Odottaja: syötkö rautaa?
Jos, niin onko lääkäri " määrännyt" verikokeiden perusteella?
Vai aloititko kenties oireiden perusteella (huimaus, väsymys, velttous jne)
Miksei rautaa saa syödä " varmuuden vuoksi" ?
Kommentit (7)
Niin ja viikkoja on 23+jotain. Neuvolassa juuri muistuttivat, että periaatteessa viikosta 20 eteenpäin rautaa suositellaan, mutta itse ainakin odottelen vielä.
olen syönyt jo melko aikaisilta viikoilta (ehkä jostain rv14 saakka). minulla hemoglobiini ollut 110 ennen rautakuurin aloittamista. nyt rv 36+6 ja edelleen syön rautaa. alarajana meilläpäin pidetään juuri tuota 110.
ettei mitään kiirettä raudan aloittamisella ole, mutta aloitin kuitenkin ja kyllä olo muuttuikin heti paremmaksi.
Hyvä että määrättiin. Säästyinpähän sitten verensiirrolta synnytyksen jälkeen. Hemoglobiini tipahti kunnolla, kun verta meni liki 2 litraa... Ilman raudan syöntiä olisi tippunut aivan liian alas.
Edellinen neuvolan täti sanoi raskaana ollessa saisi olla 120:n tuntumassa. Nykyinen puhui myös tuosta 110:n rajasta.
Hemoglobiini otetaan joka kerran kun käyn neuvolassa, ja jos laskee liian alas, niin alan syödä. Toistaiseksi yritän mielummin nukkua väsymystä, kun arvot on ok tasolla.
Rauta ainakin minulla kovettaa vatsaa, mikä on muutenkin ongelma. Peräpukamat on muistona edellisestä raskaudesta. Siksi en halua syödä varmuuden vuoksi.