Hormonikierukka hoidoksi runsaisiin vuotoihin, auttaako se?
Kärsin melko runsaista kuukautisista ja olen gynekologin suosituksesta päättänyt laitattaa hormonikierukan. Mietityttää vaan, että mitä jos vuodot eivät tästä niukkenekaan. Tällä hetkellä käytössä Nuvaring (ei sovi sivuoireiden vuoksi) ja olen tyytväinen, että saan itse päättää vuodon ajankohdan. Kauhistuttaa, että kierukan kanssa vuodot tulevat miten sattuu ja ovat edelleen runsaat.
Kertokaa kokemuksia.
Kommentit (12)
superhyper tamponi, joita ei edes meidän kylässä myyty, piti kaupungista hakea sekä yöside ja vaihto vähintään kahden tunnin välein, ettei olleet kaikki paikat veressä.
Koko sen ajan, 7v, kun minulla oli kierukka oli myös kuukautiset melko säännölliset kestäen kolme päivää. Yhdellä tavallisella siteellä olisi pärjännyt nuo kolme päivää jos siis muuten olisi siinä inhonnut olla.
Viimeisenä puolena vuotena vuodot olivat runsaampi ja epäsäännölliset johtuen vanhasta kierukasta, en tarvinnut sitä ehkäisyyn.
Kun kierukka poistettiin lääkäri antoi uuden reseptin mutta sanoi että katsele nyt parit kuukautiset miten menee.
En ole hakenut vielä uutta kun nyt kuukautiset kestävät 3vrk ja ovat aika niukat sekä todella säännölliset.
Suosittelen hormonikierukkaa.
Alkuun tiputteluvuotoa oli varmaan 4-5 kuukautta lähes tauotta, sen jälkeen vuotoa oli vähän aikaa ehkä suunnilleen kuukausittain (ei kuitenkaan yhtä kivuliasta eikä läheskään yhtä runsasta kuin ennen kierukkaa), ja nykyään ei vuotoa ole käytännössä lainkaan.
mutta joudun luopumaan siitä koska hb kasvaa liian isoksi :-O Kivut ja vuodot kyllä pysyvät poissa mutta veri on kohta liian paksua ;-D HB vaatimattomat 167...
vuotopäiviä ollut viimeisen 3v aikana alle 10. Tiputteluvuotoa (siis pelkkä pikkuhoudunsuoja riittää) on n. kahden kuukauden välein 1-3 pvää.
Ei mitään kipuja, ei mitään sivuoireita. Ens heinäkuussa menee kierukka vanhaksi ja sittenpä saakin se viides lapsi tulla :)
Siis sellaiset että tuli tamponeista, siteistä ja pahimmillaan housuistakin läpi jos en päässyt tiheästi vaihtamaan. Nyt on kierukka ollut puoli vuotta eikä vuotoja ole näkynyt koko tänä aikana. Minulla on ollut kierukka aiemminkin ja silloin vuotoja tuli säännöllisesti mutta vain lusikallinen koko kierron aikana.
Mulla oli todella runsaat, kivuliaat ja pitkävuotoisen kuukautiset. Hormoonikierukka avasi sillä saralla "taivaan". Kunhan tiputteluvuoto loppui...
Mutta todellakin voin suositella!!
vuodot vaan jatkuivat ja kivut kovenivat. heti laittamisen jälkeen vuosin 8 vkoa putkeen, ei mitään tiputtelua vaan lorottamista.
joka kk menkat tuli runsaina ja erittäin kivuliaina ja kestivät 7pv.
menkat heti ottamisen jälkeen erilaiset, vuodot, kivut ja kesto väheni heti.
kuukautiset. normaalit luultavasti, mutta kun laitatin hormonikierukan niin vuoto loppui ihan kokonaan ja kesti niin kauan että kierukka otettiin pois. Mun äidillä taas on myös todella runsasta vuotoa ja kun laittoi hormonikierukan niin vuoto ei pienentynyt siltikään. Että tällasta :)
Ihmettelin aina mistä se standardi 3-5 päivää tuli:)
Hormonikierukan jälkeen vuodot hävisi, tulee ehkä silloin tällöin yhtenä, khetna päivänä vähän vuotoa, mutta edes pikkuhousunsuojaa ei välttämättä tarvitse suojaksi. Suosittelen.
(No siis oli vaan pakko sanoo, kun tuolla lääkäri-ketjussa jotkut arvostelee pillereiden syömistä ihon hoitoon)
Minulla ollut 4,5 vuotta ja on toiminut todella hyvin. Kahden lapsen jälkeen päädyin hormonikierukkaan(joku Mirena muistaakseni). Minulla oli myös runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja lääkäri suositteli sitä. Ensimmäiset 5kk kuukautiset oli melkein yhtä runsaat ja melkein yhtä kivuliaatkin, vähän helpotusta kyllä huomasin. Sen jälkeen kuukautiset oli vain pientä tiputtelua n.3pvää, pikkuhousun suojalla pärjäsin ja kipuja ei ollut. Näin meni n.2kk ja kuukautiset ja kivut ovat pysyneet kokonaan sen jälkeen poissa. Eikä mitään sivuoireita.
Mutta tämähän on tietysti yksilöllistä. Itse olen tuttaviltakin kuullut positiivista palautetta. Yhdelle ystävälleni ei ole sopinut kierukat eikä pillerit. Melkoiset oireet kaikista eli kondomia käyttävät ja harkitsevat sterilisaatiota.
Päästäkseni eroon runsaista ja pitkistä menkoista, otin hormonikierukan toisen lapsen syntymän jälkeen. Pari ekaa kuukautta meni vuodellen koko ajan melko reilusti, sitten vuoto niukkeni -kuitenkin melkein jatkuvasti sai pitää pikkarisuojaa tiputtelun vuoksi. 1,5vuoden jälkeen kyllästyin tiputteluun ja otatin kierukan pois. Jatkuva tiputtelu oli vielä karseempaa kuin 1,5viikon runsaat menkat.......