Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirpparilelujen peseminen vauvalle

09.06.2007 |

Moikka,

Ostin ekaa kertaa vauvalle kirpparilta leluja ja nyt pohdin, kuinka puhdistaa ne. Leluissa on kovia ja pehmeitä osia ja lisäksi ostin kasan kovia pahvikirjoja ja ja kangaskirjan. Osa näyttää nyt kotona tarkemmin katsellessa aika likaisilta (jotain kuivanutta ruokaa yms., toivottavasti...).

Kuinka olette puhdistaneet käytetyt lelut ja kirjat pienille vauvoille? Tietääkö joku, kuinka kauan pöpöt elää tuollaisissa? Miten esimerkiksi jossain terveysasemien odotushuoneissa/päiväkodeissa lelut desinfioidaan? Uskaltaako leluja ja kirjoja ottaa käyttöön vai tuliko vikaostos?

@iti07

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että kovien pintojen puhdistamiseen apteekeista saatava antiseptinen käsihuuhde olisi ainakin melkoisen yty aine. Jos se sama mömmö riittää kirurgien käsien pesuun niin luulisi sen olevan riittävä lelun pyyhkimiseenkin. Lisäksi olen ymmärtänyt, että mikroaaltouuni tappaa pöpöjä. Pesuaineiden kanssa pitää muistaa, että vaikka ne pöpöt häviäisivät, niin pesuaineesta voi jäädä leluun jäämiä jotka ovat jopa vaarallisempia kuin ne pöpöt!

Vierailija
2/6 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut jonkin verran leluja käytettyinä, en tosin kirppareilta, vaan tutuilta.

Itse pesen ne näin:

Pahviset kirjat ihan vaan pyyhin kostealla rätillä ja kuivatan kaikki sivut auki, eli kirja levällään.

Pehmoiset kangaskirjat ja muut kangaslelut heitän pesukoneeseen pelkkään vesipesuun -ilman pesuaineita siis- 40 astetta.

Jos josain lelussa on sekä muovia että kangasta, niin koneeseen vaan! Esim tyynyliinan sisään tai pesupussiin.

Kotikäytössä pesen myös omat legot ym tyynyliinan sisässä (harsin tyynyliinan kiinni) hienopesussa pelkällä vesipesulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja noi kovat muovilelut on ihan hyvä puhdistaa noilla desinfioaineilla, kuten joku jo sanoikin.

Ensin vesipesu lavuaarissa esim. tiskialtaassa ja kuivauksen jälkeen ihan vaan käsidesiä vaikka nenäliinaan ja pyyhitään sillä. Lopuksi olen vielä huuhtonut vedellä, jottei desinfiointiainetta vaan jää niihin.. vaikka luulis että se aine häviää kokonaan haihtuessaan..?

Vierailija
4/6 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka taas,

Kiitti vinkeistä. Itselläkin kävi mielessä, josko ne kangaslelut ja kovat lelut voisi pyykkikoneeseen heittää. Ja kirjatkin varmaan voisi pyyhkiä desinfiointiaineella. Tulee varmaan tarpeeksi puhtaiksi ja jos menee käsittelyissä pilalle, ei ole monen euron tappio.

En yleensä tee kirppariostoksia, mutta nyt halpuus ja ennen kaikkea lelujen kivuus houkutti. Ja kyllähän lapsi sitten aika pian alkaa erilaisissa kerhoissa ja odotustiloissa leikkiä samoilla leluilla muiden kanssa - ja ilmeisesti äidinkin on se vaan kestettävä, vaikka yleiset lelut arveluttavatkin...

@iti07

Vierailija
5/6 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ostin vauvalle kirpparilta pahvisivuisia kirjoja ja yhden kangaskirjan, enkä pessyt niitä mitenkään kun näyttivät puhtailta. Eri asia tietty on, jos on ruokajämiä ym. Bakteerit kuitenkin tarvitsevat lämpimän ja kostean elatusalustan, joten kirja ei ole se kaikkein potentiaalisin. Ja enpä itsekään aina muista pestä käsiä ennenkuin vauvaan kosken kun jostain reissusta kotiudutaan joten kyllä meidän pimulle on bakuja tarjolla muualtakin kuin leluista ;-) Terveenä on kuitenkin pysynyt elämänsä ekat 4kk.

Kankaiset kirpparilelut toki heittäisin pesukoneeseen. Kovamuoviset voisin vaikka huuhtaista ämpärissä kuumassa vedessä tiskiaineen kera ja huuhdella kunnolla perään ettei jää pesuainetta leluihin.

Ainakin osa käsihuuhteista sisältää glyserolia, joka jättää muoviin rasvaisenoloisen pinnan (joka siis tuskin lähtee sitten jos vaan märällä pyyhkii jälkeen). Käsissä se tietty estää käsien kuivumista jatkuvasti alkoholilla desinfioitaessa. Kaikenmoiset huuhteet joita ei ole tarkoitettu juotaviksi, sisältävät myös denaturointiaineita, jotka tekevät maun kamalaksi eli vaikka viina haihtuisi pois niin näiden aineiden maku voi jäädä leluihin ja joudut niitä sitten tuplasti jynssäämään saadaksesi sen pois.

Vierailija
6/6 |
09.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kotona sellanen höyrypuhdistin, joka tiettävästi puhdistaa suunnilleen kaiken kuumalla höyryllä ja desinfioi samalla..Mä pesin yhden ostamani puuhatelineen (muovinen iso) sillä ja varmaankin on desinfioitu..=)

Ei kai niitä lapsia voi ainaseen suojella bakteereilta kun johan sitä omista käsistä tulee sköntsiä päivittäin jos ei koko ajan lutraa käsidesillä. =)

Tällasta iltamyöhään..

t. poppis