Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Vauva 5,5kk ei suostu syömään enää rintaa!

05.06.2007 |

Poika on 5,5kk ja nyt parin päivän ajan ei meinaa suostua syömään rintaa ollenkaan. Kiinteitä syönyt kohta 1,5kk. Kun yritän tarjota rintaa niin alkaa vaan huutamaan eikä suostu ottamaan. Tänäänkin olen vain kaksi kertaa saanut ottamaan. Yöllä syö pari kertaa. Pullosta olen sitten tarjonnut välillä että saa nestettä edes jostain. Tähänkö tämä imetys nyt sitten loppuu? Olin ajatellut että kesä olisi ollut niin helppo vielä imettää. Mikä siis avuksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aika normaalia tun ikäisellä vauvalla, että tulee rintalakkoja. Johtunee siitä, että maailmassa on niin paljon muutakin ihmeteltävää kuin se tissi ;) Ei jouda, kiirettä pukkaa...

Mikä tähän auttaa? Meillä kahdella lapsella on auttaneet seuraavat konstit:

Imetys heti herättyä tai jopa unessa. Unisena vauva yleensä jaksaa keskittyä imemiseen paremmin. Esikoinen oli meillä junttura ja hänet jouduin nukuttamaan sylissä hytkyttämällä ensin uneen, ja sitten imetys unessa... Tätä tosi rasittavaa touhua kesti muutaman päivän. Tälle kuopukselle riitti kun nostin suoraan vaunuista rinnalle.

Rauhallinen imetysympäristö: kokeile, maistuuko rinta jossain paikassa/asennossa paremmin kuin muuten. Meillä rinta kelpasi jonkin aikaa vain ja ainoastaan vanhempien sängyllä maaten.

Itse en tarjonnut kummallekaan pulloa. En halunnut opettaa, että pullosta saa helpommin maidot. Nyt tosin kuuma ja vauvan pitää nestettä saada (meillä lakot olleet muina vuodenaikoina).

Nämä keinot siis meillä olleet käytössä onnistuneesti. Esikoista imetin reilun vuoden ja homma toimi taas mainiosti kun lakkoilu pari viikkoa kestettyään loppui. Nyt tämä tuoreempi tapaus on 7,5kk ja lakkoilu hänelläkin muisto vain ja tissi kelpaa paremmin kuin hyvin. Parisen viikkoa oli tytölläkin vaikeaa tuossa samassa iässä kuin teillä.

Vierailija
2/6 |
05.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKÄ IHMEEN PAKKO SE ON IMETTÄÄ JOS VAUVASI EI SUOSTU...IHMETTELEN MINÄ TIIÄN ET YHTÄ HELPPO ANTAA PULLOSTAKIN,EIKÄ SE ÄITIÄ HUONONNA..TSEMPPIÄ VAIN SINULLE JA ANNA PULLOA VAIN KUHAN LAPSESI EI NÄÄNNY JANOON..EHKÄ SIELTÄ EI TULEKKAAN ENÄÄ TAI NIITÄHÄN ON LUKEMATTOMIA SYITÄ ITSE AINA LOPETIN JOS VAUVA NIIN REAGOI JA JOS IHMISET KYSY MIKSET IMETÄ SANOIN MIKS PITÄIS..YM ALLERGIAVÄITTÄMÄT EI PIDÄ ENÄÄ PAIKKAANSA..NIMIMERKIL KOKEMUSTA YM

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja vinkkejä, kuin kiiulilla, joten turhaan niitä toistelen. Ja jos mahdollista, niin voit ihan tylysti kiskaista verhot alas tms., niin voipi rauhoittaa lasta (ellet ole jo sitä tehnyt).

Entäs ne HAMPAAT? Tuppaa olla kutiavat/kipeilevät ikenet hyvin yleinen syy kanssa moiseen käytökseen. Kuten myös meillä kahden lapsen kohdalla. Vaikka vuoroin kylmää purulelua suukkiin ja vuoroin tisua ; ) ja onhan niitä suppoja ja kamomillauutteita..

Sieltä kuuluisan imetystukisivun vinkeistä löytyy paljon vinkkejä ja apua. Toivottavasti tunnet jo paikan?

Ja miksikäs ihmeessä noinkin pienen vauvan imetyksen eteen ei voisi nähdä vaivaa, kun tuntuvat ihmiset tekevän mitä kummallisempia temppuja tuputtaessaan kiinteitä, korvikkeita ja muuten hoitaessaan

vauvoja?! Kait sen pikkuisen ihmisyksilön oman äidinmaito on hänelle parempaa, kuin lehmän?

Näihin lopeta imetys - anna korviketta -kommentteihin kannattaa suhtautua varauksella. Kaikkien lapset eivät välttämättä kuitenkaan (etenkään noin pienet) pärjää ilman sitä tissimaitoa/tissiä, tai huonointen jos käy lapsesi on kipeä tms. ja pahennat vain hänen olotilaansa, jos lähdet testaamaan korvikkeita jo muutenkin sekaisin olevaan/kärsivään lapseen.

Mutta, jos se sinun oma maitosi lapselle pullosta tai jostain muualta tarjottuna maistuu, niin mun mielestä aika vahvasti viittaisi hammasvaivoihin.

- Tiina -

Vierailija
4/6 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iässä tissilakon, niin että ei suostunut syömään siitä päivällä kuin kotona ja yöllä. Kuukauden kuluttua lopetti kokonaan päivä tisutteluta ja söi pelkästään yöllä 6,5kk ikään jolloin vähenti rajusti yösyömistä 5-7 kerrasta yhteen ja sitten lopetti kokonaan muutama päivä sitten. Minä en ainakaan yrittänyt mitenkään pakottaa jatkamaan imemistä. Kunnioita tässä asiassa vauvan päätöstä. Kiinteiden syöminen aloitetiin reilun 4kk iässä.

Vierailija
5/6 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäminen ja pakottaminen on kaksi eri asiaa. Vauvaahan ei vasten tahtoaan rinnalle saa. Pakottamista ei kai voi olla se, että uninen vauva imee kovalla halulla ja innolla?! Kuten sanottu, tietyssä iässä imeminen ei virkeänä vauvaa kiinnosta, mutta tuo on _yleensä_ ohimenevää ja äidinmaito ja imetys pysyy sen vaiheen jälkeen taas erittäin tärkeänä ja isona osana vauvan elämää, jos äiti haluaa ja jaksaa vähän kikkailla sen imetyksen kanssa viikon-pari. Samoin nuo hampaat voi tehdä temppujaan ja imeminen tuntua ilkeältä. Mutta kun hampaat on puhjenneet, niin ko. vaiva poistuu.

Minä olen sitä mieltä, että muutaman kuukauden ikäisen vauvan päätöstä ruokailun lopettamisesta ei tarvi kunnioittaa... Äidinmaito on parasta tuon ikäiselle ja monelle vielä ainoaakin ruokaa. Aika hurjalta kuulostaisi, että vauva yhtä äkkiä " päättäisi" , että enpä enää syö, vaan kuihdun pois! Ei vauva tiedä pulloista mitään, ellei sellaista tarjota. Ei hän tiedä, että maitoa saa muualta kuin äidin rinnasta. Ihan oikeasti sen ikäinen ei lopeta syömistä siksi, että ei enää kaipaisi äidinmaitoa, vaan siksi että joku muu juttu häiritsee ruokailua ja vie vauvan huomion. Olkoon se sitten kiinnostus maailmaan, hampaat, nuha, se että pullosta saa helpommin jne. Toki äiti saa imetyksen lopettaa missä vaiheessa tahansa. Se on äidin päätös, jota vauvan pitää kunnioittaa, kärjistäen.

Marela:

Minä en ainakaan yrittänyt mitenkään pakottaa jatkamaan imemistä. Kunnioita tässä asiassa vauvan päätöstä.

Vierailija
6/6 |
06.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen tyttö taas jatkoi tissin syömistä. Tyttö on nyt 4 kk ikäinen ja on melkein alusta asti saanut myös korviketta pullosta. Kuukausi sitten korviketta alkoi mennä reilusti enemmän, ja tissiä vähemmän. Yösyötöt oli kuitenkin aina tissiä, vauva heräsi vain 1-2krt yössä. Sitten tulikin yht äkkiä 2 päivän tissilakko, vauva ei syönyt edes yöllä tissiä, vaan sitä kun tarjosin, tuli heti huuto. Silti välillä aina tarjosin tissiä, ja kerran se sitten taas kelpasikin, ja nyt sitä syödään taas reippaasti päivällä ja yöllä.

Tissiä syödessä ei saa meidän tytöllä olla muuta kiinnostavaa lähellä, esim. jos isin ääni kuuluu vierestä, on pakko kääntyä isiä päin ja jutella isin kanssa. =)

Vieläkin välillä näyttää ensin, että tissi ei kelpaa, mutta hetken miettimisen jälkeen kelpaa sittenkin. Makaamme sängyllä vierekkäin, ja tarjoan tissiä tytölle. Tyttö kääntyy poispäin, jos se ei kelpaa. Hetken päästä hän kääntyykin takaisin minua päin, ja hakee tissin suuhunsa. Pakottaminen ei meillä onnistu, vaan vauvan täytyy näköjään saada itse päättää.

Tsemppiä imettämisen jatkumiseen! Kyllä mullekin itku tuli, kun luulin, että se loppui kokonaan jo 3 kk jälkeen.