Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atooppinen iho

Vierailija
11.06.2007 |

Mitä ihmettä voi tehdä lapsen atooppiselle iholle? Se on kuin kuivaa nahkaa, rasvaaminen ja öljyäminen ei tunnu auttavan. Kaikki kutittaa ja pienimmästäkin tulee kutinaa. Vaatteet tuntuvat epämukavilta, kokolaput tms. " hankaavat" heti punaisen jäljen.

Päänahka on myös kuiva ja kutiseva ja tukkaa lähtee. Lapsi vielä kiskoo sitä raapiessaan.

Neuvoja, kiitos!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rasvaa täytyy nauttia myös suun kautta: kalanmaksaöljyä tai helokkiöljykapseleita. Lisäksi maitohappobakteerikuuri. Atopialla ja suoliston ongelmilla on yhteys.

Vierailija
2/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi syö jo sinkkiä (lääkäri neuvoi) ja helokkiöljyä. Ruokavalio on terveellinen ja järkevä, mutta lapsi kyllä syö aina tosi vähän...

Apteekin öljyt ja rasvat on jo käytössä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo helokkiöljy on hyvä, mutta sitä pitäisi syödä aika paljon. Luontaistuotekauppiaani sanoi, että korkein annos, mihin hän on törmännyt, oli se, kun 2 v söi 12 kapselia päivässä.

Vierailija
4/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan atopiaani on auttanut viljojen reilu vähennys.

Vierailija
5/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset neuvoo pesemään harvoin, toiset taas sanoo, että usein...

Lapsi käy nyt harvoin kylvyssä ja silloin käytän kylpyöljyä. Ei saippuoita (tietenkään). Hiukset olen pessyt vuohenmaitosamppoolla, jonka pitäisi sopia kuiville hiuksille, mutta siitä en ole ihan varma.

Helokkiöljyä syö kyllä suositusten verran, mutta onkohan se liian vähän?

Ap

Vierailija
6/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseltasi tutkittu esim. ruoka-aineallergioita? Rasvaaminen ei silloin poista itse aiheuttajaa, jos jokin ruoka-aine mahd. allergisoi.

Vierailija
7/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut hajusteettomat eivät aja samaa asiaa, sanoi lääkäri. Pojan iho-oireet on pysynyt vuosia kurissa. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
8/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohappobakteereja ehdottomasti ja joku monivitamiini. Sinkki on tosi tärkeä, mutta niin myös esim. b-vitamiini ja moni muu. Yleensä atopiaan liittyy ravintoaineiden imeytymisongelmia suolistossa eli olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa ,että atopiassa erittäin tärkeää on hoitaa suolisto kuntoon, sillä se päästää huonossa kunnossa ollessaan kaikki " myrkyt" läpi jotka tätä kautta sitten ilmestyvät " pinnalle" eli iholle jne.

<<itse atoopikkona tiedän, että nyt on mahassa jotain " vialla" jos alan saada ihottumaa ja allergiaoireita. Aloitan heti maitohappobakteerien syömisen(hyvä keino ostaa pikkuiselle jauhemuotoista ja laittaa yksi annos aamuin illoin esim. asodofilus/bifidus jogurtin sekaan, jos lapsi kestää maitotuotteita) yleensä tilanne alkaa helpottamaan noin viikossa, parissa.

T: atoopikko itsekin ja atoopikon äiti

Vierailija
9/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

peseytyminenkään ei välttämättä ole hyvästä. Silloin iholle jää hien ja lian kanssa vanhat rasva muhimaan ja iho saattaa ärsyyntyä entisestään. Lisäksi kannattaa käyttää jotain tosi mietoa saippuaa (esim. natusan, jossa muuten ei taida olla varsinaista saippuaa ollenkaan), että vanhat rasvat ja öljyt lähtee kunnolla pois. Lisäksi kannattaa kokeilla jonkun jo aik. mainitsemia kalaöljykapseleita ja maitohappobakt. Oireileeko lapsesi muilla tavoin kuin ihollaan? Esim. vatsavaivoja, ripulia/ummetusta?

Vierailija
10/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häneltä ei löytynyt allergiatesteissä mitään, mutta lääkäri neuvoi silti jättämään pois kaakaon, tomaatin ja sitrushedelmät. Iho on nyt tosi paljon parempi.

Luultavasti hän on allerginen kaakaolle. Aiemmin joi kaakaota ainakin kupillisen päivässä ja sai suklaatakin esim. eskimo- ja tuuttijätskeissä.

Vierailija
11/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä atooppinen iho ja voin vain kuvitella miten kurjaa on katsoa pienen tuskaista oloa!

Muutamia vinkkejä:

- Ihon pesusta: Siinä olet ihan oikeassa, ettei missään nimessä saippuaa! Saippuan sijasta voisit käyttä Aqualan L perusvoidetta, sillä voi pestä myös hiukset! (Usko tai älä mutta ei jätä rasvaiseksi!)

Itse olen kuullut myös yhtä ja toista pesun tiheydestä, olen kokenut parhaaksi sen että kun iho on hyvässä kunnossa, pesen harvemmin mutta kun pahemmassa niin sitten joka päivä lyhyt, haalea suihku. Näin ei bakteerit pääse niin jylläämään iholla!

- Leikkaa pesulaput ym. paidoista irti, osta ohuita, pehmeitä vaatteita jotka eivät ole liian tiukkoja.

- Pyykinpesuaineena hyvää on Allegro, ei huuhteluainetta eikä ulkona kuivausta!

- Rasvaus aamuin illoin ja kortisonivoidetta pahimpiin kohtiin kuuriluontoisesti

- Rasvaa päänahka pari kertaa viikossa siten, että hierot rasvaa päänahkaan, annat vaikuttaa yön yli ja aamulla pesu. Näin voi tehdä myös kortisonivoiteella!

Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Tiestitkö että voit saada hoitotukea/vammaistukea kelalta?

Osa vinkeistä varmaan on jo ihan päivänselviä, mutta kerroin kuitenkin!

Vierailija
12/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä atooppinen iho ja voin vain kuvitella miten kurjaa on katsoa pienen tuskaista oloa!

Muutamia vinkkejä:

- Ihon pesusta: Siinä olet ihan oikeassa, ettei missään nimessä saippuaa! Saippuan sijasta voisit käyttä Aqualan L perusvoidetta, sillä voi pestä myös hiukset! (Usko tai älä mutta ei jätä rasvaiseksi!)

Itse olen kuullut myös yhtä ja toista pesun tiheydestä, olen kokenut parhaaksi sen että kun iho on hyvässä kunnossa, pesen harvemmin mutta kun pahemmassa niin sitten joka päivä lyhyt, haalea suihku. Näin ei bakteerit pääse niin jylläämään iholla!

- Leikkaa pesulaput ym. paidoista irti, osta ohuita, pehmeitä vaatteita jotka eivät ole liian tiukkoja.

- Pyykinpesuaineena hyvää on Allegro, ei huuhteluainetta eikä ulkona kuivausta!

- Rasvaus aamuin illoin ja kortisonivoidetta pahimpiin kohtiin kuuriluontoisesti

- Rasvaa päänahka pari kertaa viikossa siten, että hierot rasvaa päänahkaan, annat vaikuttaa yön yli ja aamulla pesu. Näin voi tehdä myös kortisonivoiteella!

Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Tiestitkö että voit saada hoitotukea/vammaistukea kelalta?

Osa vinkeistä varmaan on jo ihan päivänselviä, mutta kerroin kuitenkin!

Vierailija
13/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk: n lääkäri kirjoitti lähetteen ihopolille jossa kävi muutaman kerran ja iho parani " silmissä" . Suosittelen.

Vierailija
14/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin auttaa, toisilla (itselläni) palaa herkästi vaikka aloitettaisiin ihan sekunneista valojen antaminen!

Vierailija
15/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni auttaa b-vitamiinikuuri silloin tällöin. Kutinaan kortisonivoidekuureja, lääkäriltä resepti Ataraxiin, jota voi ottaa vaikka illalla ennen nukkumaanmenoa jos kauhesti kutittaa. Meillä se auttoi hyvin, piti ihon parempana muutaman päivän.

Mutta kyllä atooppinen iho on hankala, ei siitä kyllä kokonaan pääse. Itselläni oli varmaan 15-vuotiaaksi tosi pahoja kausia ihon suhteen, nyt aikuisena on helpottanut. Raskausaikana oli vähän hankalampaa.

Vierailija
16/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protopic. SIKAkallista (100¿/60g), mutta hintansa väärti.

t. kolmekymppinen atoopikko

ja ps. öljyt/kevyet perusvoiteet vain pahentavat asiaan, oltava vähintään Novalania tai rasvaisempaa..

Vierailija
17/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverini vanhin lapsi sai hirveät reaktiot siitä! eli sekin voi tehdä iho-oireita. Kuiva iho kostuu vasta 20 min suihkuttelun jälkeen. Eli kun käytte suihkussa/pesulla, anna pojan kastua kunnolla se vajaa puoli tuntia ja sitten kosteusrasvaa päälle. Pumppupullossa oleva ceralan on hyvää. Vehnäjauho ainakin itsellä pahensi ihottumaa joten jätin sen vähemmälle.

Itse pesen pyykkimme allegrolla. Monet tuotteet jotka on tehty yhteistyössä allergia ja astmaliiton kanssa ei siltikään sovi mulle vaikka allerginen ja astmaatikko olenkin. Esim. Lv perusrasva rasvaamisen jälkeen kuoriutui pois vielä parinkymmenen minuutin päästä. Eli mun iho on jotenkin sellainen että kaikki rasvat ei edes imeydy, jäi rasvaamiset hetkeksi pois kun tuntui ettei mistään rasvasta ole apua ja seuraavana päivänäkin käsiä pestessä rasvaa lähtee veden mukana pois. Tuo ceralan toimii mulla. Välillä laitan toki muitakin esim. Atrix halpahallista/tarjoustalosta (maksaa n2e) tosi hyvää!!

Tekokuituiset vaatteet voi pahentaa tai pitkittää ihottumaa. Nestettä pitäisi juoda paljon.

Vierailija
18/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten jos menee rasvaisemmaksi, ei enää auta, hautoo vain ja lisää kutinaa. Näin mulla.

Vierailija
19/19 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin vasta nyt lukemaan, kun kone ei näyttänyt kuin ekaa sivua päivällä...

Täytyy tässä nyt ruveta ensimmäiseksi setvimään noita allergioiden mahdollisuutta, koska iho on nyt huonommassa kunnossa kuin koskaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme