1v 4 kk ei vielä kävely ilman tukea
Onko täällä muita, joiden yli vuoden ikäiset taaperot eivät vielä kävele ilman tukea? Olisi kiva kuulla kokemuksia sellaisilta, joiden taaperot ovat lähteneet kävelemään vähän " normaalia" myöhemmin.
Meillä siis vasta harjoitellaan kävelyä. Poika nousi kyllä " puuta vasten" seisomaan jo noin 8kk ja heti sen jälkeen alkoi myös kävellä tukea (sohvaa, pöytää) vasten. Mutta nyt vasta sanotaan parin kuukauden ajan on suostunut kävelytettäväksi, kun ei ollut aiemmin siitä yhtään kiinnostunut ja aina kun yritti kävelyttää kädestä pitäen, niin heitti itsensä ihan veteläksi.
Mutta nyt siis kävelee, kun pitää kädestä häntä kiinni ja ihan tämän viikon aikana on ottanut pari kolme askelta ihan itsekseen. Ja joskus huomaamatta jää seisomaan itsekseen, mutta heti kun huomaa, ettei kukaan pidäkään kiinni, niin laskeutuu alas.
Olen yrittänyt olla huolestumatta asiasta, mutta kyllähän se vähän mietityttää, kun poika on jo tuon ikäinen, eikä vielä itsekseen kävele. Ja ehkä sitä on sitten muiden ihmisten tahattomista kommenteista huolestunut pikkuisen ja silloin asia askarruttaa, kun näkee muita saman ikäisiä kävelemässä. Puolivuotisneuvola meillä on nyt parin viikon päästä, jossa otan asian puheeksi, mutta olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia asiasta!
Kommentit (6)
Ehkä muistat meidät Topiaksen kanssa tammikuisten pinosta vauvapuolelta :)
Meilläkään ei poika vielä kävele, paitsi tukea vasten ja välillä irrottaa kädet ja kävelee vaappuen isin tai äidin syliin parin metrin matkan. Seisoa kyllä osaa. Tämä askelten otto on ihan uusi juttu, ja Topilla tuli jo 1v5kk täyteen. Neuvolassa sanoivat 1v3kk-tarkastuksessa että jos kävelee tukia vasten ja käsistä taluttamalla, niin ei hätää, homma on siis hallussa. Meillä ainakin selvästi verbaalinen kehitys menee etulinjassa, sanoja ja puhetta tule valtavasti. Osaa kyllä kiipeillä sohvilla ja alas yms, mutta jotenkin arastelee vielä pystyasennossa liikkeelle lähtöä. On niin helppoa heittäytyä polvilleen ja kontata tiehensä :) Tietysti se välillä nyppii kun paljon nuoremmat lapset juoksee ohitse ja toinen hölmistyneenä katsoo perään, mutta eipä sille mitään mahda. niin ja äitini sanoi, että olin itsekin ruvennut kävelemään vasta 1v5kk -iässä. Eli en olisi huolissani sinunkaan tapauksessasi, näyttää siltä, että kaikki menevät omaan tahtiinsa.
Kesäisiä päiviä jatkossakin toivottelee
Nuippu
Kiva, että muillakin näitä myöhään kävelemään lähtijöitä. Nuipun Topias kuulostaa ihan meidän pojalta! Poika taitaa olla aika varovainen, eikä ole kyllä paljon itseään kolhinut. Tuntui, että myös ryömi aika pitkään ennen kuin lähti konttaamaan. Mä luulen, että silloinkin se ryömiminen sujui niin vauhdilla, ettei malttanut vaihtaa hitaampaan tapaan edetä! Ja nyt taas konttaa ihan hirmu hurjaa vauhtia, melkein lennossa, niin ettei malttaisi vaihtaa nyt alkuun hitaampaan kävelyyn!
Mäkin olen ajatellut, että kun selvästi kuitenkin osaa kävellä, niin ei olisi syytä huoleen. Mutta sitä vaan sitten kuitenkin välillä alkaa näitä mietiskellä. Ja meillä mies on lähtenyt kävelemään jo 10 kk vanhana ja minäkin vuoden ikäisenä. Mutta taitaa vaan poika olla niin varovainen, ettei rohkene irrottaa otetta!
Teidän tapauksessa en missään nimessä olisi huolissani, koska lapsi ihan selvästi näyttää merkkejä, että pian jo kävelee hienosti. Ottaa siis askelia itse, antaa kävelyttää jne. Olisi ihan eri juttu, jos lapsi ei vielä tuossa vaiheessa kävelisi tukea pitkin tai osoittaisi mitään kiinnotusta kävelyyn. Huolet pois siis, ja yritän olla välittämätt toisten ikävistä kommenteista =) Teidän tapauksessa ei siis varmasti ole mitään fyysistä vikaa, lapsi lähtee omassa tahdissaan liikkeelle.
Meidän keskimmäinen (poika) otti ekat askeleet kun oli 1v4kk ja siitä sitten hitaasti lähti kävelemään pitempiä matkoja. Oli aika fyysisesti arka pitkäänkin, mutta alotettuuaan tarhassa kun oli 3v on muuttunut todella liikunnalliseksi. Täyttää nyt kesällä 4v ja juoksee, hyppii, kiiipeilee puihin ja muihin, pelaa futista ihan innoissaan, pyöräilee kovaa vauhtia jne.
En huolestuisi (helppo sanoa,huolestuin itsekin.. :) mutta kun lapsi kuitenkin selkeästi osoittaa kiinnostusta kävelyyn eli valmiudet varmaan on mutta rohkeutta ei vielä tarpeeksi. Meillä esikoinen otti muutamia askelia silloin tällöin itsekseen, käveli ' pitkin seiniä' ja tukien, sitten pikkuhiljaa leluilla houkuttelemalla alkoi ottamaan useampia askelia ja siitä se sitten lähti! Ikää oli tuossa vaiheessa hieman yli 1v 5kk ja olin aivan varma että meidän tyttö ei kävele koskaan ;) Eli kyllä teidänkin lapsonen varmasti vielä hoksaa jutun :)
-Henna
Muutaman askeleen kävelee ilman tukea jos on edessä jokin kohde (tuoli, sohva tms.) josta saa kiinni. Luonteeltaan on hyvin varovainen, muissakin asioissa kuin liikkumisessa.
Liikkeelle on muutenkin lähtenyt omassa tahdissaan. Esim. ryömimään oppi 8kk:n ikäisenä ja sitten alkoi peppukiito. Konttaamaankin oppi kunnolla vasta pari viikkoa sitten. Seisomaan tukea vasten nousi 11kk:n ikäisenä ja 1-vuotiaana alkoi kävellä tukea vasten.
Kyllähän välillä nyppii sukulaisten ja tuttavien ihmettelyt ja vertailut. Etenkin äitini on erityisen kunnostautunut vertailemaan poikaani veljeni poikaan, joka on neljä kk nuorempi ja tietenkin oppinut kaikki taidot nuorempani kuin meidän poika...
Itse en ole huolissani, poika on koko ajan kehittynyt. Tahti vaan vähän keskimääräistä hitaampi. Ehtiihän sitä vielä kävellä ja juosta tarpeeksi. :)
Meillä molemmat lapset ovat olleet hieman hitaita liikkeelle lähtijöitä. Varsinkin kävelyyn mutta muutenkin. Ovat luonteeltaan sellaisia tarkkoja eivätkä halua loukata. Lähtivät kävelemään sitten kun sen osasivat ihan varmasti ja sattuivat innostumaan asiasta. Meillä taisi kuopus olla likellä 1v 6kk kun lähti. Käytiin muutaman kerran aikaisemmin fysioterapeutilla kun neuvolassa olivat huolissaan liikkumattomuudesta (ei kontannut noussut pystöön jne vielä 10kk iässäkään). No mitään vikaa ei löytynyt vaan poika vaan liikkuu omaan tahtiinsa. Innostui kävelemään kun laitettiin potkuautoon takakaari paikalleen ja sai lykätä sitä. Siitä lähti sitten muutenkin kävelemään.
Tuskinpa on syytä huoleen. Todennäköisesti pääset helpolla siinä mielessä että lapsesi kävelee sitten varmasti kun lähtee eikä loukkaa itseään niin helposti.
t. Kahden äiti