*Elokuiset ke-pe*
Linkki alkuviikon pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10519940&p=1&tm…
vauva2006 rv32+4
Kommentit (39)
mulla aina venyy tänne kuulumisien kiirjoittelu,tuntuu välillä ettei ole mitää kerrottavaa niin kuin alkuraskaudessa.
mulle noi helteet oli aivan liikaa ison mahan kans ja hiki nousee pintaa ku laittaa stringit jalkaa ;) nyt on onneks ollu viileämpää ;) ;)
mulla vointi on ollu ihan ok. jalkoja särkee ja unet meinaa olla vähän levottomia. vauva melskaa masussa joka on mukavaa tosin välillä saa työntää takassinpäin ku tuntuu et tulee kyljestä läpi.
aatella elokuiset että olemme jo kohta ajankohdassa kun pikkusemme alkaa syntyä. mulla laskettuu aikaan 8vk ja 5pv. toivon niin et tulis ajallaan. esikoinen synty 40+1
eilen pesin vaavin vaatteita ja lakanoita valmiiks,mitää ei olla ostettu kun kaikkea löytyy. vaunut tarvii vaan kojata kun niistä yks muovi osa hajos,muuten nekin ihan uuden veroiset kun uutena ostettiin esikoiselle.
mut kirjoittelen taas nyt rupeen koti hommiin ;)
mukavaa päivää eloisille!
ankka 31+1
Kylla se nain on etta h-hetket tulevat lahemmaksi koko ajan!
Itse en ole viela paassyt perhevalmennukseen taalla englannissa, mutta onneksi on vahan kokemusta Suomen suunnalta,kun olin pari vuotta sitten siskon tukihenkilona synnytyksessa ja kavin hanen kanssaan perhevalmennusta. Toki on jotain maakohtaisia eroja puudutuksissa jne, mutta synnytyksen kulku sama, heh he.
Kantoliinasta olen itsekin kiinnostunut,meilla on jo valmiina bjorgin kantoreppu,kun mies sellaisen halusi,mutta itseani kylla kiinnostaisi tuo kantoliina.Mutta mika on se oikea...Netista kun katsoo tuntuu olevan hurjan montaa laatua.Taytyy tutkia asiaa.
Kai tama loppuvaihe on tallainen hautomisvaihe, ei ole enaa niin paljon raportoitavaa,ainoastaan mita paikkaa kolottaa ja varmaan sitten alkaa taas lahempana synnytysta olemaan enempi kysymyksia oireista jne.
Koitetaan nyt nauttia kesasta ja kerata energiaa tulevaa varten!
Ikimba, 32+6
Voihan hevonkukku sentään...laitoin jostain syystä tuohon odotus-pinoon mun jutut..vähä ku noloa... :/ mutta eipä voi mitään...
Kantoliinoista: Ite ostin suomalaisen Kimperin trikooliinan, se makso sen 50e. Ite olen kopioinut sidontaohjeita Kantoliinakanavalta...eli linkki ois tuossa...
http://www.kantoliinakanava.fi ja sieltä tulostettavat materiaalit
Tosi tarkat ovat ohjeet...ja muistaakseni siellä oli myös teko-ohjeitaki...
Perhevalmennuksesta: Me jätettiin väliin terkka meinas että ei teille siellä mitään uutta ole. Mutta synnytysosastolle ja saliin mennään tutustumaan. Meillä aikaa saa vasta alkaa tilaileen 32 viikon jälkeen...aateltiin mennä ku on ihan outo paikka vaikka kuopus on syntynyt tossa sairaalassa, mutta ku tilanne oli mikä oli eli synnärillä ei oltu ku yhessä pimeässä tutkimushuoneessa 1,5 päivää tavallaan niin ku " teholla" eli jatkuvassa seurannassa ja letkujen päissä ja koko ajan sängyn vankina ei siitä paikasta muuta tiedä..
Päätä särkee jo aamusta ja väsyttää..lapset on ihan väärällä rytmillä piti herätellä tuossa ennen kymmentä ku ei taho illalla saada ennen yhtätoista nukkumaan sitten...ja ku meillä on vielä töitä miehen kans niin venyy sitten tuo meidän nukkumaan meno...ja aamulla väsyttää vielä kaiken tämän muun väsymyksen päälle...
Aurinko paistaa täälläki ja verhot on tiukasti kiinni..täytyy laittaa nuo villiintyvät lapset ulos niin saa työrauhan...
No töihin taas...
Nani76 ja Vilperi 30+4
Nimittäin Hobby Hallin nettisivuilla on tarjouksessa
Bettina Lindblomin suunnittelema MaM Earth -kantoliina.
Liinaa näyttää ainakin minusta kivalta ja on varmasti
laadukaskin.
Hinta on halpa 29 eur + postimaksu (ja ainahan voi
tilata mukaan jotain muutakin tarpeellista, niin saa
samalla postimaksulla).
http://www.hobbyhall.fi/
Ostaisin itse, jos tarvitsisin, mutta kun kotona odottaa
vauvaa jo kolme kantoliinaa, niin ehkä ei sittenkään...
Ergo- tai Patapum -kantorepun voisin sen sijaan jossain
vaiheessa ostaa.
Kiitos nani76 ja sinilintu liinavinkeistä, tuo nanin ilmoittama linkki on todella hyvä ja varteen otettava. Minäkin huomasin tuon Hobby Hallin mainoksen kantoliinasta, pitää pistää korvan taa.
Neuvola kuulumisia rv32+4:
paino: sama kuin viimeksi
RR:111/66
U-Prot:-
U-Gluk:+
HB:124 (ed.121 Multitabs special 2+ käytössä koko raskauden ajan)
SF:29½
Lapsivesi:N
Tarjonta:rt
Sydämen syke:+ n.156-158
Liikkeet:++
Uudestaan joudun verensokeri näytteen antamaan, siis 1½ tuntia ruokailusta ja pissakontrolli tulehduksen jälkitarkastusken vuoksi maanantaina 4 tuntia pissaamatta. Nuo verensokerin seurannat alkaa vähän kyllästyttää, mutta kai se on hyvä kun seuraavat, mutta nyt tuntuu että menee jo liian neuroottisen tarkaksi.
vauva2006 rv32+4
Kiitos tuosta kantoliinavinkistä! Kävin nopeana tyttönä heti Hobby Hallin sivuilla tilaamassa hiekan värisen MaM Earth -kantoliinan. Lisäksi ostoskoriin tarttui kiva Bergen eteispenkki, juuri sellainen jota olen hakenutkin. Kiitos linkin laittajalle!
(.) Tänään 29 + 1 ja huomenna neuvola. Painoa tullut alusta nyt 11 kg, ei ole niin väliä vaikka enää ei tulisi montakaan kiloa. On meinaan jo aika kankee olo tän valtavan ruhon kanssa. Töitä jäljellä enää 6 päivää. Jippii! Juhannusaattoona suunnataan kesälomamatkalle Itä-Suomeen. Täällä töissä on jo sellaista jäähdyttelyä, olen siirtänyt suuren osan töistäni jo sijaiselle, jonka työtä lähinnä ohjaan ja tsekkaan, että kaikki menee ok.
Tänään tulee vieraita, grillataan ja syödään mansikkakakkua. Mukavaa keskiviikkopäivän jatkoa!
Tänään oli neuvola, joten tässä sieltä kuulumisia:
Rv: 32+5
Painonmuutos/vko: +500g
Turvotus: -
RR: 95/58 eli aika matala on, mutta saapahan mussuttaa salmiakkia ihan hyvällä omalla tunnolla :p
Pissat oli puhtaat
Hemoa ei taaskaan mitattu, mitä kyllä ihmettelen.
Kohdunpohjan korkeus: 29cm terkka katsoi aluksi että 26cm ja sen jälkeen se rapsutteli päätään, kun ihmetteli että miten voi olla, kun vauva tuntuu selvästi aika isolta, ja vaikka todella alhaalla jo onkin, niin en voi mitenkään vielä alakäyrillä mennä. Tää sitten halusi mitata sen uusiksi, ja selvisihän se syykin siihen miksi oli ekana niin pieni sf-mitta. Oli katsonut 6:sta 9:si ja siintä siis tämä sekaannus :D
Lapsivedenmäärä: normaali
Vauva on edelleen raivotarjonnassa, nyt tosin vaihtanut kylkeään oikealle puolelle, ja laskeutunut entisestään. Syke oli 140-150 ja liikkeet: ++
Terkka ihmetteli kun kättäriltä ei ole vieläkään tullut kutsua synnytystapa-arviointiin ja lapsen koko arviointiin. Sovittiin sitten, että jos sieltä ei kuulu ensi kertaan mennessä 29.6 mitään, niin sitten laitetaan uusi lähete.
Eilen taas supisteli ihan älyttömästi, olivat kylläkin kivuttomia, mutta tuntui että vatsa oli lähes tunnin ajan yhtä pötköön krampissa. Rauhottui sitten taas, kun pitkälleen menin ja vauva aloittikin heti kamalan mylläämisen. Hikasta on tullut myös jokapäiväinen riesa vauvalle, ja tuntuu että tuolloin meinaa hermostua hikkaan, koska aloittaa aina kamalan jumpan hikotuksen lisäksi :D
Siivoamista pitäisi jatkaa, vaikkei pätkääkään huvita. Illalla on tulossa kiinteistövälittäjä tekemään hinta-arviointia meidän asunnosta, kun ollaan vähän pohdiskeltu että laitettaisiin tämä myyntiin. Yksi kiva neliö olisi jo valmiiksi katsottunakin, mutta se ehtii luultavasti jo mennä, ennenkuin tämä saadaan kaupaksi. Mutta tuleehan noita, ja toisaalta mies rupesi eilen jo suunnittelemaan jos rupeaisikin remontoimaan tätä asuntoa mieleisemmäksi, kun tilaa tässä löytyy kuitenkin ihan hyvin neljällekkin henkilölle. Peruskunnoltaan asunto on hyvä, ja pienelläkin rempalla tästä voisi saada viihtyisämmän asunnon. Mutta katsellaan nyt mitä se välittäjä tuumailee tästä asunnosta. Asunto on kuitenkin hyvin halutulta alueelta, joten kaupaksi luulisi menevän suhkot nopeasti ja naapuritalojen asunnot on menneetkin tän vuoden puolella todella nopeasti.
Mies haluaisi lauantaina lähteä leffaan, mutta saas nähdä uskaltaako tuota mennä. Selkä kyllä istumisen kestää todella hyvin, muttei ole sit kivaa jos saa vessassa rempata vähän väliä kesken elokuvan. Toisaalta jos yrittäisi olla lipittämättä mitään ennen leffaa, niin ehkä tuota kestäisi sen ajan ihan hyvin. Viime yönä oli kyllä ihme vessassa ramppaamis yö, kun sain 4 kertaa siellä yhteensä ravata. Yleensä on riittänyt 1 kerta ja sekin 3-4 väliin tai vasta aamulla 7-8 aikoihin.
No mutta mutta, ehkä mä nyt hilaan persukseni ylös tästä tuolilta ja menen pyyhkimään noita samperin pölyjä, että sen välittäjän kehtaa tänne sisälle päästääkkin.
Mukavaa viikonjatkoa eloille!
Toiv. Falz & Veijari 32+5
Terkka katsoi 9:ä aluksi 6:ksi, ja siintä siis se sekaannus. Itsekin taidan aika sekaisin olla, mutta älkää välittäkö :D
Rv 32+5 - sama kuin Falzilla... :)
Paino: melkein - 1kg edellisestä käynnistä reilun 2 vkon takaa
(raskausdiabeteksen dietti laihduttaa), kaiken kaikkiaan tullut
lähtöpainosta lisää vajaa 10 kg
Pissa puhdas
Turvotusta ei ole paljoa
Verenpaine 105/69 (hyvä)
Sf-mitta 31 cm - tasaantunut vähän yläkäyriltä alaspäin
Lapsiveden määrä normali
Raivotarjonta, vauvan selkä oikealla, pää alhaalla
Syke +, liikkeet ++
Verikoe otettin pari viikkoa sitten ja Hb oli 127, joten
nyt ei otettu.
Viime viikolla kävin otattamassa sokerirasituksen
paastoarvon uudestaan, ja nyt se oli hyvä 4,9, kun
raja on ollut 5,1. Ekalla kerralla rv 27-28 paastoarvo
oli 5,2 eli hiukan rajasta yli. Olin supertyytyväinen,
että dietistä on taas ollut todella apua.
Muutenkin olen voinut nyt hyvin, ja mielala on valoisampi.
Ainoa mikä tympäisee, on työ, mutta jos vielä reilut pari
viikkoa jaksaisi töissä kärsiä, niin sitten pääsee mammalomalle!
Kantoliinaa on moni hommaamassa, itse en jotenkin ole päässyt ajatuksen makuun. Ehkä jos sellaista olisi kokeillut niin sitten mutta nyt ei oikein osaa tuollaista edes ajatella. Toisaalta voisihan se ollakin kätevä kun saa kädet vapaaksi ja vaikka ulkona pyörähdettyä ilman vaunujakin. Nyt kun tässä kirjoittelen niin taidan myös käydä vilkaisemassa sitä HobbyHallin tuotetta ;) Mutta vaippapuolella kyllä pysytään kertiksissä, kestoilijaksi ei tästä äidistä ole...
Töitä olisi minullakin kaksi viikkoa ja risat jäljellä ja kun työkaveri jäi vielä lomalle niin tässä joutuu vielä ihan oikeastikin töitä tekemään ennenkuin itse jään, plääh. Ja kun ei yhtään nappaisi enää.
Kelan paperit on nyt vihdoin ja viimein (eilen toivottavasti) lähteneet palkanlaskijoilta eteenpäin, eihän tuossa mennytkään kuin yli kuukausi. Toivottavasti saavat Kelassa käsiteltyä nopsaan (toiveajattelua) ja minäkin saan sen paketin joskus hiplattavaksi. No, ainakin on vielä hyvää aikaa raivata tilaa uusille tavaroille ;)
Suppareita on itselläkin ollut nyt parina päivänä normaalia enemmän, ei tosin kipeitä mutta kuitenkina " pysäyttäviä" . Kovasta pissihädästä en tälläkertaa, ainakaan vielä ole kärsinyt kun viimeksi muistaakseni sain ravata veskissä jatkuvasti ja öisinkin. No, ehtiihän tässä vielä. Niin ja jalkoja turvottaa työpäivien jälkeen ihan mahottomasti. Muuten olo on ihan hyvä eikä mitään suurempia väsymyksiäkään ole ollut (kunhan muistaa mennä illalla kohtuu ajoissa nukkumaan)
Eipä siis muuta, ja eikun HobbyHalliin shoppailemaan ;)
Jav@ 29+2
Oma esikoiseni viihtyi vain kantoliinassa ekat 6kk. Se oli minulle pelastus, sen kanssa sain tehtyä kotityöt ja käytyä kavereilla. Säästin tyttären liinta tulevaisuutta silmälläpitäen, mutta koskaan ei etukäteen voi tietää, tykkääkö uusi tulokas tiiviistä läheisyydestä vai omasta tilasta. Siksi suosittelisin ostamaan juuri esim tuon hobbyhallin edullisen ja laadukkaan, tai sitten jonkun käöytetyn ja ehdottomasti kokemattomalle solmijalle trikoisen. Pikkukakkoselle ostin vielä kantopussin, kun sellaista ei ole tullut kokeiltua.
Hikeä edelleen pukkaa. Tänään ja eilen on taas supistellut pystyssä ilkeästi. Istuessa onneksi rauhoittuu. Huomenna on tutustuminen tyttären tulevaan osapäiväiseen ranskankielen päiväkotiin. ranska on tärkeä kieli opiskelussa tulevassa kotimaassamme, ja siksi pitkän pähkäilyn jälkeen päädyimme tähän. Maastamuuttokin tuntuu lähestyvän, ehkä tämä on viimeinen raskaus Suomessa:)
Ensi tiistaina on neuvola ja torstaina äitipoli.Aion mennä neuvolaan joka tapauksessa, koska siellä katsotaan pissa ja verenpaine, joita ei minulta ole tässä raskaudessa äitiyspolilla juurikaan katsottu.
ostin tänään haloselta pari ihanaa vauvanvaatetta pikkuiselle:)
T:Gekko, Muru ja Masu rv 30+6
Minulla on kaksi kantoliinaa. Toinen pitkä ja trikoinen, toinen kankainen rangasliina. Se pitkä trikoinen on kyllä mukava pienen vauvan kanssa. Paino jakautuu paremmin ympäri kehoa kuin rintarepusta (jota en voinut käyttää, kun hartiat jumahtivat). Trikoinen oli meillä pelastus, kun tyttö ei viihtynyt vaunuissa yhtään hereillä. Talvellakin tyttö siis oli paljon ulkona liinassa. Rengasliina oli sitten myöhemmin hyvä ihan lyhyillä matkoilla tai kotihommissa, mutta siinä paino jakautui huonommin, joten oli raskas pitää isompaa lasta. Toki silloin tyttö ei enää niin paljon liinassa viihtynytkään. Täytyy itsekin vielä miettiä sitä pussi vaihtoehtoa.
Muuten taas pää tyhjeni, jos olikin jotain kommentoitavaa..
Huomenna neuvola, onkohan painoa tullut taas räjähdysmäisesti..
Västis ja Taimi 30+5
Ensin neuvola kuulumisia:
paino:+603g/viikko yhteensä jo 13kg (hui!!!!!)
rr:104/59
pissa:puhdas
hemppa:136
sf-mitta:28
tarjonta:rt
sykkeet:+
Ekaa kertaa oli meidän pojatkin mukana kuuntelemassa vauvan sydänääniä!!!
Neuvolan jälkeen kaarsimme sitten auton keulan kohti Tykkimäkeä ja siellä sitten vietimme hulvattoman päivän!!! Kyllä olivatkin pojat mielissään!! Onneksi ei sattunut niin kamalan helteinen päivä, niin jaksoin itsekin ihan hyvin monta tuntia huvipuistossa viettää!!!
Kestovaipoista: Ostin eilen citymarketista ihan kokeeksi muutaman kappaleen popolini kestovaippoja. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä merkistä, ovatko käyttökelpoisia?
Kantoliinoista: Me ollaan menossa lauantaina vähän hiplailemaan erilaisia liinoja kouvolan Amautiin. Minä kun en netistä lukemalla pääse yhtään kiinni siitä että mikä olisi juuri meille hyvä. Kuitenkin olen ajatellut, että kantoliina se on saatava. Meillä kun sellainen sutina jo noiden kahden isomman kanssa, että kuinka siinä muutoin pieni tulokas edes mukana keikkuisi..!!!!
No nyt täytyy jo lopetella. Raparperi kiisseliä tässä samalla keittelen..
pönttö-örvelö rv 30+4
Käytiinkin tänään yksityisellä vielä ultrassa, kun halusin kurkata vauvaa vielä kerran ennen syntymää. Samalla sitten sain jonkinmoisen painoarvionkin. Vaavi oli nyt 1600-1800 g ja syntymäpainoksi veikkaili hädin tuskin 3kg. Muuten vauva vastasi kyllä viikkoja ja muutenkin näytti kovin aktiiviselta, mm hengitteli kovasti ja liikkui sinne tänne.
Lääkäri teki sisätutkimuksenkin ja sanoi, että kohdunkaulaa jäljellä n. 1cm !! Mä olin jotenkin ihan kauhuissani, että joko sen pää sieltä kohta kurkkaa =) Mutta ei ole kuulemma vielä kuitenkaan laskeutunut, eikä kiinnittynyt. Alkoi jotenkin pelottaa, että joko tästä kohta pitää synnyttämään lähteä.. Onko teillä muilla aiemmin synnyttäneillä ollut näillä viikoilla kohdunkaula jo noinkin lyhyt ? Esikoisella kohdunkaula pysyi loppuun saakka kolmessa sentissä.. Onneksi kuitenin kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä.
Hiivakin sitten löytyi (taaaas !!!) ja läääri sanoi, että voi olla, että hiivatulehduskin lyhentää kaulaa...No, ei muuta kun canesten kuuri taas kehiin.. huoh.
Mutta ei täällä tämän kummempaa sitten. Sukupuoltakin tiirailtiin ja aikasta varmaa on, että meille tulee......En kerrokaan ! Pidetään vielä tämä loppuaika salassa =)
Kivaa loppuviikkoa kaikille ja hyviä vointeja.
Lion+lionbaby 32+2
Maakulille: hienoa kuulla, että teillä voidaan olosuhteisiin nähden hyvin, ikäviä leikkauksia, mutta taitaa kuulua jokaisen keskosen alkutaipaleelle. Voimia ja jaksamista! Ja pikkumiehelle suojelusenkeleitä!
Kamalasti tulee meidän porukalta juttua, pitäisi joka päivä kirjoitella, niin tulisi kommentoitua kaikkea, ei tässä radessa mitään muista. Kantoliinoista sen verran, että minä saan serkultani lainaan trikooliinan ja Ergo meiltä löytyykin, sitä voi sitten 3-4kk eteenpäin käyttää. Ergo oli jo esikoisen kanssa kätsy, ostin sen kylläkin vasta kun neiti oli jo 2v, silloin etiskelin rinkkaa ja törmäsin ergoon, ja oon ollu tosi tyytyväinen! Selässä siis kannoin neitiä siinä, pienemmät menee etupuolella. Nyt haluan tosiaan opetella sen liinan käytön, jos vauva vaan siinä viihtyy, jää omat kädet vapaaksi touhuta esikoisen kanssa.
Ostin tänään ekat jutut vauvalle, kaksi aventin tuttipulloa ja ensitutit. Vaatteitakin katsoin, mutten osaa mitään ostaa, neutraalit ei sytytä ja sukupuoli kun on kuitenkin vain tavallisen ultran perusteella poika, en uskalla alkaa sinistä ostelemaan. Kattelin muuten tänään sitäkin, kuinka kaikki lasten vaatteet onkin niin jaoteltu tyttö-poika. Tosi vähän on niitä neutraaleja. En siis toki tarkoita, että tytöillä kaikki punaista ja pojalla sinistä, mutta perusperiaate kaupoissa on näin.
Imetysliivejä ostin kahdet, toiset napakammat ja toiset vähän väljemmät. Eipä sieltä kaupasta olisi isompaa kuppikokoa mulle enää löytynytkään, olisi pitänyt seuraavaksi erikoisliikkeeseen lähteä ;) 85 euroa meni, että heilahti! Noh, esikoisesta tiedän, että ne on vauva-ajan jälkeen valmiit roskikseen, niitä kun pidetään koko ajan. Tosi tärkeät siis!
Lapsiluvusta olitte kans jutellu, luulenpa että meille on tämä toinen se viimeinen, tätä tehtiin yli kaksi ja puoli vuotta, enkä jaksa enää samaa koitosta. Talous on myös yksi rajoittava tekijä ja ei mekään enää ihan nuoria olla. Joten nautin näistä kahdesta! Kun vaan saisi tämän lapsen onnellisesti maailmaan.
Väsy vaivaa edelleen, yöt on jo levottomia, pissattaa, on kuuma, asento huono, vauvakin varmaan melskaa, en siihen erityisesti herää, mutta johonkin. Nukuin tänään tunnin päikkärit ja kohta sammun tuonne peiton mutkaan. Onneksi ei ole aikainen herätys, tai siis 7.30... Viisi työpäivää jäljellä, ne kun jotenkin jaksaisi. Tuntuu ettei siellä ole mulle juuri tekemistä, ja kuitenkin pitäisi saada vielä katottua viimeiset jutut läpi, ei huvittaisi enää yhtään.
Alkaa tulemaan tiheämmin neuvolakuulumisia, kun kaikilla alkaa jo käynnit tihenemään, mullakin nyt seuraava ma ja sitte kahen viikon välein, hui! Voikaa kaikki hyvin! emma 31+5
paljon terveisiä, tsemppiä ja kaikkea hyvää meiltäkin, olipa hyvä kuulla uutisianne! Melkoista vahvamielisyyttä tuossa kaikessa kaivataan, toivottavasti jaksatte. Mahtavaa kuulla, että niin pineestä on poika tsempannut ja ponnistanut, ja että painoakin on kehittynyt noin hyvin. Hyvää kesääkin!
Ja kiitos runsaista tsempeistä teille muille, nyt on elämä jälleen tässäkin perheesä voittanut ja avioliitto jatkuu taas pykälän verran (toivon mukaan) kypsempänä ja kehittyneempänä! Vaan kyllä perhana otti koville, kun mies olisi mieluusti, tai muuhun ei siis kyennyt, pitämään mykkistä. Parit puhelut käytiin sitten miehen ollessa työssä, kun kotosalla oli koko ajan lapset pyörimässä jaloissa ja iltaisin ei vain jaksanut aloittaa vakavaa, syvälleluotaavaa keskustelua. Tilanne kärjistyi sitten siihen, että vaikka koetin olla vahva ja välittämättä paskaakaan, en enää saanut nukuttua öisin - kun se muutenkaan ei ole näiden levottomien jalkojen yms. takia kovin helppoa. Sittenpä viimein erään työpuhelun jälkeen mies kotiin palattuaan avasi keskustelun syödessään tuossa hiljaisena poikana ja kysyi, kuinka hänen pitäisi mielestäni muuttua. Nonni! EIhän tässä ketään olla muuttamassa, mutta toisen huomioonottamista voisi taas harrastaa hiukkasen enemmän, ja eri tilanteiden tajuamista. Mies oli jo eräässä puhelussa myöntänyt, että väkeviä hän ei voi ottaa, kun tässä iässä ja väsymystilassa taju menee moisista heti. Tästä puhuimme paljon ja yhteisymmärrys löytyi selvästi. Sitten jopa kuulin sen vaikean " anteeksi" -sanan, jota tässä on nyt varrottu. Vaan loppu hyvin, kaikki hyvin, tällaista se aina välillä on! Vaan tässä heikossa tilassani en näitä tapauksia niin mielelläni ottaisi enää tälle kesälle, kiitosta vain...
ELi tila on se mikä se on: verenpaine matelee varmasti nollassa ja hemppakin on satavarmasti alle sadan, tai lähellä sitä. Huippaa ja heikottaa ja hengästyttää niin pirusti. Ja kuten teitä muitakin, väsyttää! Mutta kun uni ei sitten ole tullakseen millään. Lisänsä uniongelmiin antaa naapuritalon muuten oikein mukava perhe, joka kuitenkin toissayönä rupesi taas tamppaamaan mattoja puoliltaöin, ja kun se lakkasi, ihmettelin tovin uudenkuuloista pauketta: JOku heille majailemaan tullut sukulaispoika, ihan aikuisen kokoinen, harjoitteli tunnin verran skeittihyppyjä juuri meidän talomme edessä paukuttaen lautaansa pyörätiellä! Aaaa... Ja sitten rupeaakin heräilemään kuopuksemme. Eli oikein hienoina päivinä saan sitten nukuttua pari-kolme tuntia aamuyöstä, kun ennen kuuttahan täällä jo nämä napsukat heräävät! JA jytke mahassakin on melkoinen. Koko maha tuntuu roikkuvan nyt tosi alhaalla ja olevan yhtä vauvaa, aivan kuin kantoliinassa tai jossain jo möllöttäisi. Ü Meikäkin havaittuaan rintarepun rikkoontuneen tilasi nyt Hug-a-bubin, kallis kuin mikä, mutta käytän tuon äitiysavustuksen osaltaan siihen. Kehuttiin ainakin kovasti, näytti hyvältä ja oli kivan värinenkin.
HAuskaa, pian on leikkaritreffit muiden naperoiden kanssa nyyttäriperiaatteella. Tapaan kaverin, jonka piti saada myös elokuun alussa kolmas lapsi, mutta sai keskenmenon. Nyt ilmoitti uudien hoitojen tehonneen ja olevansa turvallisilla viikoilla raskaana. MAhtavaa! JA kummipoikamme 6 kk on myös saapunut kaupunkiin, joten sosiaalista turisemista riittää lähipäiviksi.
Oikein mukavaa ja toiveikasta torstaita, elokuiset!
Vitanova rv 32+5
Itselläni on kohdunsuun kotrolli ensi torstaina jolloin viikkoja on kuten sinulla nyt. Viime viikolla gyne sanoi, että alle 3 cm on tässä vaiheessa jo huono uudelleensynnyttäjälle, ja puhui että jos jatkaa lyhenemistään, ensi viikolla pistellään kortisonit vauvalle ja minut supistuksen estolääkitykselle. EI nappaa tuo estolääkitys, olen netistä tutkinutettä se on usein verenpaineeseen vaikuttavaa, tai jopa nitro- tyyppistä. Minulla kun on noita lisälyöntejä ja läpätyksiä kiusaksi asti, enkä haluaisi mitään sydänperäisiä vaivoja.
Onneksi vauvalla on jo ikää ja kokoa, ettei luultavasti hengenlähtö ole lähellä, jos vain muuten on terve ja lähtee syntymään esim kuukauden sisällä. Ekassa raskaudessa en osannut lainkaan pelätä muuta kuin yliaikaisuutta, ja tämä raskaus on kyllä ollutytllättävän huolia täynnä.
vauvan vaatteiden väreistä: ainakin Henkalla ja Maukalla on ihania vaaleanvihreitä, oransseja, keltaisia ja beessejä vauvajuttuja. olen sieltä jemmannut, kun meillekin tavallisen ultran mukaan näyttäisi tulevan veli. Mutta koska pidän kovasti noista väreistä ja ne käyvät molemmille, olen usaltautunut täydentämään esikoiselta jäänyttä vaaleanpunaista vaatevarastoa noilla muilla. ja halosella oli vauvanvaatteita -50%, hintaluokkaa 10 e bodu+putkarit. Ja ihania pastellisävyjä, beessiä ja turkoosin vihreää...
T:Gekko, Muru ja masu 31+0
Heti alkuun tuoreita neuvolakuulumisia tältä aamulta, 29 + 2.
Vauva siirtynyt raivotarjontaan vihdoin. Nyt potkut tuntuvatkin selvästi ylhäällä, joskus voi jopa nähdä pienen kantapään painautavan vatsanahan läpi. Paino arvio oli 1770 g, joten isohkoa poikaa odotellaan. Vauva maiskutteli kivasti suutaan aamulla, ihan kuin olisi hymyillyt äidille. Painoa tullut alusta 11 kg. Mulle tehdään sektio viikolla 38, jos pienokainen ei päätä syntyä sitä ennen. Eli tasan kahdeksan viikon päästä saamme jo oman nyytin syliin. Ihanaa!
Kätilö varoitteli tänään jo hieman järvessä ja meressä uimisesta. Voi vielä mennä, mutta ei suoraan saunasta, liika lämpötilaero voi aiheuttaa supistelua. Muuten hyvä tsekata, että vesistö, jossa aikoo uida on puhdas, mitään bakteereja ei enään kannata tieten tahtoen hankkia. Ensi viikolla on gynekäynti, kolmen viikon perästä uusi neuvolakäynti ja 31.7. käynti leikkaavan lääkärin vastaanotolla yliopistollisessa keskussairaalassa.
Ihanaa loppuodotusta kaikille eloisille!
Neuvolakuulumisia olikin ihan kiitettävästi, huomaa, että loppupuolella raskautta aletaan olemaan, kun joka päivälle tulee neuvolapinoja.
Sokeriasioista sen verran, että kesäkuun alussa nousi nuo paastoraja-arvot taas kerran HUS:in alueella eli jos paastoarvo on sen 5.3 tai yli niin vasta sitten on kyse raskausdiabeteksesta. Muut sokerirasitusarvot ovat ennallaan. Mullakin on huomenna labrat, kun ensi viikolla on äpkl käynti ja noissa taisi olla myös tuo paastosokeri, joka viimeksi oli 5.0, joten eiköhän se pysy kuitenkin alle tuon raja-arvon edelleen, kerran menivät tässä välissä sitä nostamaan. Mitään dieettiä en siis ole noudattanut, kun tuo edellinen arvokin oli ihan normialueella tosin 6 vkossa painoa ei siitä huolimatta ole tullut grammaakaan, joten luulisi tuon sokeriarvon olevan ihan ok.
Oliko se gekkokolmonen, joka sanoi, että äpkl.lla ei mittailtu rr tai otettu pissanäytettä. Minulla on aina kyllä otettu, mikä on kyllä ihan hyvä, kun ei jaksaisi jatkuvasti juosta neuvolan ja äpkl:n väliä. Tosin kerran aamuisin mittaan kotonakin paineet ja virtsatikkujakin kotoa löytyy, tosin vielä en ole stixaillut.
Harmi, että monella tuntuu olevan aika tukalaa jo raskauden kanssa, Toivottavasti hieman hellittää, että jaksatte loppumetrit... Itselläni olo on kyllä mitä mainioin, tosin hieman levoton, kun alkaa vähitellen nuo viikot koittaa, jolloin verenpaineet ovat aikaisemmin nousseet. Nyt verenpaineet ovat niin huippuhyvät, eikä juurikaan ole turvotusta, joten tuntuu ihan absurdilta, että ne nousisivat, mutta sellainen tietty levottomuus on tullut, että jos nousee ja koskahan. Nythän minulla on ollut heti plussaamisesta tuo primaspan käytössä, joten tosiaan voi olla että tämä raskaus meneekin ihan eri kuvioilla. Painoa on tullut sellainen 6-7 kg tähän mennessä ja edellisissä raskauksissa sitä on tullut näihin viikkoihin mennessä jo 14-15 kg, joten ainakin siinä suhteessa toisenlainen raskaus on menossa.
Vitanovalle: kiva, että saitte asiat juteltua. Sellaistahan tuo parisuhde on huonoja ja hyviä päiviä.... Eiköhän teilläkin loppuraskaus ole sitten noita jälkimmäisiä!
No hommiin täytyy mennä, vieraita tulossa päivällä, koti kaaoksessa ja mansikkakakku ja raparperipiiras pitäisi vielä vääntää. Mä olen siis tällainen viime tippaan asioiden jättäjä, mutta tulostakin tulee sitten silloin ihan vauhdilla.
wintergirl h 29+2
Kantoliinoista oli ollut puhetta, minulla kanssa olis tarkoitus kokeilla kantoliinaa, kun vaikuttaa niin kätevältä, ystäväni näytti lapsensa kanssa kuinka sellainen laitetaan ja se selkeytti ajatuksia todella paljon, vaikutti kätevältä ratkaisulta. Itsekin hinnan nähtyäni (49¿) mietin, että tekisikö itse sellaisen, mutta saa nyt nähdä, kun niitä sidonta ohjeita ie taida sitten netistäkään saada vaan ne tulisi sen uuden liinan mukana. Pitää vielä miettiä.
Eilen oli perhevalmennusta, mitään uutta siellä ei tullut eteen. Mutta tuskin mitään haittaakaan oli. Odotan enemmän ensiviikkoiselta synnytysairaalan kätilön luennolta ja kiertokäynniltä synnytysosastolle ja osastolle, jonne sitten synnytyksen jälkeen siirrytään. Tänään on neuvola aamupäivällä, saa nähdä vilahtaako sokerit taas ja joudunko johonkin ihme verikokeeseen taas sokerien seurannan vuoksi. Sokeriseurannat ei oikein enää innostais..
Eipä tänne ihmeempiä, aurinko paistaa ihanasti, saa nähdä tuleeko tästä päivästä eilistä lämpimämpi.
vauva2006 rv32+4