Miten lopetetaan ruokailu ilman itkua, apua!
Poikamme, kohta 6kk, on syönyt soseita parisen kuukautta. Syöminen ei ole ongelma, ruoka maistuu hyvin. Mutta ongelma tulee siinä, että kun ruoka loppuu tulee itku. Suu kun vetäisi enemmän kuin vatsa. Joten miten lopetan syöttämisen ilman että siitä tulee itku? Joskus auttoi se, että tyrkkäsi jonkun lelun käteen, mutta nyt ei auta sekään. Tutti auttaisi, mutta en haluaisi sitä antaa.
Joten jos jollakin on ollut sama ongelma, niin miten olet asian ratkaissut?
Kommentit (3)
En ole aiemmin ehtinyt kommentoida, kun on ollut tässä vähän yhtä sun toista hässäkkää.
Mutta siis. Meillä menee ruokaa kerralla vähintään yksi pikkupurkillinen, joskus olen antanut noin 1½ purkillista. Onko se liikaa 6 kk:n ikäiselle? Kyllä se syömistahti pikkuhiljaa hidastuu ja siitä olen päätellyt että masu alkaisi olla täynnä. Joskus olen sitten syöttänyt ihan reilustikin ja seurauksena on sitten se että sosepukluja tulee sitten monta kertaa ruuan jälkeen. Ja kun meillä on ryömitty jo kolmisen viikkoa ja vauhti eikun kiihtyy vaan niin ei huvittaisi siivota niitä ympäri kotia :( Myös seuraavat päiväunet ovat sitten olleet välillä melkoista ähkämistä.
Huomasin tuossa viime viikonloppuna että kovimman itkun on aiheuttanut se kun annan nokkamukista vetta heti ruuan jälkeen. Itku alkoi jo pelkästä nokkamukin näkemisestä! Joten siitä pidimme vähän taukoa. Tiistaina sitten puhkesi ensimmäinen hammas ja keskiviikkona kun meillä oli hammashoitajalla käynti, niin hän sanoi, että se hampaan puhkeaminen on voinut vaikuttaa siihen nokkamukista kieltäytymiseen. Ja suositteli huuhtomaan suun antamalla vettä lusikasta. Nyt olen taas saanut annettua nokkamukistakin vettä ilman itkua, kun pitää pienen tauon heti ruuan jälkeen.
Kyllä meillä on edelleen vähän itketty ruuan jälkeen, mutta nyt on taas lelu kelvannut käteen, joten se on auttanut asiaa. Välillä myös sylitellään jos ei muu auta. On se sitten tarkkaa välillä:))!
Meillä lisättiin tällä viikolla aamupuuro ohjelmaan ja se ilmeisesti on auttanut siihen, että lounaalla ei ole enää ihan niin kiljuva nälkä ja malttaa paremmin syödäkin.
Mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkä verran vauvanne syö kerralla? Jos menee esim. 1½ purkkia kerralla, niin syötänkö liian harvoin?
Kyllä meillä ainakin tuossa iässä syötiin kokonainen purkillinen sosetta (siis pikkupurkki). Niin oli meilläkin, että syöminen loppui itkuun, mutta kun annoin lisää ruokaa niin johan tuli parempi olo. Eli pojalla oli siis nälkä!! Nykyisin syödään kerrallaan melkein yksi iso purkillinen (11kk). Vajaa purkillinen, mutta kun yleensä lisää joukkoon porkkanaraastetta, raejuustoa, kurkkua, tomaatti yms....eli voi sanoa, että purkillinen yhteensä. Meillä syödään aamupuuro (1dl hiutaleita) lounas, sitten joku pieni välipala, iltapäivällä toinen lämmin ruoka ja illalla taas puuro. Maitoa menee vielä desin verran ennen nukkumaanmenoa.
Toivottavasti vähän auttoi.....mukavaa syksyä!
Tuli tosiaan itselleni mieleen, että jospa poika kuitenkin on vielä nälkäinen, kun ruokaa kerran pyytää oikein itkun kanssa... Vai mistä olet päätellyt, että poika on jo kylläinen? Jospa teidän pojalla onkin hurja ruokahalu ja hän haluaisi syödä enemmän. Itse ainakin olen niin kauan lapsille ruokaa antanut kun hyvällä ruokahalulla ovat syöneet. Vasta kun lapsi selvästi osoittaa, että ei enää halua ruokaa, olen lopettanut syöttämisen. Meillä menee 10 kk:n ikäiselle tytölle ruokaa vaihtelevasti puolikkaasta pikkupurkista kokonaiseen isoon purkilliseen sosetta (ja joskus vähän ylikin) ja aina itse kyllä selvästi ilmaisee, kun ei enää halua syödä.