Missä olit ja mitä teit sinä hetkenä kun kipeät synnytykseen johtavat supistukset alkoivat? ev
Kommentit (14)
Tapettiin miehen kanssa aikaa (yliajalla oltiin jo) ja pelattiin pasianssia tietokoneella. Jouduin aloittamaan monta kertaa pelin alusta kun alkoi tulla suppareita, jotka vei keskittymiskyvyn... Mies tuli jossain vaiheessa katsomaan, mitä ihmettä läähätän makkarissa =)
Toisella kertaa olin synnytyssalissa, kalvot oli just puhkaistu ja siitä se sitten heti alkoi.
Yritin ottaa pikku- unet, mutta en pystynyt. Mies oli lähdössä iltavuoroon.
Kaikki kolme synnytystä ovat alkaneet lapsivesien menolla. Supistukset alkoi vasta sairaalassa.
Ensimmäisessä synnytyksessä heräsin kotona lapsivesien menemiseen, toisessa heräsin supistuksiin ja sinnittelin kotona mahdollisimman pitkään. Kolmannessa olin juuri nukahtanut kun alkoi hillittömät tuskat. Pari tuntia sinnittelin, kunnes mentiin sairaalaan.
Soitin sitten miehen 40 km:n päästä töistä kotiin ja odotellessa kärvistelin sohvalla kaikissa siinä tilanteessa mahdollisissa asennoissa... niitä ei montaa ollut=)
autolla sairaalaan. Molemmilla kerroilla vedet menneet ja on lähdetty heti, jo ennen supistusten alkua. Nopeat synnytykset takana.
Kuopusta odottaessani nukuin sikeästi. Ensimmäinen supistus meni vielä unessa (" rakensin sen siis uneeni" ) mutta seuraavan supistuksen tullessa olin jo ihan hereillä ja kolmannen tullessa 3min myöhemmin olin herättänyt jo miehenkin ja noussut ylös. Tuntia myöhemmin olimme sairaalassa:-)
Lapsivesi oli mennyt ja olin soittanut synnärille, josta sain ohjeet odotella supistuksia kaikessa rauhassa.
Aamuyöstä lähtien oli tullut pieniä, ei niin kipeitä supistuksia. Nukuin koko päivän ja iltapäivällä alkoivat kipeät supistukset. Illalla klo 19 aikaan lähdettiinkin sitten sairaalaan.
oli jo edellisenä yönä mennyt limatulppa ja supistellut yön ja aamun 15 min välein. Sitten lakkasi muutamaksi tunniksi ja alkoi saunan jälkeen uudelleen sellaisella intensiteetillä että tiesin että nyt se ei enää lakkaa. Pistin miehen nukkumaan ja valvoin itse olkkarissa kokeillen eri asentoja ja heiluttelin lantiota, kävin suihkussa (ei auttanut yhtään). 5.30 lähdettiin sairaalaan.
Toisella kerralla oli yö ja nukuin.
1. Bussipysäkillä (lähdössä sairaalasta kotiin kohdunsuun kypsyttelyn jälkeen)
2. Kotona 2-vuotiaan esikoisen kanssa (ulkoiltiin ja minä vahtasin kellosta supistusten välejä, nojasin puunrunkoon, kun oikein juili)
3. Citymarketin perjantairuuhkassa, olin jo menossa kassajonoon ;-)
Synnytys alkoi lapsiveden menolla.
ja viimein huusin tuskissani vaan lattialla ja sanoin miehelleni että nyt mennään ja takaisin en tuu ennenkuin vauva on kainalossa. Sairaalaan meno hetkestä noin vuorokauden päästä meillä oli toinen tyttö.
Vaiherikas synnytys, ei voi muuta sanoa! Saliin päästiin viimein iltayhdeksältä, kalvot puhkaistiin ja tyttö maailmassa 00.32. Eli loppusuoralla ei mennyt kauaa mutta alku oli mutkikasta...