Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrittäjä Peter Vesterbackan yhtiö tuo opiskelijoita Aasiasta ja Afrikasta jo yli sataan suomalaiseen lukioon. Rantasalmen lukion ykkösluokan

Vierailija
17.02.2025 |

Mielestäni erinomainen juttu.

Opiskelijat ovat läpäisseet suomenkielen B1 jo ennen tuloa suomeen. Tuo 5 miljoonaa on kärpäsen paska, jolla saadaa ulkomaille hyvää kuvaa suomalaisesta koulutuksesta josta hyötyvät sitten suomalaiset brändit ja yritykset, ja suomalaiset jos haluavat töihin ulkomaille. Saattaa muutama lahjakaskin jäädä lukion jälkeen suomeen, suomenkieli jo hallussa.

Lukioihinkin saadaan vähän positiivista kansainvälisyyttä

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden miljoonan euron lasku veronmaksajille

Välittäjänä koulun ja opiskelijoiden välillä on toiminut Angry Birdsien luojana tunnetun Peter Vesterbackan Finest Future -yhtiö.

Finest Future saa tulonsa sekä opiskelijoilta että kunnilta. Chi Phạm Diêp Vũn vanhemmat maksoivat tyttärensä vuoden kestäneestä kielikoulutuksesta 7 000 euroa.

Finest Futuren välittämiä opiskelijoita on tällä hetkellä Suomen lukioissa noin 570 ja ammatillisissa oppilaitoksissa noin 200. Yrityksen liikevaihto on neljässä vuodessa noussut nollasta jo noin 6,5 miljoonaan euroon viime vuonna.

Keskimääräinen valtionapu kunnille yhdestä lukiolaisesta on 8 400 euroa. Finest Futuren ulkomailta välittämistä 570 lukiolaisesta kertyy siis veronmaksajille tänä vuonna vajaan viiden miljoonan euron lasku.

Vierailija
2/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri hieroo käsiään huppsrin taskussa kun on taas saanut veronmaksajat kustantamaan koko lystin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesterbackan Finest Finland tähtää 15 000 opiskelijan tuomiseen lukioihin ja 15 000 ammattioppilaitoksiin vuodessa. Kustannukset veronmaksajille olisivat tuollaisessa tilanteessa valtionosuuksina (tämän vuoden korvaustason mukaan laskettuna) lähes 300 miljoonaa euroa.

HAH.

HAH.

HAH.

Vierailija
4/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hyvä juttu jos kustantaisivat opiskelunsa itse, ei tuohon pidä käyttää veronmaksajien rahaa.

Vierailija
5/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ton finest future oy:n tulos muka vain 9 tuhatta euroa.

Kertokaa minulle yksikin syy miksi minun ei pitäisi olettaa että firman oikeat voitot on siiretty keplottelulla luxemburgiin ja caymannille...

Vierailija
6/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhat on tullut ja ministeriö toivoo, ettei enempää tulisi

https://yle.fi/a/74-20086449

Haaveet tuoda 15 000 nostaisi yhteiskunnan kustannuksia yli 300 miljoonaa euroa. Vesterbacka kerää kouluilta 2500 euroa itse markkinointirahaa per opiskelija. Eli tekisi itse sillä 15 000 lukiolaisen tavoitteella messevät 37,5 miljoonaa itse rahaa.

Vierailija
7/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa potentiaalista porukkaa. Suomenkielellä lukiossa hyvin matemaattisin taidoin.  Ihan toiselta planeetalta kuin se toinen ryhmä.  Mieluummin kustannetaan näitä.

Vierailija
8/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhat on tullut ja ministeriö toivoo, ettei enempää tulisi

https://yle.fi/a/74-20086449

Haaveet tuoda 15 000 nostaisi yhteiskunnan kustannuksia yli 300 miljoonaa euroa. Vesterbacka kerää kouluilta 2500 euroa itse markkinointirahaa per opiskelija. Eli tekisi itse sillä 15 000 lukiolaisen tavoitteella messevät 37,5 miljoonaa itse rahaa.

Ja päälle tuohon se tekee rahaa niillä opiskelijoille ennakkoon pidetyllä kielikoulutuksella. Taitaa olla lähemmäs 100 miljoonan bisnes Peterille,

Vierailija
9/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo hyvä juttu jos kustantaisivat opiskelunsa itse, ei tuohon pidä käyttää veronmaksajien rahaa.

Nythän se toimii niin että opiskelijat (tai tarkemmin sanottuna heidän vanhemmat) maksavat petskulle opiskelusta JA valtio maksaa opiskelut sekä rahaa petskulle siitä että hän hommaa oppilaita.

Hyvä veli kerho tjsp...

Vierailija
10/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä paskaa ja yksityistä bisnestä veronmaksajien rahoilla. Koska se Peterin Tallinnan tunneli muuten avautuu?

Vierailija
11/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yritysten tulisi satsata kun non työntekoon pelailuitten sijaan.

Nuo pelifirmat tekevät huimia tuloksia sellaista ajanhaaskaushömppää tuottaessaan. Ja ihmisethän pelaa kun saman ajan ja energian voisi käyttää yhteiseksi hyödyksi.

Vierailija
12/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden miljoonan euron lasku veronmaksajille

Välittäjänä koulun ja opiskelijoiden välillä on toiminut Angry Birdsien luojana tunnetun Peter Vesterbackan Finest Future -yhtiö.

Finest Future saa tulonsa sekä opiskelijoilta että kunnilta. Chi Phạm Diêp Vũn vanhemmat maksoivat tyttärensä vuoden kestäneestä kielikoulutuksesta 7 000 euroa.

Finest Futuren välittämiä opiskelijoita on tällä hetkellä Suomen lukioissa noin 570 ja ammatillisissa oppilaitoksissa noin 200. Yrityksen liikevaihto on neljässä vuodessa noussut nollasta jo noin 6,5 miljoonaan euroon viime vuonna.

Keskimääräinen valtionapu kunnille yhdestä lukiolaisesta on 8 400 euroa. Finest Futuren ulkomailta välittämistä 570 lukiolaisesta kertyy siis veronmaksajille tänä vuonna vajaan viiden miljoonan euron lasku.

Jaa! Ja yksinhuoltajaäidit ovat muka ongelma kun tällaista tehdään veron maksajien rahoilla! Jaa että vai sellaista!

Vierailija
13/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tuon voisi estää? Tarvitaanko uusi laki?

Vierailija
14/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yritysten tulisi satsata kun non työntekoon pelailuitten sijaan.

Nuo pelifirmat tekevät huimia tuloksia sellaista ajanhaaskaushömppää tuottaessaan. Ja ihmisethän pelaa kun saman ajan ja energian voisi käyttää yhteiseksi hyödyksi.

Jossain vaiheessa se kaikkien hyöty on se, ettei yritä sörkkiä ja muuttaa koko ajan kaikkea. Tekisi kuule oikein hyvää boomereillekin. Vauva syntyy 9 kuukaudessa ihan siitä riippumatta, kuinka paljon äitiä sörkitään ja äiti sörkkii raskauden aikana. Ymmärrätkös? Asioita ei voi pakkopuuhastelemalla nopeuttaa, kaikki tapahtuu ajallaan. Ymmärrätkös nyt?

Vierailija
15/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tosi hyvä asia. Varmaan jokunen heistä jää asumaan Suomeen eli paikkaamaan työvoimapulaa. Ulkomaille palaavat ovat hekin arvokas asia Suomen kannalta. Suomen kieltä osaavia ihmisiä joilla on omakohtaista kokemusta Suomesta.

Olen persu ja varmaan monen mielestä ääliörasse mutta silti olen ihan tätä mieltä. Nämä tulijat ovat taatusti parempi vaihtoehto kuin polkupyörällä saapuva sandaalijalka.

Vierailija
16/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, ettei kaikilla tulleilla opiskelijoilla suomen kielen taso ole läheskään B1. Nuoret ovat äärimmäisen mukavia, sopeutuvia ja opiskelumyönteisiä. Mutta kovaan paikkaan he joutuvat, kun yksin tulevat toiselle puolelle maapalloa ilman tuliverkkoja tekemään lukiotutkintoa.

Vierailija
17/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossahan on muille kuin suomalaisille lukukausimaksut. Miksi lukio saakin yhtäkkiä ottaa ulkomaalaisia oppilaita suomalaisten veronmaksajien rahoilla? Mitä porsaanreikää tässä nylkytetään?

Vierailija
18/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa potentiaalista porukkaa. Suomenkielellä lukiossa hyvin matemaattisin taidoin.  Ihan toiselta planeetalta kuin se toinen ryhmä.  Mieluummin kustannetaan näitä.

Siis nuo aasialaiset. Jotka ylessä.

Vierailija
19/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, ettei kaikilla tulleilla opiskelijoilla suomen kielen taso ole läheskään B1. Nuoret ovat äärimmäisen mukavia, sopeutuvia ja opiskelumyönteisiä. Mutta kovaan paikkaan he joutuvat, kun yksin tulevat toiselle puolelle maapalloa ilman tuliverkkoja tekemään lukiotutkintoa.

Jo naapuripaikkakunnalle joutuminen on suomilapsille liikaa, ja ratkaisuna haetaan uhrilapsia toiselta puolen maapalloa, jotta saadaan suomilapset omalle paikakkunnalle uhrilapsilla tekohengitettyyn lukioon. What could go wrong...

Vierailija
20/92 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, paljonko maksaa somaliperheen reilun tusinan kakaran peruskoulut valtiolle? Ja se on puhdasta hukkaan heitettyä rahaa, kun suoraan kortistoon valmistuvat.

Taitaa tulla piiiikkasen halvemmaksi tuoda nuo jotka ovat jo käyneet yläasteen. Plus siinä on joku mahis että heistä tulee tuottavia jäseniä meidän yhteiskunnalle.