Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö nyt jo olla huolissaan...? kohtu ei kasva vaikka muuten kaikki ok !!

03.06.2007 |

Mulla on viikkoja nyt 34+1

Tähän asti kaikki on mennyt hyvin; olen välttynyt kaikilta raskauden ikäviltä puolilta kuten pahoinvoinneilta yms. mahakin on ollut koko ajan aika pieni, eli sen kanssa on ollut helppo olla.

Nyt sitten viime neuvolakäynnillä tuli kuitenkin ikäviä uutisia; kohdunkorkeus ei ole kasvanut; kun se edellisellä kerralla oli 28cm niin nyt se oli vain 27cm. Toki se voi johtua esim. lapsen asennosta tms. mutta ei se nyt kyllä silti ole voinut paljoa kasvaa kun lukema oli nyt pienempi kuin edellisellä kerralla ja ihan käyrän alarajalla!

Muuten kaikki tuntuu olevan hyvin; sydänäänet olivat tosi hyvät ja vauva liikkuu paljon jne. Myös kaikki verenpaineet ja pissat ja h.globiinit on ok.

Siispä, mistä voi johtua ettei kohtu ole kasvanut? Ja jos se ei ala kasvamaan niin mitä sille voidaan tehdä?

Mulla on huomenna kontrollikäynti neuvolaan, uusi mittaus, ja jos ei lukemat ole parantunut niin saan lähetteen jyväskylään sairaalaan lisätutkimuksiin. Mittailin eilen itse kohtua ja sain samat tulokset kuin neuvolassa saatiin viime maanantaina, eli se 27cm :(

Mitä ne sitten siellä Jyväskylässä mulle tekee? Ilmeisesti ainakin ultraa jne. mutta jos on jotain vikaa ni käynnistääkö ne esim. synnytyksen etuajassa tai leikkaa tms. tai ottaa osastolle tarkkailuun...?

Osaako kukaan kertoa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan asento lienee todennäköisin selittäjä sille ettei mitta kasva. Jos liikkuu hyvin ja äänet on hyvät niin odota rauhassa kontrollikäyntiä. Olihan mittaaja sama? Itse kävin kontrollissa kun mittaaja vaihtui välillä ja sai ihan eriluokan tuloksia. Itsekin jo mitatessa tunsin että häpyluun reuna määriteltiin eri paikkaan kuin ennen.

Toki kohdun kasvun pysähtyminen voi viitata myös vauvan kasvun hidastumiseen, mihin voi olla syynä esimerkiksi istukan kalkkeuma. Istukan virtauksia voidaan sitten tarvittaessa tutkia ultrassa. Sulla on viikkoja kuitenkin jo ihan kivasti kasassa, joten senkään puoleen vauvelilla ei mitään hätää pitäisi olla, vaikka sitten otettaisiin ulos ennen aikojaankin.

Tsemppiä odotteluun ja älä murhehdi asioita joille et mitään voi (tiedän, helpommin sanottu kuin tehty)!

Vierailija
2/7 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sellainen tilanne, että sf-mitta ei tahtonut kasvaa vaan pysyi samana. Olikohan suunnilleen niin, että rv 25 sf-mitta oli 22 ja sitten taas rv 28 sen samat 22.

Lääkäri passitti mut heti kontrolliultraan. Olin aivan paniikissa ja mietin syitä miksi kohdunpohjankorkeus ei kasva. Oli tosi pelottavaa. No ultrassa kaikki oli hyvin ja lapsi kasvoi normaalisti alakäyrällä. Sitten myöhemmin oli vielä toinen ultrakäynti ihan varmuuden vuoksi ja lapsi tosiaan kasvoi edelleen samalla alakäyrällä, ihan normaalisti.

Viime viikolla, rv 35 mun kohdunpohjankorkeus oli vain 27. Lääkäri sanoi, että papereiden perusteella ois laittanut mut vieläkin polille, vaikka sieltä ultrasta jo sanoivat että ihan normaalisti mennään raskauden loppuun asti. Mutta sitten kun näki ja tunnusteli sen mun kohdun, niin ihan asianmukainen oli eikä enää tartte lähteä polille.

Toisilla se sf-mitta vain ei tahdo kasvaa vaikka lapsi kasvaisikin aivan normaalisti. Syitä voi olla esim lapsen asento, voi olla poikittain tjms. Tai sitten lapsi on niin alhaalla kohdussa, makoilee siellä tyytyväisenä. Mutta onhan se aina hyvä tarkistaa, että lapsi kasvaa hyvin, ettei vain istukassa ole jotain vikaa esimerkiksi.

Minullakin on niin pikkuinen tuo maha vaikka viimeistä kuukautta viedään, että ei moni uskokaan millä viikoilla olen. Onneksi vauva on eloisa ja voi hyvin. Varmasti sinullakin on kaikki ihan kunnossa! Älä vielä hätäile ollenkaan vaan ota aivan rauhallisesti. Nuo mitat heittelee monella tosi paljon " sallituista rajoista" . Onnea odotukseesi!

-Veruska 36+2 & Sirriäinen-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sf-mitta viikolla 39 aika pieni, 31cm. Sitä edeltävinä viikkoina lukemat ei kauheasti vaihdelleet ja välillä ei ollut tullut yhtään lisää senttejä. Missään vaiheessa kukaan ei " panikoinut" tai laittanut mihinkään jatkotutkimuksiin. Terve tyttöhän tuolta tuli =)

Nyt odotan toista rv 17 ja mielenkiinnolla odotan mahan kasvua. Näyttäisi itsestäni siltä että nyt vatsa on yhtä iso kun viimeeksi viikolla 25 :) Katsotaan mitä mittanauha näyttää heinäkuussa.

Vierailija
4/7 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli rv 34 sf-mitta 30 ja sitten yhtäkkiä rv 36 se olikin enää 26! Siitä nousi 31 senttiin missä pysyikin synnytykseen saakka kasvamatta lainkaan. Vauva oli pitkään lähes poikittain (siirtyi poikittain tuolloin rv 34 ja 36 välisenä aikana), mistä johtui sf-mitan pieni lukema.

Jouduin poikkitilaepäilyn takia synnytystapa-arvioonkin, mutta siellä todettiin, että vaikka vauvan jalat sojottivat kyljessä, pää oli tarjoutuvana osana ja periaatteessa kaikki oli ok. Vauva syntyikin tuosta seuraavana päivänä rv 38. Oli pieni (3 kg), mutta terve ja virkeä.

Joten itse en olisi kovin huolissani. Sf-mittaan vaikuttaa niin moni asia (vauvan asento, oma rakenne jne).

Vierailija
5/7 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihan pöhköä, että kaikkien pitäisi olla samanlaisia. Niinkuin joku jo edellä kirjoitti, ollaan äidit jo niin eri mallisia, lapset eri asennossa jne., ettei millään voi kaikkien mitat olla aina samat! Sitten jotkut terveydenhuollon ammattilaiset lukee taulukoita kuin piru raamattua ja heti kun tulee poikkeamaa keskikäyrästä, niin aletaan panikoimaan ja aiheuttamaan hämmennystä, jopa pelottelemaan. Eihän niitä keskikäyriä olisi saatu aikaiseksi jos ei olisi isompaa ja pienempää mittaa käytetyssä otoksessa!

Suomen terveydenhuolto on kuitenkin niin hyvä, että lähettävät kyllä sitten eteenpäin kun on tarvetta (varmaan jo ennemminkin) ja onhan sulla noita viikkoja jo kasassa. Tsemppiä!

Rv16+

Vierailija
6/7 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuraskaudesta.

rv 36+6 30 sitten rv 38+2 oli tippunut 29 ja taas rv 39+2 oli 30 jossa pysyi rv 40+5 saakka samana kunnes syntyi pieni (2630g/47cm) terve tyttö.

rv 31+1 27 ja sama rv 33+2. Rv 34+4 olikin sitten 30 ja taas rv 36+3 tippunut 29. Rv 37+4 oli jälleen 30 jossa pysyi rv 40+5 jolloin syntyi pieni (3100g/48,5cm) poika.

Rv 30+4 28 ja sama rv 33+1 kunnes nousi rv 36+3 kertaheitolla 32 ja sama oli rv 37+1. Kasvoi vielä seuraavaan neuvolakäyntiin rv 38+2 sentillä eli oli sitten 33 jossa pysyi kunnes vauva syntyi rv 39+5. Oli sisaruksiaan selkeästi isompi (3700g/51cm).

Minulla siis sahannut tuo sf-mitta kaikissa raskauskissa niin että välillä tippunut ja sitten ollut pitkään samassa eikä koskaan ole ollut mitta kovin suuri. Silti ei ole minua passitettu mihinkään tutkimuksiin kun kätilö ollut aina sitä mieltä että kädellä tuntee että vauva kasvaa ja neuvolassamme on myös ultralaite jolla katsonut että lapsivesi ei ole vähentynyt. Kaikilla vain ei vatsa kasva yhtä paljon kuin toisilla. Esikoista kun menin synnyttämään luulivat että vauva on tulossa etuajassa kun vatsa oli niin pieni. Nytkään ei minulta ole vielä edes mitattu koko kohdunpohjan korkeutta vaikka rv 30 lähestyy kovaa vauhtia. Vatsa kun on niin pieni että kätilö sanoi ettei sitä ole mitään järkeä mittailla varsinkin kun vauva kädellä taaskin tuntuu ihan ok kokoiselta.

Vierailija
7/7 |
04.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja mitta on edelleen sama 27cm. Nyt se on kuulemma jo käyrän alarajan alapuolella... (Muuten kaikki vaikutti edelleen normaalilta.) Sain siis lähetteen sinne Jyväskylään.

Ei se neuvolan täti kauheen huolestuneelta vaikuttanut (tai sitten ei vaikuttanut siksi että mä en huolestuisi...), oli edelleen sitä mieltä että se on varmaan sellaisessa asennossa tms. että mitta valehtelee. Kyllä se tunnusteli kohdun ja vauvan mutta ei maininnut mitään et vaikuttiko vauva " sopivan" kokoiselta.

Meillä ei ole edes tossa neuvolalla ultraa ni ei voi tarkistella lapsivesiä tms.

No, nyt ei voi ku odotella et pääsisi sinne Jyppiin, varmaan tällä tai ens viikolla, kunhan lähettävät kutsun ensin. Sitten ollaan taas viisaampia.