♥~♥ HELMISTEN ALKUVIIKKO ♥~♥
Kommentit (49)
Hyvästi helteet! Tuntuu hassulta olla sukat jalassa ja pitkähihainen päällä... No ilmankin tarkenis, mutta tuuli on niin vilpoinen, että ulkona oikeesti paleli!
Kylläpäs te Mammutti kovasti jo kiinteitä syötte! Meidänhän olisi pitänyt neuvolan ohjeen mukaan antaa lisäksi vain Tuttelia ja vasta tänään aloittaa kiinteiden maistatus :-) Me syödään lounasaikaan perunaa ja viiden kieppeillä hedelmäsosetta (luumu tai päärynä) ja illalla maissivelliä. Tuo vellin syönti onkin meillä aika operaatio, kun pullo ei kelpaa! Lusikalla menis parhaiten, mutta vaatii kohtalaisen pitkän ajan, jota ei yleensä iltahässäkässä ole... Hörppäyttämällä menis kanssa ja silleen ollaan sitä nyt maisteltu. Eilen sain kokonaiset 20ml menemään...
Yöt on meillä rikkonaisia. Yli neljä kertaa herättiin viime yönäkin, eikä neiti oikein rauhotu kun tissillä. Vaikkei illalla tissille nukahdakaan, tuntuu sen vaativan yöllä nukahtaakseen. Eikä viitsi vauvaa huudattaakaan, kun ei voi olla varma, onko sillä nälkä. Kunpa tutti kelpais! Alkaa olla näes äiteellä melkoinen väsy :-O
Mitäs muuta? Niin sitä ajattelin udella, että paljonko teillä muilla menee kuukaudessa rahaa ruokaan, vaippoihin ym. välttämättömään. Meitä on siis nelihenkinen perhe ja kuukausimenot 600¿:n luokkaa. Ostetaan yhteiset Plussaluotolla, joten aika tarkkaan tiedetään menomme. Oon vain alkanut miettimään, että onko tuo paljon? Tuossa summassa siis on ruoat, vaipat, shampoot ym. koko perheen ostokset. Joskus mukana myös lasten kenkiä, vaatteita ym. jos kauppareissulta mukaan sattuu lähtemään. Ei kuitenkaan paljoa, eikä joka kuukausi.
Pitäne heittäytyä hetkeksi pötkölleen, kun Alma nukkuu ja esikoinen on naapurissa leikkimässä. Tiskikone kyllä odottelee tyhjentäjää, vaan eipä nuo astiat sieltä karkaa! Ja huomenna 4kk neuvolaan!
Timbe ja Alma tasan 4kk!
Hyvästi helteet! Tuntuu hassulta olla sukat jalassa ja pitkähihainen päällä... No ilmankin tarkenis, mutta tuuli on niin vilpoinen, että ulkona oikeesti paleli!
Kylläpäs te Mammutti kovasti jo kiinteitä syötte! Meidänhän olisi pitänyt neuvolan ohjeen mukaan antaa lisäksi vain Tuttelia ja vasta tänään aloittaa kiinteiden maistatus :-) Me syödään lounasaikaan perunaa ja viiden kieppeillä hedelmäsosetta (luumu tai päärynä) ja illalla maissivelliä. Tuo vellin syönti onkin meillä aika operaatio, kun pullo ei kelpaa! Lusikalla menis parhaiten, mutta vaatii kohtalaisen pitkän ajan, jota ei yleensä iltahässäkässä ole... Hörppäyttämällä menis kanssa ja silleen ollaan sitä nyt maisteltu. Eilen sain kokonaiset 20ml menemään...
Yöt on meillä rikkonaisia. Yli neljä kertaa herättiin viime yönäkin, eikä neiti oikein rauhotu kun tissillä. Vaikkei illalla tissille nukahdakaan, tuntuu sen vaativan yöllä nukahtaakseen. Eikä viitsi vauvaa huudattaakaan, kun ei voi olla varma, onko sillä nälkä. Kunpa tutti kelpais! Alkaa olla näes äiteellä melkoinen väsy :-O
Mitäs muuta? Niin sitä ajattelin udella, että paljonko teillä muilla menee kuukaudessa rahaa ruokaan, vaippoihin ym. välttämättömään. Meitä on siis nelihenkinen perhe ja kuukausimenot 600¿:n luokkaa. Ostetaan yhteiset Plussaluotolla, joten aika tarkkaan tiedetään menomme. Oon vain alkanut miettimään, että onko tuo paljon? Tuossa summassa siis on ruoat, vaipat, shampoot ym. koko perheen ostokset. Joskus mukana myös lasten kenkiä, vaatteita ym. jos kauppareissulta mukaan sattuu lähtemään. Ei kuitenkaan paljoa, eikä joka kuukausi.
Pitäne heittäytyä hetkeksi pötkölleen, kun Alma nukkuu ja esikoinen on naapurissa leikkimässä. Tiskikone kyllä odottelee tyhjentäjää, vaan eipä nuo astiat sieltä karkaa! Ja huomenna 4kk neuvolaan!
Timbe ja Alma tasan 4kk!
No eikös vain viestini tullutkin kahteen kertaan, kun luki, että järjestelmävirhe, koeta hetken päästä uudelleen... Ja minä tyttöhän yritin :-)
Timbe taas
Enpä ole koneelle viitsinyt vääntäytyä kun kaikki päivät ollaan oltu Ronskun kanssa ulkona ja tätä meidän pikkuruista pihaa laiteltu. Nyt alkaa kukkapenkit olla paikoillaan ja salaattikin noussut jo muutaman sentin, samoin kun tilli, persilija ja basilikakin.Laitettiin myös mutama amppelimansikkakin ja hyvin oat kukinnan aloittaneet. Pieneenkin pihaan saa yllättävän paljon kun koettaa olla kekseliäs!! Ihanaa kun on kesä, iltaisin ollaan vaunuilti 1-2 tuntia ympäri kyliä ja kyllä onkin nukuttanut hyvin, taidettu saada yliannos raitista ilmaa ;) Tänään täällä Hämeessäkin hieman pilvisempää, joten maltoin vähän sisähommiakin tehdä. Sisällä meillä alkoikin jo olla niin sotkuista ja hiekkaista, että tuli tämä pilvipäivä kuin tilauksesta. Ronja edelleen nukkuu yhdellä syötöllä yöt ja päivisin ottaa muutamat parin tunnin päikkärit. Kiinteitä syödään nyt puolenpäivän aikoihin 1dl kasvis sosetta ja iltapäivällä 1dl hedelmäsosetta. Aamulla maidon seassa 50ml peruna porkkana velliä ja illalla kahdellä viimeisellä tankkauksela sama juttu, muuten tuttelia. Meillä koetetään kovasti kääntyä selältään mahalleen, mutta ei se ihan viellä onnistu, yritystä kyllä riittää. Nyrkit edelleen suussa lähes kokoajan ja tutti ei enään olekkaan se maailman tärkrin juttu, pärjätään jo monta tuntiakin ihan ilman. Tässä kai pääpiirteittäin meitin kuulumiset.
laitampa viellä taas uutta galluppia,,'
Siis lähteekö teiltä muilta äideiltä paljon hiuksia?
Musta tuntuu että tätämenoa olen kohta kalju. Hiuksia siis lähtee aivan mielettömästi ja muutenkin huislaatu tuntuu muuttuneen jotenkin pehmoiseksi.
Nyt kotihommia jatkamaan, päivänjatkoja!
Äippä ja Ronsku
Täällä taas istuksin koneella ja odottelen, että Peetu rauhottuisi nukkumaan tuolla sängyssään..vielä touhuaa ja tuhisee aika lailla.
Timbe kyseli ruokamenoista;
Ei tunnu teidän kuukausibudjetti ylisuurelta varsinkin jos välillä ostatte muutakin kun ruokaa ja vaippoja.. Meillä (5lärviä) kuluu rahaa ihan kamalasti pelkkään ruokaan, kun kaupassa käydään monta kertaa viikossa, välillä monta kertaa päivässä ja aina ostetaan jotain turhaa ja ylimääräistä (lue: herkkuja). Ihan tarkaan en summaa tiedä, mutta varmaan 700-800e menee kauppaan.
Nyt kun muutetaan omakotitaloon, on meidän alettava laatimaan jotain budjettia tuolle kaupassa käynnille, ettei kaikki rahat mene turhuuksiin, kun omakotitalossa on kuitenkin erilailla kustannuksia kun rivarissa.
Kaikki ylimääräiset herkut jätetään ostamatta ja kaupassa käydään vain pari kertaa viikossa! (jos alkais vaikka laihtuunkin samalla!)
HIUSTEN LÄHTÖ:
Mulla on -ihme kyllä- pysynyt tukka päässä tosi hyvin ja erittäin hyvässä kunnossa kaiken lisäks! ..ja kasvaa kovaa vauhtia..
Aiemmilla kerroilla imettäessä tukka lähti melkein tupottain. Aina aamulla oli tyynyllä paljon hiuksia.
Meillä tosiaan syödään paljon, mutta kun pojalle maittaa niin mikäs siinä.. ja kyllä sillä kasvutahdilla täytyy tietysti paljon syödäkin (10cm/3kk)!
Meillä on muutama yö ollu tosi rikkonaisia ja välillä tekis minunkin mieli lykätä pojalle tissi suuhun, kun ei auta tutti eikä maito. (en oo imettäny pariin viikkoon, joten tuntuis aika hassulta)
En tiedä vaivaako kuumuus vai tuleeko hampaita, mutta joku yöunia häiritsee.
Tutti meillä kelpaa välillä vain kun väsyttää. Hereillä ollessa tuttia ei tarvita ollenkaan ja joskus nukahtaa ilman sitä (niinkun just nyt).
Millasilla vaatteilla ootte nukuttanu vauvaa näillä helteillä?
-meillä on päällä ollu vaan vaippa tai ihan ohut ja vähän reilun kokoinen t-paita.
Peittona on pidetty sideharsoa ja senkin poika potkii yleensä pois päältään.
nyt menen ripustamaan pyykkiä, kun sängyssä tuli uni!
mammutti ja Peetu
RUOKAKAUPPAAN meillä uhrautuu kuussa kans jotain 600-700e, sanoo s-etubonus laskelmat kuukausittain..
mukana on kyllä noin 80e dieseliä, ja kaikki se, mitä s-marketista ostetaan, eli saippuat, pyykinpesut, 2 vintiön vaipat, vastike..
totuus varmaan lähempänä sitä 700e kuitenkin.
4 henkinen perhe meitä on, kaksi aikuista ja kaksi lasta, sekä kissa ja koira, ja ne elukatkin ruokitaan s-marketin sapuskoilla.
vähän enemmän jos suunnittelisin, ja ostaisin vähemmän puolivalmisteita ja etenkin herkkuja, niin voisi tuosta ainakin joitain kymppejä pudota pois.
VAUVAN RUOKAILU menee meillä niin, että Sisu syö lounaalla kasvissosetta, määrä sen mukaan mikä maistuu, eli ehkä reilu puoli desiä.
sitten välipalana maitoa, päivällisellä maitoa tai hedelmäsosetta, ja iltapalalla siinä klo 20 joko hedelmäsosetta (jos ei päivällisellä syönyt) tai velli-maitoa.
seuraavalla syötöllä puolilta öin velli-maitoa, ja aamuyöllä maitoa, kuten sitten aamullakin, ja mahdollisesti vielä aamupäivällä ennen lounasta, jos on tarvis.
velli-maitoon oon laittanut puolet maitoa ja puolet joko maissi- tai peruna+porkkana-velliä.
velliä olen yritänyt antaa ihan vellitutilla lantraamatta maidolla, mutta vellitutista kai tulee aika reippaasti sitä evästä, niin se virtaa pitkin poskia ja kaulaa, ja poika kakoo.. ei oikeen onnistu.
TURKKI.. tukkaa lähti tukoittain alkuraskaudessa, sittemmin ollut ok.. paitsi nyt. tuntuu että olis taas joku sulkasato meneillään. ja mä en imettänyt kuin osittain, ja kokonaista 3 viikkoa, kun maito ei vaan noussut.
pitäisi varmaankin ottaa taas vitamiinikuuri.
YÖ-VAATTEET kuumalla kelillä on olleet vauvallakin vähäiset.
lyhythihainen body, ja peittona pelkkä pussilakana.
nyt kun on alkanut viiletä, niin tänään jo perus-yöppäri pitkine hihoineen ja lahkeineen, ja sukat. peittoa sen mukaan, että onko hikinen vai viileä niskasta, tai levoton uni.
mites muut, onko teillä menkat alkaneet, ja millä menestyksellä?
minä kuvittelin olevani fiksu, ja varasin ajan neuvolaan..
mulla oli jo tiputellut noin 5 viikkoa, eikä kuukautiset vaan älynneet alkaa.
sitten oli jälkitarkastus, ja pyysin lääkäriltä e-pillerit, kun tää akne on selässä niin järkky, ja jos vuodonkin saisi säännölliseksi.
(ehkäisyähän en tartte, sisu on IVF-vauva)
sain 7 päivän kuurin keltarauhashormonia, että saadaan kuukautiset kunnolla alkamaan, ja sitten ekana vuotopäivänä piti ottaa eka pilleri.
keltarauhashormoni toimi hyvin, eli tiputtelu lakkasi viikoksi, ja kunnon kuukautiset alkoivat, kun ne tabletit loppuivat.
sitä saa mitä tilaa. nää kunnon kuukautiset on nyt kestäneet sitten jo kolmatta viikkoa.
e-pilleriliuskassa on enää pari päivää jäljellä ja minä vuodan edelleen kuin seula, ja lisäksi aivan hervottomia hyytymiä, ja paljon.
etenkin yöt on hirveitä, kun pitää 1,5h välein vaihtaa, ja silti aina fuskaa.
kuukautiskipuja ei sentään ole..
onhan mulla normaalistikin aika runsaat mensut, ja neljästä keskenmenosta kaksi on kaavittu, ja kaksi on vuotanut spontaanisti, ja olen ennenkin synnyttänyt, mutta silti, eipä ole tämän sorttista ikinä ollut. =(
säännöllinen kierto tää kai sit jollain tavalla on, kun koko kierron vaikuttaisi vuotavan?.. =/
huomenna on asian tiimoilta lääkäri neuvolassa. saas nähä mitä lääkäri sanoo. (toivottavasti ei anna lähetettä kaavintaan, vaan olis joku muu konsti)
vauvojen ruokailusta vielä.. teettekö itse soseet, vai ostatteko kaupasta?
minä teen peruna- kasvissoseet, ja myöhemmin lihat mukaan, ja ostan etupäässä vaan hedelmäsoseet. (sekä maissisoseen, kun siitä en esikoisen aikaan saanut hyvää itsetehtynä, niin nyt ei viitsi edes yrittää.)
kun on pakastin, niin saa pienellä vaivalla edullisesti perussoseita tehtyä.
kun puurojen aika koittaa, niin hienonnan hiutaleet tehosekoittimessa purkkiin, ja annostelen siitä sitten puuroannoksia jotka valmistan mikroaaltouunissa, sitten lisään mauksi hedelmäsosetta.
ne kaupan puurot 2dl pakkauksissa (kuten vastike) on kyllä ehdottoman hyviä hoitolaukkueväitä! voi tarjota huoneenlämpöisenä (toisin kuin kasvissose, maistuukin hyvältä viileänä) ja pitää nälkää paremmin kuin hedelmäsose, että ainakin paria laatua kaupan puuroa otetaan maistatukseen, että sitten kelpaa kun ruokaillaan muualla kuin kotona.
ja ikenien kutinasta. suu kutiaa ihan selvästi, mutta ikenet eivät vielä ole ainakaan selvästi pullistuneet pyöreiksi, että ei ihan ensihätään ainakaan meillä tarvitse hampaita odotella putkahtavan.
nyt nukkumaan..
-ennis- ja sisu 3,5kk
Ja taas on alkanu uus viikko. Menee viikot niin nopsasti pojan kanssa ja vielä kun on ollu niin mahtavia ilmoja.
Mä oon ollu aivan ihmeissäni eilen ja tänä iltana. Päätin kokeilla eilen, että poika nukahtais omaan sänkyyn. Sehän on nukkunut nyt kauan meidän keskellä. No tehtiin eilen aivan normaalisti iltatoimet ja poika söi iltaruuan. Laitoin sen sitten omaan sänkyyn, tutin suuhun, harso nuskittavaksi ja peittelin hyvin. Tulin sitten olohuoneeseen istuskelemaan ja meni 5-10 min. niin poika oli nukahtanut ja tänä iltana sama homma. Oon aivan ihmeissäni kuinka voi nukahtaa noin helposti. Ajattelin, että kyllä tulee monet huudot ennen unen tuloa, mutta ei. Kumpa vaan jatkuisi tähän malliin. Oli vain tosi outo nukkua kun tino ei ollut vieressä tuhisemassa.
hiuksista- Mulla on kyllä pysyny hyvin päässä, ainakin vielä :)
No mutta jospa itekkin menis makkarin puolelle kattomaan telkkua.
-Hanna ja Tino-
...ja kun poika nukkuis, niin minä fiksu valvon..!
Ihan järkytyin kun raavin tuossa sohvalla päätäni kun kutitti (hyttynen taisi pistää) ja ihmettelin kun sormukseen oli jäänyt hiuksia.. niitä olikin selkänoja täynnä mun takana!!
Eli joudun ottaan takaisin sanojani hiusten osalta..: Niitä lähtee ihan pirusti!!
En oo varmaan viimeaikoina harjannut hiuksia...En oo ainakaan huomannu aikasemmin, että näin kamalasti lähtee kerralla....aaaapuuuva!
Mutta josko lähtis kokeileen itekin unta.
m&P
Täällä on tänään tällainen viileä (ukkosta kylläkin luvattu) harmaa päivä, joten taidamme uhrata sen kaupassa ja neuvalassa käyntiin. Tästä sujuvasti päästäänkin sitten galluppeihin eli
KAUPPALASKUT: Meillä siis 5 henkinen perhe+koira ja lapset ovat kotihoidossa eli meillä syödään 5 kertaa päivässä ja ruokaan menee rahaa vähän vaihtelevasti n. 600-800 ¿/kk. Tuohon summaan kuuluu enemmän tai vähemmän kaikennäköistä muutakin kuin ruokaa. Viimeviikolla esim. uusi pyöräilykypärä. Yleensä mä käyn kerran viikossa joko prismassa tai citymarketissa ostoksilla ja täydennämme viikonmitaan sitten tarpeen mukaan maidoilla yms. lähikaupan antimilla.
VAUVAN RUOKAILU meillä syödään edelleen pelkkää tissimaitoa ja sitä menee nyt huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin eli päivällä syödään vain 3 h välein (tosi vähän kerralla) ja yöllä syödään sitten pari kolme kertaa. Saas nähdä tänään kuinka paljon Ronja on kasvanut ja mitä mieltä neuvolassa ollaan noista soseiden aloituksesta. Veikkaan kuitenkin että me ainakin kuukausi vielä odotellaan.
Sitä pitikin vielä kysyä että, ettekö anna maitoa lainkaan silloin kun annatte soseita tms.? Mulle on aikaisempien lasten kohdalla neuvolasta sanottu et täytyy ensin antaa soseita sen verran kun tahtoo (siis alkuun vähän kerrallan ja myöhemmin esim. se purkillinen) ja sit vielä maitoa päälle. Onkohan tämä systeemi taas sitten vanhanaikaista tietoa?
HIUKSET: Mulla oli karvanlähtö aika silloin heti synnytyksen jälkeen, jolloin meni viemäri melkein tukkoon kun pesin hiuksia, siis niitä lähti ihan tupoittain. Nyt on onneksi jo tasaantunut, mutta ei mun hiukset mitenkään loistokunnossa ole.
YÖ-VAATTEET: Mä olen pitänyt kuumilla keleillä sellaista shortsimallista bodyä ja lakanaa ja tavallisesti sitten sellaista tavallista kokoyökkäriä ja peittoa.
MENKOISTA: Mulla ei ole alkanut eikä kyllä varmaan sitten alakkaan vähään aikaan. Eilen kävin laittamassa hormoonikierukan ja se kun suurimmalta osalta käyttäjistä jättää nuo menkat kokonaan pois, lääkäri sanoi että näin mitä luultavimmin tulee kohdallani käymään.
SOSEISTA VIELÄ: Joku (sorry, nyt unohtui nikki ihan kokonaan) sanoi että kasvissose ei maistu kylmänä, meillä nuo edelliset lapsukaiset vetelivät ihan onneissaan tuota kasvissosetta kylmänä. Aina jos autossakin tuli matkalla nälkä niin tuo sose maistui parhaiten hätäavuksi. Meillä ei kyllä hedelmäsoseita sitten ole syötykään kun puuronseassa.
No nyt mä lähdenkin sitten jo aamupalan laittoon, Ronja nukahti tuohon jumppamatolle jälleen niin täytyy siitä hänet kerätä vaunuihin jatkamaan unia.
Ronjasta on muutenkin tullut NIIN kiltti vauva. Meillä ei päivän aikana itketä varmaan edes minuuttia. Ainoat itkut taitaa tulla silloin kun tullaan kylvystä pois ja Ronjahan ei sieltä millään malttaisi pois tulla. Muuten on niin tyytyväinen vauva, ai niin, meillä naurettiin ekan kerran eilen ääneen =) Oliskos tämä tyyntä ennen myrskyä...?Onko muilla vauvat nyt rauhallisia vai vaativia?
No palailen kertomaan sitten vielä ne neuvolakuulumiset myöhemmin, nyt tekemään kauppalistaa...
T.Kaisa ja Ronja (huomenna 3 kk)
menkat,ruokalasku,yöpuku,tukka,vaativa vauva...
Eli kolmas kuukausi minipillereitä menossa, täysimetys ja menkoista ei havaintoa. Kerran oli jo sen tyylistä jomotusta että odottelin alkaviksi mutta eipä mitään tapahtunut. Saisivat pysyäkin poissa vielä loppuvuoden, sitten varmaan saa jäädä taas ehkäisykin :-)
Meidän S-bonuskortilla tulee ostoksia aika usein se tonni kuussa, mutta mukana on kahden auton polttoaineet (jota menee paljon kun mies ajaa 300 km päivässä) ja nyt taloprojektin aikana myös Agrimarketista ostetut rakennustarvikkeeet. Mut noin 550 e on Prismasta ostettua ruokaa, satunnaista miehen vaatetta, vaippoja (nyt on aloiteltu kestoilua joten ne kulut tipahtaa) ja " pienrautatavaraa" (mies kiertää sen ruuvi ja mutteri osaston joka kerta kun ostoksilla ollaan ja ajoittain jotain pienkoneita tms tarttuu mukaan). Ihan pelkkä ruokaosuus siis lopulta suht edullinen niin kauan kuin minä kokkaan. Mies kun laittaa niin syödään tyyriimmin.
Yöpukuna vauvalla oli helteelläkin haalari, mut ei sitten lainkaan enää peittoa tai lakanaa päällä (en yritä peitellä kun potkii vietävästi. ja vauvan huoneen ikkuna yötä päivää auki koko kesän ilmoista riippumatta). Vaunuissa pelkkä lyhythihainen body yllä, eilen myös puolpotkarit.
Tukka on täälläkin alkanut harveta. Nyt harkitsen parinkymmenen sentin poisleikkuuta mutta en vaan vielä uskalla. Vauvakin sitä aina repii vaikka olis tukka kiinnikin joten hiukan oli lyhempään kuontaloon kaipuu.
Helteilllä vauva on tuntunut vaativammalta, oli varmaan tukalaa kaikilla. Kitisi selvästi välillä sylivajetta,muttei sitten tietenkään viihtynyt hikisessä sylissä. Mies on ollut pari viikkoa poissa joten olen ehkä ollut itsekin väsyneempi jolloin vauvakin on tuntunut työläämmältä. Mutta voi sitä hymyä jonka isi sai kotiin tullessan. Ensin vauva katseli sylistäni miestä kahden viikon sängessään, hymyili ja painoi ujostelevan oloisena päänsä mua vasten. Sitten vein hänet suihkuun iskän ajettua partansa pesuhuoneessa ja vauvan naama oikein kirkastui kuin olisi tajunnut että " olihan tuossa tyypissä jotain tuttua äskenkin,mutta nyt vasta kunnolla tunnistin" . Ja tuollaisia kolomosen ronjan harmituskiukkuja meillä tulee useammin eli kun vaikka hakee vauvan jumppamatolta kun ollaan lähdössä jonnekin, niin itku siinä usein parahtaa. Tuntuu tyttö tietävän tarkkaan mitä tahtoo ja mitä ei.
Nyt laittautumaan neuvolaan, joka on klo 9. Vauva nukkuukin vielä mutta eipä ole äidilläkään päällään kuin kylpytakki. 10 min kotiovelta ja ollaan perillä.
Nautitaan vaihteeksi viileämmästä pilvisestä päivästä!
äippä + pinksu 4kk
eli toistaiseksi täysimetys ja saa vielä kk päivät ollakin. Mut hedelmäsoseet aion ostaa ja muut tehdä itse.
Pikaisesti pinoon.. vauva on mummon kanssa kävelyllä ja esikoinen päikkäreillä, joten pikaisen pinoutumisen ehtii tähän väliin ottaa..
HIUKSET: mulla on pysyny päässä :) kampaamokäynnit tosin ovat jääneet tavallista vähemmälle ja mietinkin eilen suihkussa käydessäni että olisi jo varmaan aika pätkäistä muutama sentti poissa kun ovat jo peppuun asti.
MENKAT: on alkanu.. taisi olla pari viikkoa jälkivuodon loppumisen jälkeen. Nyt jo säännöllisesti tulevat.. taas tällä viikolla senkin huvin aika olisi :/ olen erittäin kärtty ' siihen aikaa kuukaudesta' ....
KAUPPALASKU: ei mitään tietoa, olen sellainen tapashoppailija että saatan päivittäin/joka toinen päivä ostella jotain 10-30e edestä ja kerran viikossa kauppaan uppoaa kutakuinkin 150e.. eli kuussa n. 600. Nelihenkinen perhe ollaan.
Vaan nyt kytsimään taas huuto.nettiä,joskos mun tarjous olisi edelleen se ykkönen ja saisin pian rattaat! Mukavaa päivänjatkoa
-Henna ja tytöt-
Ulkona on ikävän harmaa ja sateinen ilma, toivottavasti tulis sitten oikein kunnon ukkosmyräkkä..
Tuossa linkki noihin nimiin http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?sort=ASC&m=9896426&p=&tmode… mikäli joku vielä haluaa katsella. Itse lueskelin äsken mielenkiinnosta ja kyllä on niin ihania nimiä :)
Mitäs meille, kuuluu hyvää. Nukutaan kunnolla ja syödään hyvin. Viivi kun on esikoinen niin on alkuun ollut hankala miettiä mitä pistää päälle kun ulos lähdetään. Vallan mainiosti on riittänyt puolpotkarit/sukkahousut ja t-paitabody, tarpeen mukaan ohut takki ollu päällä. Niin ja myös jonkun sorttinen pipo ja kengät tai sandaalit ;)
Viime lauantaina oli kauhee hälinä kun mulla oli hoidossa kolme pikkuista (1-, 3- ja 5-vuotiaat) ja kun tuo nuorin noista itki koko ajan eikä nukkunu pahemmin.. Ilmeisesti vierasti kun ei ole ollu kummintädillä yökylässä pitkään aikaan. Tais olla muistaakseni viimeks syksyllä ennen koulujen alkuja, kun en mielelläni ottanu raskausoireiden tähden.. Niihin aikoihin oli kovaa päänsärkyä..
Eilen sitten sisko (18v) ilmotti joutuneensa sairaalaan vatsakipujen tähden. Kysyi jo sunnuntaina multa et mitä voi olla ja eilen meni tk-päivystykseen. Eipä tullu mieleen että näin nuorella vois olla sappikiviä.. (??) Aamusta ei vielä tienny et onko tulehdus vaiko tukos ja joutuuko leikkaukseen.. Nyt odotellaan. Ilmeisesti mennään Viivin kanssa sitten kattomaan kummitätiä.
MENKAT alkoivat lauantaina ja toivoisin jo nyt olevani taas raskaana ettei tarvitsisi tätä rumbaa.. No ei nyt ihan vielä, ehkä vuoden päästä sitten (olikos se vauva0207 joka suunnitteli samaa?). Mulla siis vuotaa kuin härän kurkku ja koko ajan sais olla vaihtamassa sidettä. Vuoto on niin runsasta et aiheuttaa huimausta ja väsymystä. Eilen huusin ja raivosin koko päivän miehelle ihan mitättömistäki asioista - voi raukkaa! Aikoinaan sain harmonet pillerit 12 tai 13-vuotiaana kamalan vuodon ja kipujen tähden, nyt ei taas ole kipuja. Suunnittelin käyttäväni edelleenkin harmonettia, mut ne ei sovi imettäjälle niin pyysin terkkarilta toista merkkiä. Tk soittaa puolen päivän aikaan ja sovitaan sitten mitä saan seuraavalle kierrolle.
HIUKSET on ja toivottavasti pysyy.. Mulla tosin aina lähteny paljon hiuksia niin en ole siihen reagoinu enempiä nyt. Ens kuussa olis tarkotus
käydä parturissa värjäämässä ja leikkaamassa. Tyvikasvua nyt reilut 15 senttiä ainakin.
VAUVAN RUOKAILU aamulla desin verran (puol purkkia) sosetta ja maitoa. Päivisin mennään normaalisti pelkällä rintamaidolla, mut välistä tulee annettua hedelmäsosettakin. Illalla edelleen joko 100ml maissi- tai 70ml perunaporkkanavelliä, sen lisäks vaatii vielä tissihörpyn. Yöllä max. kaks syöttöä. Miehen mielestä Viivi tarvis enemmänki kiinteitä, ja oon kyl samaa mieltä, mut haluan vielä odottaa sen pari viikkoa et 4kk tulee täyteen. Teenkö väärin kun odotan? Nyt ostan kaikki soseet ja vellit kaupasta valmiina, mut kun aletaan syömään enemmän niin vellit jää pois - puuro tilalle ja kaikki muut teen itse paitsi hedelmäsoseet. Ja pakastus onnistunee jo kerätyis pilttipurkeis. :)
KAUPPALASKU on meillä suht pieni normaalisti. Meillä ei enää ole eläimiä, kun toinen kissa oli kovin yksinäinen sen toisen lähdettyä niin luovutettiin sekin uuteen ja toivottavasti mukavaan kotiin. Siellä on ainakin tilaa liikkua ja toinen kissa seurana. Hupi- ja herkkuostoksineen kauppaan menee ehkä +/- 400e/kk, me ollaan kolmihenkinen perhe. Kesällä menee tietysti enemmänki ja sitten joulun aikaan vielä enemmän kun ostellaan lahjoja.
Ja lahjoista tulikin mieleen: MITÄ OSTATTE MIEHELLENNE SYNTÄRILAHJAKS? Mun on kullalla ens kuussa synttärit ja olis kiva muistaa kunnon paketilla kerrankin ;)
Jaahas, jos menis juomaan vielä kupposen kahvia ja lukee SK:sta tuosta Tiilimäen surmasta (on se niin järkyttävää kun oman ikänen surmaa julmasti jalkajousella!!), samalla paikkakunnalla kun asutaan...
Mukavaa viikkoa kaikille,
Heidi & Viivi (3,5kk jo)
unohtu muuten kysyä et JOKO MUUT VAUVAT VIERASTAA?
Viivi vierastaa satunnaisesti joitaki ihmisiä ja eilen meinas itku tulla kun isi meni neidille höpöttää. Sama mulle tänään kun sylissä juttelin selkäpäin eikä neiti nähnyt äitiä..
Nyt vaihtaa sittenkin kakat..
Tulipa taas sekin reissu tehtyä. Täti on sellainen ihme höpottäjä, puhuu äidillekin kuin vauvalle. En niin nauti niistä käynneistä kuin sen takia, että saa vauvan uudet mitat. Ja olihan sitä painoa tullut melkein kilo kuukaudessa ja pituuttakin kolme senttiä. Käyrillä mennään, vaikka muiden mittoihin verratessa taitaa meidän pimu olla sieltä pienemmästä päästä niinkuin meidän suvun kaikki naiset vaikka isänsä olisivat mitä köriläitä.
VIERASTAMINEN: Satunnaisesti ollut viimeisen kk aikana itkun tirautuksia vieraista naamoista, mutta äkkiä ohi menevää onneksi. Aikaistahan tämä vielä on. Lähinnä vierastaa jos herätessä on edessä vieraampi naama. Kukapa meistä siitä tykkäisi?
MIEHEN SYNTTÄRI on onneks joulukuussa ja uusin Paasilinna ilmestyy aina ennen sitä joten lahja on joka vuosi selvillä :-)
Nyt ruuanlaittoon kun vauva nukkuu.
Ai niin, onko muilla niin valtavasti vauvanvaatteita, että jotain jää jo pitämättäkin? mä just vedin aamulla vauvalle päälle äp:n piiperopotkarit ja huomasin että ne just ja just enää mahtuu. Ekaa kertaa nyt päällä kun muutakin vaatetta on niin paljon. Meillä ei yhtään pidetä liian isoja/pieniä kun just sopiviakin on joka koossa paljon! Jos toinen vauva saadaan niin pakkausta ei missään nimessä enää tarvita.
äippä + pimu 4kk
Moi Helmet!Pitkästä aikaa taas tulin pinoutumaan, toki lueskellut olen juttuja päivittäin :)
Me ollaan ulkoiltu tosi paljon, kun on säät olleet mahtavat.. Tänään sataakin sitten ihan kunnolla viikon aurinkojakson päätteeksi. Viime yönä meillä nukuttiin 12h putkeen heräämättä.. Luulis nälän herättävän, mutta ei, uni vaan maistu. Minä jo suurin piirtein maitopullon kanssa olin sängyn vieressä seisomassa ja oottamassa, että milloin herää syömään. Mulla itselläni taas on ollut uni vaikeuksia jo viikon ajan, olen nukkunut vain noin 3h yössä, en saa unta jostain syystä. Alkaa jo olla aika uupunut olo :(
MENKAT: Mulla alkoi viime kuussa ja heti ensiksi vuoti sen 3 viikkoa ja sit oli puolentoista viikon paussi ja nyt taas tiputtelee silloin tällöin vähän.. Itseäni vähän huolestuttaa, miksi niin sekaisin on kierto, mutta pitää nyt katsella vielä jos se siitä rauhoittuisi.
HIUKSET: Nyt mulla on vasta alkanut lähteä hiuksia päästä solkenaan. Apua! Vasta pari viikkoa sitten mulla oli kauniit ja hyvinvoivat hiukset mutta nyt näyttää kamalalta. Mulla on pitkät hiukset ja jos raskin, niin leikkaan lyhyemmäksi... Pakko kohta leikatakin, jos tätä menoa hiuksia lähtee...
VIERASTAMINEN: En ole huomannut ainakaan. Mutta jos on enemmän ihmisiä ympärillä häntä katselemassa niin hätääntyy ja alkaa itkemään. Mutta sehän on kai enemmän jonkin asteista pelkäämistä, enemmän kuin vierastamista...
KILTTEYS: Ukko on todella kiltti vauva. On päässeet vanhemmat helpolla, niin on Ukko kilttinä ollut. Mutta saas nähä sitten tulevaisuudessa minkälainen tuittupää herrasta kehkeytyy. No toivotaan, että tulis vanhempiinsa, myö ollaan aika lepposia yleensä.
VAUVANVAATTEET: Meillä jopa ihan käyttämättömiä on jäänyt pieneksi :( Juuri näitä äp:n vaatteita ei kaikkia tullut käytettyä, kun ne oli alimpana laatikossa ja ne vaan unohtui, eihän ne nyt mahdu enää pienimmät päälle...
KAUPPALASKU: Ei mitään hajua. Me kans keskitetään S-kauppoihin. Prismalla käydään ostoksilla. Mut ostetaan niin paljon muutakin, että en voi sanoa miten paljon ruokaan menee.. Meidän perhe on vielä aika pieni (äiti+isi+vauva) joten en usko että yli 500 euroa ainakaan. Pitääkin käydä katsomassa tuolta netistä s-tilin ostot.
HEIDI: Joko teillä on toinen vauva suunnitteilla? Meillä kans oli sen suuntaisia ajatuksia, mutta varmaan odotellaan vuosi-pari.. Mutta toiveissa olisi lähitulevaisuudessa leikkikaveri meidän Ukolle. Eihän sitä koskaan tiedä milloin sitten :)
Nyt pois palstatilaa viemästä!
~Henniina ja Ukko 3,5kk
Heipä hei! Piti taas tulla kirjoittelemaan, kun ruokailusta olitte puhuneet. (Muistinvirkistys kaikille minusta; eli kirjoittelen enskojen pinossa, mutta seuraan aina kun ehdin myös tätä pinoa, koska jäi o-ajalta tavaksi. LA oli 19/02, mutta Artusta tulikin sitten maaliskuinen 05/03.)
VAUVAN RUOKAILU Mammutilla kuulosti asiat olevan osittain melko samalla tavalla kuin täälläkin, eli lopetin imettämisen myös parisen viikkoa sitten (ja sitä nyt ikävä...). Korviketta on mennyt ihan laitokselta tulosta asti, ja kiinteitäkin maisteltu jo aikamme. Meillä menee 1/4 purkkia pe-po-sosetta aamulla, ja päälle jotain hedelmäsosetta (maisteltu luumu, päärynä, persikka ja ruusunmarja). Illalla sama juttu. Velliä menee illalla 130ml ja seuraavan pvn aamupäivällä se loppu 70ml. Muuten korviketta kuluu 800-1200ml/vrk, eli hyvin vaihtelevasti. Useimmiten se ~950ml.
Maitoa olen antanut aina yleensä soseen päälle, kuten KOLOMOMEN kyseli. Muuten maitoa menee meillä 2-4h välein.
Yöllä Arttu herää vain kerran syömään. Menee nukkumaan n.20-21, herää n. 2:30 ja nousee ylös jo kuuden jälkeen. Yöt nukkuu hyvin.
Olen ajatellut lisätä sosemäärää vasta tuon " maagisen" 4kk iän tullessa täyteen, mutta siihen asti noilla mennään.
MAMMUTTI, jännä, että teilllä nlassa sanottiin puurosta noin! Mulle just sanottiin 3kk nlassa, että viljat mukaan vasta 6kk, ja silloinkin kauralla aloitus. On kuulema aiheuttanut Ruotsissa keliakiaa, kun tuollasille jo Arttua pienemmille on alettu antaa viljoja... Ota näistä neuvoista nyt sitten selvää! Onneks on oma maalaisjärki päässä ;) Muuten kiinteiden aloituksesta ei sanonut muuta, kuin että ei kauhean isoja annoksia tarvitse alkaa antamaan enenn 4kk, että sitten katotaan nlassakin enempi sitä ruokapuolta. Mutta neuvojahan on yhtä monta kuin ihmisiäkin :) Huvittavaa vaan, että miten voikin aina tulla niin päinvastaisia neuvoja... Laitoksellakin ensin tulee 1 kätilö: " ei tuttia!" , ja puolen tunnin päästä toinen. " anna sille tutti!" ... :O Ja samantapaisia juttuja on sattunut monia.
Mutta taidanpa minäkin kyllä puuroja kokeilla jo ennen 6kk... :)
Meillä muuten en uskalla ihan heti enää pelkkää hedelmäsosetta antaa. Kerran annoin päivällä, ja sen jälkeen aamu-ja iltaruokailut oli 3 kertaa kamalaa raivoamista kasvissoseelle! :) Meitä miehen kanssa niin nauratti: ensin annoin kasvissosetta, kamala parku --sitten päärynää, alkoi maiskutus --kasvista, parku --päärynää, maiskutus.. jne. Oli se hassu! :)
Soseet olen nyt ostanut (kaikki 4kk soseet Tarjoustalossa 24s, Prismassa vellit 39s.), mutta kun niitä alkaa enempi menemään, niin nuo lämpimät soseet aion tehdä pitkälti itse.
HIUKSET lähtee mulla sitä vauhtia, että juhannuksena olen varmaan kalju...
KAUPPALASKU...no, on ollut meillä aiemmin niin valtaisa, etten viitsi edes laskea. Nyt muutettiin omakotitaloon, ja oli pakko tehdä kk-budjetti, mihin varasin ruokakauppaan 500e - ei varmaan tule riittämään...
Että sellaista pikaisesti täältä. Artun mitat syntyessä 3512/52 ja 3kk 7590/64,5. Eli hyvin kasvaa, muttei ole kuitenkaan mikään punkero, vaikka äkkiseltään voisi niin luulla noista mitoista... Posket on pulleat ja hieman reisissa makkaraa, muuten oikein sopusuhtainen ja hieno nuorimies! :) Osaa kääntyä mahalta selälleen hienosti, ja kohta kääntyy selältä mahalleen (terkankin mukaan). Tarttuminen on nyt kovasti opettelun alla.
Mutta nyt siivoamaan!
Pi-Ki ja Arttu 3kk
Ja taas nopsasti... Kohta varmaan vaunut heiluu ikkunan takana :-)
Menkat: Ei oo vielä alkaneet. Ja toivottavasti ei ihan alakaan. Esikoin jälkeen alkoi jo 3,5kk:n kuluttua synnytyksestä.
Hiukset: Irtoilee...
Kiltteys: Alma on rauhoittunut aika lailla tuon 3kk:n jälkeen. Tuntuu tällä haavaa varsin säyseältä tapaukselta. On tosin " värkimpi" kuin sisarensa aikoinaan. Mm. koska pullo ei kelpaa, eikä se tutti.
Kiinteistä: Meillä oli tänään neuvola ja sieltä sanottiin, että puurot voi aloittaa 5kk:n iässä. Siihen saakka noita kasvismössöjä ja hedelmiä. Perunat olen itse keittänyt, päärynäsoseen ostanut ja että tuo päärynä on herkkua!!!
Ja mittoja: paino 5920g, pituus 63cm. Eli aika pieni 4-kuiseksi. Kai.
Meilläkin Alma on itse alkanut nukahtamaan sänkyynsä illalla, eikä vaunuissakaan enää karju ennen nukahtamistaan. Mutta yöllä heräillään USEIN tissittelemään. Viime yönä neljästi 22-06 välillä. Mua väsyttää...
Nyt Etuovi.com:iin asuntoja katselemaan :-)
-Timbe ja uinuva Alma 4kk
Mulla olis toiveissa toinen lapsi pienellä ikäerolla, ja näin meijän lapsiluku olis pitemmäks aikaa täynnä. Mies tosin pistää vastaan (ainaki vielä).. Ja mä haluan keskittyä vielä jonkun aikaa rauhassa tähän esikkoon ennen noita mahd. raskausoireita taas..
Huomenna tk-lääkärille päivystykseen keskustelemaan tuosta vuodosta. Ja aivan varmasti saan pillerit jotka sopii myös imettäessä. Käyttikö joku? Mitä merkkiä?
Tässä pe-suun linkki:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10501593&p=3&tmode=1&smod…
Pitkästä aikaa on aurinko pilven takana..
Nyt ehtii taas tehdä vähän sisälläkin hommia ja istua välillä koneellakin, kun ei ulos oo niin kova hinku!
Eilen illalla kävi kunnolla ukkonen, vaikka salamoita en nähny, mutta olin ihan innoissani kun jyrähteli! Tykkään ukonilmasta ja toivon aina oikein kovaa myräkkää kun se on tulossa!
Mukavasti ilma raikastu kun sato.
KIINTEISTÄ:
Minä aloin antaan kiinteitä ilman neuvolan ohjeita. Neuvolasta sain sit ohjeeks antaa jo puuroakin, kun kuulemma nykyään ei tarvitse niin tarkaan kytätä niitä ikäsuosituksia niissä purkeissa vaan kaikkea voi antaa!
Meillä syödäänkin jo aika paljon noita soseita ja puuroa;
Aamulla puuroa, päivällä jotain " lämmintä" ruokaa (peruna-porkkana-maissisosetta) ja päälle vähän hedelmäsosetta ja iltapäivällä sama, illalla puuroa ja iltavelli ennen nukkumaanmenoa....ja silti poika herää yöllä syömään ainakin 2kertaa!
näin meillä, nyt tarvii mennä tekeen jotain kotihommia..
mammutti ja Peetu 3kk