Kuuluvatko minun lapset tähän virikelapsiryhmään, josta niin kovasti keskustellaan
kun ovat tarhassa 13pv/kuukaudessa ja olen itse opiskelija. Teen nyt päättötyötä ja harjoittelujakso tulee syksyllä. On päiviä, että pitäis esim lukea tenttiin ja vien lapsen tarhaan ja sitten vaan siivoankin... Tarkoittaako se, että kun pidän sellaisen opiskelujen suhteen " laiskemman päivän" niin pitäisi jättää lapset viemättä tarhaan? En haluaisi kokonaan ottaa heitä tarhasta pois kun saivat läheltä hyvän paikan, kaikki kolme vielä samasta. Jos sitten valmistumisen jälkeen saisin töitä niin hoitopaikkaa ei olisi. Mutta ovatko lapset virikehoidossa?
Kommentit (34)
En itsekään tunne termin sisältöä, mutta minullekin nuo kaikki 6:n mainitsemat kohdat olivat todellista päivähoidon tarvetta. Lisäksi ymmärrän päivähoitoon viemisen joskus vapaapäivänä jos on järkyttävän väsynyt tai joitain asioita hoidettavana jne.
Omassa tapauksessani käytin tuota hyväksi ihan shoppailutarkoitukseen kun piti käydä hankkimassa vaatteita siskon pienen lapsen hautajaisiin. En kokenut siitä huonoa omaatuntoa, mutta jos olisin muuten vaikka hillunut pari vapaapäivää kaupungilla pyörimässä lasten ollessa hoidossa, olisin kokenut tekeväni väärin.
Tilanteet ja tarpeet ovat yksillisiä. Noudattaisin enemmän lain henkeä kuin kirjainta. Lapsilla on oikeus vanhempiinsa ja näiden huomioon, siksi vältän " turhaa" hoitoonviemistä. kuitenkin jos lapsella on juuri jokin retkipäivä tms minun vapaani kohdalla niin ei varmasti ole lain hengen mukaista vaatia häntä jäämään pois ja paistatella sillä.
niin samaa voi sanoa 7 jne:stäkin. Yksinkertainen kyllä/ei-vastaus olisi katkaissut viestittelyn alkuunsa.
joka oli kaikista lapsellisin mielipiteineen tossa toisessa ketjussa! Menis jo katkera nukkumaan eikä täällä purkaisi pahaa oloaan... Sääliksi käy...
mutta sitten alkoi tämä jankkaus...
Kutosen kirjoituksessa kysytään että " onko" ja minä vastasin, että " on" .
Voiko sen selvemmin vastata? Ei voi.
Ap:n alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni (koska hän täydensi tietoja), että jos voisit opiskella ilman päiväkotia, niin kyllähän se lapsi siellä silloin virikepaikalla on.
7
Vierailija:
-on päivähoidossa kuntoutuksellisesta syystä (kehitysviivästymä, -vamma tms)
-on päivähoidossa vanhemman sellaisen sairauden tai vamman takia
-on hoidossa sisaruksen vakavan sairauden takia (sisarus sairaalassa ja vanhemmat päivisin tämän luona, lapsia ei mahdollista ottaa sinne mukaan)
-on päivähoidossa perheen kriisitilanteen takia
-on hoidossa kielen oppimisen takia (maahanmuuttaja-perheen lapsi)
-on hoidossa perheen ongelmian takia (esim. sosisaalitapaus-perheet)
?
kuntoutuksellinen syy todella vaikeissa tapauksissa. Ei siis mikään " meidän niko-petterillä puheenkehitys on vähän jäljessä" vaan niin että asia on tarkasti tutkittu ja päivähoito on otettu kyseeseen viimeisenä vaihtoehtona. Myös erityislapsen kanssa on mahdollista käydä puistoissa ja harrastuksissa saamassa virikkeitä.
Jos vanhemman sairaus tai vamma on sellainen ettei hän kykene lasta hoitamaan niin huostaanotto on paikallaan. Jos tilanne ei ole niiin vakava, lapsi voidaan kyllä hoitaa kotona. Tämä käsittäen tuollaisia kroonisia sairauksia jotka vaativat lapsille pitkäaikaistapäivähoitoa. Joku akuutti tilanne voidaan käsitellä erikseen, esimerkiksi vanhemman sairaalaan joutuminen.
Sisaruksen sairaalassaoloajaksi voitaisiin myöntää irtohoitopäiviä tarpeenmäärittelyiden jälkeen. Eli ensin käydään läpi kaikki mahdolliset sukulaiset ja tutut, vanhempien vuorottelu sairaalalla jne. Sitten jos tällaisia ylitsepääsemättömiä päiviä tulee niin niinä voi viedä hoitoon
Mikä on sellainen kriisitilanne joka on olemassa lapsen hoitopäivän ajan ja katoaa sitten? Jos kriisi on niin vakava ettei lapsista voida huolehtia, niin huostaanotto taas, muuten perhe hoitaa itse ja saa mahdollisesti apua sukulaisiltaan.
Maahanmuuttaja-lapset voivat myös käydä kerhoissa ja leikkiä paikallisten lasten kanssa oppien kieltä siinä. Tekisi ihan hyvää vanhemmillekin suuntautua ihmistenilmoille lapsineen. Ei perusteltu syy päivähoidolle.
Sosiaalitapaus-lapset huostaanotetaan.
" Maahanmuuttaja-lapset voivat myös käydä kerhoissa ja leikkiä paikallisten lasten kanssa oppien kieltä siinä. Tekisi ihan hyvää vanhemmillekin suuntautua ihmistenilmoille lapsineen. Ei perusteltu syy päivähoidolle."
Asun alueella, jossa asuu paljon maahanmuuttajia. Päiväkodeissa on kerhoja myös nimenomaan kielenoppimista silmällä pitäen.
Minusta kerho ei ole välttämättä oikea paikka. Ryhmä on valtava, eikä ohjaajalla välttämättä ole ollenkaan oikeaa koulutusta siihen kielen oppimisen tukemiseen. Helsingissä tehtiin vielä periaatepäätös, että ohjaaja pätevyysvaatimusta laskettiin, koska halutaan laskea palkkakustannuksia. Päiväkotiryhmässä on ihan eri resurssit tukea kielen oppimista. Seurakunnan kerhoilla ei ole mitään rahkeita auttaa tässä, ainakaan meillä.
Ja mitä tulee siihen maahanmuuttajien rohkaistumiseen, ei sekään niin yksinkertaisesti nyt vain käy. Ei täällä käytännössä ole mitenkään helppo edes suomalaisten keskenään toisiinsa tutustua, saati kahden ummikon keskenään ruveta kommunikoimaan. Lapset tietty leikkivät keskenään ilman yhteistä kieltäkin, mutta ei siinä tosiaan sitten myöskään mikään kieli kehity.
Vierailija:
mutta sitten alkoi tämä jankkaus...Kutosen kirjoituksessa kysytään että " onko" ja minä vastasin, että " on" .
Voiko sen selvemmin vastata? Ei voi.Ap:n alkuperäiseen kysymykseen vastatakseni (koska hän täydensi tietoja), että jos voisit opiskella ilman päiväkotia, niin kyllähän se lapsi siellä silloin virikepaikalla on.
7
Olisit päässyt helpommalla kuin noilla " mitäs luulet" , " lisää saivartelua" sun mulla viesteilläsi.
29(?)
Omalta osaltani lopetan tähän ettei mene samaksi jankutukseksi tämäkin.
Itse olen sitä mieltä että 6:n esimerkeissä päivähoito on tarpeellista.
Osoittaa vaan lapsellisuutensa alkamalla heti kättelyssä riitelemään ja vastaamalla juuri noin " mitäs luulet" jne... Taitaa olla joku teini kysessä joten jätetään omaan arvoonsa :)
Minusta ne mainitut kohdat ovat ihan ilmeisiä. Miten joku sellaisia edes kyselee tai viitsii haaskata aikaa moisen nyhertämiseen?
6:n lasten älyllinen kehitys on todella kyseenalaisissa kantimissa, jos todella ovat kotona.
7
Nyt hoidan kotona kahden vuoden kuluttua en.
noissa tapauksissa päivähoito on tarpeellista?
Heti kättelyssä muistan kinastelua lähes jokaisesta kohdasta. Äitejä on syytetty kun ovat laittaneet lapsensa hoitoon omaa laiskuuttaan, kaikkihan on vain itsestä kiinni jos haluaa lapsensa hoitaa.
Eli pitäisi päästä siihen että perheet, suvut ja ystävät huolehtisivat kaikki lapsista. Eli jonkun kriisin tms kohdalle osuessa voitaisiin ensisijaisesti turvautua tähän lähipiiriin ja yhteiskuntaan vasta viimeisenä vaihtoehtona. Varmasti vanhemman tai sisaruksen sairastuessa vakavsti tai jonkin muun, aikuiset lamaavan järkyttävän tapahtuman jälkeen lapsille tulisi turvallisempi olo päästä mummon tai kummin hoiviin, kokea että heilläkin on suruissa tukijansa kuin että heidät heitetään kylmilteen vieraaseen päiväkotiryhmään.
Tältäosin yhteiskuntamme on tässä pehmeydessään muodostunut kovaksi.
että kolme kertaa, ei päivää.
Minusta hän pärjäisi kyllä vähemmälläkin, kolme kertaa viikossa kerhossa.