, joten varmasti Idalla tulee kaikki uudet taidot uniin!
Viime yö meni taas ilman kitinöitä ja herättiin klo 9.15. Yöllä oli vaan kauhea ukonilma niin en saanut ennen klo 2 unta ja nyt väsyttää!
Nyt menen sohvalle lukemaan lehteä ja syömään suklaata :D
MiaMik ja Ida 8kk13pv
Olittepa olleet ahkeria eilen! Me oltiinkin Ainon kanssa eilen laivalla, jee! Risteiltiin Siljalla eestaas Maarianhaminaan, sellanen picnic-systeemi siis ;) Meitä oli 5 mammaa ja 5 vauvaa, ja olipas kivaa! Reissu meni yllättävänkin hyvin, lapset söi, nukkui ja oli tyytyväisiä koko päivän ja äiditkin pääsi vielä Ala Carteen syömään, tosin pöytä oli kyllä lähtiessä just sen näköinen, kun voi tämmösen seurueen jäljiltä kuvitella. Aino oli nuorin mukana olijoista :)
Hääkimppugalluppiin vastausta; Mulla oli kriteerinä että sinistä pitää olla, muuten aivan sama :DD Sit mun äidillä oli tallella sen vanha huntu, jota halusin omissa häissäni jotenkin " hyödyntää" , mutta perinteisesti päähän en huntua halunnut. Joten kun marssin kukkakauppaan, mulla oli se huntu mukana ja kysyin jos siitä sais sitä harsoo jollain lailla siihen kimpun juureen tai jotain... Se kimppu olikin tosi nätti, jotain sinisiä kukkia siinä oli, mutta se " kädensija" tai mikä lieneekään, muodostui siitä mun äidin vanhasta hunnusta, ja siitä lähti vielä sellanen roikkuva " palmikko" tms siitä hunnusta tehtynä. Ja oli siinä jotain vihreetäkin mukana siinä kimpussa. Tosi sekavasti selitetty, mutta toi vanha huntu yhdistettynä siihen kimppuun oli siis " se juttu" mun kimpussa.
Josta tulikin mieleeni; saatiin viimein kiitoskortitkin tilatuksi, ajateltiin laittaa nyt paperihääpäivän kunniaksi yllärinä vieraille ;) Kun kaikkihan luulee jo tietenkin, ettei me sit lähtetty mitään kiitoskortteja ikinä koskaan milloinkaan :) Nyt vaan viikonloppuna kortit kuoriin ja postimerkit päälle! Vieraitahan meillä oli vaan 30, joten ei pitäis olla kohtuuton urakka, ja katotaan jos vielä jonkun " saatekirjelmän" saisi aikaan...
Ai niin, Iiris, Kandi ja AA tervetuloa vaan jatkamaan " isojen" pinoa! Ei sillä iällä nyt niin tarkkaan oo väliä!
Ja sitä syöttis asiaa; me hankittiin joskus kun Aino oli about 5 kk ja aika pian alettiin siinä syöttääkin. Alkuun meilläkin oli sivuilla pyyheliinaa yms lisätäytteenä kellahtamista estämässä. Aino ei kunnolla vieläkään istu ilman tukea, mutta tuolissa istuu hyvin jos vaan haluaa ja malttaa ;)) Ja laivallakin istuttiin jos vaikka minkälaisissa syöttiksissä, selän taakse vaan tarvittiin täyteeksi peittoa tai äiskän takkia tms, kun eihän noissa julkisilla paikoilla mitään pehmikkeitä ole! Kiitos muuten vaan Jennille joskus taannoin vinkistä, että tunkee makuupussia tms " pehmusteeksi" ravintoloissa ym paikoissa!! Ehkä mä nyt jo oisin sen itekin tajunnut, mutta tätä " vinkkiä" on hyödynnetty jo varmaan kohta 2 kk ;))
Ai juu, ja mä ostin kans sen Ergon alkuviikosta! Aivan loistava hankinta, laivallakin oli kätevä välillä kaupoissa ym. Ja kun Aino ei matkarattaissaan osannut/ malttanut nukkua aamupäivällä kovin pitkään, laitoin sen lounaan jälkeen Ergoon ja käppäilin hetken laivan pitkillä ja hiljaisilla hyttikäytävillä, ja neitihän nukahti helposti!! Ja nukkukin kohtuu pitkäänkin Ergossa, vaikka mä jopa välillä istuin paikoillani :DD
Hyviä treffejä!
t. Ope ja Aino huomenna 8 kk
MiaMik, enpä usko, että 10-kuisen vielä tarttee tollasta osata. :) Meillä on kotona sellainen kuppisarja, mutta enimmäkseen quu kyllä tykkää paiskoa niitä kuppeja ympäriinsä, jotta saa mahdollisimman kovan metelin aikaiseksi. Neuvolassa se toisti vaan, mitä täti näytti, eli tuskin olisi itse hiffannut tehdä moisia temppuja.
Queen, joo nää lapsukaiset tosiaan kehittyy kaikki ihan omaan tahtiinsa. Oikeestaan ihmettelen, että quulla tota juttuakin riittää, kun eikös se yleensä ole, että motoriset taidot verottaa verbaalisia taitoja, ja toisin päin? Mutta ehkä jompi kumpi puoli tässä vielä hidastuu, kun toinen alkaa kehittyä. Eli jos quu vaikka oppisikin puhumaan enemmän järkeviä sanoja, niin ehkä se ei lähtisi ihan vielä kävelemään. Tiedä häntä. Mielenkiinnolla vaan seurataan, mitä tapahtuu. :) Kauanko Liia suunnilleen vierasti? Ajattelin vaan, että toivottavasti toi menee ohi, ennen kuin pitäis viedä poika hoitoon...
-Q- ja -q-
Meillä taas vaihteeksi valvottiin klo 5-6 välinen aika ja siitä puoli tuntia neiti huusi ihan kurkku suoraa huutoa? En tiedä mikä sille tuli... Toissayönä valvottiin klo 6-7...
Amy, kyllä noita terkkoja on joka lähtöön! Meillä ei ensinnäkään sanottu 8kk-neuvolassa " yösyötöstä" yhtään mitään, saatikka Idan liikkumisesta (mitä ei siis tuolloin tehnyt)! Eli Iitu kans vain peruutteli tuolloin ja pyöri napansa ympäri, senttiäkään ei ryöminyt. Lääkäri sanoi vaan että hyvin kehittynyt liikunnallisesti? Olipas Emmi venähtänyt pituutta! Ida oli 8kk 69cm :) Oli varmasti ihanaa nähdä noinkin pikkuinen varsa :)
Burde, me ollaan varaamassa aika asuntolainaneuvotteluihin ja ollaan niin hulluja että kattellaan kämppiä Viljakkalasta keskeltä ei mitään :D Siellä on vielä niin mahottoman halpaa!
Iiris, mä kuule just eilen mietin että mihinköhän pinoon sä jo kuulut ;) Kun en millään muistanut E:n ikää! Me laitettiin Ida ekaa kertaa syöttikseen 5,5kk iässä ja siitä etiäpäin pidettiin pieniä hetkiä (max. 10min). Soseethan meillä aloiteltiin vasta 6kk iässä, joten neiti katseli aina kun äiti ja isi söivät :)
MiaMik ja Ida 8kk++