Kuinka pitkät jonot Kättärillä tähystykseen (endometrioosi)??
Hei,
Onkohan täällä ketään jonossa Kättärille tähystykseen? Ja kuinka pitkät jonot on arvioitu olevan, tai oletko saanut lähetteen ja tiedät jo milloin pääset??
Minulla leikattiin (siis tähystettiin) endometrioosi 01/04 ja jono oli tuolloin 6kk vaikka olin kiireellisten jonossa. Sain tiedon ajasta noin kuukautta aikaisemmin. Saimme sitten ihanan lapsen 06/05 3 kuukauden yrittämisen jälkeen mutta nyt toista on yritetty 10kk ja mahakivut ovat vaivanneet ja epäilykset endon uusiutumisesta vaivaavat-jospas se olisi nyt syy lapsettomuuteemme. En halua lähteä kokeilemaan muita keinoja ennen kuin tämä on ensiksi tutkittu. Aika gynelle (luottogyne) on kuukauden päästä. Haluisimme kovasti jo pikkusiskon/veikan 2-vuotiaalle pojallemme..Onko ketään jonossa Kättärille tähystykseen?
Kommentit (2)
Moikkis!
Meillä siis sellainen tilanne että arvasin että mulla olis endo kun oli ollut rankkoja vatsakipuja jo 3 vuotta ja äidilläni myös uusiutuva endo, nyt 3 kerta. Me ei siis oltu yritetty saada lasta ennen tähystystä (enkä varmasti olisi tullut raskaaksi). Pian tähystyksen jälkeen sitten aloimme yrittämään ja ensimmäinen lapsi sai alkunsa 3. kierrossa joten olis todella iloinen, vaikka jotenkin ajattelin henkisesti että kauemminhan siinä menee..Nyt toista lasta ollaan yritetty kohta vuosi eikä mitään raskautumisen merkkejä..siksi tämä pelko myös että endometrioosi olisi uusiutumassa ja aiheuttaisi lapsettomuutta, mutta tiedä sitä sitten onko se se syy. Ja vatsakipujakin on ollut jo pidemmän aikaa. Onneksi minulla on n. kuukauden päästä aika gynelle joka varmasti laittaa lähetteen kun tietää tilanteeni. JOtenkin vaan haluan poissulkea ensiksi tuon endon ennen kuin mitään muita lapsensaantikeinoja aletaan kokeilemaan. sääli vaan että olis ollu niin kiva just joku 2 vuoden ikäero lapsille mutta nyt se on jo kohta 3 vuotta:( Ai 3kk jono! Sehän on sitten nyt lyhyempi kuin aikaisemmin koska viimeksi jonotin 6kk vaikka siis kiireellisten listalla. Toivottavasti pääsen pian jonoon:) Tsemppiä!
Mä sain Naikkarille lähetteen puoltoista kuukautta sitten ja koska lähete oli kiireellinen (ilmeisesti) siirsivät mut Kättärille siellä lyhyemmät jonot. Sain leikkaus ajan heinäkuulle. Kannattaa soitella jonon hoitajalle ja valittaa kipujaan ( näin mulle ainakin sanottiin). Mä soitin asiasta kerran ja noin viikon päästä soitivat leikkausajasta. Eli kokonaisuudessan joudun odottaa noin 3 kk. Mikä kyllä näillä särkylääkemäärillä tuntuu pitkältä ajalta. Ymmärsin että sulla tehty skopia jo aiemminkin ja sen jälkeen raskauduit, oliko teillä yritystä takana kuinka kauan ennen ekaa raskautumista? Kyselen vaan kun meillä yritystä 2,5 vuotta ja 2 inssiä takana ei plussan plussaa. Toiveet korkeella että leikkaus auttais tai ainakin sitten päästään IVF:ään.