Vauva-lehden juttu taiteilijaperheestä. Tosi itsekkäät vanhemmat.
Oikein kehuvat että tekevät lapset isolla ikäerolla että saavat vanhemmista lapsista hoitajat ja lapsenvahdit nuoremmille.
Saa sitten taiteilijat olla rauhassa luovia hulluja kun lapset hoitavat toisiaan.
Kommentit (13)
Ottakaamme joskus mallia hipeiltä!
*hohhoijaa*
Mun mielestä perhe tarkoittaa joukkoa ihmisiä, jotka on valmiita huolehtimaan ja välittämään toisistaan, kukin ikänsä ja kykynsä mukaan. Ei joukkoa palveltavia ja palvelijoita.
Jos " tavallinen" pulliaisperhe sanoisi suoraan haluavansa lapset isolla ikäerolla ja kehuisivat koulivansa isommat lastenvahdeiksi niin siinä ei olisi varmaan mitään ihmeellistä. Ennenvanhaan varmaan kaikki äidit ajattelivat noin! Nykyään on kadonnut moraalisen ja sosiaalisen puolen vastuukasvatus kokonaan ja lapset elävät mielestäni silloin pellossa! Iso osa lapsista on nykyään tosi itsekkäitä joten ihan hyvä vaan että joku vielä uskaltaa kunnioittaa perinteitäkin!
Sitä paitsi, mitä PAHAA on siinä, että lapsi kasvatetaan perheen jäseneksi omine velvollisuuksineen? Tuskin ne lapset nyt nääntyvät lastenkaitsinnassa ja heitä kovasti orjuutetaan...
Onko se sitten hyvä vai paha, sen päättäköön kukin mielessään. Nykysukupolvi on jokatapauksessa itsekäs sukupolvi joten ei voida todellakaan rajata itsekyyttä johonkin taiteilijuuteen. Monella oma ego kiiltelee kirkkaana. Muiden vuoksi uhrautuminen on monelle aikuiselle yllättävän vaikeaa ja taito opitaankin vasta kantapään kautta vasta kun ollaan itse vanhempia! Jos lapsena opittaisiin jo ottamaan pientä vastuuta toisista hetkittäin niin ei se ainakaan pahitteeksi olisi...
Minkä ikäisen lapsen he ajattelivat ottavan hoitovastuuta?
Ja millaisesta hoidosta oli kyse?
osallistumaan tiskaamiseen, ruuan laittoon, siivoamiseen, pyykin pesuun, kukkien kasteluun jne. Itse asiassa tuo kaksi vuotias osallistuu kyseisiin hommiin vähän liiankin innokkaasti ja itku tulee, jos apu ei kelpaa. Kamalaa lapsen riistoa! Voi kun hän oppisi pian pesemään ikkunatkin, se on mielestäni aivan hirveää hommaa.
Vierailija:
Mun mielestä perhe tarkoittaa joukkoa ihmisiä, jotka on valmiita huolehtimaan ja välittämään toisistaan, kukin ikänsä ja kykynsä mukaan. Ei joukkoa palveltavia ja palvelijoita.
synnytin toisen lapseni nyt torstaina, vähän kympin jälkeen illalla. lapsen synnyttyä mainitsin kätilölle että täpärällä oli ettei menny kesäkuun lapsilisät sivu suun, hahhaa.
enkös oo kamala ja rahanahne eukko? varmaan ylipäätään rupesin lastentekoon että pääsen hummaan lapsilisiä.
joo, minusta on kohtuutonta, että lapsia ylipäätänsä jätetään toisiaan vahtimaan. Pieniäkin lapsia vahtimaan vielä pienempiä. Vastuu on liian kova ja itsesyytökset liian hurjat (lapsella), jos pienemmälle sattuu jotain.
Ylipäänsä vanhemmat eivät saisi hankkia lapsia omia tarpeitaan tyydyttämään.
Voisi vähän arvostaa myös toisten ammattikuntaa ja ammattitaitoa.
Ei meillä silti pellossa eletä! Varmasti KAIKKI perheet ajattelevat tuota aspektia jotka siis isommalla ikäerolla lapset haluavat. Kyllä lapsen on tietyssä iässä opittava hieman osallistumaan perheen kuvioihin. En itse taas yhtään ymmärrä vanhempia jotka hyysäävät ja paapovat lapsiaan ja lapsista tuleekin sitten niitä " kaikkimullehetinyt" -tyyppejä!
Esim. jos esikoinen haluaa omasta tahdostaan syöttää pikkuveljensä niin minusta se on söpöä. Siitä pienestä " velvoittamisesta" alussa saattaakin kehittyä ihan omaehtoinen auttamisen halu josta tulee olemaan hyötyä sosiaalisessa elämässä, pojilla ainakin! :)