Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-1.5h nukutus (1v8kk)

05.06.2007 |

Auttakaa nyt, pliis, hyvät kokeneemmat! En jaksa enää sitä, että joudun pimeässä huoneessa tai kärryillä kävelemällä nukuttamaan pientä uhmaikäistä ILTAUNILLE 1-1.5tuntia. Päivällä ei tällaista ole.

Miksi pimeä huone? Menee tupla aika, jos huoneessa on valoa. Olen kokeillut selkeät, samat, toistuvat iltarutiinit --> ei auta (silti teen ne joka ilta). Olen kokeillut silittämällä, pelkästään vieressä makaamalla, olen kokeillut niin, että nukahtaisi itsekseen, olen kokeillu pitää kainalossa, olen kokeillut kapaloa, liinaa - ok, autossa nukuttaminen onnistuu, mutta eihän me joka ilta autoajelullekkaan voida lähteä. Iltakävelyt onnistuu joskus, mutta usein herää n.5minuutin sisällä nukahtamisesta, mutta arvatkaa nukahtaako enää uudestaan. Olen kokeillut hieroa jalkoja illalla, mutta ei auta - yleensä vain potkii enemmän. Niin ja huoneen viileyttä on näin hankala kesäisin säädellä, mutta sitäkin olemme yrittäneet.

Eli neiti kyllä yrittää nukahtaa, mutta jotenki ei saa itseään rauhoitettua: potkii ja pyörii levottomana.

Mikä neuvoksi? Olisiko vinkkejä?

t.Viikunapuu

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei jää sänkyynsä itsekseen, vaan haluaa pois? Miten? Tulee itse? Huutaa?

Onko syönyt tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa? Mitä, mihin aikaan? Mihin aikaan menee nukkumaan? Mihin aikaan on nukkunut päikkärit? Paljonko nukkuu vuorokaudessa? Nukkuuko kokonaisen yön vai onko yöuni katkonainen?

Potkii ja pyörii -antaa pyöriä? Vai kitiseekö myös? Tuntuisi siltä, ettei ole tarpeeksi väsynyt nukkumaan mennessä?

t. kyselyiässä oleva emmakaisa:)

Vierailija
2/9 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli illalla nukahtaa 15min-60minuutissa. Usein alle puolen tunnin. Ja nukkuu heräämättä 21.30-07.

Mutta päiväunille menee lounaan jälkeen klo 12-13maissa ja nukuttamiseen menee nykyään aina tunti. Mietin jo välillä pitäisikö jättää päiväunet kokonaan pois. Mutta kun hän kuitenkin nukkuu vaihtelevasti 1t30min-3t. Joten tuntuu tarvitsevan unta. Ja on päiväuniaikaan aina väsynyt ja hieroo silmiään ja haukoittelee.

Eli kyllä muissakin perheissä nukuttaminen kestää... Meillä tosin ei tarvitse olla pimeää huonetta, ja istun itse lukemassa omia juttuja parin metrin päässä lapsesta, joten minulle se ei ole yhtään rasite. Nukahtaessaan meillä lapsi vaan kiemurtelee ja yrittää löytää hyvän nukahtamisasennon sängyssään niin kauan. Joskus myös höpöttää itsekseen, ja saattaa itkeäkin muutaman minuutin. En reagoi niihin mitenkään, joten ne loppuu ja lopulta uni tulee.

Muuta vinkkiä en keksi sinulle kuin:

Kuinka pitkät päiväunet teidän tyttönne nukkuu? Voisiko niiden lyhentämistä tai pois jättämistä harkita, jolloin illalla nukahtaminen olisi helpompaa? Jotkut lapset kuulemma lopettaa päiväunet jo ennen kahta ikävuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako lapsi tarpeeksi unta vuorokaudessa eli nukkuuko tarpeeksi pitkät päiväunet vai onko illalla jo yliväsynyt???

Vierailija
4/9 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla valitettavasti ole mitään poppakonsteja, jäin vain mietiskelemään kirjoitustasi. Siis ihanko oikeasti lähdet tuon ikäistä vielä kävelylle nukuttamaan rattaisiin? Kuulostaa ihan koliikkivauvan rauhoittelulta, autoajelut ja rataslenkit.

Nukkuuko lapsesi vielä pinnasängyssä vai onko siirtynyt jo isojen sänkyyn? Mitä jos koitat sitkeästi vaan olla välittämättä pyörimisestä ja riekkumisesta ja jätät lapsen sänkyyn nukahtamaan, mitä silloin tapahtuu? En nyt tarkoita tällä mitään huudattamista, mutta tuon ikäisellä on paha tapa alkaa kokeilla miten kauan se vanhempi siinä viitsii palvella ja istua ja homma vaan pahenee ajan myötä. Lopulta hän nukkuu vieressäsi tai sinä patjalla lattialla, kun et enää tiedä, mitä tehdä.

Oma poikani täytti juuri 2 vuotta ja on nukahtanut aina omaan sänkyyn samantien yksin. Viime aikoina on kiljunut sängyssä milloin mitäkin ja nukahtaminen on kestänyt pitkään. Kunnes tajusin, mistä kiikastaa eli sylin tarpeesta. Ongelma poistui kun aloimme sylitellä tuolissa ennen nukkumaan menoa noin 5-10 minuuttia ja sitten poika sanookin tyytyväisenä että sänkyyn. Joten pienestä se voi olla kiinni.

Voimia!

Vierailija
5/9 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kyllästyin nukutukseen (illalls nukahti ja nukahtaa edelleen ku unelma omaan taaperosänkyyn omassa huoneessa sadun ja laulun jälkeen ilman tuttia ja unimaitoa) joten meidän nyt 2v ei nuku päikkyjä. kiukkua on toisinaan illansuussa mut se on helpompi sietää ku jokapäiväinen 1,5h nukutusyritys mikä ei tuota tulosta.

Vierailija
6/9 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutatko liian aikasin ettei väsytä,onko saanut huomiota ,hellyyttä ennen tarpeeksi,oletko antanut tukevan iltapalan ennen nukkumista?Meillä ainakin nukahdetaan hyvin kun saa illalla mahansa täyteen joka lapsi,ja kylvyn ja huomiota..ja nukutaan täydet yöt..NIMITTÄIN HUOMIOIKAA ÄIDIT ETTÄ LAPSENNE KULUTTAA PALJON KUN KOKO AJAN LIIKKUVAT,ENEMPI HÄN NE TOUHUAA MITÄ AIKUSET JA SILTI MONETKIN RUOKKII VÄHEMPI ..AINAKIN 5X PVÄSSÄ PITÄISI ANTAA JOKA KOOSTUU 2X PERUNA RUOKA JA VÄLIPALAT,JA PUUROT YM..JA NESTEITÄ HYVIN ANTAKAA..

Vierailija
7/9 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista lyhentää päiväunia, ts. herättää hänet aikaisemmin? Koska jos nukkuu pitkät tai myöhään menevät päikkärit, ei varmasti ole vielä kahdeksalta tarpeeksi väsynyt nukkumaan.

Meidän esikoinen jätti päiväunet kokonaan pois kaksivuotiaana. Kun meni tarhaan, siellä nukkui päikkärit, koska joutui heräämään normaalia aikaisemmin aamulla. Mutta kotona ei ole sen koommin nukkunut. Nyt siis jo 3v4kk.

Mä olen molemmilta lapsiltani muokannut päivärytmejä pikkuhiljaa. Siis herättänyt kaksien päiväunien aikana niiltä myöhäisimmiltä unilta aikaisemmin jne. Sillai se tärkeä yöuni tulee tarpeeksi pitkäksi ja jaksaa sitten touhuta päivisin.

Entä ulkoiletteko paljon? Se on ainakin sellainen toiminta mikä väsyttää. Kun on pari kertaa päivässä ulkona, niin varmasti tulee hyvin uni silmään. Leikkikentällä kun touhuaa tai omassa pihassakin jossa touhua riittää, niin pitäisi unenkin maittaa.

Vierailija
8/9 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pikkaisen vajaa 2-vuotias tyttö ja nukahtaminen on myös ollut vaikeaa sekä päivä- että yöunille tässä nyt jonkin aikaa. Väsynyt tyttö on selvästi nukkumaan mennessään, mutta ei silti malttaisi käydä nukkumaan. Ja meillä asiaan liittyy selvästi myös uhmaa.

Mietin vain, että voisikohan olla, että olet vaihdellut nukuttamistapoja hieman liikaa. Auttaisikohan, jos päättäisit että teillä nukuttaminen hoidetaan jollain tietyllä tavalla ja pitäisit sitten siitä kiinni, vaikka aluksi lapsi protestoisikin. Lapsi huomaisi, että nukahtaminen tapahtuu aina samalla tavalla ja samassa paikassa ja se ehkä voisi helpottaa tilannetta. Meillä tyttö nukahti aikaisemmin omaan sänkyyn itsekseen, mutta nyt siitä ei meinaa tulla mitään. Olenkin nyt tehnyt sen päätöksen, että olen tytön vieressä nukahtamiseen saakka, mutta mitään palveluja tai kommunikointia ei sänkyynmenon jälkeen enää tipu. Jos pyytää vettä tai vessaan, niin kerran vien ja se siitä. Ja sängystä ei pois saa enää nukkumaanmenon jälkeen tulla eikä sängyssä seistä tai hypitä, muuten tyttö saa siellä touhuta mitä touhuaa enkä puutuu asiaan. Aluksi raivosi, kun huomasi etten anna sägystä pois tulla ja nukahtamisessa kesti varsin pitkään, mutta pikkuhiljaa nukahtaminen on alkanut sujua paremmin ja tyttö osaa rauhoittua nukkumaan ihan itsekseen kunhan olen samassa huoneessa. Nyt nukahtamiseen menee 10-30 min. ja raivoaminen ja riehuminen on vähentynyt. Pikkuhiljaa ajattelin opettaa sitten nukahtamaan myös niin, että olen viereisessä huoneessa, mutta nyt mennään ensin näin jonkin aikaa.

Jo toki tärkeitä ovat myös nuo iltarutiinit ennen nukkumaanmenoa, mutta nehän teillä vissiin olivatkin jo " käytössä" .

Vierailija
9/9 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valvottanut pidempään sitten suosiolla. Sitten vasta vähän myöhemmin kokeiltu ne perinteiset iltarutiinit ja tulos on ollut parempi. Harmittaa vaan, että nykyisin nukkuu hyvät päiväunet, mutta illalla nukahtaa myöhään --> oma aika pois kun esikoinen ei nuku päiväunia enää, ja hänkin tietysti jo ikänsä puolesta tuppaa myös valvomaan pikkaisen myöhempään jo, ei ihan niin myöhään kuin tämä pikkuinen " uhmakasa" . Eli ennen käytiin kahdeksalta nukkumaan, nyt menee ainakin yhdeksään, ennenkuin kannattaa edes yrittää, ekat väsymyksen merkit tulee vasta silloin. Usein menee kymmeneen asti. Ja sitten taas kasilta hereillä viimeistään...