Lue keskustelun säännöt.
Minkälaiset kulut on vapaa-ajan asunnosta? (mummonmökistä)
12.06.2007 |
Mökki sinällään olisi halpa, mutta mitä sen pitäminen maksaa? Laittakaa esimerkkejä mökkikuluistanne!
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Meillä ei ole vielä mökkiä, mutta tontti on ja olen noita hintoja vähän katsellut.
Ehkä kaikista tärkeintä on se perustamistapa ja se, että onko tarvis pitää siis talvilämpimänä. Yllättävän monet on kuin omakotitalot perustuksiltaan ja varsinkin nuo mummonmökit varmaan lähes kaikki ja sehän tarkoittaa sitten sitä, että niissä olisi pidettävä lämmöt koko vuoden ympäri. Se mikä meillä oikeastaan mökin ostossa tyssäsi oli se, että kun kyseltiin, niin ei ne ihmiset kuitenkaan olleet pitäneet lämpöjä mökissä vaikka mökin rakenteet olisi sitä vaatineet (ja en kyllä mökiksikään mitään homepommia halua) ja nyt on itsellä tarkoitus rakentaa ihan sellainen mökki, jossa ei ole tarvis lämpöjä talvella pidellä (eli pilariperustus ja ei liian tiivis).
Niin ja sitten on tietty kiinteistövero, joka riippuu sen mökin arvosta ja mökkikunnasta. Meille ei ole tullut vielä tontista yhtään kiinteistöverolappua vaikka ollaan se kohta vuosi omistettu, joten en ole edes onnistunut näkemään mitä se meidän tontista on. En usko, että se kuitenkaan rakentamattomalla tontilla voi kovin paljon olla ja näin myyjältäkin saatu tieto osoitti.
Niin ja sitten on tietty tiemaksuja, jotka voi olla ihan mitä vaan, ihan pienestä tosi suureen. Meillä on tosi hyvä tie ihan tontin viereen ja kun tiemaksu tälle vuodelle tuli, niin kyllä mulla naama venähti - tiemaksu oli 4,21 e! Mut epäilisin, että tää poikkeuksellisen alhainen.
Joo, no mutta eipä mökkiä voi ylläpitää ihan olemattomilla rahamäärillä ja väittäisin, että varsinkin tuommoiseen mummonmökkiin tulee helposti tehtyä aina vähintään pientä remonttia vielä ja sitten tulee ostettavaksi ehkä jotain työkaluja ja kenties pihaan jotain, niin kummasti sitä rahaa palaa. Kokemusta ei siis juuri ole, mutta itse epäilisin, että jos 100-200 euroa kuussa laskee kustannuksiksi, niin suht lähellä totuutta alkaa olla. Meidän rakentamattomalla tontilla kustannukset varmaan jotain 30 euroa kuussa. Tietty siinä kuussa kun omenapuita istutettiin niin ei riittänyt ollenkaan, mutta talvella taas kuluja ei ollut yhtään.