Onks kukaan käynyt lyhyellä lomamatkalla New Yorkissa?esim. 4 pvää?
vinkkejä kaivattais! haluttais miehen kanssa lähteä ensi syksynä. Ja sitten kiinnostaisi tietää, paljonko lentolippujen ja hotellin lisäksi kannattaa varata rahaa, ettei pääse itku köyhältä sitten paikan päällä? Kiitos! :)
Kommentit (14)
Haluaisin kovasti itsekin käydä NY:ssa.
Kuulemma viikkokin menee erittäin nopeasti, eikä ehdi nähdä/kokea kaikkea.
shoppailupaikat ja julkkistenbongailupaikat, ja jossain Conanin yleisössä olis kiva käydä....ap
veli asui new yorkissa vuoden ja meni joka aamu jonottamaan reilusti ajoissa lippuja conanin show-yleisöksi, onnistui vain kerran pääsemään.
itse kävin viikon reissulla ja voin sanoa että se oli liian lyhyt aika. 12h tunnin lento ja siitä aiheutuva väsymys vei ekan vuorokauden ja loput päivät sai juosta pää kolmantena jalkana vaikka oli ikioma opas mukana (siis veljeni) eikä edes käyty kuin manhattanin nähtävyyksistä murto-osa.
Ja sehän on ihan ihmisestä kiinni miten jaksaa. New Yorkiin saa usein halvalla lentolippuja, joten matka ei siinä mielessä ole kallis, koska liput aika halpoja, joten voi hyvinkin lähteä vain muutamaksi päiväksi. Eri asia jos maksaisi tuhat euroa niin ei sellaiselle matkalle viitsisi lähteä paria päivää varten.
Me tosin mentiin illalla tosi aikasin nukkumaan, eikä käyty iltamenoissa senkään takia, kun oli 1-vuotias mukana. Kiva reissu oli. Rahasta en tiiä, ottakaa nyt riittävästi mukaan ;). Meidän hotelli oli ihan Madison Square Gradenin lähellä, hieno aula, mutta aika kälyset huoneet. Hyvää matkaa!
euro on vahva valuuttaa taalaan nähden joten ostokset edullisia (kaupunkina New York on aika kallis).
Jos tämä on once in a lifetime reissu niin suosittelen varaamaan väh 7 pvää.
Aikaeroa ei kannata säikähtää, yleensä sinnepäin ei vaivaa ainakaan finnairin suorilla lennoilla (lähtee ip ja perillä ip) sillä perillä on klo vasta 17 joten hotelliin ja syömään suoriuduttuaan on pitkä yöuni edessä ja seuraavana aamuna on pirteänä valmis aloittamaan seikkailunsa. Olen itse käynyt nykissä 12 kertaa ja aina finskin lennoilla. Takaisin tullessa aikaero saattaakin vaivata (minulla pahimmilla kerroilla mennyt vko toipuessa), mutta mitäväliä sillä sitten enää on? =)
Kannattaa suunnitella reissu jo etukäteen ettei perillä hukkaa aikaa turhaan ihmettelyyn. Päätätte mitkä on must juttuja ja mitkä toissijaisia. Nähtävyydet näkee aika taloudellisesti kiertoajeluilla (joita järjestetään ajankohdasta riippuen paljon eri teemoilla) Sesonkiaikoina joutuu varaamaan aikaa jonottamiseen melko paljon (ainakin pilvenpiirtäjäkohteet,joihin hissit ja vapauden patsas,jonne mennään lautalla)
Shoppailut saa hoidettua pääasiassa tekemällä päivän matkan johonkin outlet villageen (mun mielestä New Jersey paras). Sieltä saat kaiken mitä eurooppalaisen kannattaakin roudata jenkeistä eli " merkkikamat" jotka meillä hintavia. Manhattanin must outlet on 21 th century Grand Zeron vieressä ja kannattaa poiketa myös TJ Maxxissa,jossa vielä edullisempaa mutta sekavampi kauppana. Muissa paikoissa voi pistäytyä ohimennessä,mutta joista ei enää tee mieli tehdä kauppoja kun on nähnyt mihin hintaan muualta saa. Tosin pitäähän tietysti tuliaiset ostaa Macy´sta =) Muista tulliraja! EU:n ulkopuolelta saa tuoda verottomana n.170 euron arvosta
Julkkisten bongailut voi hoitaa valitsemalla ruokapaikat oikein ja juomalla kahvinsa katukahvilassa jossa näkee samalla ohikulkijat. Tai ottamalla ikkunapaikan. Yhtä vinkkiä on vaikea antaa, nykissä asuu niin paljon julkkiksia (jotka tosin kulkevat limusiineissa tummennettujen lasien takana)
Kerro vähän mistä olet kiinnostunut,niin osaan itsekin vinkittääparemmin
en tiedä...me haluttais lähteä ilman lapsia, mutta koska lapset ovat 3 v ja 1,5 v niin emme halua heitä viikoksikaan jättää hoitoon, ajateltiin että tuo 4 pv olis maksimi. Täytynee unohtaa siis New York :( Itsekin mietin että alkaa kai siellä harmittaa sitten kun aikaa on niin vähän. En ole koskaan käynyt jenkeissä ja NY on ollut haave kauan aikaa. On kai järkevintä sitten odottaa että lapset on vanhempia ja päästään pidemmäksi aikaa reissuun.
Mikähän kohde sitten Euroopassa olisi järkevä tuollaiselle 4 pv:n reissulle? Mikään ruotsinristeily ei kiinnosta....
ap
Ostokset tuntuvat vielä edullisimmilta kun hinnoista voi pyöristää n. 30 %,mutta muista että jenkit lisäävät hintalapun hintaan alv lisäksi. Tosin tax free päivinä ei. En ole vielä päässyt perille miten nuo tax free pvät määräytyvät sillä niitä tuntuu olevan vähänväliä....
Suosittelen myös hommaamaan kunnon matkaoppaan ennen matkaa, jolloin pääset hyvin perille perusasioista. Metroa ei kannata pelätä, se on erittäin hyvin toimiva, edullinen ja nopea. Kunhan opettelee taidon olla näyttämättä turistilta.
Nykiläiset pitävät itsekin lenkkareita,joten adidakset jakkupuvun kanssa ovat in! Tosin kaikkea mahdollista löytyy =)
Lisäili no 13
Ps. voi itku,mulla on taas matkakuume =( ja seuraava reissu vasta ennen joulua
Ennemmin Kaliforniaan tmv.
Aikuisten kohteena NY on loistava! Oliko teillä tarkoitus olla kotoa pois 4 yötä? Eli perille jäisi aikaa max 2 kokopäivää ja 1 aamupäivä parhailla lennoilla? Siinä tapauksessa ei kannata....
Mutta jos olette perillä 4 yötä ja 5. yö koneessa on matka jo hyvällä suunnittelulla onnistunut
Vierailija:
oli kyllä välilasku saksaan
suurkaupungista Lontoo voisi olla kiva lyhyen loman kohde. Tietysti myös Pariisi (itse en tykää, mutta monet kehuvat). Praha on hurmaava kaupunki samoin Budapest. Myös junalla Pietariin voisi olla elämys.
Rahasta en osaa sanoa, olin silloin jotain 17-vuotias...
Kannattaa käydä musikaalissa, Vapauden patsaalla, Empire State Buildingissa...