Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iittala Sarpaneva valurautapata, onko hintansa arvoinen?

Vierailija
11.10.2026 |

kokemuksia, onko hyvä hankinta.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumia patoja ei ritilöillä vedellä. Et taida paljon kokkailla.

Vierailija
22/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iittalan sivuilla 285 € !! Hyi saatana.

Näinpä. On myös todella epäkäytännöllinen kun on niin korkea. Uuniin menee paljon paremmin matalampi ja laakeampi pata.

Ja tuo kannen puinen kahva. Uuniin varsin sopimaton materiaali. 

Ei sitä ole tarkoitus uuniin laittaa, sillä on tarkoitus nostaa kuuma pata, mutta miten sitä uunissa sillä nostelet, et mitenkään. Kannattaa myöntyä että se on oikeasti ihan vaan huonosti suunniteltu pata, vaikka jostain syystä klassikoksi on päätynyt.

Tämän lisäksi vielä kun kahvat on padan yläpuolella, polttaa kätensä uunin kattoon vaikka puukahvaa ei käyttäisikään.

Itsellä ollut käytössä 30 vuotta, aikanaan häälahjaksi saatu. Leivinuunissa ainakin oikein hyvä, toki lihapata tms. tehdään siinä välillä myös sähköuunissa. Ja ihan patakintailla sivusta kiinni kun otetaan pois uunista, en niistä rinkuloista ole koskaan nostellut. Sillä puisella kahvilla saa sen kannen nostettua pois, kun sehän on tulikuuma uunin jälkeen. Emalointi on edelleen hyvässä kunnossa, vaikka meillä pata ollut melkein viikottain käytössä. Että jos sen lahjakortilla saa valittua, niin itse ainakin ottaisin. Tuskin ostaisin, halvemmallakin kun saa hyvän padan.

Eli mikään suunniteltu ominaisuus ei mukaasi toimi kuten edellä mainittiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat varsinkin emaloituna hyviä. Vähän sama kun joku satsaa ladukkaisiin japanilaisiin keittiöveitsiin, maksaa mutta tollaisen kun hommaa niin fiskarsit lähti roskiin.

Vierailija
24/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumia patoja ei ritilöillä vedellä. Et taida paljon kokkailla.

Ei, en kokkaile, vaimo hoitaa kokkailut, mutta olen huomannut kuinka hän vetää uunin ritilän ulos ja ottaa sillä puukahvalla padan haltuunsa.

näyttää helpolta, mutta onhan hän käyevä emäntä, joten ehkä tavallisen tumpelot emännät tai isännät eivät tuosta selviä polttamatta käpäliään uunin kattoon.

Vierailija
25/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti jaksat sitten rasva polttaa sitä valurautaa ja siihen tarvitaan nimenomaan naudanihraa suolattomana. 

Vierailija
26/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta ?

Niin ?

Sama

Katso netistä, eikö niitä ole useammanlaisia.

No jos kysytään onko hintansa väärti niin kai se hinta ja malli on oleellinen?

Vierailija
27/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jaksat sitten rasva polttaa sitä valurautaa ja siihen tarvitaan nimenomaan naudanihraa suolattomana. 

Tai sian.

Vierailija
28/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta ?

Niin ?

Sama

Katso netistä, eikö niitä ole useammanlaisia.

No jos kysytään onko hintansa väärti niin kai se hinta ja malli on oleellinen?

On hintansa väärti, vaikka paljon halvemmallakin padan kaupasta saa.

Se ja sama maksaako 100 vai 300 euroa, kun kyseessä on koko loppu elämän kestävä tuote.

Vierailija
29/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis saanut lahjakortin, jolla voi valita haluamansa tuotteen. Sarpanevan pata on oikeastaan ainoa vaihtoehto, jolle olisi edes jonkin verran käyttöä. Sen 285 euron ovh tuntuu kuitenkin aivan kohtuuttomalta, enkä ikinä itse maksaisi padasta niin paljon. Siksi sen valitseminen tuntuu nytkin jotenkin hölmöltä, vaikka muitakaan järkeviä vaihtoehtoja ei oikein ole. Ap

Itsellä on lahjaksi saatu Sarpaneva. On hyvä, jos on käyttöä, mutta varmasti muita yhtä hyviä vastaavia löytyy.

Tässä padassa olen tehnyt esimerkiksi loistavan pataleivän.

Vierailija
30/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pataleivästä tulee ihan yhtä hyvää tokmannin kympin kiinalaisessakin padassa.

Vierailija
31/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt ihan varta vasten katsoin, niin kaikki hyvät vastaavat, kuten Le Creuset, maksaa jokseenkin yhtä paljon. Eli jos on tarvetta tällaiselle, miksi ei ottaisi.

Vierailija
32/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin mummon jäämistöstä alkuperäisen Sarpanevan padan. Totesin käytössä, että on ihan liian pieni ollakseen käytännöllinen. Nyt minulla on iso  Nurmesniemen Lentävä Lautanen -pata ja se on paljon käytännöllisempi. Teen siinä nyhtöpossusta lähtien kaikki perheen pataruoat.

Vierailija
33/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 50 vuotta vanha rautapata ja rypsiöljyllä öljyän ja ajaa saman asian.

Vierailija
34/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perin mummon jäämistöstä alkuperäisen Sarpanevan padan. Totesin käytössä, että on ihan liian pieni ollakseen käytännöllinen. Nyt minulla on iso  Nurmesniemen Lentävä Lautanen -pata ja se on paljon käytännöllisempi. Teen siinä nyhtöpossusta lähtien kaikki perheen pataruoat.

Näitähän on eri kokoja.

Minkä kokoinen mummon vanha pata olikaan?

Vierailija
35/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tähän, että onhan se kaunis kuin mikä, mutta käyttöarvo on alhainen, kuten Sarpanevan OPA:n kattiloissakin. Varomaton polttaa kätensä todella helposti. Mutta jos sen lahjakortilla saat ilmaiseksi, niin ota vaan. Ainahan sen voi myydä eteenpäin joskus.

Vierailija
36/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitähän on eri kokoja.

Minkä kokoinen mummon vanha pata olikaan?

En ole tiennytkään, että sitä on muutakin kokoa kuin tuo vakio kolmen litran, jota on tehty alusta asti. Saturnustahan on useaa kokoa, mutta tuota en ole nähnyt kuin yhtä. Nurmesniemen patani on sitä isointa kokoa.

Vierailija
37/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata

Lintupata 

Kalapata.

Vierailija
38/38 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pata

Lintupata 

Kalapata.

Mutta tässä ketjussa puhuttiin nimenomaan pelkästään tuosta padasta, ei noista erimuotoisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme