ärrrrsyttää toi naapurin suurperheen muksu!!
naapurin jättiperheen mukula on alkanut ravata meidän pihalla jatkuvasti. joskus jotain leikkivätkin meidän tytön kanssa, mutta lähinnä tuo ravaa oven raossa millon mitäkin vailla. juotavaa pitää saada ja vessassa käydä ja muuten vaan kurkkia sisälle ovenraosta ja ikkunoista. nyt on ovi käynyt jo 6 kertaa tunnin sisällä, koita nyt siinä saada pienempää nukkumaan sitten. kun oma lapsi tulee syömään, tuo roikkuu oven kahvassa kyselemässä mitä ruokaa meillä on. kun vetäisen oven kiinni, se kyylää nenä kiinni ikkunassa koko ruokailun ajan. kun uskaltaudun itse pihalle se roikkuu lahkeessa kyselemässä ja vaatimassa huomiota. yhtenä päivänä se patsasteli keskellä meidän terassia hame korvissa ja pikkarit alhaalla ja esitteli jalkoväliään. karsea mukula, mulla menee hermot!!! kävin just sanomassa, että ovesta ei ravata enää kertaakaan ja vetensä voi käydä juomassa kotonaan. saas nähä mitä taas hetken perästä tapahtuu...
Kommentit (14)
mutta eivät kyllä mene toisten koteihin sisään kuin omaansa, ja juomassa+pissalla käyvät ihan kotona, ei muiden luona.
Jos olisin sinä, ap, niin sanoisin niin tiukasti että tänne ei tulla, että menee perille. Ja kävisin sanomassa vanhemmillekin, että opettakaa lapsellenne ettei toisten koteihin saa tulla kutsumatta, se häiritsee teitä todella.
Ei minusta tuollaista tarvitse katsella.
Lähetät tiukasti kotiin ja sanot ettei tule rynkyttämään ovea tai kuolaamaan ikkunaan.
käydään sitten naapurissa vähän väliä vessassa ja juomassa ja häiritään? En mä kyllä kattelis tollasta.
Eipä silti, meidänkään lapset eivät kyläile muualla noin. Juomista annan kaikille, ja vessassa voi käydä, jos meidän pihalla leikkivät. Kun ilmoitan että esim. leikit on tältä päivältä leikitty, niin lapset ' hajaantuvat' koteihinsa, kukaan ei ämpyile vastaan tai jää kyläpaikkaan norkoilemaan.
Minkä ikäinen tuo lapsi on?
Ymmärtääkö itse jos vähän ojennat vai pitäiskö ilmoittaa vanhemmille? Toisaalta, jollei lapselle ole vanhemmat aiemminkaan käytöstapoja opetettu, liekö siitä nytkään mitään hyötyä...
On kiva, että on kavereita. Mutta joskus on voitava viettää perheen keskeistä aikaa.
Lapset kyllä pian oppivat, mitkä on minkäkin perheen säännöt, kun ne kertoo ääneen sopivan tilanteen tullen, esim." Kaisa-Kalle tulee nyt syömään, kun meillä on ruoka-aika. Sinä voit mennä omalle pihalle tai omaan kotiin, K-K tulee sitten ulos, kun on syönyt." jne.
menin aika hämilleni tästä tapauksesta, kun alkoi tässä meillä ravata. muut lasten kaverit on aina osanneet käyttäytyä tosi fiksusti ja hienosti, ei oo ennen tarvinnu tämmöseen törmätä. toivon hiljaa mielessäni, ettei tyttöni kovin paljon tuon ärsytyksen kanssa ystävystyisi, näitä kaikkia muita naapuruston lapsia katselisin mieluummin.
melko napakkaan sävyyn olen tuolle muksulle sanonutkin, ihan ilkeäksi en kuitenkaan kehtaa heittäytyä kun on vielä kuitenkin aika pieni. mietityttää just noi vanhemmat, niillä on niin monta muksua talossa että eihän ne varmaan edes tiedä missä kaikki luuhaa ja roikkuu. tunnen perheen äidin ulkonäöltä ja joskus jonkun sanan vaihtanut, aika - hmmm- omalaatuinen ihminen on.
9 on ap. tämä häirikkömuksu on tietääkseni siinä 4-5-vuotias.
meillä on sellaiset säännöt, että..... ja sitten kerrot, miten haluat hänen toimivan. Ei lapsi muuten muuta tapojaan, ei edes ymmärrä, että tekisi jotain väärää, ja vihjeet eivät varmasti mene perille.
Meidän naapurissa asuu täsmälleen samanlaisia lapsia... Ikinä eivät kysy lupaa, koko ajan kinuavat jotain, vievät leluja jne. Lista on loputon... Todella ärsyttävää, kun ei omalla pihallaan voi näyttäytyä ilman, että heti ovat kimpussa. Varsinaista kotirauhan häirintää.
Minusta jokaisen oma kotipiha on yksityisaluetta, jonne ei ole ilman lupaa mitään asiaa. Tämän olen omille lapsilleni opettanut; jopa meidän 2v ymmärtää oman pihan rajat ja osaa kysyä luvan. Mielestäni ei ole kiellettyä haluta olla rauhassa lastensa kanssa omalla pihalla. Tai ainakaan se ei tee minusta huonoa ja ilkeää ihmistä... Meidän pihalla käy kyllä sellaisiakin lapsia, jotka kysyvät luvan ja osaavat käyttäytyä; heille sentään voi sanoa joskus ei. Nämä kakarat eivät edes ymmärrä, jos heitä pyytää/käskee menemään kotiin.
Todella rasittavaa ja rajoittaa jo omaa elämää... Ja naapurin äidin mielestä on kiva, että lapset viihtyvät meillä niin hyvin. Olen siis yrittänyt asiasta hänelle puhua mutta ei mene jakeluun.
mainitsi joskus että tämän perheen äiti olisi opettaja. jotenkin odottaisin niinkin sivistyneeltä ihmiseltä jonkinlaisia kasvatustaitoja, mutta niin kai se on että suutarin lapsella ei ole kenkiä... :) anteeksi kaikki opettajat, en tarkoita että olisitte kaikki samanlaisia.
viestinnässään. Lapset ei voi vanhempiaan valita. Jos hänelle ei ole koskaan opetettu, miten käyttäytyä, kuinka osaisi.
Kerro ystävällisen napakasti ja toistuvasti. Ja sano vaikka reilustikin, mitä asioita et halua hänen tekevän.
Vierailija:
...melko napakkaan sävyyn olen tuolle muksulle sanonutkin, ihan ilkeäksi en kuitenkaan kehtaa heittäytyä kun on vielä kuitenkin aika pieni...
Moi,
noista opettajista vielä. Tunnen monta opettajaa ja heidän lapset ovat hmm...jotenkin erikoisia.
Vierailija:
naapurin jättiperheen mukula --- karsea mukula, mulla menee hermot!!! kävin just sanomassa, että ovesta ei ravata enää kertaakaan ja vetensä voi käydä juomassa kotonaan. saas nähä mitä taas hetken perästä tapahtuu...
kielikuvat ainakin tuovat mieleen todella sivistymättömän ja epämiellyttävän, suorastaan ilkeän ihmisen. Kuka puhuu naapurin jättiperheesta ja karseista mukuloista? Kuka ilmaisee itseään noin epäkohteliaasti kuinap tuossa kuvaa tehneensä - pienelle lapselle?
Todenäköisesti naapurin " suurperhe" ja " opettajaäiti" ovat ihan ok väkeä ja kasvattavat lapsensa eri lailla- joillekin lapsille sosiaalinen kommunikaatio vain on vaikeampaa kuin toisille. Lapsen kuvaus kuulostaa vähän siltä, että hänellä on tämän kaltaisia vaikeuksia ja hän yrittää hakea kontaktia, mutta ei osaa eikä tiedä miten - näin voi olla vaikka vanhemmat tekisivät ihan kaikkensa, lapsi vain tarvitsee ympärilleen muitakin ihmisiä. SÄäli, ettei ap halua sitä ymmärtää eikä auttaa lasta.
..Siis sinä.
Anna kun arvaan: sinun lapsesi käyttäytyy aina moitteettomasti?