supistuksista kysymys!
Hei,
olen siis nyt viikolla 23 ja pohdiskelen suppareita....
Eli minulla on pari kolme kertaa reippaan kävelyn jälkeen tuntunut paineen tunnetta alavatsassa ja olen joutunut huilimaan välissä. Mietin, että mahtaako kyse olla suppareista. Mitään vatsan kovettumista en kyllä ole huomannut. Tunnetta voisi vähän verrata siihen kun normaalioloissa lenkillä saattaa alkaa pistämään, tämä vaan tuntuu paineena/puristavana tunteena ja lähinnä oikella puolella.
Meinaan soittaa neuvolaan ja kysyä. En sinänsä ole huolestunut, mutta kiinnostaisi tietää, ja onhan se hyvä jos vaikka ohjeistetaan, että liikuntaa pitäisi välttää. Olen siis muuten aika normaali/hyväkuntoinen ja myöskin normaalipainoinen.
Onko muilla vastaavia?
t.Katarin
23+1
Kommentit (7)
Harmittaa vaan kun nyt jo alkaa...ja pelottaa josko tässä joutuu vielä vuodelepoon.
Täytyy miettiä jos menis ihan yksityiselle gynelle käymään kun neuvolalääkäri on vasta melkein kuukauden päästä.
myös neuvolasta, itse olen saanut lääkärille ajan aikaisemmaksi, kun jotain on ilmaantunut, mulla tietysti vaikuttaa kun yksi km takana, niin ottavat paljon vakavammin kaikki jutut. Kannattaa kuitenkin kysyä.
Yritä löysätä töissä jos mahdollista, sekin voi auttaa.
vauva2006 rv31+2
Sun kannattaa minunki mielestä ottaa yhteyttä neuvolaan/lääkäriin.
Mulla ekassa raskaudessa alkoi vastaavanlainen supistelu (kohtua puristi/paineen tunnetta sekä lisäksi kovettumista) rv 20 ja kun se vaan lisääntyi ja alkoi tulla levossakin, niin kävin nla-lääkärin vast.otolla rv:lla 25 muistaakseni. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään, myös tulehdukset suljettiin kokeilla pois.
Supistelut kuitenkin jatkuivat, missään vaiheessa ne ei muuttuneet kipeiksi, mutta häiritsivät normaalia liikkumista ja olemista kuitenkin. Seuraava nla-lääkäriaika oli kuitenkin sovittu vasta rv 35+, kun neuvolassa vain todettii supistelujen kuuluvan asiaan. Esikoinen syntyi rv 34+1. Tiedä sitten johtuiko noista kivuttomista supisteluista vai mistä.
Nyt tässä raskaudessa on vastaavanlaisia suppailuja ollut huomattavasti vähemmin, toivottavasti jatkuukin niin. Edellisestä viisastuneena otan kyllä ahkerammin lääkäriin yhteyttä, mikäli aihetta mielestäni tulee.
Onnellista odotusta sulle, toivottavasti nuo tuntemukset on niitä " normaaleja" asiaan kuuluvia kohdun harjoitteluja. :)
SP rv 21+3
Moikka
Minulla myös lenkillä kuvailemaasi pistävää kipua alavatsassa, ei supistuksia. Välilä kipu yltyi niin että huilasin kesken lenkin. Samoja tunemuksia jatkunut koko raskauden ajan. Lääkärineuvolassa viikolla 36+ oli kohdunsuu edelleen kiinni ja kiinteä samoin kaulaa 2cm jäljellä, joten mitään tuhoa ei aktiivinen lenkkeilyni tehnyt. En kyllä tainnut koskaan mitään näistä mainitakaan, ikävä olo kun meni hetken huililla aina ohi.
Rouvaii
Moi,
minulla on myös noilla viikoilla tuntemuksia, joita kuvailisin samallalailla kuin sinä. Itse arvelin niiden johtuvan ennenkaikkea siitä että tämä meikäläisen vauva on koko odotusajan viihtynyt todella alhaalla ja suorastaan köllinyt kohdun alareunaa vasten. Ja reippailla kävelylenkeillä tämä vauvasta aiheutuva paino sitten laukaisee ikäviä tuntemuksia. En ole edelleenkään sitä mieltä että ne olisivat olleet supistuksia, koska vatsa ei kovettunut. Eikä se ole tehnyt sitä vieläkään eli ensimmäistäkään harjoitussupistusta ei ole kuulunut (nyt rv 36+5). Kävin yksityisellä 3D-ultrassa ja siinä lääkäri havaitsi kohdunkaulan lyhentyneen 2 cm (raja 3 cm) ja olisi heti tyrkännyt sairaslomalle... En jäänyt enkä ole katunut. Mitään ei ole vieläkään tapahtunut ja olo on erinomainen. Lenkillä käyn köpöttelemässä (vauhti on aivan tajuttoman hidas nykyjään), pilateksesta jäin kesälomalle viime viikolla...
mutta omista kokemuksistani huolimatta, kannattaa tietenkin jutella asiasta lääkäreiden/terveydenhoitajien kanssa. Minulla kaikki on mennyt tässä raskaudessa hyvin, mutta ei se tietenkään kerro mitään jonkun toisen raskaudesta. Mutta painottaisin myös omien tuntumusten tärkeyttä. Jos sinusta tuntuu, että kaikki on hyvin, niin ne myös hyvin todennäköisesti on hyvin. Raskaus ei kuitenkaan ole mikään sairaus vaan ihan normaali olotila naiselle.
ja ei hänkään huolissaan ollut...
Itse kanssa olen sitä mieltä, että kyseessä ei tosiaan välttämättä ole supparit (niinkuin Fiikuksella ja Rouvaiillakaan ei ollut).
Ja kuten joku kirjoittikin niin oli mitä oli mutta en itse koe tätä huolestuttavana, eli itsehän sitä parhaiten tietää ne tuntemukset.
Anyway jos jatkuu useammin tai kovemmin käyn sitten lekurissa.
mutta tosin jo rv17-18 alkaen tuollaisia tuntemuksia tai paineen tunnetta/ kohdun kovettumista. Neuvolasta antoivat ohjeeksi ottaa rauhallisemmin ja lenkkeillessä ns.lyhentää askelta ja mennä tuntemuksien mukaan. Välillä kuitenkin tuntui ettei uskaltanut kauheasti lenkkeillä, kun nuo tuntemukset aina alkoivat ja kun kohdun suu vielä pehmeni, niin olen pyrkinyt ottamaan rauhallisesti ja lenkkeilen tuntemuksien mukaan en niinkään enää silloin kun itse haluaisin. Toivottavasti jotain apua näistä, mutta minulle sanoivat että raskauden puolivälistä alkaen supparit ovat normaaleja, jos niihin ei liity kipua tai vuotoja ja ne menevät levolla ohi.
vauva2006 rv31+2