Mitäs tämä nyt on?
rv jotain 5-6, en ihan tarkalleen tiedä, kun on kierto aika pitkä. Haamuja tein pari viikkoa sitten ja varsinainen selkeä plussa viikko sitten. Oireet ovat olleet jotenkin laimeita verrattuna aiempiin raskauksiin, mutta silti ihan selvää vatsan nippailua ja rintojen aristusta ja lämmötkin koholla (satunnaisesti mitaten). Nyt eilen tuli paperiin pyyhkäisyllä pientä punertavaa viivaa ja muuten on melko runsasta valkovuotoa (kuten usein menkkojen edellä) ja tänään on pikkuhousun suojaan päivän aikana kerääntynyt selkeä ruskea tuhru ja lämmötkin tuntuisi laskeneen. Alavatsalla tuntemuksia, mutta ei mitään kipua eikä hälyttävää. Lämmöistä luin, että pitäisi olla koholla raskauden puoleen väliin. Mutta jos nyt kerran tuhruttelee ja lämmötkin laskeneet, niin onko keskenmenon, tuulimunan tai ulkoisen raskauden merkit ilmassa ja ilo onnesta ennen aikaista? Kuvittelen varmaan, että oireetkin ovat kadonneet ja samalla taas ihanasti rinnoissa kihelmöi, taisin kuvitella senkin, jotenkin olen ihan sekaisin.
Kertokaahan kokeneemmat jotain, mitä kannattaisi tehdä oman mielenterveyden vuoksi, jos nyt ei parin päivän sisällä ala tyhjennysvuoto. Onko tuollainen pieni (siis tosiaan ei yhtään mitään kirkasta veristä vuotoa, vain liman seassa pientä punertavaa rihmaa) tuhru normaalia alkuraskaudessa? Ja jos joku paremmin tietää, niin mihin se sitten näillä viikoilla voisi normaalissa raskaudessa liittyä. Kun kiinnittyminenhän se ei tietenkään voi millään olla. Mulla tuollaista kiinnittymisvuotoa mulla oli kahdessa edellisessä raskaudessa, mut ei tässä.
Voi kumpa pelkoni olisikin ihan turhaa.
Elviriina rv 5 -6
Kommentit (3)
.. vuotoa on tänään tullut enemmän, paperiin selkeää punaista ja pönttöönkin pari pisaraa punaista, ei kuitenkaan kirkasta veristä, enemmäkin sellaista vaaleanpunaista. Vatsalla on sellainen menkkamainen paine, mut ei mitään hälyttävää. Rinnoissa on tänään ollut ihan normaalia kutkuttelua ja mulla oli aamulla hiukan heikko olo, närästi ja ehkä jopa vähän oksetti ja vatsa oli aamupalan jälkeen ihan sekaisin ja olo kuumeinen ja lämpökin ehkä vähän koholla.
Voi kun joku osaisi kertoa, mihin tuollainen "normaali" vuoto voisi normaalissa raskaudessa viitata.
Jos vuotoa on esiintynyt raskauden aikana, mutta kaikki ok, onko vuotoon liittynyt muita oireita, esim menkkamaista tunnetta alavatsalla. En erota tunnetta nyt niistä alkupäivien (oikeastaan jo ennen plussatestiä) painontunteesta ja nippailuista. Voi olla samanlaista tai erilaistakin.
Voisikohan liikunta (rento lenkkeily ja varovainen jooga ja vesijuoksu) aiheuttaa vuotoja, jotka eivät kuitenkaan vaikuta raskauden etenemiseen.
Toisaalta hyväksyn kyllä sen, että jos pikkuisella ei kunnon elämisen edellytyksiä ole, niin parempi mennäkin kesken, mutta tottakai toivo elää yhä. Kait tämä tästä muutaman päivän sisällä ratkeaa.
Huolissaan
Elviriina rv (varmaankin) 6 ja jotain
verta tuli ruskean tuhrun jälkeen heti sen verran, että piti olla ainakin phsuoja. Ja menkkajomotus sellaista että harkitsin särkylääkettä.
Eiköhän se pian selviä jatkuuko vuoto vai onko jotain harmitonta.
Neuvolaan voit kyllä soitella ja kysellä sieltä neuvoa, jos vaika pääsisit ultraan.
Voi kun olis kaikki hyvin.
nau
Mulla oli tässä raskaudessa alussa vuotoja. Aiemmissa kolmessa raskaudessa ei ole mitään vuotoja ollut.
Mulla eka vuoto oli tuollaista ruskeaa tuhrua heti plussaamisen jälkeen (joskus rv 4-5). Oli hyvin vähäistä, mitään kipuja ei ollut ja kesti vain muutaman päivän.
Seuraavan kerran sitten joskus rv 6 tunsin yhtäkkiä kun jotain valui ja menin vessaan - ihan kirkasta verta! Ajattelin että tää raskaus oli nyt tässä ja laitoin siteen. Vessan pönttöön tippui jonkin aikaa veripisaroita. Piti lähteä siitä iltatoimia jatkamaan poikien kanssa ja tunnin päästä vasta pääsin tarkistamaan tilanteen -vuoto oli loppunut. Siteessä oli ihan muutama pisara vain.
Sama toistui vielä joskus viikolla 7-8, alkoi taas kirkasta verta vuotaa yhtäkkiä mutta ei kestänyt tuon kauempaa. Siis se varsinainen vuoto tosiaan kesti vain joitain minuutteja. Mitään kipua ei tuntunut. Näiden kirkkaiden vuotojen jälkeen jatkui sitten ruskea tuhru jokusen päivän.
Ultrassa kävin rv 7 (yksityisellä) ja rv 11 (np-ultra), mitään syytä vuodoille ei löytynyt.
Nyt menossa rv 30 + jotain, mitään vuotoja ei alun jälkeen ole ilmennyt ja vauvalla on ultrassa näyttänyt kaikki olevan hyvin.