Miten helpotatte selkäkipuja?
Minulla nyt toisessa raskaudessa selkä vaivaa jo nyt, rvko 26. Pahasti painaa alaselkään, ihan iskiastyyppistä kipua. Yhtään ei kärsis nostella tai tehdä kotihommia. Esim. imurointi on paha! Selällään en ole voinut nukkua viikkokausiin ja sänky on täynnä tyynyjä jotta sais hyvän asennon. Tukivyö mulla on, mut en ole ihan varma onko se hyväksi. Ärsyttävää, kun olo on niin raihnainen...
Oma lisä vielä on suonikohjut. Pahat jalassa ja vissii pahentunut alapähän saakka, kun kivaa painetta siellä tuntuu...
Antakaa selvitymisohjeita, jotta vois nauttia tästä raskaudesta ja kesästä!!!
Kommentit (5)
Suosittelen piipahtamaan ammattitaitoisella hierojalla ja sen jälkeen aloittamaan kevyttä jumppaa ja kävelylenkkejä. itselläni oli joltain viikoilta 20 kovia kipja selässä ja issiastyyppistä kipua ja jalat tuntuovat lähtevän alta ja käsistä loppui voimat. Hieronta, liikunta ja kylmägeeli auttoivat niin hyvin että pystyin tekemään urheiluhierojan työtäni jopa viikoille 33+ ja senkin jälkeen vielä pystyin hyvin jatkamaan muita kevyempiä töitä.
Omiin alaselän kipuihin on auttanut jooga ja muukin venyttely (varsinkin varovaiset kiertoliikkeet), kävely ja uinti myös.
Suonikohjuasiaan ei kai muuta apua ole (ainakaan raskauden aikana..) kuin kalliit hoitosukat (ei siis mitkään " lentosukat" tai " tukisukat" ). Yks lääkiksessä opiskeleva ystäväni sanoi että tukisukista on hyötyä vain jos silloin kun ne on sellaiset jotka on helvetin hankala pukea päälle... eli niin kuin omani: ennen kuin opin tekniikan niin melkein itkua vääntäen.. keltaiset kumihanskat kädessä... Sukkien lisäks auttaa tietty myös liikunta ja koipien pitäminen kattoa kohti aina kun voi.
Jos yhtään lohduttaa niin et ole ainoa kärsivä..
Mulla on ollu selkä brobleemia parin kuukauden ajan jo ja olin valmiiks paniikissa, et miten tässä mahtaa käydä loppuajan kanssa!
Mulla kaikki alkoi sen perhanan si-nivelen kipeytymisestä mikä teki kävelylenkit yms täysin mahdottomaks toteuttaa.
Pystyin kävelemään maks. 15min kerrallaan, sitten särky oli aivan järkyttävää ja liikkuminen loppui just siihen.
No testasin siihen kuumaa sekä kylmää, ja mulla parhaiten auttoi tulikuuma kaurapussi. Iltaisin makoilin sen päällä n.20minsaa ennen nukkumaan menoa ja aamulla oli hetken taas vetreempi olo.
Sitten tuli aika jolloin alaselkä oli kondiksessa, mut maha alkoi kasvaa ja ryhti muuttui niin seuraavaksi meni pitkä selkälihas jumiin. =s
Sitten loppui työnteko..Saikkua äippäloman alkuun saakka, lääkäri suositteli koittamaan akupunktiota vielä viimeisenä apukeinona.
Niin mähän en pystyny käyttään tukivyötä, koska se ois painanu mahaa liiaks.
Ja voi autuutta!! Jo heti ekan käyntikerran jälkeen niskajumi laukesi. Toisen kerran jälkeen, tunsin lapojen jo vetreytyneen. ja kolmannen ja viimeisen kerran jälkeen myös alaselkä antoi periksi.
Nyt pystyn taas kävelemään kohtuullisia matkoja!
Sovinkin lääkärin kanssa, et tsekkailen tilannetta rauhassa ja mikäli heinäkuun alkupuolella näyttää siltä, et selkä on jumissa niin menen vielä kerran käymään kontrollissa ennen synnytystä.
Joten mun apu oli/on akupunktio!
Suosittelen lämpimästi vaikka ne neulat vähä inhoja onkin. =)
T Helga rv 31+2
Niin siis ja mäkään en pystyny imuroimaan yms tekeen normi kotihommia!
Vähänkin kumaraan asentoon viittaavat oli tosi hirveitä...
Ja sillon kun selkä oli pahimmillaan, niin neuvolan täti myös fiksuna sanoi,. et jumppaa....
No joo, helpommin sanottu kun tehty. Kipeetä selkää kun ei niin vaan jumpata!
Tuntuu unohtuvan usein noilta hoitajilta ja jopa välillä lääkäreiltä, et ensin tarttis saada selkä kivuttomaks, jotta sitä jumppaa vois alkaa edes yrittämään.
Ja tässä tilanteessa tuskin kukaan haluaa alkaa syömään kipulääkkeitä roppakaupalla sen kivuttoman tilan aikaansaamiseksi.
Tsemppiä, toivottavasti saat apua!
Psst: Sitten kun selkä antaa myöden liikkua niin sit kärppänä liikkumaan, aloita varovasti, mutta jatka sitkeesti, esim normikävely on hyväks selälle!
Pyydä vaikka terkkarilta sopivia ohjeita, jos et saa apua sieltä niin käänny fysioterapeutin puoleen. Itseltäni säännöllinen jumppa vahvisti selän niin että säryt häipyivät alle kolmessa viikossa. Ja poissa ovat pysyneet, nyt viikkoja 38+5 (ja edelleen teen selkäjumppaa).