Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuivaksi opettelusta kysymyksiä - kokematon tiedustelee neuvoja.

Vierailija
05.06.2007 |

Itselläni on 1,5-vuotias, joka ei ole vielä valmis luopumaan vaipastaan, vaikka jotkut kakat ja pissat aina silloin tällöin saammekin pottaan.

Olen seuraillut kahta lähipiirin pottailijaa ja kahta hyvin erilaista tapaa suhtautua housuun tulleisiin vahinkoihin. Toinen ei sano mitään, vaan vain vaihtaa kuivat housut jalkaan ja toinen moittii ja kehottaa seuraavalla kerralla hädän tullen potalle. Miten oikeaoppisesti kuuluu suhtautua housuun tulleeseen vahinkoon? Moittiminen ei varmaankaan edistä asiaa, mutta kai siitä potasta kuitenkin mainitaan?

Lisäksi olen miettinyt, onko parasta jättää vaipat kerta heitolla pois vai ensin olla vaipatta kotona ja vähitellen laajentaa vaipattomuutta puistokäynneille ym.?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että jos vahinkoja tulee paljon, niin lapsi ei ole vielä valmis potalle. Meillä on aloitettu pottaharjoittelut 1 v 10 kk:n - 2 vuoden iässä ja lapset ovat oppineet kuivaksi saman tien, päivä- ja yökuivaksi, ilman vahinkoja.

Vierailija
2/5 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrityksestä huolimatta lapsi kastelee jatkuvasti ei se TODELLAKAAN ole valmis vaipattomuuteen. Itselläni on viisi lasta ja yksi ei suostunut kakkaamaan kuin vaippaan vielä 3-vuotiaana. Pissat teki kyllä pönttön, mutta kakkaa ei tehnyt ollenkaan jos ei saanut vaippaa. Yökuivaksi kaikki ei opi. Jos se joku tietty hormooni ei kehity pissa silloin tulee on yö yai päivä.

Toisille lapsille kerrasta poikki toimii parhaiten, mutta käytänössä se on kuitenkin helpompi toteutaa jos ensin harjoittelee kotona.

kun lapsi on siihen valmis se tapahtuu kuin itsestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo..toivottavasti nyt kuitenki ennen kouluunmenoa sais vaipan pois :) eli ei auta ku odotella millon tyttö on siihen asiaan valmis..

Vierailija
4/5 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aikuistakaan viedä pöntölle, jos ei ole hätä.

Lapsista yleensä näkee, kun alkavat tehdä kakkaa. Yleensä lapsi jähmettyy paikalleen ja alkaa ähistää ja purra huulia yhteen. Silloin nappaat lasta ja kiikutat potalle. Kehut ja näytät mikä tuli. Sama joka kerta. Meillä oppi 11-kuisena tekemään kakan pottaan. Tai siis äiti oppi viemään 11-kuisesta lähtien lapsen kakalle. Sitten hetken kuluttua lapsi jo katsoi äitiä anovasti kun alkoi tehdä kakkaa. Siitäkin sitten näki.

Minusta potalla istuttaminen on turhaa tai vaipan poisottaminen kastelevalta. Turhaa työtä. Lapsi kannattaa viedä silloin potalle, kun on hätä.

Meillä ei koskaan esim. lueta kirjaa potalla. Minuutti potalla, jos ei tule mitään, niin taas vaatteet päälle ja leikkimään :)

Vierailija
5/5 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ainakin sanon jotain tyyliin oho, voi sentään, etkö ehtinyt potalle. Ja vähän aikaa ruoan jälkeen sanon että kerrohan sitten kun on pissahätä niin mennään potalle. Joskus tyttö pissaa vähän housuun, mutta sitten jatkaa pissaamista vielä pottaan. Silloin vaan kehun, että hyvä kun tuli pottaankin. Nyt sujuu jo aika hyvin, tyttö sanoo usein että pissahätä ja sitten äkkiä potalle ja yleensä ehditään. Täyttää pian 2v että jo on aikakin...